Permalänk

ARMA 2/3 VS DayZ

Tjena. Funderar på att köpa något av dessa två spel på steam. Arma 2/3 eller DayZ.

Vilket föredrar ni? Jag fattar inte riktigt, vissa skriver om "arma 2 modds till dayZ" vad menas med det?

tacksam för hjälp

Permalänk

Dayz var först ett mod till arma 2, det blev stort och skaparen valde att göra ett "standalone" spel.
Frågar du mig tycker jag att arma 3 är bäst att köpa, väldigt fritt och finns massvis med mods och "modes".

Visa signatur

Chassi: Corsair 350D ljuddämpad Moderkort: MSI Z87M Gaming Processor: i7 4770k @4.5 Ghz Processorkylare: Be Quiet Dark Rock Pro 3. Grafikkort: Asus 780 DCII Minnen: Corsair 1600Mhz 8GB. SSD: Samsung Evo 256GB Lagringsenhet: Seagate Barracuda 7200rpm 1TB Nätagg: Corsair AX860 Tangentbord: Ducky Shine 3 TKL MX RED Högtalare: Argon 7450A Hörlurar: Dt 770 pro 80Ω + Fiio e10 Mikrofon: Modmic 4.0 Mus: Qpad 5k

Permalänk
Medlem

Arma 2 modden funkar nog bäst nu, men Day Z standalone utvecklas fortfarande och kommer npg att bli bättre tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggestar1:

Tjena. Funderar på att köpa något av dessa två spel på steam. Arma 2/3 eller DayZ.

Vilket föredrar ni? Jag fattar inte riktigt, vissa skriver om "arma 2 modds till dayZ" vad menas med det?

tacksam för hjälp

Det finns både DayZ som fristående spel samt som modd till Arma 2 och Arma 3. Det började som en mod till Arma 2 och har nu släppts som ett eget Spel dock i Alpha läge just nu.

Tycker att ska du köpa något köp DayZ spelet om det är den spelerfarenheten du vill ha. Är det Arma du är sugen på köp Arma 3 och testa Modden istället.

Spelet utvecklas hela tiden men det är väldigt tidigt i spelets utveckling så det är buggar och problem ibland men det går framåt. De lägger till saker nästan varje vecka och fixar och trixar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Arma 2 modden funkar nog bäst nu, men Day Z standalone utvecklas fortfarande och kommer npg att bli bättre tillslut.

Personligen tycker jag fristående Dayz flyter på mycket bättre än Dayz Moddet och har inte alls lika jobbiga buggar som det var i moddet. Fordon och fler vapen går att vänta på och är de ingen direkt panik med.

Permalänk
Medlem

Jag röstar på dayz standalone, men köp det bara om du vet vad en alpha innebär, alldelles för många som verkar tro att det är en fullverision bara för att det funkar bättre än bf4 (tex) gör som fullverision..

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Jag röstar på dayz standalone, men köp det bara om du vet vad en alpha innebär, alldelles för många som verkar tro att det är en fullverision bara för att det funkar bättre än bf4 (tex) gör som fullverision..

Aha okej :S är lite noobig, vad är alpha?

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggestar1:

Aha okej :S är lite noobig, vad är alpha?

Att spelet är långt ifrån färdigt.

Generalisering:

Alphastadie: innehåller många buggar, saknar features och representerar långt ifrån fulla spelupplevelsen.

Betastadie: Mer likt ett färdigt spel, dock med ganska många buggar.

Färdigt spel

Jag tycker att DayZ Standalone är spelbart och det är enkelt att ha kul med det. Jag har lagt 100h hittils och har inte tröttnat ännu Utvecklarna lägger ständigt till nya saker och features.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 4.0GHz MB: Asus Z87 Maximus VI Hero GPU: Asus GTX 680 1228MHz RAM: Kingston HyperX Beast 2400MHz 8GB HDD: WD Black 1TB SSD: Intel 330 240GB PSU: Seasonic G-550W Chassi: Fractal Design Define R4 OS: Windows 7 Ultimate KB: Func KB-460

Permalänk
Medlem
Skrivet av biggestar1:

Aha okej :S är lite noobig, vad är alpha?

precis som personen ovanför skrev så saknas det massor(!) av features och så är det även buggigt

Räkna med att spelet crashar, räkna med att din karaktär ramlar ihop och dör utan anledning, räkna med att hive:n resetas (hive = databasen med alla karaktärer) räkna med att möta hackers, räkna med att det laggar osv

edit : själv har jag 160 timmar, hade över 3000 i moden och har tänkt att spela standalone mer ä'n jag har spelat moden..

edit 2: anledningen till att jag inte har mer är att jag inte vill tröttna på spelet

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Jag tycker att standalone är helt värdelöst att spela just nu, även om det är bättre på några få punkter. Springa runt och leta hundratals byggnader för att som bäst hitta en rutten frukt man dör av. Nej, det är bara idioti med att loot bara spawnar vid server restart, då känns det som att den som kan sitta och time:a sånt får en fördel.

Arma 2 + dayz mod (och gärna epoch) är det jag gillar. Då har folk annat att göra än att bara ta kol på varandra. Dock är jag övertygad om att standalone så småning om kommer bli komplettare, mindre buggit och mer lätthanterligt än dayz-mod. Men än är det en lång väg kvar.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Jag tycker att standalone är helt värdelöst att spela just nu, även om det är bättre på några få punkter. Springa runt och leta hundratals byggnader för att som bäst hitta en rutten frukt man dör av. Nej, det är bara idioti med att loot bara spawnar vid server restart, då känns det som att den som kan sitta och time:a sånt får en fördel.

Arma 2 + dayz mod (och gärna epoch) är det jag gillar. Då har folk annat att göra än att bara ta kol på varandra. Dock är jag övertygad om att standalone så småning om kommer bli komplettare, mindre buggit och mer lätthanterligt än dayz-mod. Men än är det en lång väg kvar.

Om du upplever att du dör enklare i standalone än i modden kan jag inte förstå, testa att spela på en Hardcore server, utan tredje persons vy.

OnT:
Jag skulle i nuläget köpt ArmA 3 om jag vore du, finns både wasteland och breaking point, som är nästintill likt DayZ modden till ArmA 2.
DayZ Standalone om du kan orka med många buggar och inte så mycket saker att göra för tillfället.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem

Jag föredrar fortfarande "gamla" dayz, det som drivs med Arma2-motorn då det finns mer att göra och jag har bättre prestanda (notera att mitt grafikkort snart måste bytas ut)

Men när jag uppgraderat grafikkort och fler features kommer ut till Dayz Standalone kommer jag nog lätt föredra det.

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem

DayZ Standalone !

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Om du upplever att du dör enklare i standalone än i modden kan jag inte förstå, testa att spela på en Hardcore server, utan tredje persons vy.

Tredjepersonsvy eller ej har ingen påverkan på tillgängligheten på mat att hitta för att överleva :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Tredjepersonsvy eller ej har ingen påverkan på tillgängligheten på mat att hitta för att överleva :).

Ska jag vara ärlig är det inte svårare att hitta mat i standalone än i modden.
Samt att du kan äta dig mätt på några burkar konservmat så klarar du dig i flera timmar utan att äta någonting annat.

Visa signatur

Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nojdh:

Ska jag vara ärlig är det inte svårare att hitta mat i standalone än i modden.
Samt att du kan äta dig mätt på några burkar konservmat så klarar du dig i flera timmar utan att äta någonting annat.

Det kanske beror på hur många spelare det är på servern då. En server som ofta är full bör ha mindre resurser kvar per spelare att dela på, jämfört en som nästan är tom.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightcrawl:

Det kanske beror på hur många spelare det är på servern då. En server som ofta är full bör ha mindre resurser kvar per spelare att dela på, jämfört en som nästan är tom.

Jo det är sant, jag spelar mest på Hardcore servrar, inte lika många som spelar det.

Visa signatur

Fraktfritt Inet