Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av exroz:

Vill flika in i debatten ang er som tror att T-röd är fel att använda.

Ni kan prata fram och tillbaka hur mycket som helst om restprodukter, avlagringar, hinnor. Ingen verkar oavsett ha belägg för vad de säger. Mitt bidrag till diskussionen är att ni jämför priset/mängden på följande produkter, sen kan ni fundera på om ni luras slänga pengar på onödiga produkter.

T-röd: http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6ringsmedel-Kemetyl-T-r... [1L] 49:-
Produkt "gjord" för syftet: http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... [60ml] 125:-

Hur dumsnål är man om man använder T-röd på undersidan av CPU:n? T-röd har div. tillsatser och inget jag skulle vilja ha på undersidan. Däremot fungerar det ganska ok för att rengöra kylare och översidan av cpu:n (går ju att "polera" bort det mesta)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av T-röd är att det ska till ganska mycket för att lösa upp kylpastan och att man nästan måste putsa bort allt. Har inte använt bensin men jag tror denna löser kylpasta bättre? Jag vet att bensin är opolärt, "större" alkoholer är väl det med men etanol är jag osäker på?

Kort och gott: ni med bensinerfarenhet, hur bra löser den?

OT: Om bensin löser bättre(vilket jag hoppas det gör) skule jag rekomendera det då t-röd är semi effektivt enligt mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

t-röd kan inte lämna kräkmedel eftersom att det inte innehåller något sådant. Och man låter det såklart torka innan man stoppar in den i datorn så vatten spelar ju ingen roll.

Därför att det är två helt olika ämnen. Är en häst och en elefant samma sak?

Håller med dig fullständigt, däremot innehåller röd etanol bitrex vilket är en bittergörare..

Om ni misstror röd etanol så köp förgasarevätska istället innehåller "bara" etanol & 2propanol/1propanol
http://info.kemetyl.com/products/PDFBridge.php?name=K-Sprit%2...

Edit:
T-röd innehåller exakt -> Etanol/Propan-2-ol/Butanon/Aceton.
http://www.hallmiba.se/Archive/ArticleDocuments/SE/3027420_SE...

Trött man blir!

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

t-röd kan inte lämna kräkmedel eftersom att det inte innehåller något sådant. Och man låter det såklart torka innan man stoppar in den i datorn så vatten spelar ju ingen roll.

Okej, inte kräkmedel men bitrex (samma som man kan använda för att avvänja djur eller träna på att inte bita på naglarna) och lite andra saker. Vet inte om det är jättebra att ha i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

T-röd innehåller bl.a. silikoner

Kan du ge exempel på en silikon som finns i t-röd?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Av samma anledning som att mjölk inte är samma sak som hallonsaft.

T-röd är alkohol, kemiskt ren bensin är en petroleumprodukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Sluta va så jävla dryg! Förklarar skillnaden mellan en vanlig ACL och en CBAC för mig är du snäll!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av exroz:

Ni kan prata fram och tillbaka hur mycket som helst om restprodukter, avlagringar, hinnor. Ingen verkar oavsett ha belägg för vad de säger. Mitt bidrag till diskussionen är att ni jämför priset/mängden på följande produkter, sen kan ni fundera på om ni luras slänga pengar på onödiga produkter.

T-röd: http://www.clasohlson.com/se/Reng%C3%B6ringsmedel-Kemetyl-T-r... [1L] 49:-
Produkt "gjord" för syftet: http://www.inet.se/produkt/5321164/articlean-rengorningskit-f... [60ml] 125:-

Klart man kan jämföra priset, dock är det ganska meningslöst med tanke på mängden.
http://www.mathem.se/varor/flackborttagning/bensin-kemiskt-re...
Lagom mängd, billigare än en liter T-röd och räcker för att byta 50 processorer. Ska vi kolla priset så ska du nog satsa på 25 liters dunk med T-röd.

T-röd lämnar restprodukter, men om det påverkar kylningen vet jag ej. Men om man inte bryr sig om avlagringar så kan man använda sig av vilket lösningsmedel som helst (Bensin från macken som exempel). Kan dock säja att i alla fall jag vill ha det 100% rent innan jag lägger på kylpastan.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Klart man kan jämföra priset, dock är det ganska meningslöst med tanke på mängden.
http://www.mathem.se/varor/flackborttagning/bensin-kemiskt-re...
Lagom mängd, billigare än en liter T-röd och räcker för att byta 50 processorer. Ska vi kolla priset så ska du nog satsa på 25 liters dunk med T-röd.

Tjusningen med T-röd är dock att man kan använda det som förfriskning när man är färdig. Människan behöver 2 liter vätska om dagen, tänk på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Tjusningen med T-röd är dock att man kan använda det som förfriskning när man är färdig. Människan behöver 2 liter vätska om dagen, tänk på det.

Citat:

Alla alkoholer har en viss giftverkan, men etanol är den minst giftiga av de envärda alkoholerna. Den kan i utspädd form och i tillräckligt små doser (upp till något eller några gram per kilogram kroppsvikt) förtäras utan livshotande konsekvenser.

Förtäring även av små doser medför på sikt att det limbiska systemet i hjärnan krymper betydligt fortare hos alkoholbrukare, än vad det vanligtvis gör (som en konsekvens av åldrandet), hos en helt nykter person

http://sv.wikipedia.org/wiki/Etanol

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av exroz:

Vi pratar om undersidan på processorn, inte IHS.

Sedan är det nog ingen vettig männsika som köper "rengörningskitt till CPU:er" för mängder av pengar. Troligen både renare och mer ekonomiskt att köpa Kemiskt ren Aceton/etanol eller Bensin som går utan problem att använda både på ovansidan och undersidan av CPU:n.

Att länka en produkt som ska vara "gjord för ändamålet" som är gjord för ovansidan av processorn när ändamålet är rengöring av undersidan av processorn....?

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Vi pratar om undersidan på processorn, inte IHS.
Att länka en produkt som ska vara "gjord för ändamålet" som är gjord för ovansidan av processorn när ändamålet är rengöring av undersidan av processorn....?

Måste ha missat att syftet var att rengöra någon annanstans än där kylpastan brukar ligga. Gav mig annars mest in i diskussionen "T-röd förstör din dator", då TS redan fått bra svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Nej. T-röd har massor med tillsatser och det är alkohol. Bensin är en helt annan grej. Kemiskt ren bensin finns ofta att köpa på ICA och givetvis mer välsorterade butiker! Det kommer ofta i små flaskor.

Ser att personen ovanför mig har använt T-röd men det är VERKLIGEN inget jag kan rekommendera. Det man vill ha är något som löser upp junk och avdunstar utan att lämna några avlagringar. T-röd kan lämna både små mängder vatten, kräkmedel och röd färg efter sig när det avdunstar.

Om du löser upp junk och sedan låter lösningsmedlet avdunsta så finns junket kvar. Givetvis torkar man bort så mycket det bara går. Om den fuktiga hinna som blir kvar innehåller mikroskopiska mängder upplöst junk eller något som finns i lösningsmedlet gör varken till eller från.

Visst kan man fylla en duschflaska med lösningsmedel och duscha föremålet tills allt synligt är borta och sedan duscha en stund till, men kan man vara säker på att duschflaskan inte avger något främmande ämne till lösningsmedlet?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Inte en enda person i tråden har rekommenderat Arcticleans dåliga och dyra produkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Sluta va så jävla dryg! Förklarar skillnaden mellan en vanlig ACL och en CBAC för mig är du snäll!

CBAC kan filtrera baserat på innehållet i applikationsskiktet, medans ACL är begränsat till på sin höjd transportskiktet. CBAC kan således göra en mer intelligent filtrering.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av exroz:

Skrivet av exroz:

Måste ha missat att syftet var att rengöra någon annanstans än där kylpastan brukar ligga. Gav mig annars mest in i diskussionen "T-röd förstör din dator", då TS redan fått bra svar.

Håller helt klart med att T-röd duger till ovansidan, själv sitter jag inte med en flaska T-röd då den tar en massa plats i min studentlya, köper hellre en liten flaska kemiskren bensin, inte det bästa men har fler användningsområden, lite renare än T-röd mindre flaska.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

t-röd kan inte lämna kräkmedel eftersom att det inte innehåller något sådant. Och man låter det såklart torka innan man stoppar in den i datorn så vatten spelar ju ingen roll.?

T-röd innehåller ingenting som egentligen framkallar kräkning, däremot är den denaturerad med bitrex. Bitrex smakar illa nått så ini helvete och kan genom sin smak framkalla kräkning hos många, däremot finns det vissa som är helt immuna och det går att träna upp sin tolerans. En grogg blandad på T-röd kallas för övrigt T-dojja och den är olämplig för rengöring.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

CBAC kan filtrera baserat på innehållet i applikationsskiktet, medans ACL är begränsat till på sin höjd transportskiktet. CBAC kan således göra en mer intelligent filtrering.

Ändå ingen anledning att vara otrevligt mot folk som ställer en enkel fråga.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Det är väll inte utan anledning som man tvättar hela kretskort i destillerat vatten.

Det är inte så himla noga... ta vatten och diskmedel på lite toapapper. Så enkelt är det...Men undvik att söla ut det. Just den där ytan där som skall kylas kräver inget större... Vetenskap eller noggrannhet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Kemiskt ren aceton är i särklass det bästa om man jämför med alkohol/bensin för att rengöra elektronik enligt mina erfarenheter. Sen får man ju dock se upp iom att vissa plaster inte direkt uppskattar kontakt med aceton ;P

Permalänk
Medlem

Har lagt ner hela minnesmoduler som har haft någon form av silverpasta kletat på sig i etanol/2propanol bad & som efter att dom torkat börjat fungera igen.. 2 av 3 gick igång skrev om detta redan 2004 på NH!

http://www.nordichardware.se/swforum/datorkomponenter/76067-a...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att tandkräm är snudd på lika bra som kylpasta så är det nog skitsamma om man använder T-röd och den lämnar lite rester efter sig. Jag har använt T-röd i många år till ändamålet.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är väldigt många som inte har läst ordentligt å tror att det är ovansidan av processorn som ska rengöras när det faktiskt är undersidan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 16000 Moderkort: ASUS PRIME B350-PLUS Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 1060 Ram: 16GB PSU: Corsair HX750W Chassi: Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Det är väll inte utan anledning som man tvättar hela kretskort i destillerat vatten.

Det är inte så himla noga... ta vatten och diskmedel på lite toapapper. Så enkelt är det...Men undvik att söla ut det. Just den där ytan där som skall kylas kräver inget större... Vetenskap eller noggrannhet.

Är du seriös nu? så många fel i del inlägget.

Skrivet av GreveFrog:

T-röd innehåller ingenting som egentligen framkallar kräkning, däremot är den denaturerad med bitrex. Bitrex smakar illa nått så ini helvete och kan genom sin smak framkalla kräkning hos många, däremot finns det vissa som är helt immuna och det går att träna upp sin tolerans. En grogg blandad på T-röd kallas för övrigt T-dojja och den är olämplig för rengöring.

Det vet jag. Det gör inte att man kan kalla det kräkmedel. Alkoholen är närmare kräkmedel än vad bitrexen är om man ska börja sväva så långt ifrån vad som egentligen klassas som kräkmedel.

Faktum är att jag av nyfikenhet smakat på nån ml t-röd en gång. Det den sjukt bittra bitrexen gör är att det känns som att alla alla slemhinnor i mun och hals vänder sig ut-och-in och det forsar ut enorma mängder saliv. Fattar inte hur folk kan sitta och shotta skiten, jag skulle inte ens vara nära att klara av det om det bara var 95% etanol, men sen är det bitrex och skit i som gör det 10 ggr värre.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av minicrosser:

Jag förstår nu att både T-röd och kemisk ren bensin Fungerar, och att det är upp till var och en vad man vill använda. Jag kommer att använda T-röd.

jag skrev följande förut, men med någon timmes fundering anser jag nu att det är värt att lägga några kronor extra på kemisk bensin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sushifrukt:

Ändå ingen anledning att vara otrevligt mot folk som ställer en enkel fråga.

Den enda som varit otrevlig är du. Jag svarade sakligt på TS fråga.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Min erfarenhet av T-röd är att det ska till ganska mycket för att lösa upp kylpastan och att man nästan måste putsa bort allt. Har inte använt bensin men jag tror denna löser kylpasta bättre? Jag vet att bensin är opolärt, "större" alkoholer är väl det med men etanol är jag osäker på?

Kort och gott: ni med bensinerfarenhet, hur bra löser den?

OT: Om bensin löser bättre(vilket jag hoppas det gör) skule jag rekomendera det då t-röd är semi effektivt enligt mig.

Gripen´s kemiskt rena bensin är Über.
Tar man och skvätter på lite på ett kaffefilter, så är typ 90% av pastan borta i första draget.
Sedan håller man bara på, tills det inte blir grått längre.
Aceton verkar ju vara bra, jag har dock inte testat den.
Är osäker på T-röd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av minicrosser:

jag skrev följande förut, men med någon timmes fundering anser jag nu att det är värt att lägga några kronor extra på kemisk bensin

Det kommer att fungera bra Lycka till

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Av samma anledning som att mjölk inte är samma sak som hallonsaft.

T-röd är alkohol, kemiskt ren bensin är en petroleumprodukt.

Skrivet av hoski:

Den enda som varit otrevlig är du. Jag svarade sakligt på TS fråga.

Så det du skrev där var inte drygt alltså?

"Av samma anledning som att mjölk inte är samma sak som hallonsaft. "

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Så det du skrev där var inte drygt alltså?

"Av samma anledning som att mjölk inte är samma sak som hallonsaft. "

det är sakligt.. bensin & T-röd är inte samma sak, hur ska man annars förklara ?

har du kollat om det finns någon förening för "lättstötta" i trollhättan ?
att du tar illa upp av någons annans kommentar är väl ändå att ta i

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Entusiast
Skrivet av HCP:

Det går att använda t-röd, det går att använda majonäs, potatis, morötter eller varför inte morsans gardiner.
Bara för att det går gör det inte lämpligt, T-röd är drivmedel eller för alkoholister att dricka, inget annat.
T-röd innehåller bl.a. silikoner och andra prylar som kan göra att det bildas en hinna.

Men, allt handlar om att få bort restprodukterna, så majonäs går fint också om du får bort resterna av det.

Skämt åsido, kör aceton, förtunning, elektronikrengöring eller kemiskt ren bensin.
Allt annat innehåller tillsatser av olika slag för att t.ex. förbrännas, ätas eller vara smörjande.

Vad köper du för T-röd om den innehåller silikon? Normalt är det ju ~80 % etanol och resten isopropanol, aceton, butanon och lite bitrex för att göra livet jobbigt för alkoholisterna. Att ha silikon i T-röd låter högst onödigt då det primärt används för att eldas eller som lösningsmedel. Ingenstans skulle silikon vara vettigt så varför lägga pengar på att tillsätta det? Du tänker inte på spolarvätska där det skulle ha en poäng. Spolarvätska är i övrigt massa etanol och lite isopropanol.

Sen håller jag med om att kemiskt ren aceton är ett bättre val generellt för den dunstar snabbare och man slipper riskera att smaka på bitrex. Den brukar dessutom säljas på betydligt smidigare flaska.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24