Permalänk

Fjärrstarta torrenter

Okej, har ett scenario som jag tänkte få feedback på. Vet inte om detta är möjligt, men vill undersöka.

Ponera att jag har en NAS hemma. Jag har även en mobil (Android). Tänk er att jag sitter på en pub i stan och inser att när jag kommer hem, vill jag se den-och-den filmen. Jag vill ladda hem den (givetvis är det en helt laglig film att tanka, jag skulle aldrig ladda hem något illegalt) via torrent men jag vill att den ska börja NU, medan jag ännu inte är hemma, så den är klar när jag kommer hem. Finns det något sätt jag kan surfa fram en torrentfil till filmen ifråga och överföra och fjärrstarta en nedladdning av den på min server, hemma? Och hur löser man isåfall det tekniskt?

Tack.

Visa signatur

henrik

Permalänk

Dropbox.
Installera dropbox på din dator och din telefon, samma konto.
Ställ in din torrentklient att automatiskt starta torrents i en viss mapp du skapat i din dropbox.

Via din mobil tankar du upp den lilla torrentfilen i rätt mapp på din dropbox, vips så känner din dators torrentklient av filen och börjar tanka ned. Busenkelt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Glömde du har en NAS, jag tänkte vanlig dator. Har du NAS så ställ in torrentklienten på din NAS (utgår från att det finns) likt ovan och FTP:a torrentfilen till din NAS via mobilen med typ ES Explorer eller liknande på mobilen.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem

Många torrentklienter har ett WebUI inbyggt. Använd det.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem

Alternativ använd en torrentklient som har ett inbyggt webbgränssnitt.

Några exempel på torrentklienter som har ett webbgränssnitt är uTorrent, qBittorrent och Transmission. Här är en jämförelse mellan en jädra massa klienter.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Utorrent t.ex. stödjer webbgränssnitt. Om du vill portforwarda så har den en inbyggd webbserver för sitt admingränssnitt, men om du vill göra den enkelt för dig så kan du använda https://remote.utorrent.com/.

Permalänk

jag kan göra detta via min NAS, har en synology, i deras DSM (DiskStation Manager) finns det deras download center, den kan hantera torrents, och med Download Center appen på en android telefon och allt inställt rätt så kan jag på distans lägga in torrentfiler snabbt och smidigt.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Många torrentklienten kan konfas till att övervaka en mapp efter .torrent-filer. Där kan du sedan på valfrit sätt spara ´torrentfilen som din klient kommer starta omedelbums

Permalänk
Medlem

Hur kan ingen ha nämnt att det finns en android app för detta? Utorrent remote heter den och den funkar alldeles utmärkt!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

jag kan göra detta via min NAS, har en synology, i deras DSM (DiskStation Manager) finns det deras download center, den kan hantera torrents, och med Download Center appen på en android telefon och allt inställt rätt så kan jag på distans lägga in torrentfiler snabbt och smidigt.

+1

Har du en synology nas fungerar detta enkelt & klockrent med Download Center.
Används ofta.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag via min egen webbserver. Laddar upp .torrent filen till en mapp som torrent klienten är inställd att övervaka så fixar den resten.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

I stil med marmeladov inlägg tycker jag...

Installera BitTorrent Sync på NASen och ställ in att synca en mapp som din torrentklient bevakar.
Installera samma på Android och när du vill ladda hem något laddar du in filen i Sync-mappen

Permalänk
Medlem

Couchpotato, absolut enklaste och snyggaste lösningen

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Cybergate

Visa signatur

Processor: Amd fx 4100 Klockad till 4,3ghz. Graffekort: R9 280x Mobo: ASUS M5A99X EVO R2.0 Chassi: Moddat scaleo x. RAM: Corsair Vengence 16gb 1600mhz. SSD: NADA HDD: 1TB WesternDigital Nätagg: Corsair CX 750M
Logitch G430 7.1 , Func KB460 , Razer Imperator
Hata förfan inte på mitt agg, det funkar fint!

Permalänk
Medlem

Vi kör Transmission Web-GUI här hemma, ihop med en XBMC klient. Fungerar ypperligt.

Permalänk

Tack allesammans - flera intressanta sätt att lösa det. Då jag okcså har Synology är det kanske smidigast att prova med den lösningen först. Bara för nyfikenhetens skull - nu när det är magnetlänkar som gäller, går det ändå att få hem en fysisk torrentfil som man sen kan droppa i en mapp eller liknande? Säkert dum fråga men jag har aldrig behövt bry mig om detta förrän nu. Alltid skött det på laptopen men det här, gjort rätt, bliir ju oändligt mycket smidigare. Återigen tack

Visa signatur

henrik

Permalänk

det ska gå att droppa in fysisk torrentfil, och det finns tillägg i chrome bland annat som hanterar download station också.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av petsematary:

Tack allesammans - flera intressanta sätt att lösa det. Då jag okcså har Synology är det kanske smidigast att prova med den lösningen först. Bara för nyfikenhetens skull - nu när det är magnetlänkar som gäller, går det ändå att få hem en fysisk torrentfil som man sen kan droppa i en mapp eller liknande? Säkert dum fråga men jag har aldrig behövt bry mig om detta förrän nu. Alltid skött det på laptopen men det här, gjort rätt, bliir ju oändligt mycket smidigare. Återigen tack

Med Synology så laddar du hem Transmission från Syno-community repo'n http://www.synocommunity.com/packages

Sedan installerar du Transmission GUI på alla datorer som du vill kunna lägga till torrents från. Har du android så kan du tanka ner Transdroid (finns ej på google play längre)

Couchpotato finns också i repo'n.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D + NH-D15 | ASUS B650E-E | 64GB (2x32GB) Corsair Vengenace 6000MHz | Kingston Renegade 1TB | WD SN850 1TB | ASUS RTX 4090 TUF | Lian Li PC-O11 Mini Air | Corsair HX850

Permalänk

Så här har jag löst det:
Synology NAS med transmission appen installerad hemma.
Appen Transmission manager på Androidtelefonen.
Via webläsaren i telefonen kan jag med ett tryck starta nedladdning via magnetlänkarna där jag brukar hitta mina torrents.

Är jag hemma så har jag transmission extension installerad i chrome. Högerklick -> Send to transmission eller nåt liknande.
På ipaden så får jag mecka lite mer genom att logga in på Transmissionappen i NAS:en via webui och sedan klippa och klistra in magnetlänken.
Apple har bannat alla torrentappar verkar det som så det finns inget transmissionklient på appstore (längre).