Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus K8V-X SE accepterar ej 2GB minne?

Permalänk
Medlem

Asus K8V-X SE accepterar ej 2GB minne?

Hej

Jag ett Asus K8V-X SE som fungerar utmärkt med 1 GB + 512 MB moduler (totalt 1,5GB). Men när jag sätter i varsin 1 GB modul för att få totalt 2 GB minne vilket krävs för Windows 7 64-bit så visar Memtest86+ att ena minnet är felaktigt. När jag testar de två 1 GB modulerna var för sig så fungerar de utmärkt (med Memtest86+) i varsin minnes-slot men inte tillsammans samtidigt.

Jag har läst här
http://support.asus.com/cpusupport/list.aspx?SLanguage=en&m=K...
Men ej hittat något, manualen finns även där.

Dessa två 1GB moduler stod det tydligt där jag köpte dom att de skulle fungera med K8T800 chipset, vilket är det jag har.

Är det något jag ska ändra med timingen i BIOS eller liknande? Jag blir inte klok på detta.

MVH
Christoffer

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem

Har minnena samma värde på latenser och spänning (volt)?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej, hur kollar jag det egentligen? Jag köpte två likadana minnen från länken under.

http://www.ebay.com/itm/271248927445?ssPageName=STRK:MEWNX:IT...

Jag är inte så haj på minneskonfigurationer, ska jag ställa in något speciellt i BIOS? CAS, Latency osv?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar minnena i windows miljö?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem

Om man tittar i minneslistan så är alla godkända 1Gbyte minnen dubbelsidiga i listan och läser du på Ebaysäljarens sida så ser du det här

This memory is 128Mx4 device high density memory.
It just compatible the appointed, especial motherboard and Chipset .
Please read the compatible problem careful.
Maybe your pc need the 64Mx4 device low density memory.
Please Note: Not compatible (don't work) with:
1. All the Intel and all the intel northbridge chipset motherboards at all.
2. All the MSI, Apple, iMac, MAC, Dell, Compaq, HP, Fujitsu, Abit ,Acer, IBM Computer at all.
3. All MSI, ASUS,Asrock motherboards at all.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Där var det, high density..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hej igen

Ja det var lite motsägelsefullt att det inte skulle fungera med ASUS moderkort som jag har och andra sidan så skulle det garanterat fungera med ett K8T800 chipset som jag oxå har.

Nåväl, jag har faktiskt fått minnena att fungera, lösningen var att klocka ner dom från 400 MHz till 333 MHz. Nu gick Memtest86+ en helt felfri passering! Borde inte vara någon jätteskillnad i prestanda tycker jag, jag är mest glad att datorn fungerar. Märkligt är att de är märkta 400 och de fungerar utmärkt var för sig i 400 MHz men inte tillsammans.

Det är totalt omöjligt att starta eller installera något OS överhuvudtaget om inte minnena fungerar korrekt så jag har inte testat med något annat än Memtest86+ som bootas och startas direkt från en CD.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det stod på sidan att just de minnena inte följde Jedec standard och därför inte garanterades att fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Efter en natts testning av Memtest86+ gav inga fel alls, märkligt nog så detekteras minnena som DDR360 istället för 330 MHZ. De var ju egentligen DDR400 minnen från början så det är inte så stor prestandaförsämring kanske. Det är en av de första AMD processorerna som kan köra 64 bits kod och nu med 2 GB minne så klarar den precis systemkraven för Windows 7 64-bit som är tanken att jag ska köra på denna maskin. Alltid kul när man kan ruska liv i sitt gamla dataskrot så det kan komma till användning igen

Tack för alla svar!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Jag passar på att fråga om någon vet var man kan få tag på sata kontakter som sitter på moderkortet? De som satt där när jag fick detta moderkort är avbrutna och är bortom räddning. Jag hittade inga på Ebay.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag passar på att fråga om någon vet var man kan få tag på sata kontakter som sitter på moderkortet? De som satt där när jag fick detta moderkort är avbrutna och är bortom räddning. Jag hittade inga på Ebay.

Det är ofta skräddarsydda delar som tex Foxconn tillverkar åt moderkortstillverkaren, standardkontakter som reservdel finns tex hos
Farnell
http://se.farnell.com/jsp/search/browse.jsp?N=2027+203442&Ntk...
Digikey
http://www.digikey.se/product-search/en/connectors-interconne...
och TE http://www.te.com men de säjer inte till privatpersoner, det verkar även finnas i bulkpack på Alibaba http://www.alibaba.com så vill du köpa 1000 pack och sälja på Ebay kanske det är intressant, men enklaste sättet att få tag på kontakter är antagligen att löda loss från ett skrotat moderkort, för att beställa bara en kontakt som reservdel lär bli dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som oftast är det svårt att se fraktkostnad på sådana sajeter, 1000 st sata kontakter kostar 60 kr. jag som bara skulle ha 2 st.. Funderar lite på att köpa två sata-förlängningskablar och löda dit istället för att få rätt kontaktstycke. Nu verkar datorn krångla med Win7 64-bit installationen istället, Memtest86+ passerar utan problem men installationen startar plötsligt om. Idéer någon?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske beror på minnena ändå eller hur minneskontrollern uppför sig när du "underklockar" den för att köra med minnen som egentligen inte stöds och vore det inte bättre att prova med 32 bit os på en gammal maskin som ändå har lite ram ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

32 bit system på en dator som är gjort att köra 64 bit kod är att kraftigt underutnyttja maskinvaran tycker jag (personlig åsikt), jag ska prova med Linux Mint 64-bit istället och se om det funkar bättre eller i alla fall kanske spottar ut en felkod. Annars får jag försöka skaffa andra ramminnen. Jag har ett 1 GB minne av "low-latency" typ man skulle försöka hitta ett till bara för att prova.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har nog missuppfattat varför man kör 64 bit, det ger möjlighet att adressera mer minne och är det är helt ointressant i ditt fall om du bara ska ha 2Gbyte ram, det är nog tom kanske en liten nackdel eftersom adresseringen i sig tar större resurser för att få plats med 64bit pekare till ingen nytta.

Du kommer i vilket fall inte att tjäna något på 64 bit os på en dator med 2Gbyte ram och eftersom det är äldre delar från xp tiden så kan det kanske vara en fördel att inte köra 64 bit eftersom 64 bit inte slog igenom på allvar före win 7 så brukar det bli en del problem med drivrutiner till gamla prylar, det kan faktisk vara nått sånt som strular för dig, har du kollat om det finns 64 bit drivers till allt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har testat att starta upp win 7 64-bit med 1,5 GB ram på just denna dator och det fungerade fint ända tills jag skulle installera första uppdateringen. Det står i systemkraven 2 GB ram men jag vet inte varför riktigt, det var helt omöjligt att starta Windows efter den manövern. Drivrutiner fanns till all maskinvara inklusive AGP grafikkortet. Vista drivrutinerna gick utmärkt att installera i detta fall.

Vad jag hela tiden trott är att på samma klockcykel så kan dubbelt så mycket data exekveras om man kör 64 bit os jämfört med 32 bit. Bevisa gärna att jag har fel?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är var väldigt svårt att hitta nått test som passar in på din maskin, så "bevisa" kan jag inte. Men söker du på 32 vs 64 bit benchmarks så ser du att det som påverkas främst är saker som har nytta av mycket ram, där kan det vara stora skillnader, men nu har du inte mycket ram och jag hittar inga tester på 2Gbyte, men man kan väl anta att skillnaderna är minimala så länge man inte drar nytta av mera minne.

Hittade en som jag tycket bra sammanfattning

Pros (of switching to a 64 bit OS)
-Certain programs written for 64 bit computers can make better use of CPU and RAM, giving a LARGE performance boost (such as 64 bit Photoshop)
-More RAM is available
-64 bit is becoming more and more common. As average RAM in a system increases, there will be no choice BUT a 64 bit system.

Cons (of switching to a 64 bit OS)
-Certain programs may not be compatible with the new OS (very rare)
-Needs a minimum of 2Gb of RAM to run
-Needs a 64 bit processor to run (most made since 2003 are 64 bit)
-System uses more RAM to run the OS and programs
-Drivers may be harder to find and use

Conclusion
In the end, I usually recommend using a 64 bit operating system for all of its advantages. I have used a 64 bit OS for years now, and have encountered so few problems that I have no real reason to NOT recommend it.
However, if you plan on having less than 3Gb of RAM, have an older computer, or a 32 bit processor, I usually recommend a 32 bit system.

Att hitta seriösa benchmarks som gjorts mellan 32 och 64 bit os med bara 2Gbyte ram verkar omöjligt, men eftersom det främst handlar om hur man hanterar adresseringen och saker runt det så har jag svårt att tänka mig att skillnaderna är stora om man har lite ram.
De benchmarks som finns där 64 bit vinner tydligt är nästan helt uteslutande där det kan utnyttja just tillgång till mera minne på nått sätt och i övrigt skiljer det mest nån enstaka % och ofta verkar då 32 bit marginellt snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för ett utförligt svar, jag trodde faktiskt att 64 bit skulle skyffla mer data per klockcykel men det verkar inte ha med den egentligen prestandan att göra.
Det verkar vara en del trassel med detta moderkort. Många IDE hårddiskar verkar inte detekteras. Enbart en 200 GB och en 300 GB disk kan detekteras men inga andra diskar däromkring, jag har lött SATA-kablar direkt där det en gång satt SATA kontakter på mitt moderkort, SATA kontakterna var avbrutna där av trixet. Så nu har jag en 80 GB SATA disk som kan detekteras men Win 7 64 bit har inga drivrutiner för ett Promise Fasttrak 378 chipset. En lösning vore ett SATA PCI kort.

Jag funderar på att försöka få igång ett Pentium 4 moderkort med 478 processor istället. Tror faktiskt att det finns en 64 bits processor att sätta i oxå.

Får se hur jag gör, tips mottages.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag är rätt säker på att en P4 i sockel 478 inte är X64, det var AMD som introducerade x64 och P4 fanns tyvärr kvar som namn hos Intel alldeles för länge och den finns med en jädra massa socklar och utföranden (flera hundra versioner) och så vitt jag vet så krävs det sockel 775 för X64 eftersom Intel på den tiden höll på med Intel 64 (IA64) som floppade totalt då de aldrig fick det att fungera särskilt bra, P4 är nog antagligen den sämsta cpu familj som nånsin gjorts och och den höll ju tom på att göra så att Intel försvann på cpumarknaden pga hur dåliga cpuerna var på den tiden.

Jag tror dessutom att du får oerhört svårt att hitta nått 478 moderkort som stödjer över 4Gbyte ram om det ens finns såna kort, de flesta stödjer bara 2Gbyte ram och jag tror aldrig jag sett ett kort som påstår att det kan hantera över 4Gbyte heller, det gick ju inte ens att använda mer än 4Gbyte i win xp på den tiden utan stora problem för xp64 är ingen höjdare till os. xp64 kom dessutom ut långt efter xp och ungefär samtidigt som Intel lämnade 478 och gick till 775.

Kolla alltså noga om det ens är möjligt med X64 och fundera på varför om det skulle vara tekniskt möjligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för svaret, ja Intel kanske inte var någon vidare höjdare på den tiden, jag har i alla fall hittat en 478 processor med 64-bits instruktionsuppsättning.

http://ark.intel.com/products/27453/Intel-Pentium-4-Processor...

Ja hittat och hittat, jag har den inte fysiskt utan bara kännedom om att den finns
Jag har ett 478 moderkort med 4 GB ram, men jag vill inte ge upp denna dator riktigt ännu. Det ska ju gå att få ordning på den tycker jag, ett instickskort med ide eller sata som installationsprogrammet för Win7 64-bit har stöd för så funkar säkert installationen helt smärtfritt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

En uppdatering! Jag har nu lyckats få ordning på min gamla AMD 64 dator. Nu med 2 GB ram och ett kontrollerkort från Promise TX2 Ultra 100 men inte med de drivrutinerna, drivrutinerna som funkade fick man ladda hem till ett annat kort, nämligen TX2 Ultra 133 kortet, då gick installationen igång, får se om den lyckas slutföra nu bara.. Den verkar tappa kontakten med DVD-spelaren under installationen. Jag gör ett par försök till. Som jag känner det nu så är det en teknisk utmaning att få igång denna dator med just Win 7 64-bit bara för att visa att det går och för att det förstås är lite kul oxå

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stoffe_83:

En uppdatering! Jag har nu lyckats få ordning på min gamla AMD 64 dator. Nu med 2 GB ram och ett kontrollerkort från Promise TX2 Ultra 100 men inte med de drivrutinerna, drivrutinerna som funkade fick man ladda hem till ett annat kort, nämligen TX2 Ultra 133 kortet, då gick installationen igång, får se om den lyckas slutföra nu bara.. Den verkar tappa kontakten med DVD-spelaren under installationen. Jag gör ett par försök till. Som jag känner det nu så är det en teknisk utmaning att få igång denna dator med just Win 7 64-bit bara för att visa att det går och för att det förstås är lite kul oxå

Ja det är just det det är då denna burk inte är gjord gör W7 utan XP som ju var "teh shit" på den tiden. Om jag var du skulle jag skippat 64bitars och satsat på det den är "bäst" på dvs 32bits XP.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej

Jo visst skulle WinXP 32-bit funka oxå, men det är inte alls en lika bra och stabil Windowsversion som Win 7 64-bit anser jag. Då kör jag hellre någon form av Linux på denna burk, men det är så nära att få det att funka med Win7 64-bit.

Så här är det, jag har fått ultra tx 100 kortets drivrutiner att installeras. Jag flyttade disken till en annan dator och installerade drivrutinerna där. Nu verkar det som att de inte laddas i rätt ordning för att få Windows att starta. Är det någon som har koll på hur jag anger i vilken ordning som Windows läser in drivrutinerna vid start?

Problemet som jag har just nu är att Windows 7 startas och sen tvärt startar om under uppstart och det borde bero på ovanstående problem. En tidigare hårddisk som tyvärr gick sönder gick att detektera med moderkortets inbyggda ide brygga och då gick det utan några som helst på problem att köra Win 7 64-bit och alla nödvändiga drivrutiner fanns dessutom så jag har ju haft datorn stabil och fungerandes med just Win7 64-bit, därför vill jag köra den igen men med en annan disk.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Då funkar datorn med Win 7 64-bit, kanske inget värstingmonster men det var kul ändå att få det att fungera

Resultatet efter ett perstandatest.

Mitt grafikkort verkar vara det sämsta i hela datorn, vet inte om det finns några andra AGP kort som är bättre än ett Nvidia Geforce 5600 XT? Borde kanske räcka till att titta på film med, ska prova senare idag

Tack för alla tips och svar i denna tråd!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns Radeon 3850 med agp, Jag har själv ett 3450 i en gammelburk men jag tror inte det är nödvändigt med tanke på övriga begränsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har dålig koll på Radeon-kort. Men jag har hittat ett 9800 all-in-wonder i lådorna, är det bättre än ett Nvidia 5600 XT? Frågan är det där med drivrutiner, det har inte varit ATI/AMD starka sida.

Med övriga begränsningar tänkte du på långsam processor och långsamma minnen? Jag är glad att den funkar. Anledningen till en grafikkortsuppdatering är att filmer i full hd kan hacka till ibland, annars flyter filmerna på bra när man spelar upp dom vilket jag faktiskt är förvånad över. Ska man överklocka processorn till att börja med? Hjälper det vid filmuppspelning?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

För att köra hd film krävs det en modern cpu eller att grafikkortet har acceleration.
Agp bussen är slöare än pci-e och det mesta annat är också slöare så man köper nog inte ett 3850 kort till en gammal dator idag även om det går, det är helt enkelt inte prisvärt och inte heller "retro"

Toms Hardware har en rankinglista som innehåller äldre kort:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-revi...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hej en liten uppdatering, jag har satt i ett Radeon X1550 grafikkort 512 MB minne och det funkar med Win7 64-bit. Nu går det nästan att se film i full HD, det hackar bara lite lite. Går det att överklocka för att det att flyta på? Kul projekt det här annars

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Rekordmedlem

X1550 ska ha hårdvaruavkodning, prova olika program/codecar och se om du inte hittar nån som använder hårdvaran.
http://www.amd.com/us/products/desktop/graphics/other/Pages/x...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

VLC fixade video uppspelningen, tack för alla svar! Datorn fungerar fortfarande perfekt och används flitigt hos mina syskonbarn. Den är även lätt överklockad och är helt stabil och bra! Detta är kanske den äldsta 64-bit datorn med Windows 7 64-bit på forumet? Detta var ett kul projekt

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.