Öppet nät idiotiskt? 100/10 Mbit för 300 kr vs 1000/1000 Mbit för 140-200 kr.

Permalänk
Skrivet av JBE:

Norge och USA är bra exempel där det är vanligt med nätmonopol för den som var med och drog in fiber. (dyrt och leverantören har noll motivation astt fixa fel som man rapporterar, kan strypa ned vad de vill för du kan ändå inte byta etc).

Bor själv i Norge, kan få 200Mbit/s.. men det har jag inte, för det kostar 2500kr/månad. Jag har 70/10, vilket kostar 630kr/månad.
Öppna nät är bra

Att priserna är låga i Sverige skall vi vara glada över, men att tillskriva detta faktum till förekomsten av "öppna nät" på fastighetsnivå tror jag inte är hela sanningen. (Jag skulle tro att våra omfattande avregleringar av bland annat telemarknaden har haft mer effekt på prisbilden.) Och även om det till äventyrs skulle vara den enda skillnaden i affärsmodell länder emellan avhjälper inte det nackdelen i mitt fall: tre till fem gånger så dyrt för samma hastighet.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Malmö och ar öppet nät i den MKB ägda lägenhet jag bor i - älskar det efter tidigare trassel med ADSL.

Jag valde Riksnet, får 100/100 för 330kr/mån och det är ingen anslutningsavgift, eller uppsägningstid. Det för mig är guld värt, kan byta när jag vill och hur jag vill utan att sitta och betala extra i månader bara för att jag valde "fel". Byta gör jag enkelt genom en webadress, och bytet sker på nån minut.

Summa summarum, jag gillar det, skarpt. Det är skönt att kunna välja fritt med några musklick.

Visa signatur

Spelar tyvärr inte lika mycket längre som för 15 år sedan, vart tog fritiden vägen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefanp67:

Kan det vara så att vi betalar för FRA (och indirekt NSA) via våra våra bredbandsavgifter? inte nog med att vi blir övervakade nu ska vi tom med betala för det.

Naturligtvis betalar vi för FRA. Men då via skatten.

Permalänk
Skrivet av Frux:

Jag jobbar på en kommunikationsoperatör och har rätt bra koll på hur priserna sätts. Jag skulle vilja säga att dina prisexempel är rätt extrema åt båda hållen och är inte representativa för hur det ser ut generellt. Ett riktigt dyrt öppet nät och ett suspekt billigt stängt nät.

Generellt har man inget fibernät i fastigheten, och då blir det en förhandlingsfråga hur det skall finansieras och ägas. Men det är ju inte aktuellt i mitt fall. Vad jag är intresserad av är varför kommunikationsoperatören skall ta ut så in i helvete med pengar för en mycket enkelt tjänst, och jag har ännu inte fått något bra svar.

Skrivet av Frux:

Påslaget för att köra ett öppet nät handlar om några tior i månaden, om nätet driftas effektivt. Så det är ungefär den siffran man kan diskutera om den är värd pengarna eller inte. I praktiken är öppna nät dock ofta snäppet billigare än Telia/Bredbandsbolaget/ osv i slutändan pga konkurrensen mellan leverantörerna.

Det låter betydligt mer rimligt med några tior i månaden för valfriheten, och hade det varit fråga om det i vårat fall hade jag inte ifrågasatt upplägget.

Men när du skriver "ofta snäppet billigare" skulle jag vilja se några konkreta exempel. Priserna i de öppna nät med kommunikationsoperatörer jag tittat på ligger väl i klass med våra. Var är de så mycket billigare?

Skrivet av Frux:

Gruppanslutning kan dock bli rätt mycket billigare jämfört med individuella anslutningar eftersom det är mycket lättare att hantera för en ISP.

Ja, och så klart räknar man med att en viss procent lägenheter inte alls behöver någon bandbredd, men ändå kan man ta betalt för den. Men det förekommer ju även individuell gruppanslutning, vilket blir några tior dyrare i månaden per lägenhet, men ändå långt, långt under vad det kostar i öppet nät.

Skrivet av Frux:

Sen fulas det mer med benämningen på gruppanslutningar.
Exempel: Folk använder sina anslutningar väldigt olika. Snittanvändningen i en BRF kanske ligger på 5-10 Mbit/s per hushåll, dvs det är belastningen som ISPn tar i praktiken. Men man kopplar på en 1000/1000-lina med fritt blås till fastigheten och säger att alla har tillgång till "1000/1000 per hushåll" trots att de inte kan använda det samtidigt. Överbokning är visserligen helt normalt och en kalkyl man tar i bredbandsnät men man kan definitivt göra det mer eller mindre.

Här kan jag tänka mig att det kan förekomma stora skillnader. Men hur mycket överbokning är normalt då? Vad skall man försäkra sig om att man verkligen får? Idealet vore ju förstås uppgiven hastighet per lägenhet multiplicerat med antalet lägenheter, men det kan jag tänka mig är väldigt dyrt. Vad är rimligt och orimligt enligt din uppfattning?

Permalänk
Medlem

Kostnaden för operatören att vara med i opennet är skyhög och den kostnaden läggs på kunden. Vi på Stockholms Stadsnät vägrar därför att ansluta oss. Vi har samma vinst på kunderna men kan erbjuda bra anslutning till ett rimligt pris. Baksidan är dock mindre utrymme för kundens valfrihet då vi skriver exklusiva avtal med BRFen eller fastighetsägaren. Så det är oss eller xDSL kunderna kan välja mellan.
Synd att opennet kostar som det gör

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta på flera faktorer vid val av operatör.

(Utan inbördes ordning nedan då prioriteringen är olika)
* Pris för inkoppling
* Längd på avtal
* Prisgaranti - t.ex. fel om priset garanteras 2 år på en bindningstid på 5 år...
* mängden arbete som man göra själv
* mängd administration för teknik m.m.
* gruppanslutning vs individuell abonnemang på internetanslutningen (eller en mix där man kan ha en bashastighet på t.ex. 1/1)
* vilka fler tjänster går att få: IPTV, telefoni (fast? ip? mobil?), Wi-Fi för området? (vet en brf som har HomeRun som täcker hela kvarteret)
* administration och fakturering av grund/tilläggstjänster bör nog skötas av operatören...
* verklig bandbredd för hela området

Sist men absolut inte minst!!! Stirra dig inte helt blind på hastigheten - ping/lag kan vara viktigare för spel och streaming bara man har en bra grundhastighet.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på nätet, när jag bodde i Luleå betalade jag 89:- i månaden för 100/100 (lunet's nät) sen flytta jag till Västerås och ringde T3 att bara flytta abbet dit, men nu får jag betala typ 279:- i månaden för SAMMA tjänst (Mälarenergis nät) och enligt T3 berodde det på att dom inte behövde betala någon nätavgift hos Lunet.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Terrell:

Om du inte har Fiber och tänker skaffa dig Fiber så är ett öppet/kommunalt nät det bästa då du får mer valfrihet och kan säkerställa att du får bra kvalite.
Hade du däremot bundit dig fast med t.ex Telia och fått Fiber därifrån så skulle du se att priserna är samma om inte ens högre än ett öppet nät.

I ditt exempel så har ISP:en gått in och subventionerat för att säkerställa att dom får sina kunder då de får såpass många i one-go.

Du får gärna förklara varför jag får betala minst runt 300kr/mån för 100/100mbit med den billigaste operatören i mitt statsnät mot att jag inte behöver betala något alls som slutkund om jag tex bara skulle ha Ownit som operatör. Skulle jag vilja ha 1000/1000mbit med Ownit skulle det kosta mig 199kr/mån men nej nej alla tycker att öppen valfrihet med många operatörer är bra när det i själva verket försöker lasta alla kostnader på slutkunden.

Opennet som jag antar är kommunikationsoperatören driver Örebro Statsnät och tyvärr har mitt fastighetsbolag Örebro Bostäder valt dem. Ett riktigt dåligt alternativ för alla hyresgäster som tvingas betala multum för tjänsterna som operatörerna som hyr in sig på Opennet levererar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pecill:

Jag har bara lite svårt att se hur någon skulle kunna erbjuda 1000/1000 för 150 spänn. Det måste vara något slags lockpris. Trist för dig att det blir dyrare med öppet, men för de flesta andra är det tvärtom.

Det är absolut ingen lockpris. Ownit erbjuder sina kunder 1000mbit båda hållen för 199kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Det är absolut ingen lockpris. Ownit erbjuder sina kunder 1000mbit båda hållen för 199kr/mån.

Se gärna tidigare kommentarer om överbokning, under peak kanske de med 100/100 har bättre hastighet och kvalitet (ex. ping/lag) än den med 1000/1000 där överbokningen lär vara högre...

EDIT: stavning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stafis:

Se gärna tidigare kommentarer om överbokning, under peak kanske de med 100/100 har bättre hastighet och kvalitet (ex. ping/lag) än den med 1000/1000 där överbokningen lär vara högre...

EDIT: stavning

Jobbar du möjligen på Opennet eller liknande? Du glömmer bort att operatören räknar in överbokning i kalkylerna.

Permalänk
Medlem

När ni tittar på prisbilden för öppenfiber m.m. måste ni ta mer in i bilden än bara vad betalar grannen för stadsnät osv?

Stadsnät är inte samma som t.ex. öppen fiber, det är en stad/ett område med helt annan budget som kunnat prisa och i många fall redan har olika upphandlade tjänster och liknande samt lägger ut konstnaderna på flera områden och inte bara sina innevånare.

Stora föreningar likt stadsnät har helt andra förhandlingspositioner än när det kommer till öppet nät, de kan även samarbeta med kommun m.m. för att göra det hela billigare.

Kostnaden för öppna nät är inte enbart "vad kostar det i mitt område"? innestadsområden med öppet kan ha högre kostnader än t.ex. stadsnätsalternativen men det är för att nå så många kunder som möjligt så räknar de kostnaden inte på ett litet bostadshus utan kanske för hela stor-sthlm t.ex. och sedan att bara 25-50% ansluter och lite buffert på det för alla kostnader med grävning och installation. Därefter delar man upp den kostnaden på först alla kunder, sedan pga dyrare nätinstallation blir det dyrare för aktörer att hyra in sig på linan = högre kostnader.

Bara för att du har fiber och någon annan har fiber betyder inte att det är samma kostnader bakom och därmed kan man inte bara rakt av jämföra priser.

När nya system rullas ut så måste aktörer, speciellt privata alltid räkna med t.ex. glesbygd i kostnaderna, ta mobilnätet, det mest ekonomiska vore ju att bara bygga massa master i Sthlm, Gbg och Malmö för där är störst kundkoncentration. I större städer så är masterna högre belastade trots att de ofta är tätare mellan dem, men det betyder inte att man inte måste ta kostnaden för att sätta ut master på andra ställen med? Den kostnaden kan vara högre iom att du måste skicka ut folk, ha dem liggande på traktamente och liknande och för att inte behöva göra att folk i Sthlm betalar mindre initialt men sedan kanske högre minut avgifter pga högre belastningskrav osv så slår man ut det jämt på alla.

Utan öppna nät skulle många som idag ha fiber stå utan eller ha högre månadskostnader.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

christobald: Jag vet inte varför du har fått just de prisförslagen. Men 500 kr/mån för öppet nät är väldigt dyrt och måste dessutom gälla ett nät där flera hundra går till att bekosta själva nätbygget. Att ta samma pris i ett nät som redan finns draget och installerat är helt uppåt väggarna. Såvida operatören inte bara vill hålla samma pris som i övriga stadsnätet/öppna nätet för att förenkla administrationen eller nåt.

Hur som helst. Ett öppet nät kostar inte 5 gånger mer i en äpplen-äpplen jämförelse. Jag lovar.

Svenssontjänsten 100/10 brukar kosta ungefär 220-250 kr/mån i öppna nät...
http://stadsnat.oresundskraft.se/serviceguide/
https://www.landskrona.net/services/default.aspx?servicecateg...

...och 300 kr/mån eller mer i stängda nät
http://www.tele2.se/bredband/alla-bredbandshastigheter.aspx
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Många bra svar i tråden annars.

Permalänk
Medlem

Förra lägenheten var det öppet nät och det var inte billigt, över 400 kr för 100/10 mbit om jag inte minns fel. Bättre i bostadsrätt, 150 kr för 100/100 mbit, jag tackar.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Det beror ju på nätet, när jag bodde i Luleå betalade jag 89:- i månaden för 100/100 (lunet's nät) sen flytta jag till Västerås och ringde T3 att bara flytta abbet dit, men nu får jag betala typ 279:- i månaden för SAMMA tjänst (Mälarenergis nät) och enligt T3 berodde det på att dom inte behövde betala någon nätavgift hos Lunet.

Detta är en variant som många missförstår. Man tror att man jämför megabit rakt av men fullt så enkelt är det inte.

Hos LUNET så blev ISPn inte fakturerad någon nätavgift (ungefär 200 kr/mån), utan fakturerade bara sin egen marginal för enbart internettjänsten.

Nätavgiften används för att bekosta byggandet och driften av det fysiska nätverket. NÅGON måste alltid betala byggandet av nätet, det syns bara mer eller mindre tydligt. En vanlig deal är att nätavgiften ligger inbakad som förhöjd hyra. Den "syns" inte men hyresgästerna betalar likväl för den.

En fastighetsägare kan själv bygga och sköta hela det lokala nätet. Då får ISPn inga sådana kostnader och Internet kan på pappret bli väldigt billigt. Men när switchen i källaren går sönder så måste någon köpa en ny, i det här fallet fastighetsägaren eftersom denne driftar nätet själv. Kostnaden för den nya switchen hamnar då i slutändan på hyran.

Väldigt förenklat exempel
Lägenhet A kostar 3000 kr/mån i hyra. Internet kostar 300 kr/mån.
Lägenet B är exakt likadan men kostar 3200 kr/mån i hyra. Hyresgästen skryter med att han minsann får internet för billiga 100 kr/mån istället för stackaren i lägenhet A. Men de betalar ju lika mycket totalt.

Permalänk
Medlem

Valet att kunna välja i tid och otid värderar jag högt.
Jag bor i MKB hus och har tillgång till stadsnätet. Det kostade tidigare i (MKB NET 1.0) ca 460kr för 30/30 full duplex men för något halvår sedan så uppgraderade de till (MKB NET 2.0) och för samma pris har jag nu 250/100 utan uppsägning och avgift.

500/250 kostar runt 700kr medans 1000/500 kostade runt 900kr om jag minns rätt. Operatörerna satt på liknande priser, skillde sig på kanske 100-200kr beroende på erbjudande och vissa hade bindningstid etc.

Valmöjlighet är prio för mig.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av christobald:

Bor i Stockholm. Tror jag har identifierat det stora problemet i vårt fall: Telia agerar kommunikationsoperatör och de tar bra betalt för att släppa in sina konkurrenter i nätet. Fast när jag tittar på vad andra kommunikationsoperatörer (Opennet, Itius och vad de heter) så är inte deras slutpriser särskilt mycket bättre. Bättre än Telias, förvisso, men fortfarande är det långt kvar till vad man får om man eliminierar kommunikationsoperatören helt och hållet.

Korruption förekommer säkert, men det går inte att göra så mycket åt om man inte är Janne Josefsson. Jag vill förbättra situationen för mig och mina grannar först och främst, att dra ut på korståg för att bekriga vänskapskorruption har jag helt enkelt inte tid, ork eller förmåga till.

Med andra ord så är det Telia som har byggt nätet? Då tar de alltså bra betalt av andra aktörer för att släppa in dem i sitt nät eftersom de vill ha tillbaka investeringen. I såna fall är ni ju redan bundna till Telia. Antar att det då är Telia som kan erbjuda bäst priser?

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Kostnaden för öppna nät är inte enbart "vad kostar det i mitt område"? innestadsområden med öppet kan ha högre kostnader än t.ex. stadsnätsalternativen men det är för att nå så många kunder som möjligt så räknar de kostnaden inte på ett litet bostadshus utan kanske för hela stor-sthlm t.ex. och sedan att bara 25-50% ansluter och lite buffert på det för alla kostnader med grävning och installation. Därefter delar man upp den kostnaden på först alla kunder, sedan pga dyrare nätinstallation blir det dyrare för aktörer att hyra in sig på linan = högre kostnader.

Kort och sammanfattningsvis innebär öppna nät högre kostnader för alla, som tas ut av slutkunden. Förutsatt att jag inte missat något i ditt resonemang.

Skrivet av Ferrat:

Bara för att du har fiber och någon annan har fiber betyder inte att det är samma kostnader bakom och därmed kan man inte bara rakt av jämföra priser. .

Vem påstår det? Det jag säger är att vi som har ett eget fibernät på plats får helt sanslösa merkostnader för nöjet att välja mellan olika operatörer.

Skrivet av Ferrat:

När nya system rullas ut så måste aktörer, speciellt privata alltid räkna med t.ex. glesbygd i kostnaderna, ta mobilnätet, det mest ekonomiska vore ju att bara bygga massa master i Sthlm, Gbg och Malmö för där är störst kundkoncentration. I större städer så är masterna högre belastade trots att de ofta är tätare mellan dem, men det betyder inte att man inte måste ta kostnaden för att sätta ut master på andra ställen med? Den kostnaden kan vara högre iom att du måste skicka ut folk, ha dem liggande på traktamente och liknande och för att inte behöva göra att folk i Sthlm betalar mindre initialt men sedan kanske högre minut avgifter pga högre belastningskrav osv så slår man ut det jämt på alla..

Vad har detta med öppna versus stängda nät att göra?

Skrivet av Ferrat:

Utan öppna nät skulle många som idag ha fiber stå utan eller ha högre månadskostnader.

Varför då?

Inte för att det påverkar mitt uppfattning om vad som är bäst i min situation, men det vore intressant att höra vad det egentligen är som är så bra med detta upplägg. I praktiken då, inte i teorin. I teorin tycker jag också det är jättebra med öppna nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Jobbar du möjligen på Opennet eller liknande? Du glömmer bort att operatören räknar in överbokning i kalkylerna.

Nej men har tidigare jobbat på en helt annan ISP.
Nej, tvärtom - det är överbokningen som är själva problemet här.
- billigare och snabbare på pappret kanske inte är snabbare i verkligheten.

Den billigare lär ha sparat någonstans - kan vara sämre infrastruktur eller sämre peering
- eller inte alls och det kan vara det bästa köpet i världen - men om det ser för bra ut för att vara sant - så brukar det sällan vara sant

Permalänk
Skrivet av Frux:

christobald: Jag vet inte varför du har fått just de prisförslagen. Men 500 kr/mån för öppet nät är väldigt dyrt och måste dessutom gälla ett nät där flera hundra går till att bekosta själva nätbygget. Att ta samma pris i ett nät som redan finns draget och installerat är helt uppåt väggarna. Såvida operatören inte bara vill hålla samma pris som i övriga stadsnätet/öppna nätet för att förenkla administrationen eller nåt.

Vårt nät är som sagt redan betalt och på plats.

Skrivet av Frux:

Hur som helst. Ett öppet nät kostar inte 5 gånger mer i en äpplen-äpplen jämförelse. Jag lovar.

Vårt gör det. Jag lovar. Och likadant ser det ut på många platser i Stockholms innerstad, vad jag kan se.

Det framgår ju inte under vilka omständigheter de stängda nätens priser gäller. I vart fall Telia vet jag att man kan få mycket billigare än så, eftersom jag själv läst en offert från just dem. De var inte konkurrenskraftiga jämfört med andra, men väsentligt billigare än vad som framgår av din länk.

Skrivet av Frux:

Många bra svar i tråden annars.

Jodå, jag har fått en del att fundera på, men inte vad gäller själva huvudfrågan: att öppet nät är idioti i mitt fall.

Permalänk
Skrivet av tomle:

Med andra ord så är det Telia som har byggt nätet? Då tar de alltså bra betalt av andra aktörer för att släppa in dem i sitt nät eftersom de vill ha tillbaka investeringen. I såna fall är ni ju redan bundna till Telia. Antar att det då är Telia som kan erbjuda bäst priser?

Nej, Telia har inte byggt nätet och det är inte de som kan erbjuda bäst priser. De har bara myglat sig in i nätet som kommunikationsoperatör.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Valet att kunna välja i tid och otid värderar jag högt.
Jag bor i MKB hus och har tillgång till stadsnätet. Det kostade tidigare i (MKB NET 1.0) ca 460kr för 30/30 full duplex men för något halvår sedan så uppgraderade de till (MKB NET 2.0) och för samma pris har jag nu 250/100 utan uppsägning och avgift.

500/250 kostar runt 700kr medans 1000/500 kostade runt 900kr om jag minns rätt. Operatörerna satt på liknande priser, skillde sig på kanske 100-200kr beroende på erbjudande och vissa hade bindningstid etc.

Valmöjlighet är prio för mig.

Det är tydligt det, eftersom du förmodligen skulle kunna få 1000/1000 för 200 kr/mån av Ownit, som tidigare framgått i tråden.

Permalänk
Skrivet av Stafis:

Den billigare lär ha sparat någonstans - kan vara sämre infrastruktur eller sämre peering
- eller inte alls och det kan vara det bästa köpet i världen - men om det ser för bra ut för att vara sant - så brukar det sällan vara sant

Men vad är då acceptabel överbokning? Och är det något man slipper helt i ett öppet nät?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stafis:

VAd snackar du om? Man har bättre peering med Ownit, Riksnet etc än med den statsnätet.

Permalänk
Medlem

Klappa, jag har inte diskuterat eller pratat om enskilda leverantörer, och om ISP A är bättre än ISP B...

jag har bara försökt lyfta fram att man ska tänka på annat än att det står 1000/1000 - det är inte det enda som räknas.

Permalänk
Skrivet av christobald:

Generellt har man inget fibernät i fastigheten, och då blir det en förhandlingsfråga hur det skall finansieras och ägas. Men det är ju inte aktuellt i mitt fall. Vad jag är intresserad av är varför kommunikationsoperatören skall ta ut så in i helvete med pengar för en mycket enkelt tjänst, och jag har ännu inte fått något bra svar.[...]

Därför att de kan. Antagligen vann de en gång i världen en upphandling som stadsnätets ägare hade för kommunikationsoperatörstjänsten. Men eftersom konkurrensen på den marknaden inte är nåt vidare så vann de på ett högt pris. Eller så byggde de nätat mot att de skulle få vara kommunikationsoperatör under x år - då blir det ofta som dyrast. De kanske fick in ett pris i avtalet för tio år sedan som verkade bra då, men som känns väldigt högt nu. Kanske de har mutat till sig kontraktet. Hur det än har gått till så har de skaffat sig ett lokalt monopol, och suger förstås ut så mycket pengar ur det som det går.

Jag bodde själv i ett SKB-hus för ett par år sedan; där var kommunikationsoperatörspåslaget 150-200 kr/mån av priserna att döma. Ryktet sade att SKB fick en kickback av kommunikationsoperatören till och med, men det vet jag inte om det stämmer. I så fall så är det ju "bara" en hyressubvention för de som inte har bredband; SKB är ju inte vinstdrivande.

Idén med en kommunikationsoperatör är inte så dum egentligen; det gör i alla fall i teorin att nya operatörer kan erbjuda intressanta tjänster i nätet (lagring, DVR-i-nätet, video-on-demand, high-quality videokonferens, print-on-demand till en skrivare i trapphuset, hosting) som man inte kan få om man är inlåst med en leverantör, men de flesta avtalen verkar ha förhandlats fram av klantar på fastighetsägarsidan. Det är möjligt att nystartade fastigetsnät har lyckats förhandla fram bättre avtal än de äldre. Och det kanske är så du skall se de priser du fått av kommunikationsoperatörerna - som ett första förhandlingsutspel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stafis:

Nej det luktar bara avundsjuka från din sida. Ownit eller Riksnet är rena lyxen jämfört med öppna statsnät där operatörer hyr in sig för att sälja sina tjänster. Det är kommunikationsoperatören som är den stora boven i dramat. Ändå går många fastighetsbolag med på deras svindlerier.

Opennet är en av dem som visserligen kan distribuera till många hushåll men priset är det kunderna som får betala. Det struntar fastighetsbolagen blankt i så länge de själva tjänar på det och lurar sin egna hyresgäster att de får snabbt bredband när det i själva verket ska kosta mycket mindre.

Men det vet ju såklart inte medelsvensson om för de saknar den kunskapen.

Skrivet av Stafis:

Klappa, jag har inte diskuterat eller pratat om enskilda leverantörer, och om ISP A är bättre än ISP B...

jag har bara försökt lyfta fram att man ska tänka på annat än att det står 1000/1000 - det är inte det enda som räknas.

Självklart inte men om slutkunden fick välja så väljer de hellre en mycket billigare lösning än en dyr.

Permalänk
Skrivet av peterhjalmarsson:

Därför att de kan. Antagligen vann de en gång i världen en upphandling som stadsnätets ägare hade för kommunikationsoperatörstjänsten. Men eftersom konkurrensen på den marknaden inte är nåt vidare så vann de på ett högt pris. Eller så byggde de nätat mot att de skulle få vara kommunikationsoperatör under x år - då blir det ofta som dyrast. De kanske fick in ett pris i avtalet för tio år sedan som verkade bra då, men som känns väldigt högt nu. Kanske de har mutat till sig kontraktet. Hur det än har gått till så har de skaffat sig ett lokalt monopol, och suger förstås ut så mycket pengar ur det som det går.

Jo, det var ungefär det jag misstänkte. Jag hade kanske hoppats på att det fanns några fördelar för mig och mina grannar med detta upplägg, men utöver nöjet att välja på tio operatörer med samma höga pris hittar jag inga.

Jag bodde själv i ett SKB-hus för ett par år sedan; där var kommunikationsoperatörspåslaget 150-200 kr/mån av priserna att döma. Ryktet sade att SKB fick en kickback av kommunikationsoperatören till och med, men det vet jag inte om det stämmer. I så fall så är det ju "bara" en hyressubvention för de som inte har bredband; SKB är ju inte vinstdrivande.

Kickbacks förekommer säkert. Branschorganisationen Fastighetsägarna påpekar till och med i en av sina bredbandsbroschyrer att fastighetsägaren kan tjäna pengar på detta sätt -- fastighetsnätet är en tillgång som kommunikationsoperatörer kan få betala för att få sköta. Undrar hur många BRF-styrelser som inte förstår vad de sitter på och bara är tacksamma för att till exempel Telia tar på sig det här? Gratis till och med! Bussiga Telia! Okunskapen är stor på sina håll.

Idén med en kommunikationsoperatör är inte så dum egentligen; det gör i alla fall i teorin att nya operatörer kan erbjuda intressanta tjänster i nätet (lagring, DVR-i-nätet, video-on-demand, high-quality videokonferens, print-on-demand till en skrivare i trapphuset, hosting) som man inte kan få om man är inlåst med en leverantör, men de flesta avtalen verkar ha förhandlats fram av klantar på fastighetsägarsidan. Det är möjligt att nystartade fastigetsnät har lyckats förhandla fram bättre avtal än de äldre. Och det kanske är så du skall se de priser du fått av kommunikationsoperatörerna - som ett första förhandlingsutspel.

Visst är idén bra. Det är genomförandet jag vänder mig emot. Tanken var nog inte att det skulle fungera så här, men cynikern i mig är inte förvånad. Gamla poltiker kommer överens med gamla politiker -- som i fallet med Familjebostäder och Stokab och Telia. Exemplen kan säkert göras fler.

Jag betraktar nu inte Telias, Opennets mfl priser som ett förhandlingsutspel. Attityden verkar vara att "vi är nöjda med situationen och tänker klämma ut så mycket det bara går". Jag och mina grannar ser lite annorlunda på saken.

Permalänk
Medlem

Klappa - men snälla nån! - nu lägger du ord i munnen på mig...

Jag försöker skriva så ISP och operatörsneutralt jag kan - men du vrider till det hela tiden.
Trollar du bara?

Permalänk
Medlem

Finns nog rätt mycket prutmån har 250/50 med comhem och betalade förut 400/mån sen ringde jag för att säga upp skiten och byta då erbjöd han mig samma abonnemang för 230/mån utan bindningstid...