Permalänk
Medlem

Många verkar inte ha läst hela inlägget och bara snabbt hoppar in i diskussionen.
Om alla skulle ta sig tiden att läsa inläggen rätt och hela inläggen, istället för att bara läsa vissa här och där och sedan snabbt skriva.
Så skulle vi slippa missförstånd och annat.

Ser att flera som skriver och rekommenderar T-Röd, tror att TS ska göra rent översidan av CPU, om detta hade varit fallet så hade T-Röd fungerat utmärkt och varit ett billigt alternativ.

Men TS ska göra rent undersidan av CPU och då är T-Röd inget att rekommendera, eftersom det kan lämna rester efter sig.
Så kemisk ren bensin är att rekommendera för rengöringen av undersidan på CPU, där kontakt ytan finns.

Så vi tar det igen för folk som bara läser vissa ord: TS ska göra rent undersidan av CPU inte översidan.

Permalänk
Medlem

Då tar vi det igen T-röd eller helst Isopropylalkohol går alldeleses utmärkt att rengöra undersidan av en cpu med det efterlämnar inget som påverkar funktionen av processorn.. Kemiskt ren bensin är en petroleum produkt men även den går att använda men är egentligen inte till för att rengöra elektronik med.. Destillerat vatten går bra med.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det är sakligt.. bensin & T-röd är inte samma sak, hur ska man annars förklara ?

har du kollat om det finns någon förening för "lättstötta" i trollhättan ?
att du tar illa upp av någons annans kommentar är väl ändå att ta i

Tycker bara det är så jäkla onödigt att vara arrogant när man svarar. Självklart är det inte riktat direkt till dig.
Men har sett en ökad trend i detta i och med att mer och mer 95+ går med i communityn. Tyvärr.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Tycker bara det är så jäkla onödigt att vara arrogant när man svarar. Självklart är det inte riktat direkt till dig.
Men har sett en ökad trend i detta i och med att mer och mer 95+ går med i communityn. Tyvärr.

ja känner flera stycken som är lättkränkta tar allt som en förolämpning,
allt dom inte tycker är roligt är barnsligt / töntigt.

en i släkten hon blir aldrig bjuden nånstans.
går inte ens spela sällskapsspel med henne då hon blir upprörd av allt eller inget..

nej ja är inte lättkränkt så ja tar inte åt mig av såna kommentarer.
har så mycket skinn på näsan att ja kan ta & ge Sarkasm / ironi.

tråkigt att du ska tycka så gör det att 95% har fel du har rätt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Är du seriös nu? så många fel i del inlägget.

OK? är du seriös?

Själv har jag hållit på med elektronik i många år. Man tvättar elektronik i destillerat vatten i fabrik, jag har själv pratat med folk som jobbar med detta. Skulle anta att enda orsaken att man tar något flyktigare lösningsmedel är att det torkar fortare... Har man inte bråttom så går destillerat lika fint. Men så klart så måste det torka ordentligt innan man drar på spänning i kortet.

Det enda som är viktigt när man tvättar elektronik är vilka rester som lämnas när man torkar och korrosion.

Själv har jag kört med det som finns och sånt som finns tillgängligt. Isopropylakohol på jättesmå saker och topps. Det dunstar så jäkla fort så man hinner inte ens blinka. Har också nån elekrtonikrengörning här som jag spryat på för att rengöra saker... kemiskt ren bensin hadde jag en flarra av förr men har inget behov av att ha en sån igen då isopropen är bätte för det jag sysslar med nu. Själv så skall jag en dag renovera ett Mixerbord här, hittade det i en elektronikbinge och det stinker Öl och så är det lite brända delar inuti. Löder av alla potentiometrar och sånt som jag inte vill ha vatten på sen sänker jag ner att i badkaret i vanligt vatten från kranen...

jag har tidigare bara gnuggat bort kylpasta från processorer där jag tog det mesta med toapapper sen tog jag lite Yes på en topps och smetade ut sen lite toapper uppblött i några droppar vatten...Men vill du att han skall gå och köpa en hel flarra av något bara för detta? När man ändå har något att rengöra med hemma så Ok. Jag säger bara att det är en kostnad helt i onödan...

Det enda jag inte rekommenderar att hålla på med är aceton, det är så jäkla lätt att spilla något och spiller man på plast så löser man upp allt...

Enda gången jag använder aceton är när jag vill limma plast. Då tar man samma plast som man skall limma och gör några småbitar sen löser man upp detta till ett eget lim, skitbra att laga plastdetaljer med.

Jag säger ta det man har hemma nån särskild reketfoskning är det inte... Jag skulle nog vräka på Rödsprit för att få bort kladd... Sen elektronikspray för att få bort eventuella rester av rödspriten...Man ser väll vad som löser skiten...

Släng inte något i avloppet...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

OK? är du seriös?

Själv har jag hållit på med elektronik i många år. Man tvättar elektronik i destillerat vatten i fabrik, jag har själv pratat med folk som jobbar med detta. Skulle anta att enda orsaken att man tar något flyktigare lösningsmedel är att det torkar fortare... Har man inte bråttom så går destillerat lika fint. Men så klart så måste det torka ordentligt innan man drar på spänning i kortet.

Det var inte det som var fel. Snarare att du tror att destillerat vatten är samma sak som kranvatten med diskmedel. Sen så är det ju inte ovansidan som ska tvättas utan undersidan.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Har använt tröd sen urminnestider, än har ingenting hänt.

Hur ofta får du pasta under cpun?

Har aldrig lyckats med det eller ens känner nog som gjort det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Det var inte det som var fel. Snarare att du tror att destillerat vatten är samma sak som kranvatten med diskmedel. Sen så är det ju inte ovansidan som ska tvättas utan undersidan.

Vart påstår jag att kranvatten är samma sak som destillerat?

Det enda jag säger är att det är inte så noga...Ta det som finns till hands.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k