Permalänk
Medlem

Hjälp mig välja TV

Hej!

Som flera andra behöver jag hjälp med att köpa en TV. Det är egentligen mitt första TV-inköp sedan 2001 så jag behöver er hjälp här.

1) Den ska vara 55"
2) Den måste ha låg input lag. Detta är absolut viktigast då jag vill spela på den.
3) Det ska vara en smart-TV, med appar och grejer.
4) Skarp bild är viktigt för mig. Jag har väldigt svårt för suddig bild.
5) VGA RGB in (vanlig blå bildskärmskabel) är ett plus. Min laptop har nämligen ingen HDMI-anslutning och något säger mig att vanlig VGA in ger skarpare bild?
6) TVn måste gå att köpa i butik. Mediamarkt, Siba, El-giganten osv spelar ingen roll
7) Min budget är 12 000.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...

Rekommenderar starkt en Sony, mycket bra TV-apparater. Tyvärr lite över din budget. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1736654#rparams=ss=55w8

5) VGA ger sämre bild än HDMI, om det är det du tror VGA ger skarpare bild mot.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Hej!

Som flera andra behöver jag hjälp med att köpa en TV. Det är egentligen mitt första TV-inköp sedan 2001 så jag behöver er hjälp här.

1) Den ska vara 55"
2) Den måste ha låg input lag. Detta är absolut viktigast då jag vill spela på den.
3) Det ska vara en smart-TV, med appar och grejer.
4) Skarp bild är viktigt för mig. Jag har väldigt svårt för suddig bild.
5) VGA RGB in (vanlig blå bildskärmskabel) är ett plus. Min laptop har nämligen ingen HDMI-anslutning och något säger mig att vanlig VGA in ger skarpare bild?
6) TVn måste gå att köpa i butik. Mediamarkt, Siba, El-giganten osv spelar ingen roll
7) Min budget är 12 000.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1718102

Tyvärr endast 50 tum men sjukt bra bildkvalitet. Bättre tv än den är zt60 som kostar runt 25000kr.
Låg inputlag har den också.

Permalänk
Medlem

Tack för era svar!

Jag kan tänka mig 50" också har jag kommit fram till. Även VGA kan kvitta som jag skrev ovan.
Jag har läst tråden om låg input lag och hittade denna:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL50W656ASAE/s...

Klart intressant. Dock ingen 3D och enbart 50hz, men den ska ha bra bild och låg input lag. Jag kan även hämta den i butik.

Panasonic TVn är intressant, men lite dyr som du skrev. Den går heller inte att hämta i någon utav de stora elektronikkedjorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Tack för era svar!

Jag kan tänka mig 50" också har jag kommit fram till. Även VGA kan kvitta som jag skrev ovan.
Jag har läst tråden om låg input lag och hittade denna:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL50W656ASAE/s...

Klart intressant. Dock ingen 3D och enbart 50hz, men den ska ha bra bild och låg input lag. Jag kan även hämta den i butik.

Panasonic TVn är intressant, men lite dyr som du skrev. Den går heller inte att hämta i någon utav de stora elektronikkedjorna.

Mycket bra TV den Sonyn, länkade inte den eftersom du skrev 55"
De där "200 Hz"-funktionerna etc är nästan bara skit, och är definitivt skit om du ska koppla in något och spela på TVn då de bidrar till väldigt hög input lag, såklart.

Får man fråga varför det är så stort krav att kunna hämta i butik? Menar, du sparar 2000:- på att köpa från Electro World istället för elgiganten (De två butikerna är samma kedja vad jag vet).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Mycket bra TV den Sonyn, länkade inte den eftersom du skrev 55"
De där "200 Hz"-funktionerna etc är nästan bara skit, och är definitivt skit om du ska koppla in något och spela på TVn då de bidrar till väldigt hög input lag, såklart.

Får man fråga varför det är så stort krav att kunna hämta i butik? Menar, du sparar 2000:- på att köpa från Electro World istället för elgiganten (De två butikerna är samma kedja vad jag vet).

Ok, är det en regel att stänga av alla bildförbättringsfunktioner när man ska spela? Den här TVn var ju känd för låg input lag, men den får alltså hög input lag med bildförbättringsfunktionerna på?

Jag har för vana att köpa vissa produkter i butik. Det har med garantiärenden att göra. Om något går sönder så vill jag kunna slänga TVn i förpackningen och åka in med den till butiken direkt. Inte invänta några krångliga returanvisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Ok, är det en regel att stänga av alla bildförbättringsfunktioner när man ska spela? Den här TVn var ju känd för låg input lag, men den får alltså hög input lag med bildförbättringsfunktionerna på?

Jag har för vana att köpa vissa produkter i butik. Det har med garantiärenden att göra. Om något går sönder så vill jag kunna slänga TVn i förpackningen och åka in med den till butiken direkt. Inte invänta några krångliga returanvisningar.

Yes. Såna "200 Hz"-funktioner funkar ju genom att interpolera mellan två bilder vilket gör att TVn måste buffra två bilder och beräkna ut den/dem mellan dessa bilderna och SEDAN visa upp bilderna.

Ah, okej.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Har blivit riktigt sugen på denna:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL47W807ASN/so...

Jag går ner lite i storlek, men får en 3DTV och 100Hz. Vad tycker ni om denna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Har blivit riktigt sugen på denna:

http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/KDL47W807ASN/so...

Jag går ner lite i storlek, men får en 3DTV och 100Hz. Vad tycker ni om denna?

Jag skulle ta storlek före 3D, alla dagar i veckan. Men det är en personlig åsikt. Bara du vet vad din egna åsikt är.

Det skulle va hertzen då. Men ska du spela konsol så räcker ju 50hz.

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacPain:

Jag skulle ta storlek före 3D, alla dagar i veckan. Men det är en personlig åsikt. Bara du vet vad din egna åsikt är.

Det skulle va hertzen då. Men ska du spela konsol så räcker ju 50hz.

Ok! Nä, det är inte ens säkert att 3D-funktionen kommer att användas om jag ska vara ärlig. Men grejen är att jag får en TV från deras 800-serie istället för deras 600-serie. Känns som en bättre TV överlag, men så kanske det inte är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Ok! Nä, det är inte ens säkert att 3D-funktionen kommer att användas om jag ska vara ärlig. Men grejen är att jag får en TV från deras 800-serie istället för deras 600-serie. Känns som en bättre TV överlag, men så kanske det inte är?

Nä tror inte speciellt många använder den funktionen. Kanske i början när det känns nytt och spännande.

Jaha okej, jag kollade inte ens så noga. Har ingen direkt koll på Sony. Men ja det är ju möjligt att 800 serien är snäppet bättre. Du får försöka hitta någon jämförelse mellan serierna. Men framförallt ska du väl kolla upp input lag. Vilken av dem som är bäst. Man tycker ju att desto nyare desto bättre. Men så är inte alltid fallet. De flesta personer har ju ingen koll på vad input lag är ens..

Visa signatur

Dator: NZXT H2 | MSI Z77a-gd65 | i7-3770k | Corsair h40 med Noctua NF-F12 PWM | Sapphire 7970 Ghz Vapor-X 3GB | Corsair Vengeance 32GB | XFX 550W bronze | Samsung 840 & 850 EVO 250GB SSD | WD Red 3TB |
Kringutrustning: Skärm Qnix 27" 2560x1440p @96hz | Tangentbord Qpad MK-85 | Mus Qpad 5k pro | Matta Qpad CT 4mm | Headset Qpad Qh-90

Permalänk
Skrivet av Biffy:

Hej!

Som flera andra behöver jag hjälp med att köpa en TV. Det är egentligen mitt första TV-inköp sedan 2001 så jag behöver er hjälp här.

1) Den ska vara 55"
2) Den måste ha låg input lag. Detta är absolut viktigast då jag vill spela på den.
3) Det ska vara en smart-TV, med appar och grejer.
4) Skarp bild är viktigt för mig. Jag har väldigt svårt för suddig bild.
5) VGA RGB in (vanlig blå bildskärmskabel) är ett plus. Min laptop har nämligen ingen HDMI-anslutning och något säger mig att vanlig VGA in ger skarpare bild?
6) TVn måste gå att köpa i butik. Mediamarkt, Siba, El-giganten osv spelar ingen roll
7) Min budget är 12 000.

Det markerade är fel, HDMI ger bäst bild om du har en laptop och en tv som stödjer det helt. Min tv som är LCD var inte så bra med HDMI, endast när jag ser film (suck). På vanlig text gav det suddig/blurrig text ..

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biffy:

Panasonic TVn är intressant, men lite dyr som du skrev. Den går heller inte att hämta i någon utav de stora elektronikkedjorna.

Finns på siba för 10990kr. Dock fungerar inte sibas hemsida atm.
Klår alla tv länkade i tråden gällande bildkvalitet och svärta och har även väldigt låg inputlag.