Permalänk
Medlem

Jag kan absolut rekomendera SketchUp för att hjälpa till i planeringsstadiet!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

De enda plåtar jag hittat är en uppbyggd av romber från aquatuning, två med runda (dock små tror jag) hål och en med "hexagonala" sexkantiga hål från specialtech. Tror jag går på det med hexagonala hål, då det verkar vara bäst på att släppa igenom luft.

Kör på specialtech, hexagonalt är mycket snyggt!

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Ny update! Har hänt en hel del sedan förra gången, dock syns det inte särskilt mycket.
Ledsen att det gått ett tag mellan dem, men det känns lite motigt att hålla på att uppdatera hela tiden när man så sällan får någon feedback. 5 poster i rad själv nu.
Men men, över till bilder!

http://i.imgur.com/ww6V5RH.jpg

Lödde och sleevade startknappen. Mycket nöjd med resultatet. Köpte mig även en 19mm borr för att kunna fästa den, man kan väl säga att utbudet av sådana inte var särskilt stort.

http://i.imgur.com/zeFXFIC.jpg

Utbudet av perforerad plåt är inte heller stort. Det är ju helt omöjligt att få tag på, någon som vet något ställe där de har?
Pappa hade lite vitt med kvadratiska hål, kommer dock (antagligen) inte använda mig av det. Lådan kommer ju se ut som ett kylskåp eller något. :s

http://i.imgur.com/8tKETCp.jpg

Funderar på hur jag ska fästa sidoskivan. Det lutar mot att jag helt enkelt anväder några snygga skruvar, det verkar vara det enklaste.

http://i.imgur.com/qfgELRD.jpg

Början till fläkthållare. De blev dock inte särskilt bra, ett av hålen på alla sitter lite fel så har man stora skruvar passar de inte. Dock passar det med fästena jag fick med noiseblocker-fläkten, och det är sådana jag tänkt använda mig av så jag tror att jag kommer att köra på dessa ändå.

http://i.imgur.com/H6gq4uX.jpg

De var även för tjocka. I toppen fungerar det, men inte i fronten. Fläktarna sticker ut så mycket att de täcker kontakter på moderkortet, så det måste jag göra något åt.
Planerar att fräsa rundkanter på dessa och sedan fästa med vanlig skruv.Här kan man även skymta fästanordningen för USBhistorian. glömde ta kort på den, ska nog försöka ta några till nästa update.

Dold text

Är det någon som vet var man kan få tag på plåt? Hade tänkt beställa från specialtech snart, är i stort sett det enda ställe jag hittat som har perforerad plåt.
Kommentera gärna, på återseende.

Ok där kom bilden, som avgjorde det hela.
Dagen då jag tycker att burken har blivit för slö, så beställer jag en helt ny rigg, plus ett Hi-tower trächassi från dig.
Det där var tvärsnyggt gjort.
100+ i beröm från mig.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt gjort! Vi väntar på fler bilder!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Jag kan absolut rekomendera SketchUp för att hjälpa till i planeringsstadiet!

Använde det till ett tidigare projekt, dock inte till detta. Skulle vara svårt att följa en ritning på det sättet, ändrar lite här och där hela tiden, och så vet jag ju inte alla mått exakt så måste nästan prova mig fram lite. Men en hjälp och en början kan det ju vara.

Skrivet av Safir100:

Kör på specialtech, hexagonalt är mycket snyggt!

Jag gör så, beställer nog i morgon.

Skrivet av Lifooz:

Ok där kom bilden, som avgjorde det hela.
Dagen då jag tycker att burken har blivit för slö, så beställer jag en helt ny rigg, plus ett Hi-tower trächassi från dig.
Det där var tvärsnyggt gjort.
100+ i beröm från mig.

Tack så mtycket! Det är dock väldigt många timmar på en sådan här låda, det blir dyra chassin om man ska sälja.

Skrivet av Tuggab:

Riktigt snyggt gjort! Vi väntar på fler bilder!

Tackar! Det har inte hänt så mycket mer, så finns inte så jättemycket mer att visa upp. Funderar fortfarande på hur jag ska göra något att fästa skruvarna till sidan i, och gruvar mig inför att göra klart fläkthållarna. Men med det gjort och galler fixat så kanske det kan bli dags för målning!

Edit: Beställt nu istället! Nervöst, första gången från utlandet.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Tack så mtycket! Det är dock väldigt många timmar på en sådan här låda, det blir dyra chassin om man ska sälja.

Jo det kan jag tänka mig, men med tanke på att det knappast är någon skräphög, från t.ex Elgiganten man köper, utan istället en rigg FÖR EN HEL DEL flis så är det nog ändå värt det för ett snyggt chassi.
Ditt trächassi är ju knappast något för ett coca-cola party, fyllefest, eller lanparty, utan det är ju något man ställer på ett ställe där det blir bra, och där får det stå sedan.
Men hur gör/kommer du göra, för att fästa dom där metallgrejjorna, som man skruvar fast moderkortet i ?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

De enda plåtar jag hittat är en uppbyggd av romber från aquatuning, två med runda (dock små tror jag) hål och en med "hexagonala" sexkantiga hål från specialtech. Tror jag går på det med hexagonala hål, då det verkar vara bäst på att släppa igenom luft.

Om du inte har något emot att köpa rätt stora bitar så har maskindelen.se med runda hål i olika storlekar, i aluminium och stål från 1.5mm till 10.

http://www.maskindelen.se/plat-plast-ark/aluminium-plat-perfo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jo det kan jag tänka mig, men med tanke på att det knappast är någon skräphög, från t.ex Elgiganten man köper, utan istället en rigg FÖR EN HEL DEL flis så är det nog ändå värt det för ett snyggt chassi.
Ditt trächassi är ju knappast något för ett coca-cola party, fyllefest, eller lanparty, utan det är ju något man ställer på ett ställe där det blir bra, och där får det stå sedan.
Men hur gör/kommer du göra, för att fästa dom där metallgrejjorna, som man skruvar fast moderkortet i ?

Ja, det är ju lite tänkt att det ska vara nästan som en möbel och inte bara en plåtburk, det ska vara lite mer stil liksom. Inget man vill gömma under skrivbordet.

Jag antar att det är moderkortsplåten du menar. Den sitter dels fast med fem skruvar på baksidan, vilket syns på bilden nedan, och dels med en skruv under moderkortet för att det inte ska bli så hög påfrestning i bakstycket. Jag kanske har glömt visa den fästningen, så får göra det nästa gång.

Från ett tidigare skede i bygget, fästning av moderkortsplåt i bakstycket.

Dold text
Skrivet av cardeci:

Om du inte har något emot att köpa rätt stora bitar så har maskindelen.se med runda hål i olika storlekar, i aluminium och stål från 1.5mm till 10.

http://www.maskindelen.se/plat-plast-ark/aluminium-plat-perfo...

Haha, hade du sagt det en dag tidigare hade jag antagligen beställt därifrån istället. XD Nu har jag dock redan beställt från specialtech, så det är lite sent.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Update!!

Det kom ett litet trevligt paket tidigare i veckan, och gissa vad det innehöll? Mesh!
Har även varit ute några timmar idag och jobbat på fläkthållarna. Nu är de nästan klara, de ska sågas till lite mer och så ska det göras hål i toppen för att fästa där också.
Bilder i spoilern!

Två fläkthållare i plywood. Inte fullt lika snygga som de i MDF, men betydligt mer praktiska och dessutom ska de ju målas.

Front med fläktar och -hållare monterad. Ska som sagt såga ut mer på dem, fläktarna ska givetvis inte täckas sådär när det är klart!
Satte även dit startknappen och tände den så att ni skulle få se, men det blänker ju så förskräckligt att man knappt ser ljuset.

Insidan. Inte jättemycket att säga om den. Rundade hörn.

Meshen! Superhärlig, bara ~1 mm tjock och som ni ser väldigt mycket hål och väldigt lite material. Släpper igenom väldigt mycket luft. Men hur tusan tillverkar man sådan här?

Dock ett litet missöde under frakten... Två hörn var skadade. Skulle väl kanske egentligen reklamerat, men det känns som fruktansvärt mycket jobb att reklamera till specialtech, särskilt om man måste skicka tillbaks det. Nöjer mig nog med att skicka ett mail och höra om hur de tänker.

Dålig bild på andra hörnet. Detta är bara lite böjt och skulle säkert gå att använda, och jag behöver ju egentligen inte alls särskilt mycket, åtminstone inte till detta bygge.

Med i paketet var även några kabelhållare i div storlekar och skruvar med kullrade skallar, som jag tänkt använda till sidan. Dessa var dock så små att det nog bara skulle se konstigt ut.

Slutligen, till jordenxxx, bild på den sista skruven som moderkortsplåten är fäst med. Den sitter i ett hål i plåten och in i MDFen på sidan av chassit för att stabilisera det hela lite till. Kände att det skulle bli väl tungt att ha hela moderkortet, kylare, grafikkort osv bara hängandes i bultar på en sida.

Dold text

Sådär, det var tyvärr allt för idag, ha det bra tills nästa gång vi ses!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Tråkigt med gallret, men grymt snyggt var det. Snygga hållare!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem

Som svar på hur de gör gallerna så stansar de ut hålen, det gör man på nästan alla typer av galler och kan därav få de flesta olika mönster.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design define R3 | Mobo: Asus P8Z68-V Pro Gen 3 | CPU: Intel Core I7 2600k
RAM: 4x4GB Corsair vengence 1600Mhz | GPU: Asus GTX560ti top 1024mb SSD: Intel 520 Series 120GB | Hårddisk: WD Blue 1TB | PSU: ModsXstram-pro 650w bronze | Övrigt: Luftkylning, 2 st 120mm Fractal design fläktar, 1 st Noctua 120mm fläkt, CPU fläkt (Intels orginal).

Permalänk
Medlem

Miniupdate

Hej igen.
Har hänt lite till sedan sist och snart åker jag iväg i några dagar så här kommer en liten update om vad som hänt.

Fixat fläkthållarna så att de inte längre täcker fläktarna. Eller ja, jag sågade ut grovt och pappa slipade det sista, blev superb! Mycket nöjd.

Funderar på att köra på sådana här för att få fast sidan. Det är små stift man sätter i sidan i nederkant, sedan behöver man bara fästanordning i överkant. Känns mycket bra, dock blir det ju inte lika snyggt i och med att man bara får skruvar längst upp.

Har också gjort några aluminiumfästen som jag tror att jag kommer att köra på. Pappa hjälpte mig med den första och sedan gjorde jag två till. (den frösta blev helt vind...) Ber om ursäkt för dålig bild och att chassit dessutom är upp och ned.

Dold text

Det var allt för denna gång. Hörs förhoppningsvis snart igen!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Har inte hänt jättemycket på sistone, det har varit jättevarmt och jag har mest legat på stranden. Men lite har det hänt, har en bild med nyheter.

Har fått in mesh både i fronten och i toppen. Än så länge är den bara ditklämd av fläkthållarna men jag tror inte att jag gör så jättemycket mer åt dem än att bara limma fast dem och göra hål för skruvar.
Har även fått in fläkthållaren i toppen som ni ser.

Det är urfräst plats för ssd och kablar under moderkortet. Har ingen bild på detta men det är bara gjort på fri hand så det blev inte särskilt snyggt heller. Några hål för skruvar är försänkta också.

Dold text

Det som är kvar för att få chassit "kördugligt" är i princip att få fast sidan, måla MDFen och limma det som ska limmas. Så det närmar sig!
Vi hörs!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på slutresultatet! Mycket snyggt än så länge!

Visa signatur

----

Permalänk
Medlem
Skrivet av Safir100:

Väntar med spänning på slutresultatet! Mycket snyggt än så länge!

Tack så mycket.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Dags för ny update!

Jag har nu hunnit gjort en hel del, och det är inte jättemycket som är kvar att göra. I princip bara målning, limmning och lite detaljer på sidan!
Jag har bestämt mig för att fästa sidan med hjälp av de små "patronerna", det känns som att de kommer göra ett bra jobb. Pappa hjälpte mig att fräsa ut hål och sedan har de limmats dit.
Bilder i spoilern. Som vanligt.

I och med att "patronerna" fixerar sidan såpass bra behövs ingen list som håller fast den längre. Använde sänksågen för at göra några spår i den och tog sedan stämjärn och fixade till det sista. Denna bild är tagen innan spackling. Listen i överkant är också borttagen, dock inte fullt lika långt. Där ska ju skruvas fast beslag senare.
Man ser även ena halvan av beslagen. Några felmätningar gjorde att vi blev tvungna att plugga igen de gamla hålen och borra nya, men till slut blev det bra! Nu får man även lättare i nätagget, det var aningen svårt att få i tidigare om man redan hade moderkort monterat i och med den höga kanten, detta är dock förhoppningsvis inget problem längre.

Färg inköpt! Det blev matt vit, kommer nog bli superb!

(Nästan) allt maskerat inför målning.

Vitt, vitt vitt!
Grundfärgsflaskan tömd, det var dock inte alls särskilt mycket i den. Visserligen är det väldigt mycket färg som försvinner ut i luften, men blev ändå förvånad över hur lite det räckte till. På vissa ställen skulle det behövas betydligt mer. Nu ska den få vila innan putsning, sedan ska jag nog köpa en eller kanske två flaskor grundfärg till.

Och nu, *trumvirvel* resultatet!

Helt sjukt vad snyggt det blev! Är supernöjd so far, verkligen snyggt med de bruna kvartslisterna som bryter av mot det vita om jag får säga det själv. Kommer se bra ut på skrivbordet!
Dålig förberedelse av materialet gjorde dock att finnishen inte blev så slät och fin som man hade kunnat hoppas på, nästa moment blir spackling, slipning och fler lager färg.

Ännu en bild, från undersidan. Synd att den fortfarande luktar lösningsmedel, annars hade jag tagit in den redan!

Dold text

Det var allt för denna gång, hoppas att ni gillar det. Lämna gärna en kommentar så hörs vi!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Vill se en uppdate nu på datorn, jobba på!!

Visa signatur

Wood Computer Case, ett datorchassi gjort från grunden i trä syns här .

Permalänk
Avstängd

Gillar detta projekt riktigt starkt, Skulle vilja göra det själv dock är jag inte så grym i verkstaden som du

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteBondues:

Vill se en uppdate nu på datorn, jobba på!!

Nästa moment är som sagt att spackla, slipa och grundmåla igen. Men eftersom grundfärgen inte räckte till så mycket som jag ville så måste jag ha mer. Då det inte fanns någon sådan färg i staden som min skola ligger i så måste jag vänta tills vi har något ärende upp till borlänge, vilket nog tyvärr kan ta ett tag. Dessutom har jag fått en hel del att göra nu i och med att skolan startat igen, så det kan även bli lite ont om tid att lägga på lådan.

Skrivet av LittleVoor:

Gillar detta projekt riktigt starkt, Skulle vilja göra det själv dock är jag inte så grym i verkstaden som du

Tack så mycket. Det gäller mest att man är noggrann och aningen perfektionist (på rätt ställen) för att det ska bli riktigt bra. Men om sanningen ska fram så skulle det inte skada om jag också var lite noggrannare emellanåt.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Ladies and gentlemen! Dags för ny update!:D

Jag vet att det var skamligt länge sedan något hände i denna bygglogg, vilket tyvärr beror på att bygget stått helt still ett bra tag. Nu har jag emellertid fått tummen ur och jobbat litegranna.
Dåliga bilder i spoilern!

Spackeljobb gjort, här klart för slipning och målning. Smådetaljer upphängda i ståltråd från taket.

Lite putsjobb gjort på sidan av lådan. Tapen blev inte så lyckad efter det så jag drog bort lagret länst mot skivan och satte dit nytt.

Målat. Nagellack aka vit sprayprimer för trä och metall.

Idag, sprayningen färdig och klibbtorrt. Vet inte hur många gånger jag drog huvudet i de där småbitarna.

Sida som tydligen blev upp och ned, men det syns väl vad det skall föreställa. Klart nöjd med den. På grund av färgbrist fick jag dock prioritera och bara måla den ytan som skall synas.

Inne och tape borttagen. Resultatet klart godkänt om du frågar mig. Det jag inte blev helt nöjd med är väl att det rann lite på ett ställe, annars blev det hyfsat överallt.

Med galler, front, baksida och fötter monterade.

Ohmnomomom!

Dold text

Det var allt för denna gång! Nu skall färgen torka ordentligt innan det slutliga lagret skall på. Sedan är det bara limning och beslagen för sidan kvar om jag inte misstar mig.
På återseende och gott nytt år snart!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Hej igen.
Det rullar på, sista färglagret gjort och fronten och baksidan är ditlimmade för någon timme sedan. Resultatet blev möjligtvis inte så toppen som det andra lagret grundfärg, men acceptabelt i alla fall.
Om jag förstått det rätt så kommer jag dessutom att få tillgång till en systemkamera, så ni kommer antagligen få betydligt bättre bilder snart.
Och snart är hela projektet klart! Det enda som är kvar är att sätta dit beslag och limma fast nätaggregatsplåten.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Riktigt snyggt bygge!
Var köpte du dina usb kopplingar till framsidan? letat efter liknande ett tag men hittar inget :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanielMedStortD:

Riktigt snyggt bygge!
Var köpte du dina usb kopplingar till framsidan? letat efter liknande ett tag men hittar inget :/

Tack så mycket, kul att du gillar det.
Har för mig att de är köpta på inet, men hittar den inte där längre. Kan ha varit på dustin också. Däremot finns den fortfarande på prisjakt (ser i alla fall identisk ut, så antar att det är samma).

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Tack! Hittade en på Dustin längtar efter att få se den färdigbyggda lådan!

Permalänk
Medlem

Bam bam bam!

Hej igen!
Nu var det än en gång ett tag sedan sist, har varit skola men nu är det lov igen så jag har idag gjort lite till. Lådan är som tidigare nämnt i stort sett klar, fixade idag till beslagen för att hålla sidan kvar. De blev hyfsade, inte riktigt perfekta men de fyller sin funktion.
En nyhet i byggloggen är att jag nu fått tag på en systemkamera att fota med istället för mobilen så förhoppningsvis blir det bättre bilder, nu är det ju mest fotografen bildkvaliteten hänger på. Med andra ord blir det inte så bra då det fortfarande är jag som tar bilderna.
Då det som är kvar mestadels är att limma fast lite småsaker osv, dvs saker som inte kommer att synas, så har jag nu slängt in några trasiga skräpkomponenter och tagit några snabba bilder på det som i stort sett är slutresultatet. Har sparat ihop pengar till delar till nya fungerande komponenter och har snart råd, så när (eller om) jag köper dessa och monterar in så blir det nya bilder och möjligtvis även ett galleri.

Nog pratat, bilder i spoilern!

Inte alls mycket som hänt sedan sist, tror det bara är beslagen i övre hörnen.

Trångt är det! Tog riktigt lång tid innan jag fick in allt, och då är ju detta bara skräp som jag inte behöver vara rädd om. Att montera in riktiga saker kommer vara en mindre mardröm och jag är fortfarande osäker på om jag byggt så att det inte ens går att få fast allt på alla ställen samtidigt...

Med sidan på.

Startknappen kommer att lysa i vitt, har nog nämnt det tidigare. Planerar dock även att parallellkoppla den med en kondensator. När man stänger av datorn kommer lampan då fortsätta att lysa några sekunder för att sedan förhoppningsvis "fadea" ut. Fungerar det som jag tänkt mig tror jag det kommer se grymt häftigt och snyggt ut!

Tycker att eloop-fläkten passar in riktigt snyggt till det vita, skulle vilja ha tre till. Noctua skulle kanske också passa in bra mot trät.

Lek med ISO (har för mig att det var bland andra den här bilden). Har desvärre inget stativ, så mycket blir suddigt.

Dold text

Det var allt för den här gången, och förmodligen också för lång tid framöver, om jag ens gör något mer över huvud taget. Lådan är ju tillräckligt klar för att brukas nu. Känns nästan lite vemodigt...

Hoppas att bilderna är bra och att ni uppskattar resultatet, ni får gärna lämna en kommentar. Ha det bra så ses vi kanske i ett nytt projekt om inget mer händer på detta!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Liten komponentuppdate / NEJ NEJ NEJ! / fråga

Hej igen.
Projektet är inte helt dött, även om det inte händer så mycket som är värt att visa upp. Sparar till delar till datorn, snart har jag råd!
Ett nätagg har jag dock redan köpt, det blev ett corsair RM 650. Än så länge är jag mycket nöjd överlag, men har ju inga komponenter att testa det på.
Däremot fick jag en liten aha-upplevelse när jag skulle montera det i chassit. Nätdelen har några små upphöjningar i plåten, och dessa i kombination med att mitt förra mall-nätagg var en hav mm för låg gör att höjden är några tiondelars millimeter för hög för att gå in... Vet inte hur jag ska lösa det, tror jag ska försöka fila lite i moderkortsplåten. Bilder i spoilern.

Nätaggregatet. Mycket snyggt om ni frågar mig, dessutom är det helt modulärt och passivt upp till 40% (ca 260W) load.

Placeat i chassit.

Här kan man se hur kanterna ställer till det.
notera dock att det bara är "märkena" i plåten och inte fläktgallret som är problemet.

Dold text

Sedan har jag en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med.
Har ju nämnt att jag tänkt parallellkoppla lysdioden i startknappen med en kondensator för att få dioden att lysa några sekunder och sedan tona ut efter att man stängt av datorn. Dioden skall drivas på 12 V från en vanlig molexkontakt.
Har även tänkt köra en hårddisk på samma molex-"lina" (närmare bestämt en SSD med molex till sata-poweradapter, samsung 840 evo 120GB om det kan vara till någon nytta).
Kondensatorn är på 18V och 4700 uF.

Frågan är: kan hårddisken ta skada av att den när datorn stängs av fortsätter att få bara 12V under några sekunder? Och om så är fallet, borde inte en välplacerad diod mellan kondensatorn och hårddisken motverka detta?

Nedan följer ett enkelt kopplingsskema på hur jag tänkt det, får be om ursäkt för att den inte blev så snygg och eventuella fel jag gjort i den.

Dold text

Lämna gärna en kommentar. Ha det bra tills nästa gång vi ses!
Mvh

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Tog loss och filade lite på moderkortsplåten för att få in nätdelen. Låter man bli att skruva fast alla skruvar helt innan man trycker in den går det med lite våld att få in den tillräckligt. Även bytt "tilläggskortsskydden" mot ett par svarta från ett färdigt chassi, blev ett väldigt lyft för baksidan tycker jag. Dock syns inte skillnaden så bra på den här bilden...

Dold text

Lämna gärna en kommentar, och vet ni något mer om kondensatorn tillsammans med SSD:n (se föregående post) så vill jag hemskt gärna veta!
Ha det bra.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Sätt ett motstånd i serie med kondensatorn, se kondensatorn som en kortslutning i startögonblicket när den är urladdad! Sen behövs ett motstånd i serie med dioden, den tål inte mer än kanske 10mA (beroende på typ).

Permalänk
Medlem

Har funderat lite om man skulle bygga ett chassi i träslöjden då man inte gör ett piss vanligen. Men då jag slutar högstadiet nu i sommar kanske jag inte hinner göra klart det. Tror du man hinner göra ett kanske inte lika snyggt men okej trächassi på kanske sammanlagt 15 timmar? Hur många timmar tror du att du lagt ner?

Måste säga att det du skapat är nog något av det snyggaste jag sett. Ögongodis i högsta grad
Ska du till dh möjligen?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av styken:

Sätt ett motstånd i serie med kondensatorn, se kondensatorn som en kortslutning i startögonblicket när den är urladdad! Sen behövs ett motstånd i serie med dioden, den tål inte mer än kanske 10mA (beroende på typ).

Hm, det har jag aldrig tänkt på, men det låter som att det kan stämma. Antar att det är nätdelen som kan ta stryk isf. Vet du hur stort/litet motståndet bör vara? Skulle gissa på ganska litet (låg resistans) för att "lämna tillräckligt med spänning" till dioden, men å andra sidan hjälper den ju inte så mycket vid starten då... Lättast kanske är att testa sig fram.
Vet inte om resistor till dioden behövs, den är redan gjord för att klara 12V medan de flesta vanliga dioder vad jag sett tar ungefär 3V så jag tycker att det skulle kunna sitta en inbyggd resistor i knappen. Däremot sitter det en resistor i serie med dioden på databladet (standardknapp från Kjell), dock utan storlek eller vidare beskrivning. Får nog fråga dem om det behövs eller inte.

Skrivet av LPG:

Har funderat lite om man skulle bygga ett chassi i träslöjden då man inte gör ett piss vanligen. Men då jag slutar högstadiet nu i sommar kanske jag inte hinner göra klart det. Tror du man hinner göra ett kanske inte lika snyggt men okej trächassi på kanske sammanlagt 15 timmar? Hur många timmar tror du att du lagt ner?

Måste säga att det du skapat är nog något av det snyggaste jag sett. Ögongodis i högsta grad
Ska du till dh möjligen?

Tack så mycket, kul att du gillar det!
Ska tyvärr inte till DH nu till vår/sommar eller när det nu hålls, dels har jag i nuläget inga komponenter och dels så är jag inte så jätteintresserad av lan. Vad som händer i framtiden är dock omöjligt att säga, skulle ju faktiskt vara kul att åka någon gång bara för att kolla på byggen, se på finaler osv.

Angående chassi i slöjden så önskar jag att jag hittat swec och egenbyggda chassin tidigare än jag gjorde, hade med mycket hög sannolikhet gjort något mer än jag gjorde i slöjden då. Det är riktigt kul att bygga eget, speciellt när det hela börjar arta sig som ett riktigt chassi. 15 timmar vet jag dock inte om man hinner så jättemycket på, men givetvis beror det på vilken nivå man lägger sig. Bara ett rätblock med fläkthål osv i trä tar nog inte alltför lång tid, det skulle du nog hinna med om du inte gör det alltför avancerat, men sedan blir nog resultatet också ganska beroende på hur mycket tid och vilja du lägger ned på det. Mitt eget bygge har tagit betydligt längre tid, utan att ha lagt någon tid på minnet så skulle jag gissa på över 100 h vid det här laget, men sedan har jag ju också lagt onödigt mycket tid på många moment då jag inte vet riktigt hur jag bearbetar träet. Att sitta och slipa på fronten i fem timmar med 240-papper är till exempel i detta fall typiskt dåligt, speciellt när ytan inte fick vara för slät för att betsen skulle bli bra.
Ska du ge dig på ett bygge så rekommenderar jag starkt att planera, mycket! Hoppas givetvis även på ett galleri när skapelsen är klar.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Miniupdate, småpysslande

Hej igen!
Har planerat att köpa de sista komponenterna till en fungerande dator (dvs moderkort, cpu, kylare, ram och os) så fort som Devil's canyon släpps. Detta ser tyvärr ut att dröja ett tag till, men moderkortstillverkarna har i alla fall släppt sina nya moderkort med z97, så jag har kunnat börja planera för var de olika kontakterna ska sitta etc. Har även pysslat lite mer med elektroniken bakom startknappen, den har fått molexsladdarna utbytta till en vanlig hona för stift, kondensatorn har blivit upphottad och fått anslutningar för knappen och jag har gjort en förlängning som passar till valfri fläktplats för att kunna sno åt mig 12 V från en sådan på moderkortet. Upptäckte dock att dioden i knappen inte är det minsta kinkig och klarar sig utmärkt på bara 5 V också, och dessutom inte bryr sig det minsta om polaritet trots att detta står utmärkt, så funderar starkt på att byta ut sladden och ta ström från en intern usb-kontakt på moderkortet istället. Dock så verkar kondensatorn nästan lite väl överdimensionerad och dioden slocknar nästan lite väl långsamt med den inkopplad. Funderar på att byta ut kondensatorn mot en lite svagare eller komplettera med något lämpligt som också laddar ur den så att lampan slocknar lagom sakta.
Funderar även på om kondensatorn kan ta skada av för låg spänning, den är ju specificerad för 16 V men jag kör den för tillfället på 5. Vad jag vet så ska det inte vara någon fara, men någon lite mer kunnig får gärna uttala sig i frågan.

Nu över till lite bilder. Får ursäkta att de inte är jättebra, lade inte ned särskilt mycket tid på dem då jag inte ansåg att de var särskilt viktiga eller centrala i bygget...

Sågat ut hål i moderkortsplåten för att kunna dra kablar på baksidan av denna så att de kommer fram på rätt ställe. Även monterat kabelhållare överallt under moderkortsplåten för att hålla kablarna på plats. Tre stycken syns hållandes 24-pinskontakten och en intern usb 3 (den andra går under moderkortet till en adapter och kommer ut på ovansidan som en usb 2 då moderkortet bara har en intern usb 3), det var riktigt tight, men det gick till slut.
Någon som kan räkna ut vilket moderkort jag planerat för bara genom layouten på kablarna? Formfaktorn är som synes mATX, det som sitter där är ett gammalt defekt från en tidigare dator. Kanske är svårt i och med att de flesta moderkorten har anslutningarna på samma ställe.

Limmat dit fläktgallren, nu sitter de fast även utan fläkthållarna. De sitter bra men limmet var inte direkt vackert, grått och fult.
Urfräsningen i toppen passar dessutom utmärkt till att lägga mobil/extern hårddisk/etc i.

Förberedelser av kondensatorn. Klädd med krympslang, sladd och kontakter fastlödda och slutligen krympslang och lite sleeve på dessa också. Resultatet av det estetiska blev väl inte jättebra, men betydligt bättre än utan i alla fall.

Kondensatorn monterad i chassit, lite diskret bakom beslaget. Torx såklart!
Här kan man även skymta lite av det oerhört fula limmet, måste göra något åt det...

IT'S ALIVE! Eller ja, i alla fall lampan... Drivs på 5 V från ett usb-uttag i en gammal elektronikladdare.

Dold text

Det var allt jag hade att bjuda på för denna gång.
Lämna gärna en kommentar, annars ses vi i nästa update!

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.