GoPro vs Contour - Action Shootout (bokstavligen)

Permalänk
Medlem

GoPro vs Contour - Action Shootout (bokstavligen)

För en tid sedan i en av alla de trådar som diskuterade actionkameror så nämnde jag att Contour var ganska trevlig om man tittar på de lite äldre och billigare kamerorna. Jag skrev då att jag och en kollega testat min Gopro och hans Contour på en skarp stridshinderbana. Intresse för att se filmen fanns men den var full av folk som kanske inte direkt vill vara på "nätet".
Jag har nu klippt om den till en kortare och tvättad version med i princip bara han och jag i bild.

Mina intryck av kamerorna.
Ska man köpa en ny actionkamera idag och vill ha den bästa som finns så är det Gopro black eller den nya Sonyn som gäller. Men många inklusive mig själv har dem högst som C- eller till och med D-Kamera dvs de används bara ibland för speciella klipp och känner därför att en "bra och billig" är att föredra.
En Gopro Hero 2 går att få mycket billigt och Contour som (i princip) gått i konkurs är otroligt prisvärda.

Gopron HD Hero 2
Behöver ingen direkt beskrivning. Kommer med massor av kul tillbehör. Enkel att använda och ger mycket bra bild så länge det finns ljus. Ljudet däremot är jäkligt kasst.
Det finns en uppsjö av bra fästen där sugproppen är en klar favorit. Men den var mycket jobbigare att fästa på olika ställen jämfört med Contouren som har en bra gummistropp som var det enda vi använde till den. Knapparna är också jobbiga och fippliga.
Men jag har ägt den själv och tycker den är kanon. Hade mycket skoj med den.
Om nån frågar efter en action cam i det övre skiktet så svarar jag gopro direkt. Speciellt med tanke på BEs alla finesser med 4K och bättre slowmo.
Men jag skulle personligen inte köpa en idag om det inte var brottom eftersom det snart är NAB.

Contour
Gopron må vara enkel att använda men den är fan raketforskning jämfört med Contouren. Precis som ni ser i början av filmen när jag slår på kolllegans kamera, En Fet Knapp, klick, och den slås på och spelar in direkt. Den är mycket stabilare byggd i metall. Ljudet är härligare och den har skön bildvinkel.
Den är lättare att fästa på i stort sett allt.
En riktigt härlig bonus med Contouren är att den har en laser som man kan slå på för att se att kameran är i våg. Det går till så att man lyser på en vägg framför sig eller genom att hålla upp handen framför ansiktet. Skulle den vara sne så går den att rotera genom att vrida objektivet, genialt om du frågar mig.
Det är mäkta synd att de gick under, det ska tydligen finnas nya investerare men jag tvivlar på att de släpper nytt på ett tag. Trist att de inte hann få ut en 1080p 50fps innan de stängde fabriken.
Version 1 som används i denna film hann dala ner till 1400 kr innan den försvann från hyllan. Borde gå att göra ett riktigt fynd på Blocket för den som vill ha en billig.
Men som sagt, vill man ha en värsting finns imo bara Gopro o Sony.

GoPro
+ Finns många inställningar.
+ Lätt
+ Finns mycket billiga tillbehör på blocket och tredjeparts eftersom den är populärast.
+ Vattentätt hus ingår
- Ful
- Kasst ljud
- Lite plastig

Contour
+ Laser Level
+ Byggkvalitet
+ On knappen
+ Snygg
+ Bättre ljud
- Bara dyrare modeller är vattentäta utan tillbehör.
- Ingen display
- Klent med beggade och tredjeparts tillbehör

https://vimeo.com/85544264

OBS: Filmen har genomgått två hårda komprimeringar och aggressiv färgkorrigering (ville ge lite nightvisionkänsla) därför är det ingen ide att stirra på bildkvalitet. Bättre att spana in bildvinkeln, fäst-alternativen, stabiliteten och lyssna på ljudet.
Kan också lägga till att det här genomförandena var efter 5 timmar av övning upp och ner för den där backen så vi är jäkligt slut och därför inte så rappa i benen längre
"And dont try this at home"

(Vimeos Server har kraschat var tredje minut hela kvällen så ha tålamod.)

Permalänk

Såg riktigt imponerande ut. Har funderat mycket på en "actionkamera" till farsan men tycker gopron är lite för dyr samtidigt som typ kjell och company varianten är för dålig. Ska helt klart börja kolla efter en begagnad Contour också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Såg riktigt imponerande ut. Har funderat mycket på en "actionkamera" till farsan men tycker gopron är lite för dyr samtidigt som typ kjell och company varianten är för dålig. Ska helt klart börja kolla efter en begagnad Contour också!

Tackar, ja bägge är mycket bra på sitt sätt. Hoppas du hittar en till han.

Permalänk

Snygg video Contour verkar som ett vinnande koncept.
En liten fråga bara, vad heter låten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Snygg video Contour verkar som ett vinnande koncept.
En liten fråga bara, vad heter låten?

Tack,
Jag har faktiskt glömt. Det är en remix på nån känd låt men minns inte vilken. Får kolla soundhound eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Snygg video Contour verkar som ett vinnande koncept.
En liten fråga bara, vad heter låten?

Skrivet av Nisse-Tuta:

Tack,
Jag har faktiskt glömt. Det är en remix på nån känd låt men minns inte vilken. Får kolla soundhound eller nåt sånt.

Testade Shazam och fick fram det här: http://www.youtube.com/watch?v=Mwnu7ui3axE

Bra och snygg genomgång. Man blir ju lite sugen på en actionkamera när man ser det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Testade Shazam och fick fram det här: http://www.youtube.com/watch?v=Mwnu7ui3axE

Bra och snygg genomgång. Man blir ju lite sugen på en actionkamera när man ser det här.

Där var den

Kul att du gillade den, actionkameror är kul. Ska bli spännande att se vad som kommer på NAB14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Där var den

Kul att du gillade den, actionkameror är kul. Ska bli spännande att se vad som kommer på NAB14.

Ja, det är nog en bra idé att vänta tills vad som visas där. Som nybliven student så blir det ju tyvärr inte många usvävningar på den fronten ändå, men det kanske blir en bra begagnatmarknad strax efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Ja, det är nog en bra idé att vänta tills vad som visas där. Som nybliven student så blir det ju tyvärr inte många usvävningar på den fronten ändå, men det kanske blir en bra begagnatmarknad strax efter.

Säkert GoPro BE+ och de Sony o Contour som finns ute faller ju som stenar om det kommer något värre.