Internet till Villa på 260 kvm + tomt..

Permalänk

Internet till Villa på 260 kvm + tomt..

Tjena, har nyligen flyttat och behöver internet till villan.

Det finns inget bredbandsuttag eller fiber, enda alternativet är internet via Telefonjacket, synd men vad kan man göra.

Har kollat olika leverantörer, bl.a. Telia, Tele2(aldrig), BBB men kommer inte på fler vilken rekommenderar ni?

Vill ha trådlöst i hela huset och vad bör man ha för router? kanske räcker med den man får men ifall att vad ska man ha då? Det som kan ses som ett plus är att huset är av trä så det ska väl underlätta för signalerna.

Det var väl allt

Tacksam för alla svar

Mvh

Permalänk
Medlem

260kvm säger ju tyvärr inte så mycket, är det ett fyrkantigt hus? Är det fler våningar?
Hur som helst så skulle jag säga en ASUS router och troligen några repeaters, beror ju på hur huset ser ut som sagt.

Hade aldrig valt Telia eller Tele2 för övrigt.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Repeters kommer garanterat behövas oavsätt hur huset är byggt. När det kommer till internet i telefonuttaget (ADSL) så spelar leverantören överlag ingen roll då dom använder samma utrustning för att leverera sin tjänst. Ta det billigaste eller om du föredrar ett visst företag över något annat.

Routern skulle jag placera i mitten av huset och använda accespunkter/repeaters där det behövs.

Om det finns 4g så är det troligen bra mycket snabbare, dock med max datamängd och (eventuellt) stabilitetsproblem.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Rekordmedlem

Undvik repeatrar, de ska endast ses som en absolut sista utväg om inget annat fungerar.
Ubiquiti har bra prylar, de har även 3 pack med accesspunkter och så kan du montera en till utomhus också om det behövs.
http://www.ubnt.com/unifi
http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=15175
https://www.interprojekt.com.pl/ubiquiti-airmax-unifi-c-108_1...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

260kvm säger ju tyvärr inte så mycket, är det ett fyrkantigt hus? Är det fler våningar?
Hur som helst så skulle jag säga en ASUS router och troligen några repeaters, beror ju på hur huset ser ut som sagt.

Hade aldrig valt Telia eller Tele2 för övrigt.

Sorry,

Huset är 3 våningar, högt till tak ca 3.5 m och det är väl en sisådär 130 kvm per våning , då är inte källaren och vinden inräknad. Det är nästan 4 kantigt.

Läste också just att Telia inte är något att ha, det lämnar då BBB kvar och Glocalnet.
Det finns ett telefonjack på övervåningen säg att man har modemet man får av internetleverantören nere och så använder man ett annat modem på övre våningen.
Tänkte testa med att få det man får och utveckla utöver hur det är sen med bättre router eller repeater som du sa även om jag inte vet vad det är.

Permalänk
Avstängd

Du kan inte ha 2 modem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Sorry,

Huset är 3 våningar, högt till tak ca 3.5 m och det är väl en sisådär 130 kvm per våning , då är inte källaren och vinden inräknad. Det är nästan 4 kantigt.

Läste också just att Telia inte är något att ha, det lämnar då BBB kvar och Glocalnet.
Det finns ett telefonjack på övervåningen säg att man har modemet man får av internetleverantören nere och så använder man ett annat modem på övre våningen.
Tänkte testa med att få det man får och utveckla utöver hur det är sen med bättre router eller repeater som du sa även om jag inte vet vad det är.

som en person tidigare i tråden skriver.. Ubiquiti är industrikvalitet på, dyra, men värda!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Repeters kommer garanterat behövas oavsätt hur huset är byggt.

Varför då?
Nu är mitt hus lite mindre, ca 170m2 men jag har bra signal/hastighet överallt och en bra bit utanför och då är routern (Asus AC68) så dåligt placerad den kan vara.
Ska det vara 5GHz täckning och full fart precis överallt kan jag väl hålla med dig dock, men inte många som behöver det, särskilt inte med en adsl-lina.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kungenaik:

Sorry,

Huset är 3 våningar, högt till tak ca 3.5 m och det är väl en sisådär 130 kvm per våning , då är inte källaren och vinden inräknad. Det är nästan 4 kantigt.

Läste också just att Telia inte är något att ha, det lämnar då BBB kvar och Glocalnet.
Det finns ett telefonjack på övervåningen säg att man har modemet man får av internetleverantören nere och så använder man ett annat modem på övre våningen.
Tänkte testa med att få det man får och utveckla utöver hur det är sen med bättre router eller repeater som du sa även om jag inte vet vad det är.

3x130 = 390 så det kan inte stämma.
Du har beviserligen källare så varför inte göra rätt och bygga ett trådat stamnät med startpunkt i källaren och sen accesspunkter på varje plan kopplad till en central kontroller och en brandvägg till vilken du kopplat intenet från modemet.

Permalänk

Med risk för att svära i kyrkan :-), du har inte funderat på nätverk via elnätet i huset. Har själv 24Mbit xDSL bredband från BBB och kör med följande produkter http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=320120 samt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=490409. Funkar mycket bättre än trådlöst som jag tidigare körde med. Vårt hus är dessutom bara på 110 kvm fördelat på 2 plan. Är faktiskt supernöjd med dessa, finns snabbare än dessa.

Visa signatur

Dator 1: I7 4770K, 16 gb DDR3 1600MHz, Samsung Evo 840 Basic 250 gb SSD, Asus GTX 1080

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan köra VDSL2 via BBB, jag får ut 60/20 och det är stabilt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av aluser:

3x130 = 390 så det kan inte stämma.
Du har beviserligen källare så varför inte göra rätt och bygga ett trådat stamnät med startpunkt i källaren och sen accesspunkter på varje plan kopplad till en central kontroller och en brandvägg till vilken du kopplat intenet från modemet.

det skulle vara 2 tryckte fel..

Permalänk

Ser ut att bli BBB, då ni verkar tycka telia och tele2 är mindre bra.

Permalänk
Medlem

Nu är det många år sen sist jag behövde ha att göra med xDSL men vad jag minns så var inte hanteringen ifrån Bredbandsbolagets sida den bästa.
Inkopplingstiden tog upp till 5-6 veckor och de supportärenden jag hade tog väldigt lång tid att få bukt på.

När jag sen bytte till Telia ganska så omedelbart så sa de att inkopplingen kunde dröja ett par veckor, tog 3 arbetsdagar.
Hyffsat låg ping och bra routning.

Kvantitet eller kvalité.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

bor i en 3 vånings villa på 310 m2 har medföljande router från öppenfiber+telia 100/100 täcker hela huset och trädgården!
obs! routern är i källare och hela huset är i tegel!

dvs. kolla hur det går med enbart routern sen se vad som behövs!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av kungenaik:

Ser ut att bli BBB, då ni verkar tycka telia och tele2 är mindre bra.

Så vitt jag mins så är i princip alla stationer telias sedan så hyr de andra bredbandsleverantörerna in sig på dessa och kör deras egna mjukvara.

Hur som helst BBB har för mig vart relativt felfritt, ~1-2 problem per år skulle jag dock flytta och endast kunna ha bredband genom telejacket hade jag startat en namninsamling för fiber och om det brister starta min egna station och dra fibret själv.

Visa signatur

Nä nu är det bannemej pizzadax

Permalänk
Rekordmedlem

Du får skilja på val av isp och bygga bra wifinät.
Själv tycker jag att Telia fungerar utmärkt, de flesta som klagar på dem gör det för att de inte orkar sätta sig in i hur smarten fungerar om de använder en sån.

Jag har mätutrustning hemma som kollar min uppkoppling, jag deltar i EU kommissionens bredbandskvalitetstest som utförs av SamKnows https://www.samknows.com/ och hade Telia varit generellt dåliga så hade det märkts av mätutrustningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Varför då?
Nu är mitt hus lite mindre, ca 170m2 men jag har bra signal/hastighet överallt och en bra bit utanför och då är routern (Asus AC68) så dåligt placerad den kan vara.
Ska det vara 5GHz täckning och full fart precis överallt kan jag väl hålla med dig dock, men inte många som behöver det, särskilt inte med en adsl-lina.

Antar att det är många faktorer som spelar in, min erfarenhet är inte den bästa. Har bott större delen av mitt liv i en villa på ca 300 kvm och det blir snabbt tråkigt att sitta på soffstödet med iPaden för att kunna få mottagning, att inte kunna ta laptopen till garaget osv. Under rätt förhållanden med bra utrustning kanske man fixar 260 kvm men jag tvivlar på att det kommer gå felfritt. Speciellt om man inte har stöd för senaste protokollen på alla enheter och dessutom vill ha mottaglig i trädgården.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av codeinjection:

Så vitt jag mins så är i princip alla stationer telias sedan så hyr de andra bredbandsleverantörerna in sig på dessa och kör deras egna mjukvara.

Hur som helst BBB har för mig vart relativt felfritt, ~1-2 problem per år skulle jag dock flytta och endast kunna ha bredband genom telejacket hade jag startat en namninsamling för fiber och om det brister starta min egna station och dra fibret själv.

Bredbandsbolaget har egna stationer

Permalänk
Medlem
Skrivet av codeinjection:

Så vitt jag mins så är i princip alla stationer telias sedan så hyr de andra bredbandsleverantörerna in sig på dessa och kör deras egna mjukvara.

Skanovas men dom är tyvärr ett telia bolag så det är rätt ändå

Skrivet av trollhattan:

Bredbandsbolaget har egna stationer

Källa på det?
Såvitt jag vet är skillnaden mellan många andra leverantörer och bbb/telenor att dom hyr hela rack och direkt kopparaccess i skanovas nät medans övriga hyr dslam m.m av telia

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Repeters kommer garanterat behövas oavsätt hur huset är byggt. När det kommer till internet i telefonuttaget (ADSL) så spelar leverantören överlag ingen roll då dom använder samma utrustning för att leverera sin tjänst. Ta det billigaste eller om du föredrar ett visst företag över något annat.

Och här leverera sweclockers i okunskap före fakta. Ibland kan det skilja genom att olika leverantörer använder olika stationer. Alla företag kan inte leverera till alla plattformar på grund av avtal som det är idag. Är det däremot samma station så spelar det i stort sett ingen roll.

Edit: BBB har inga egna stationer.

Permalänk
Medlem

Svarar endast på Wififrågan.
Har installerat en sådan här. Fungerar alldeles utmärkt.
http://www.dustin.se/product/5010586938/ubiquiti-unifi-802-11...
Har WPA/WPA2 samt gästnätverk. (Detta konfigureras vid "power on" första gången.
Det följer med POE, så det enda man behöver dra fram till den är en Ethernetkabel.
Samt det ligger lite annat i lådan som underlättar tak/vägg montage.

Nedanstående lev. har tre varianter.
http://www.tradlost.se/shop/UniFi%20Scalable%20Wifi-C332-1/
Skillnaden mellan dessa är effekten.

Någon av dessa bör lösa ditt problem

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Och här leverera sweclockers i okunskap före fakta. Ibland kan det skilja genom att olika leverantörer använder olika stationer. Alla företag kan inte leverera till alla plattformar på grund av avtal som det är idag. Är det däremot samma station så spelar det i stort sett ingen roll.

Edit: BBB har inga egna stationer.

Är samma telejack kopplat till flera stationer?

Visa signatur

-------------------------------------------------------------------------------
Brandvägg/Router: EdgeRouter PoE
Switchar: Netgear 2 x GS108T, GS110T, GS724T v4
NAS: Synology DS713+, RS815+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MWDalby:

Är samma telejack kopplat till flera stationer?

Nej.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Undvik repeatrar, de ska endast ses som en absolut sista utväg om inget annat fungerar.
Ubiquiti har bra prylar, de har även 3 pack med accesspunkter och så kan du montera en till utomhus också om det behövs.

Instämmer

Skrivet av kungenaik:

Sorry,

Huset är 3 våningar, högt till tak ca 3.5 m och det är väl en sisådär 130 kvm per våning , då är inte källaren och vinden inräknad. Det är nästan 4 kantigt.

Läste också just att Telia inte är något att ha[...]

Sammantaget är nog Telia en av de bästa, om inte bästa, leverantören man kan ha, så det låter lite förvånade. Har du lust att länka så man kan se vad det handlar om?

Skrivet av OskarW90:

som en person tidigare i tråden skriver.. Ubiquiti är industrikvalitet på, dyra, men värda!

Allt är relativt. Möjligen dyra i jämförelse med konsumentprodukter? I jämförelse med andra professionella märken så är dom billiga.
Picostation AP kostar c:a 500kr* och Unify Pro dryga 600kr*, inte såååå dyrt (tycker jag då). Skulle inte förvåna mig en Unify som placeras i taket på mellersta våningen kan täcka hela fastigheten (om det är trähus).

*Rek. utpris

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag kör Powerlan i vårt hus och jag måste säga att jag tycker det funkar hur bra som helst!! bara att koppla in och köra! Ser inte något direkt tapp på hastighet heller.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Vi har ett hus på ca 300kvm, ladugård ombygd till garage/pannrum/kontor, en verkstad ca 230kvm samt några byggnader till,
jag använder mig av Tele2 mobila bredband (4g) eftersom dom var de enda som kunde leverera, modemet sitter på övervåningen i bostaden, och går via elnätet via devolo dlan.
Det funkar bra i huset samt ladugården, men sen sätter elcentralerna stopp, tror det har att göra med att faserna måste ligga på samma plint i alla centraler för att det ska funka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Antar att det är många faktorer som spelar in, min erfarenhet är inte den bästa. Har bott större delen av mitt liv i en villa på ca 300 kvm och det blir snabbt tråkigt att sitta på soffstödet med iPaden för att kunna få mottagning, att inte kunna ta laptopen till garaget osv. Under rätt förhållanden med bra utrustning kanske man fixar 260 kvm men jag tvivlar på att det kommer gå felfritt. Speciellt om man inte har stöd för senaste protokollen på alla enheter och dessutom vill ha mottaglig i trädgården.

Ja, det jag reagerade på var att du skrev att det garanterat behövs.
Kan han placera routern någorlunda mitt i huset borde det inte vara några problem alls inomhus om det inte är massa störningar eller betongväggar.
Utomhus kan bli värre, särskilt om det är en större tomt som ska täckas in.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har själv ADSL och har för närvarande trådlöst nätverk med accesspunkten precis vid modemet (har valt att sätta en egen accesspunkt/router) direkt efter Telias smartmodem (detta sitter vid ett telejack i köket). Dels för att det ger mig ytterligare ett WLAN och sedan har Telia ingen möjlighet att via en uppdatering blåsa alla mina inställningar i routern som jag använder i mitt eget nät. Bägge WLAN är skyddade, men från min router har jag även mac-adressbegränsning, vilket Telias router inte kör med för närvarande.

Routern är kopplad till en Devolo-plugg för att köra nätverk via eluttaget. Till detta sitter det en plugg i arbetsrummet (för två datorer), en i biorummet (htpc/ps3/xbox360 samt bluray-spelar) och en i vad jag kallar serverrummet (två datorer). Förutom detta har vi två datorer som kör trådlöst. Dock upplever jag att prestanda är något begränsad och det går inte att streama hd-material från en server till den trådlöst anslutna datorn som vi kör i vardagsrummet.
Planen är att sätta en switch i serverrummet och dra installationskabel från serverrummet med en tråd till vardagsrummet, en tråd till modemet i köket och slutligen en tråd till biorummet. Arbetsrummet ska flyttas ner till källaren så de burkarna blir också anslutna direkt via ethernet. Resultatet blir att en dator står kvar med trådlös anslutning medan alla andra icke-mobila enheter kommer att vara trådanslutna. Har man möjligheten att dra kabel så ska man göra det, bättre prestanda och mindre risk för problem är två tungt vägande fördelar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu är det många år sen sist jag behövde ha att göra med xDSL men vad jag minns så var inte hanteringen ifrån Bredbandsbolagets sida den bästa.
Inkopplingstiden tog upp till 5-6 veckor och de supportärenden jag hade tog väldigt lång tid att få bukt på.

När jag sen bytte till Telia ganska så omedelbart så sa de att inkopplingen kunde dröja ett par veckor, tog 3 arbetsdagar.
Hyffsat låg ping och bra routning.

Kvantitet eller kvalité.

För mig tog det 1,5 månader för telia att koppla in det...