Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Pinnarna på baksida av kretskort sitter ihop med lödtenn, går världen under om jag strömsätter?

Permalänk
Medlem

Pinnarna på baksida av kretskort sitter ihop med lödtenn, går världen under om jag strömsätter?

Hej,

Long time no see, swec!

Jag köpte mig en skärm från dx.com (jag veeet...) för att använda i ett Raspberry Pi-projekt. När jag vände på kontrollerkortet som följde med så såg jag att pinnarna som hör till en av socklarna sitter ihop. Jag vet väldigt lite om elektronik, så det kan ju vara så att det är helt ok, men det ser rätt risigt ut.

Bilder: http://imgur.com/a/U7060

Jag har ringat in förövarna med orange rektangel. På andra bilden ser man sockeln som pinnarna hör till. Jag hade inte tänkt stoppa något däri, eller ens använda kompositvideo, som den verkar höra ihop med, men det kan ju vara kass ändå...

Frågorna då:
Är det rätt att låta bli att stoppa ström i det när det ser ut såhär, eller är jag bara en feg stackare?
Jag kan hantera en lödkolv någorlunda, ska jag försöka sära på dem?
Vill någon se fler bilder på displayen och de övriga komponenterna bredvid en linjal?

Tack på förhand!

EDIT: http://img.dxcdn.com/productimages/sku_275810_8.jpg <- produktbild på kontrollerkortet, de ser inte ut att vara ihoplödda, eller hur?

Hittade la lite mer info, va?
Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Fuckit, jag skar upp skiten med brytblad, funkade fint... tror jag, inte kunnat mata bild till den än.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Säker på att pinnarna används till något?

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem

Håller med dig att det är märkligt att man skulle bygla i princip varenda pinne på ett kontaktdon sådär, men samtidigt ser det ju faktiskt ut som det är gjort medvetet.

En fundering: säljs möjligen den där controllern i någon version med fler in- eller utkanaler, och möjlighet att via dotterkort med kontrollknappar switcha källa/destination och sådant, eller är det rent av något generiskt controllerkort som används i massa olika modeller av skärmar? Det skulle kunna vara en kontakt för att ansluta något sådant, och då är det ju inte omöjligt att de där byglingarna ska vara där om du inte har dotterkort i fråga.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag tror det är ingångar för SVHS eller liknande och att de är byglade för att inte få in skräp. Men jag kan ha fel. Kan också vara någon form av extern start stop om den ska sitta i en bil. Kan vara precis vad som helst. Har du inte en sådan där tvåblads manual man brukar få med kinaprodukter där det står vad alla I/O är till för?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hej, tack för svar!

Det är mycket möjligt att det har någon funktion, jag är som sagt inte så jäkla vass på elektronik.

Det hängde inte med ens ett frimärke i paketet (den skickades i lite bubbelplast i ett kuvert...)
Dessutom såg den här byglingen så jävla tafflig ut, att jag fick känslan av att det var ett produktionsfel.

Jag blev lite otålig och kapade som sagt upp byglingarna och startade upp den med tanken om att även om det inte funkar, så blir det iaf ingen kortslutning och det är ju en baggis att löda ihop skiten sen.

Skärmen startade och klagade på att inte ha källa, så jag får se hur det går när jag skaffat en HDMI-kabel!

Så nu ändrar vi frågeställningen till: var jag en idiot som gjorde det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Hej, tack för svar!

Det är mycket möjligt att det har någon funktion, jag är som sagt inte så jäkla vass på elektronik.

Det hängde inte med ens ett frimärke i paketet (den skickades i lite bubbelplast i ett kuvert...)
Dessutom såg den här byglingen så jävla tafflig ut, att jag fick känslan av att det var ett produktionsfel.

Jag blev lite otålig och kapade som sagt upp byglingarna och startade upp den med tanken om att även om det inte funkar, så blir det iaf ingen kortslutning och det är ju en baggis att löda ihop skiten sen.

Skärmen startade och klagade på att inte ha källa, så jag får se hur det går när jag skaffat en HDMI-kabel!

Så nu ändrar vi frågeställningen till: var jag en idiot som gjorde det?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej. Som jag fattar det när jag kollar lite noga så är det kopplat till den runda AV ingången och ev en sådan till. om du kopplar in din gamla video där kanske du får bild nu. vilket du inte skulle fått annars.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Säkrast är det ju nog att ha bryggan bortklippt, ifall man skulle koppla in t.ex. en video på kompositvideoingången så kommer signalen annars att kortslutas och i värsta fall så skadas videon eftersom den inte är gjord för att dess utsignal ska kortslutas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Hej, tack för svar!

Det är mycket möjligt att det har någon funktion, jag är som sagt inte så jäkla vass på elektronik.

Det hängde inte med ens ett frimärke i paketet (den skickades i lite bubbelplast i ett kuvert...)
Dessutom såg den här byglingen så jävla tafflig ut, att jag fick känslan av att det var ett produktionsfel.

Jag blev lite otålig och kapade som sagt upp byglingarna och startade upp den med tanken om att även om det inte funkar, så blir det iaf ingen kortslutning och det är ju en baggis att löda ihop skiten sen.

Skärmen startade och klagade på att inte ha källa, så jag får se hur det går när jag skaffat en HDMI-kabel!

Så nu ändrar vi frågeställningen till: var jag en idiot som gjorde det?

Skickades från m.sweclockers.com

Lödningarna kan se lite sisådär ut på kinesprylar, det är inget ovanligt. Det är väl nån stackars unge i någon sweatshop nånstans som ska komma upp i si och så många ihoplödda enheter per dag eller bli av med jobbet som smällt ihop den, om den nu inte är lödd i bad.

Ptja, får du det inte att funka när du försökt med allt annat upptänkligt, så har du ju inte mycket att förlora på att gegga dit lite tenn igen och testa med det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Lödningarna kan se lite sisådär ut på kinesprylar, det är inget ovanligt. Det är väl nån stackars unge i någon sweatshop nånstans som ska komma upp i si och så många ihoplödda enheter per dag eller bli av med jobbet som smällt ihop den, om den nu inte är lödd i bad.

Ptja, får du det inte att funka när du försökt med allt annat upptänkligt, så har du ju inte mycket att förlora på att gegga dit lite tenn igen och testa med det

Här står man som vit medelklass och pissar på barnarbetares arbetsinsats, självhatet växer ju lite.

Nåväl, för er som kanske är lite intresserade kan jag säga att det hela funkade fint. Har inte superkollat bildkvaliteten, men om man vill ha en billig, liten HDMI-skärm till sin pi eller nåt annat så funkar den iaf!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4