Behöver hjälp med första serverbygge, krångliga krav

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med första serverbygge, krångliga krav

Hej!

Börjar bli dags att bygga min första egna server. Tidigare har jag haft NAS och kört på olika konstiga lösningar men nu tänkte jag alltså bygga en server på riktigt.

Ska användas till:
1. Publik fildelning för små filer, helst med möjlighet att göra gästkonton för att dela vissa filer mer vissa personer. Tänk copy.com (eller dropbox) fast med lösen till dom olika mapparna. Hur svårt är detta att bygga hyfsat säkert och användarvänligt? I alla fall säkrare än länkar utan lösenord.
2. Backup- Back up av bilder via LAN (NAS) ca 135 gb hittills.
3. Driva IRC samt logga konversationerna
4. Driva Teamspeak
5. Förvara film (ska kommas åt via LAN)

Viktigt:
6. Låg strömförbrukning.
7. Raid för bilderna.
8. Tyst, kommer antagligen stå i sovrummet så tystnad är viktigt.
9. Gärna i M-atx storlek.
10. Möjlighet att öka antal diskar för ökad storlek.

Frågor:
11. Vad bör jag köra för operativsystem? Hur svårt är det att lära sig något linuxbasserat för en som mest suttit i Mac OSX samt W7?

12. Virtuella servrar på servern? Eftersom jag vill göra ganska mycket olika saker på den kanske det är lättast att dela upp dom olika delarna?

13. Antal disakar, räcker det med att köpa 2st 2TB diskar + en för operativsystemet? C-disk? Bör denna vara en SSD? Hur stor måste den vara?

14. Typ av raid? Är det lättast att bara köra raid 1 eller är det en dålig idé om jag skaffar flera diskar senare?

15. Rimligt pris? Säg att jag kan lägga ca 4k, är det bättre att vänta ett tag eller går det att bygga med? Hur stora kompromisser behöver jag göra?

16. Koppla domän till ip? Då jag vill kunna använda domänen för IRC-adress (irc.namn.se), för teamspeak (ts.namn.se) samt för FTP:n (ftp.namn.se). Hur gör jag detta? hur pass svårt är det? Kan jag ha vilket webbhotell som helst?

17. Vad bör jag tänka på vid köp av komponenter? Hur hittar jag ett passande moderkort? Inbyggd grafik? Hur många sata-portar bör det minst ha?

All form av hjälp, expertis, frågor, tankar, idéer, ifrågasättande osv uppskattas. Jag har försökt googla runt lite men har svårt att hitta någon som vill ha samma saker som jag vill på servern och har därav haft svårt att hitta info. Om jag missat någon tråd ber jag om ursäkt. Länka så kommer jag läsa-

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Esxi är smidigt för att köra virtuells, sedan kan du kolla upp owncloud om du vill ha något dropbox liknande. Linux är inte så svårt och det finns mycket guider.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Jag had satsat på linux och lxc, typ docker. Helt klart det bästa och smidigaste sättet att åstadkomma det du vill.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Esxi är smidigt för att köra virtuells, sedan kan du kolla upp owncloud om du vill ha något dropbox liknande. Linux är inte så svårt och det finns mycket guider.

Owncloud såg smidigt ut, finns det stöd för flera mappar med lösenord?

Hur fungerar esxi? Ett operativsystem som man sen delar upp servern inuti?

Skrivet av Willekillen:

Jag had satsat på linux och lxc, typ docker. Helt klart det bästa och smidigaste sättet att åstadkomma det du vill.

Låter som att du hade delat upp serverns olika delar, hur ser det ut med övervakning av dem? En inloggning eller flera?

Hur gör jag för att ha programvara för att hålla koll på temperaturer så att den stänger av sig om den blir för varm?

Permalänk
Skrivet av Lovebj:

Ownbutt såg smidigt ut, finns det stöd för flera mappar med lösenord?
Låter som att du hade delat upp serverns olika delar, hur ser det ut med övervakning av dem? En inloggning eller flera?

Hur gör jag för att ha programvara för att hålla koll på temperaturer så att den stänger av sig om den blir för varm?

Såhär ser min stack ut:

Övervakar allting genom New Relic som också är confat för att varna på mobilen om någonting inte ser bra ut och länkar de relevanta loggarna i logwatch. PSAD har koll på säkerheten och fungerar lite som snort. Allting är virtualiserat i docker för ytterligare säkerhet och om någonting går fel någonstans i kedjan kan docker bara byta till en fungerande klon.

Hostar en SaaS app, så detta är kanske lite overkill men är riktigt smidigt och går sjukt snabbt.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Permalänk
Rekordmedlem

Avoton kan vara en bra hårdvaruplattform för en hemmaserver.
http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Avoton kan vara en bra hårdvaruplattform för en hemmaserver.
http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Rätt mycket i det dyraste laget med 3,5k för ett moderkort tyvärr.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lovebj:

Rätt mycket i det dyraste laget med 3,5k för ett moderkort tyvärr.

Det är med 8 kärnig cpu och den drar väldigt lite effekt så den är billig i drift och tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är med 8 kärnig cpu och den drar väldigt lite effekt så den är billig i drift och tyst.

Behöver jag 8 kärnor? Ledsen för att vara okunnig men min dator har 4 och där räcker det bra, servern kommer inte användas av så många i taget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lovebj:

Behöver jag 8 kärnor? Ledsen för att vara okunnig men min dator har 4 och där räcker det bra, servern kommer inte användas av så många i taget.

Avoton har 8 "klena " kärnor, det är främst för att många kärnor är bra i servrar och för att det ska bli energieffektivt, det är en plattform för att göra en ljudlös hemmaserver så du kan virtualisera och avdela kärnor till routing, lagring, webserver, nån spelserver eller vad du nu har tänkt att ha den till, plattformen är intressant men passar säkert inte alla men har man tänkt bygga nått mer seriöst så är det intressant att kolla på dem, små och inriktade på just server och lagringsuppgifter, den tar ju dessutom stora ecc minnen.
Du får fundera på om det passar, men det är ju inte så vanligt at ha 8 kärnor, 12 sata, 64Gbyte ecc minne och dubbla nätverkskort på en pryl som drar runt 10 watt i tomgång och 30 w i maxlast.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.