AMD gör vinst under Q4 2013

Permalänk
Medlem

Kan vi få några nya FX processorer snart då?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dagas:

plus att deras kort fungerar till skillnad mot Nvidia.

Nu tar vi det lilla lugna här. AMD:s kort fungerar inte perfekt heller. Det går till exempel inte att köra 7970 CrossFire i 2560x1440 @ 110 Hz. Jag har försökt i över ett halvår.

Vad Nvidias kort däremot faktiskt har är hög vill ha-faktor. Jag har inte känt det allra minsta begär efter ett AMD-kort sedan december 2011, när 7970 släpptes utan konkurrens. Sedan dess har jag dreglat över 680, Titan, 780, 780 Ti och nu senast Titan BE. Nvidia klarar av att göra referenskylare som är snygga och inte påminner om lövblåsar.

Det är trevligt att jag har kunnat minea kryptovalutor med mina AMD-kort, men jag köpte dem för att spela, och för det är de totalt värdelösa. Singelkort med eftermarknadskylare är dock prisvärda och bra!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Fantastiskt! Nu gäller det att ta plats i tablet-segmentet. Jag vill ha en Windows 8.1-tablet med 2560x1600pix, LTE och en processor från AMD

Skrivet av HurMycket:

Nu tar vi det lilla lugna här. AMD:s kort fungerar inte perfekt heller. Det går till exempel inte att köra 7970 CrossFire i 2560x1440 @ 110 Hz. Jag har försökt i över ett halvår.

Vad Nvidias kort däremot faktiskt har är hög vill ha-faktor. Jag har inte känt det allra minsta begär efter ett AMD-kort sedan december 2011, när 7970 släpptes utan konkurrens. Sedan dess har jag dreglat över 680, Titan, 780, 780 Ti och nu senast Titan BE. Nvidia klarar av att göra referenskylare som är snygga och inte påminner om lövblåsar.

Det är trevligt att jag har kunnat minea kryptovalutor med mina AMD-kort, men jag köpte dem för att spela, och för det är de totalt värdelösa. Singelkort med eftermarknadskylare är dock prisvärda och bra!

Detta kort med 290X GPU har riktigt hög vill-ha-faktor enligt mig

http://www.komplett.se/sapphire-radeon-tri-x-r9-290x-4gb-gddr...

Jag håller med dig fullt ut gällande problemen annars, främst referenskylarna och Crossfire.

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt en AMD baserad dator för 1 vecka sen.Har kört Intel/nvidia i flera år men denna gång valde jag AMD..

En laptop visserligen

Kul för AMD och för oss nördar att dom äntligen går med vinst igen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Detta är bra nyheter för alla. Då jag inte spelar eller jagar prestanda längre försöker jag köpa AMD pga prestanda/pris ration men ibland blir det Intel iaf. Jag ångrar bittert att jag köpte Intel när jag "uppgraderade" HTPCn senast..
//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Hah, AMD rasade 10% i värde på denna rapporten..
http://www.marketwatch.com/investing/Stock/AMD

Permalänk
Medlem

Trevligt att höra, ju mer konkurrens på marknaden desto bättre blir det för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem

Det är skitkul att se AMD gå plus igen, jag hoppas bara att detta är något som faktiskt håller i sig. Hur länge kommer kretsarna i Playstation 4/xbox one vara "lönsamma" för AMD? De står trots allt för 20% av intäkterna (tänker att konsoller går ner i pris med mera.)

I alla fall, skitkul att se, förhoppningsvis så bygger AMD sakta men säkert upp sig nu och kan spendera ännu mer pengar i forskning.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Hah, AMD rasade 10% i värde på denna rapporten..
http://www.marketwatch.com/investing/Stock/AMD

Och sen är börsen en väldigt dålig jämnförelse.. såklart att aktien minskar när de inte når målet men de har iaf gått med vinst vilket i sin tur är en positiv grej

"After the close on Tuesday, AMD reported in-line with Wall Street expectations by announcing 6c EPS. A set of buy side and independent contributing analysts at Estimize.com were expecting 8c, so AMD really missed the consensus from investors."

[Källa]
http://seekingalpha.com/article/1958991-heres-why-amd-is-tank...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kan vi få några nya FX processorer snart då?

Nej, finns inga pengar där och behovet av en högpresterande CPU sjunker i rask takt i och med att mer beräkningar gör av GPU istället.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kan vi få några nya FX processorer snart då?

Hoppas det. Intel är ju idag ensam herre på täppan och det märks verkligen att de sätter precis vilka priser de vill.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Undrar om de vågar sig in i kampen om cpu prestandan igen.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Det gamla vanliga av kommentarer.

AMD är som vilket annat stort företag ibland går det bra och ibland dåligt. AMD har överlevt nu i något decennium och kommer säkert hålla på i ytterligare några decennium till. Tycker bara det är bra att AMD fokuserar på det dem är bra på. APU:er och grafikkort. Hade inte sagt nej tack till en laptop med Kabini.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer gå mer + i kassan när jag väl köper ett R9-290x, har alltid köpt Nvidia förut men nu är det dags för att AMD kort igen

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cruentusa:

Nej, finns inga pengar där och behovet av en högpresterande CPU sjunker i rask takt i och med att mer beräkningar gör av GPU istället.

Nu är jag inte expert, men borde inte Intel tjäna rätt bra på 4770K, 4930K, 4960X och alla andra CPU:er i de segmenten?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Hoppas det. Intel är ju idag ensam herre på täppan och det märks verkligen att de sätter precis vilka priser de vill.

Fortfarande mycket billigare än när AMD kunde konkurrera 2003-2006.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Hoppas det. Intel är ju idag ensam herre på täppan och det märks verkligen att de sätter precis vilka priser de vill.

På den tiden amd hade bra presterande processorer var det dyrt även då bara att även amd vågade ta betalt.
Ex ta en titt på priset för en x2 5000+ i detta testet http://www.sweclockers.com/recension/550-amd-am2-x2-5000/9#pa...
Så det argumentet tycker jag inte håller.
Men självklart är det bättre om amd släpper en hög presterande FX cpu i framtiden.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På den tiden amd hade bra presterande processorer var det dyrt även då bara att även amd vågade ta betalt.
Ex ta en titt på priset för en x2 5000+ i detta testet http://www.sweclockers.com/recension/550-amd-am2-x2-5000/9#pa...
Så det argumentet tycker jag inte håller.
Men självklart är det bättre om amd släpper en hög presterande FX cpu i framtiden.

Jo, det var rätt dyrt.. Men inte $999 i alla fall. Tack förresten för länken. Jävlar vilken nostalgi!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Känns rätt kul att se att alla tycker "det är kul att höra" när de aldrig skulle få för sig att köpa en AMD plattform. Men visst är det kul

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hjälpsam

Kommer ni håg hur många som grötmyndigt sa att konsolerna skulle bli en stor förlustaffär för AMD, de hade sålt sig för billigt.
Konsolerna skulle bli sista spiken i kistan för AMD sades det skadeglatt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Härligt!
Har tänkt köpa en ny laptop i år med kaveri, så hoppas jag hittar någon
som är intressant.

Jag kunde inte vänta så det fick bli en med temash (kabini fast lägre tdp)

Skrivet av HurMycket:

Det är trevligt att jag har kunnat minea kryptovalutor med mina AMD-kort, men jag köpte dem för att spela, och för det är de totalt värdelösa. Singelkort med eftermarknadskylare är dock prisvärda och bra!

Du säger "ta det lilla lugna" och kommer sedan med the epic statement att AMD kort är totalt värdelösa att spela med
Hypocrite much?

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jo, det var rätt dyrt.. Men inte $999 i alla fall. Tack förresten för länken. Jävlar vilken nostalgi!

Faktiskt så kostade FX-51, FX-53 733 respektive 799 US dollar när de kom ut. FX-55 827 US dollar. FX-57 1031 US dollar. FX-60 och FX-62 mer än 999 US dollar den också eftersom den också landa på 1031 US dollar per 1000 enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På den tiden amd hade bra presterande processorer var det dyrt även då bara att även amd vågade ta betalt.
Ex ta en titt på priset för en x2 5000+ i detta testet http://www.sweclockers.com/recension/550-amd-am2-x2-5000/9#pa...
Så det argumentet tycker jag inte håller.
Men självklart är det bättre om amd släpper en hög presterande FX cpu i framtiden.

Jo fast den slog ju en Pentium 4 EE för 10000:- rätt duktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Det är skitkul att se AMD gå plus igen, jag hoppas bara att detta är något som faktiskt håller i sig. Hur länge kommer kretsarna i Playstation 4/xbox one vara "lönsamma" för AMD? De står trots allt för 20% av intäkterna (tänker att konsoller går ner i pris med mera.)

I alla fall, skitkul att se, förhoppningsvis så bygger AMD sakta men säkert upp sig nu och kan spendera ännu mer pengar i forskning.

Dom som bokade PS4 i oktober får sina nu i februari någon gång. Åtgången är högra än på någon konsol! Bästa skulle vara om det satt APUer i mång Steam Machines

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Kul med lite glada nyheter om AMDs ekonomi, för en gångs skull. Dystra nyheter om ämnet känns som att det har blivit en standard.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Faktiskt så kostade FX-51, FX-53 733 respektive 799 US dollar när de kom ut. FX-55 827 US dollar. FX-57 1031 US dollar. FX-60 och FX-62 mer än 999 US dollar den också eftersom den också landa på 1031 US dollar per 1000 enheter.

Jao... Nu när du säger det.. Ägde aldrig en "klassisk" FX-processor.. Det var liksom bara något man gärna hade haft om man haft råd.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jao... Nu när du säger det.. Ägde aldrig en "klassisk" FX-processor.. Det var liksom bara något man gärna hade haft om man haft råd.

Även dual-core på 939 var i princip lika dyrt, 3000-7000:- i handeln. Vi har trevliga priser sedan Intels Core-arkitektur kom 2006 däremot. Nu får du en bra processor under 2000:-. Du får en 6-kärnor Ivy-Bridge-E under 5000:-. Högpris-segmentet försvann egentligen 2006 hos AMD och runt 2008 hos Intel (Skulltrail).

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Nu är jag inte expert, men borde inte Intel tjäna rätt bra på 4770K, 4930K, 4960X och alla andra CPU:er i de segmenten?

Tjäna bra per såld CPU, japp. Tjäna bra jämfört med billigare CPUs som ofta sitter i färdigbygga datorer? Nej.

Det är antalet som gör att AMD tjänar mer på sina APUs och specialkretsar till konsoller istället för dyrare CPUs till spel-entusiaster. Särskilt nu när "de flesta" kör mer laptops och surfplattor, så är det en minskande marknad med de snabbaste CPUerna.

En billig quad core klarar ju dessutom alla moderna spel i "tillräckligt bra fart" (medium, 1080p eller mindre, 30-60FPS) så för de flesta behövs inget värre.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

kul hade nu velat se en APU likt den i ps4 eller kraftfullare på mini-itx

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Dom som bokade PS4 i oktober får sina nu i februari någon gång. Åtgången är högra än på någon konsol! Bästa skulle vara om det satt APUer i mång Steam Machines

Jo precis, AMD kommer onekligen att tjäna ganska bra med pengar på dessa konsoler men det känns samtidigt som att lönsamheten på det kommer att gå ner. Om detta då händer så kan det vara bra att ha någon annan backup, typ att deras vanliga CPU'er också går "positivt".

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync