Asus rt-n56u hittar inte dreambox (via kabel)

Permalänk
Medlem

Asus rt-n56u hittar inte dreambox (via kabel)

Hej mitt problem är att sedan jag bytte router igår till en asus rt-n56u så får jag ingen kontakt med routern på dreamboxen(dm600). Datorn jag sitter vid nu och mina trådlösa enheter var absolut inget problem. jag har provat att koppla in denna dator i alla portar på routern för att kolla så det inte är routern som är trasig.

Har även kopplat in dreamboxen i den gamla routern (dir-655) dock utan WAN ikopplat och då lyser dioden på routern upp och det finns en koppling.
på den nya routern lyser inte dioden i porten jag kopplat upp mig mot.

Det jag kunnat utröna av detta är att det inte är routern som är trasig och det är inte kabeln som är dragen i väggen till dreamboxen som är trasig. vad kan felet vara?

Det är en dm-600 dreambox.

tacksam för svar.
//Ivrig tv tittare.

Permalänk
Medlem

Du menar att du inte ens får länk (lysdiod) på din router?

Även fast du säger att det inte är kabeln så säger jag: testa med en annan kabel.
Kan inte vara så mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Du menar att du inte ens får länk (lysdiod) på din router?

Även fast du säger att det inte är kabeln så säger jag: testa med en annan kabel.
Kan inte vara så mycket annat.

Ja jag får ingen länk alls till min router, provade sent igår att dra en ny lång kabel efter golvet och jag fick samma resultat. efter det kopplade jag in den kabeln i htpcn som står bredvid och det gick bra då får den länk.

När jag har min dreambox ikopplad i routern så lyser iaf uttaget i dreamboxen upp med en brandgul nyans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

Ja jag får ingen länk alls till min router, provade sent igår att dra en ny lång kabel efter golvet och jag fick samma resultat. efter det kopplade jag in den kabeln i htpcn som står bredvid och det gick bra då får den länk.

När jag har min dreambox ikopplad i routern så lyser iaf uttaget i dreamboxen upp med en brandgul nyans.

Då låter det som något strul med auto-negotiation.
Prova med att tvinga båda ändar till tex 100baseTx-FD.

En annan variant att prova är att koppla dreambox - gamla routern - asus.
Men då måste du stänga av dhcp i gamla routern först

Eller testa att sätta en switch i mellan: dreambox - switch - asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Då låter det som något strul med auto-negotiation.
Prova med att tvinga båda ändar till tex 100baseTx-FD.

En annan variant att prova är att koppla dreambox - gamla routern - asus.
Men då måste du stänga av dhcp i gamla routern först

Eller testa att sätta en switch i mellan: dreambox - switch - asus

hittade inte inne i routern vart jag ställer om till 100 full duplex.. visst var det de du menade med 100baseTx-FD? Om jag ställer om det har det någon påverkan på hastigheten på andra enheter trådade och trådlösa? sitter på 100/100 bredband2 i dagsläget.

Ska även prova att lägga en switch mellan asus och dreambox vid 5 snåret idag då jag kommer hem från jobbet för att kolla om det fungerar bättre då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

hittade inte inne i routern vart jag ställer om till 100 full duplex.. visst var det de du menade med 100baseTx-FD? Om jag ställer om det har det någon påverkan på hastigheten på andra enheter trådade och trådlösa? sitter på 100/100 bredband2 i dagsläget.

Ska även prova att lägga en switch mellan asus och dreambox vid 5 snåret idag då jag kommer hem från jobbet för att kolla om det fungerar bättre då.

Ja, jag menade att ställa om till tex "100 full duplex" i både ASUS och dreambox.
Tyvärr vet jag inte hur man konfar detta men det borde finnas på interface-nivå.

Och nej, det ska inte påverka det övriga.
Du ska bara ställa om på interfacet som går till dreambox, övriga kan stå kvar på "auto"

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Ja, jag menade att ställa om till tex "100 full duplex" i både ASUS och dreambox.
Tyvärr vet jag inte hur man konfar detta men det borde finnas på interface-nivå.

Och nej, det ska inte påverka det övriga.
Du ska bara ställa om på interfacet som går till dreambox, övriga kan stå kvar på "auto"

Pratade med supporten på Asus nu och han påstod att det var omöjligt att ändra duplexen på portarna i routern. Dock så undrade han om jag öppnat upp den port som boxen använder i detta fall (80) i routern. Men visst borde den få kontakt även om port 80 skulle vara stängd? vilket känns konstigt att den skulle vara från fabrik då port 80 är väldigt vanlig.

Permalänk
Medlem

Har du DHCP påslaget i Dreamboxen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Har du DHCP påslaget i Dreamboxen?

Jo, självklart.
Fungerade med den äldre routern jag hade innan och andra jag provat tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

Pratade med supporten på Asus nu och han påstod att det var omöjligt att ändra duplexen på portarna i routern. Dock så undrade han om jag öppnat upp den port som boxen använder i detta fall (80) i routern. Men visst borde den få kontakt även om port 80 skulle vara stängd? vilket känns konstigt att den skulle vara från fabrik då port 80 är väldigt vanlig.

Det går att ändra duplex individuellt för varje port om du flashar in en "custom" firmware. Inget jag rekommenderar dig till att göra dock om du inte vet vad du håller på med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

Pratade med supporten på Asus nu och han påstod att det var omöjligt att ändra duplexen på portarna i routern. Dock så undrade han om jag öppnat upp den port som boxen använder i detta fall (80) i routern. Men visst borde den få kontakt även om port 80 skulle vara stängd? vilket känns konstigt att den skulle vara från fabrik då port 80 är väldigt vanlig.

Om felet är att du inte får länk (dioden lyser inte) så har det inte med port 80 att göra.

Kan du gå in i GUI på din ASUS och kolla länkstatus?
down, up, 100M FD osv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Om felet är att du inte får länk (dioden lyser inte) så har det inte med port 80 att göra.

Kan du gå in i GUI på din ASUS och kolla länkstatus?
down, up, 100M FD osv..

kan kolla det i eftermiddag, söker jag något speciellt?

Kan iaf berätta att jag fick det att funka då jag kopplar på en switch mellan asus routern och boxen. Känns onödigt att ha det så men det får vara en nödlösning tills jag fåtrt bukt på problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

kan kolla det i eftermiddag, söker jag något speciellt?

Kan iaf berätta att jag fick det att funka då jag kopplar på en switch mellan asus routern och boxen. Känns onödigt att ha det så men det får vara en nödlösning tills jag fåtrt bukt på problemet.

Om det funkar med en switch i mellan så tyder allt på att du har problem men autonegotiation.
dm600 klarar bara 10/100 men ASUS klarar 1000/100/10.
Min gissning är att ena burken kör tex 100 men ASUS 1000.

Lyckas du inte konfa samma i båda burkarna (100base-T) så är det nog kört, du får leva med switchen.

En sista chansning kan vara att återigen pröva med en annan sladd, men inte samma som sist.
Har du inte någon annan fräsch och kort TP-kabel att prova med?
Det borde nämligen funka, är jätteskumt att de inte kan förhandla.

Edit: Har du koll på hur dreambox:en är konfad, står den på autoneg? Står ASUS i autoneg?
För att det ska funka måste det vara lika i båda burkarna.

Permalänk
Inaktiv

Hej.
På dreamboxx.nu finns det information om hur du låser din dreambox till 10 eller 100 och då slipper du detta problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Hej.
På dreamboxx.nu finns det information om hur du låser din dreambox till 10 eller 100 och då slipper du detta problemet.

Då jag ändå inte kan ändra duplex i routern utan att flasha den med 3parts firmware så borde det inte göra någon skildnad om jag låser dreamboxen på 10 eller 100?

står i manualen att asus routern ska ta 10/100/1000.

går att leva med switchen bakom tvbänken då den ändå kan användas till htpc och playstation3 samtidigt för att få bättre anslutning på dom enheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av straaand:

Då jag ändå inte kan ändra duplex i routern utan att flasha den med 3parts firmware så borde det inte göra någon skildnad om jag låser dreamboxen på 10 eller 100?

Om det är konfat autoneg i routern måste det vara autoneg även i dreambox.
Kolla att du har auto även i dreamboxen.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag har precis tagit tillbaka min gamla dreambox som jag haft utlånad ett par år. Jag har haft en gubbe som stt upp en ny parabol med 2 nya huvuden. När jag skall koppla in dreamboxen så hittar den inga kanaler. Den hittar ingen transponder heller!
Mitt interner fungerar bra på wifi och allt annat. Vad kan det vara då dreamboxen fungerar hos min andra kompis?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrSune:

Hej!
Jag har precis tagit tillbaka min gamla dreambox som jag haft utlånad ett par år. Jag har haft en gubbe som stt upp en ny parabol med 2 nya huvuden. När jag skall koppla in dreamboxen så hittar den inga kanaler. Den hittar ingen transponder heller!
Mitt interner fungerar bra på wifi och allt annat. Vad kan det vara då dreamboxen fungerar hos min andra kompis?

Att den inte hittar några kanaler har inget med nätverket att göra. Flasha om boxen och gör en ny kanalsökning. Läs mer på Dreamboxx.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Att den inte hittar några kanaler har inget med nätverket att göra. Flasha om boxen och gör en ny kanalsökning. Läs mer på Dreamboxx.nu

Så du tycker jag ska flasha om den? Det är konstigt att den fungerar hos min kompis. Och jag har haft en kille här i veckan o satt upp en ny parabol...

Permalänk
Medlem

Samma problem

Har samma problem som dig ´, har du hittat någon lösning till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berkiisz:

Har samma problem som dig ´, har du hittat någon lösning till detta?

Jag löste det med att sätta en switch mellan routern och boxen då fungerade det utan problem. då jag även har en htpc och ett ps3 som jag vill köra på kabel så tyckte jag inte den tog någon extra plats bakom tvbänken.