Permalänk
Skrivet av Neon:

Hej,

Har funderat på en NAS ett tag och då främst Synology DiskStation DS412+ men HP N54L (HP PROLIANT N54L MICROSERVER AMD TURION II 2.2-2MB 2G/250GB) verkar ju inte häller så dumt?

Jag antar att den kan köra FreeNAS? Hur är det med Crash Plan, kommer man kunna köra crash plan direkt från servern?

Hur står den jämfört med Synology DiskStation DS412+?

Varför välja? Du kan installera Synologys OS (DSM) på HPn så får du HPs prestanda men allt det fina med Synologys DSM. Länk finns tidigare i tråden. Det är ju ingen officiell version ifrån Synology, det är någon som lyckas "mappa"(?) det så att det går att installera på en vanlig dator. Verkar fungera hur bra som helst... Vissa tycker det är riskabelt att köra det för det inte är officiellt, men jag hade kört det om jag gjort om min filserver idag, som är just en n54l. Funderar fortfarande på att göra det, eller köpa en till. Vissa skriver till och med att det skulle vara olagligt att göra på det sättet, men det verkar liiiite långsökt. Googla XPenology +n54l och läs igenom själv. Själv anser jag inte att det skulle vara mer risk med XPenology än att lära sig ett nytt klyddigt Linux eller annat server OS som man inte är van vid.

Jag försökte mig på ESXi och Linux på min n54l, fick igång det, men jag har inte full förståelse för Linux och hur det ska konfas, så känns som det är minst lika osäkert alternativ när man inte har koll på hur man ska konfa det. Alltså, läser man på om säkerhet osv. Och bara går på de bästaste bästaste och mest avancerade, så behöver inte det betyda att det är säkraste eller stabilaste när en noobface (som jag) konfar det... Så det kan vara bättre att hålla sig till det man kan i vissa tillfällen.

Hoppas det var till någon hjälp

/A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur många diskar finns det plats för i HP N54L? d.v.s både fysiskplats och strömkontakter.

Du kan köra 4st i "hotswap" och 1 st i cd-rom slotten. Men köper du lite elkablar och drar in e-sata kabeln kan du sätta 2st 3.25" i cd-rom slotten som jag gjort.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hej alla serverägare!
Har precis köpt en n54l och den ska väl komma om några dagar på posten
Har lite funderingar då detta blir min första "riktiga" server.
Jag har tänkt köra en FTP server som kan spara bilder från mina ip-kameror, men frågan är då vilket oss jag ska köra i grunden?
Jag känner mig någorlunda bekväm med windows server 2012, men frågan är om denna klarar av detta då den bara har 1GB ram? Jag läste att 512MB är minimum, och då känns 1GB lite i minsta laget om man vill ha några applikationer körandes också.

Sen undrar jag även ifall man kan köra minecraft server på windows server 2012?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Inte svar på din fråga med den levereras med 2GB minne..

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniGranis:

Inte svar på din fråga med den levereras med 2GB minne..

Jasådu, det har du faktiskt rätt i!
Då borde den orka ws 2012, om den har stöd för det dvs.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

Jasådu, det har du faktiskt rätt i!
Då borde den orka ws 2012, om den har stöd för det dvs.

Jag körde Server 2008 r2 på en N36L (nästan halva CPU-frekvensen) med 1GB minne. Inga problem så länge man använde den till filserver med Crashplan som backup i bakgrunden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av miniGranis:

Inte svar på din fråga med den levereras med 2GB minne..

Den finns i versioner med mer minne också.

Skrivet av GaMeR2K5:

En hårddisk på 250Gb följer med från början... tänkte beställa hem en sådan här 54:a eventuellt. För jag har också sneglat på Synology tidigare... men priset är ju ganska högt på dem gentemot denna.

Men hur fungerar det där med "hot swap" på 4 diskar när operativet ska vara installerat på en av diskarna? Det är väl bara 3 diskar som kan köras med hot swap då?[...]

Det är bara "cold swap", d.v.s. du måste stänga av datorn innan du byter disk. Och helt riktigt - den medföljande disken tar en av platserna. Just därför så många flyttar systemdisken till den optiska platsen.

Skrivet av zarkov:

Surt att den stängde av sig, hoppas du hittar felet!

Jag funderar på att leta fram en gammal Zalman fläktkontroll jag tror jag har liggande och ansluta fläkten till 12V genom den, sen drar jag ner Sense-signalen till moderkortet. Sen köper jag antingen en ny 40mm fläkt till nätagget eller en PicoPSU.

Brydde du dig förresten om att ta loss fläktgallret från originalfläkten? Den sitter med någon slags plastpluggar som jag inte får något grepp om...[...]

Ok, nu är utredningen klar. Jag kan tyvärr inte rekommendera Scythe Glidestream 1900 PWM. Den är så precis på gränsen att det fungerar när den är fristående, men när jag sätter den på plats i chassit så är luftmotståndet nog för att sänka varvtalet under den magiska gränsen och datorn stänger av sig!

Däremot har det gått bra med Nexus + Zalman varvtalsregulator. Chassit godkänner fläkten på lägsta varvtalet; jag har ingen aning om hur fort det går, men den är väldigt tyst i alla fall. Jag har anslutit varvtalsregulatorn direkt till moderkortet - man tar bort den ena styrskenan, och sätter kontakten på de tre pinnarna närmast moderkortskanten, med gul (sense) närmast kanten.

Fläktgallret bryr jag mig inte om - jag är gladare utan. Däremot har jag tejpat fast kablarna innanför fläkten mot hårddiskchassit. De gled in i orginalfläkten med galler och allt.

40mm-fläkten i nätagget är faktiskt rätt så tyst, men den kanske blir mer högljudd när det är fullt med diskar som drar ström? PicoPSU har det väldigt trångt, bara vissa modeller passar har jag sett (på SPCR?).

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Ok... men det är ju inga problem för min del då. Jag är bara ute efter lagringsutrymme. Kör dockning med lösa diskar idag och det fungerar ju fint. Men det är såklart smidigare att ha alla diskarna på ett ställe och anslutna till nätverket för samtidig användning.

Jo. Vill du ha smidigare dockning och lååååångt smidigare management av diskarna så kan du ju alltid ta en Drobo. Men det är ju ett helt annat pris också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Hej alla serverägare!
Har precis köpt en n54l och den ska väl komma om några dagar på posten
Har lite funderingar då detta blir min första "riktiga" server.
Jag har tänkt köra en FTP server som kan spara bilder från mina ip-kameror, men frågan är då vilket oss jag ska köra i grunden?
Jag känner mig någorlunda bekväm med windows server 2012, men frågan är om denna klarar av detta då den bara har 1GB ram? Jag läste att 512MB är minimum, och då känns 1GB lite i minsta laget om man vill ha några applikationer körandes också.

Sen undrar jag även ifall man kan köra minecraft server på windows server 2012?

Japp, det går att köra Minecraft server på N54:an med Server 2012. Kör det själv för ungarna och deras kompisar.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... nu blev det jobbigare. Jag hade inte sett de där tidigare. Givetvis är det ju dyrare... men nackdelen med 54:an är ju att det enbart är hårdvaran utan något os. Men eftersom jag som sagt bara skulle ha lagring först och främst så är det väl inte så svårt att konfigurera?

Det är ju ett stort gäng som införskaffat sig den här servern nu. Så supportbasen växer ju.

Fördelen med Drobon är ju att det bara är att byta diskar live under drift och blanda storlekar hej vilt. Jag har haft min (8-platsers) i rätt många är nu och migrerat från en blandning av 1 och 2 TB-diskar till det nuvarande 6 x 4TB + 2 x 2TB utan några bekymmer. Den är kopplad via iSCSI (dedikerad port) till Intel-servrar av enklare modell som kör Windows (olika genom åren, XP, W2K3, W7, har gott om licenser ).

Det är den servern som nu skall bytas ut/kompletteras mot en N54L. N54L:en tänkte jag skulle få ta emot diskar från Drobon i takt med att de pensioneras, och där agera backup av det "halv-"viktigaste, som komplement till Crashplan moln-backupen av det viktigaste. Majoriteten av de 18+ TB är inte superviktigt av olika orsaker, utan Drobo-Raiden får duga.

För att besvara frågan: det som blir trixigt med en icke-drobo-lösning är när man expanderar arrayet. Inget större problem för den som vet vad han gör, men för obildade/lata som jag så är Drobon supersimpel. Och ja, mina tidigare lösningar var RAID-5, har haft både hårdvaru- och mjukvaru-Raid.
Så svaret kanske inte är Drobo eller N54L, utan N54L OCH Drobo!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag körde Server 2008 r2 på en N36L (nästan halva CPU-frekvensen) med 1GB minne. Inga problem så länge man använde den till filserver med Crashplan som backup i bakgrunden.

Skrivet av Farsan Baloo:

Japp, det går att köra Minecraft server på N54:an med Server 2012. Kör det själv för ungarna och deras kompisar.

låter riktigt lovande!
längtar tills den kommer. har varit på ikea och inhandlat bord till den nu till och med (tips! handla inte bord om du ska åka buss när det spöregnar. det är väldigt frustrerande...)

EDIT: Har ni några bra tips på programvara för att styra servern när man inte har skärm/tgb/mus inkopplat?
Läste något om TeamViewer här i tråden. Är det att rekommendera?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

låter riktigt lovande!
längtar tills den kommer. har varit på ikea och inhandlat bord till den nu till och med (tips! handla inte bord om du ska åka buss när det spöregnar. det är väldigt frustrerande...)

EDIT: Har ni några bra tips på programvara för att styra servern när man inte har skärm/tgb/mus inkopplat?
Läste något om TeamViewer här i tråden. Är det att rekommendera?

TeamViewer funkar riktigt bra och är praktiskt om man vill nå servern fast man inte är hemma. Annars går det att köra Fjärrskrivbord om man är hemma.

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Skrivet av Farsan Baloo:

TeamViewer funkar riktigt bra och är praktiskt om man vill nå servern fast man inte är hemma. Annars går det att köra Fjärrskrivbord om man är hemma.

Fjärrskrivbord går också bra när man inte är hemma, om man har fast IP eller en Dynamisk DNS-adress.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja ha följande :

- 1 Disk för data backup
- 2< Sammanslagen till 1 stor volym
- Om 1 disk går sönder ska det enkelt gå att slänga in en ny och då återskapa datat och volymen
- Det ska vara enkelt att bara slänga in ytterligare en hårddisk och då göra volymen större
- Raiden i sig ska inte ta någon nämnvärd prestanda

Vad jag förstår så är det Raid 5 som gäller men denna miniserver stöder inte Raid 5 så frågan är vad som är bästa valet?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

TeamViewer funkar riktigt bra och är praktiskt om man vill nå servern fast man inte är hemma. Annars går det att köra Fjärrskrivbord om man är hemma.

Skrivet av peterhjalmarsson:

Fjärrskrivbord går också bra när man inte är hemma, om man har fast IP eller en Dynamisk DNS-adress.

okej, blir nog fjärrskrivbord då, då det redan finns integrerat i windows

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

TeamViewer funkar riktigt bra och är praktiskt om man vill nå servern fast man inte är hemma. Annars går det att köra Fjärrskrivbord om man är hemma.

Teamviewer fungerar ruggigt bra men använder man det för mycket kan man plötsligt bli klassad som professionell användare och då går det inte att använda utan att pynta upp rätt rejält med pengar. Det slipper man med fjärrskrivbord eller VNC men då får man sköta administreringen själv.

Skrivet av Neon:

Vad jag förstår så är det Raid 5 som gäller men denna miniserver stöder inte Raid 5 så frågan är vad som är bästa valet?

Ett raid-kort.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ett raid-kort.

Antar att det krävs särskilt kort? Förslag på något?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

För er som undrar över prestandan jämfört med Synology's +Modeller (412+, 713+, 1513+, 1813+, 2413+) så kör dessa med en Intel Atom D2700. Prestandan mellan D2700 2.13Ghz och Turion II 2.2Ghz är ganska snarlik när det kommer till denna form av användningsområde. Se: http://cpuboss.com/cpus/Intel-Atom-D2700-vs-AMD-Turion-II-Neo...

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterhjalmarsson:

Det är bara "cold swap", d.v.s. du måste stänga av datorn innan du byter disk. Och helt riktigt - den medföljande disken tar en av platserna. Just därför så många flyttar systemdisken till den optiska platsen.

Nja, kör du med moddat bios behöver man inte göra det. Har inga problem att ta ur och sätta i diskar i min.

Skrivet av morxy49:

låter riktigt lovande!
längtar tills den kommer. har varit på ikea och inhandlat bord till den nu till och med (tips! handla inte bord om du ska åka buss när det spöregnar. det är väldigt frustrerande...)

EDIT: Har ni några bra tips på programvara för att styra servern när man inte har skärm/tgb/mus inkopplat?
Läste något om TeamViewer här i tråden. Är det att rekommendera?

Den räcker för mincraft, men det beror på hur många spelare och hur stor världen blir. Vi slog i taket rätt snabbt när vi utforskade iaf.

Kör du windows är inbyggda RDP rekommenterat.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Antar att det krävs särskilt kort? Förslag på något?

Ser ut som att de rekomenderar HP Smart Array P410 med 8 portar men det kostar också 1800 kr !!

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas? Windows Server 2008 eller 2012?
(Ska köra en FTP server, Webbserver och minecraftserver)
Jag gillar inte Windows 8 alls, Sitter just nu med Windows 7 på min main dator om det spelar någon roll

Edit: tror nog jag satsar på 2012 till och börja med ändå. känns som den är bättre

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag skulle vilja ha följande :

- 1 Disk för data backup
- 2< Sammanslagen till 1 stor volym
- Om 1 disk går sönder ska det enkelt gå att slänga in en ny och då återskapa datat och volymen
- Det ska vara enkelt att bara slänga in ytterligare en hårddisk och då göra volymen större
- Raiden i sig ska inte ta någon nämnvärd prestanda

Vad jag förstår så är det Raid 5 som gäller men denna miniserver stöder inte Raid 5 så frågan är vad som är bästa valet?

Nu skrivs detta via mobilen min, Men..

1 disk för backup kan du totalt glömma... Du måste ha minst 2 diskar för enkel backup. Jag som har liten miljö hemma för endast frugans bilder så kör jag diskar med ZFS1 RAID, enkelt att återskapa och du får hyffsad prestanda. 2 st för RAID 0 för att ha stor volym? Jag har endast 1 disk på 2tb lagring av olika "tjänster" och förflyttar data i 1GB\s via lokala nätverket. RAID 0 brukade man köra när det inte fanns SSD enligt mig!

Kolla upp Nas4free, lätt att sätta upp, och alla nödviga tjänster redan inbyggda via Jail.

Hur stor miljö har du? Som jag förstår ska du bara lagra saker fram "molnet" och då behöver du Verkligen inte Raid 5. Och glöm att använda det interna raid kortet, efter läst och erfarit själv att köra ESXI så kan jag säga att en påse skridskor fungerar bättre:)

Permalänk
Medlem

Glömde säga till dig Jimmy, Smart Array kort behöver du INTE om du skall ha liten miljö. Och enligt beräkningar så ville du ha 3 st diskar sammanlagt? Och du behöver 5 st diskar för Raid5 tyvärr!

Nas4free eller liknande Unix baserade mjukvaru raid med ZFS fungerar ypperligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Glömde säga till dig Jimmy, Smart Array kort behöver du INTE om du skall ha liten miljö. Och enligt beräkningar så ville du ha 3 st diskar sammanlagt? Och du behöver 5 st diskar för Raid5 tyvärr!

Nas4free eller liknande Unix baserade mjukvaru raid med ZFS fungerar ypperligt

Raid 5 kräver 3-8 diskar och man lagrar checksummer på samtliga diskar. Försvinner en disk så kan man lätt slänga in en ny och den ska kunna ersätta den "förlorade" datan.

Från Wiki : http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

Citat:

RAID 5
RAID 5 fungerar som RAID 4, men checksumman sprids ut över alla diskarna av prestandaskäl. Resten av diskarna sätts ihop och kan användas i sin helhet för lagring. Checksumman gör att en förlorad disk kan återskapas med hjälp av checksumman och de återstående diskarna. Om man sätter ihop n diskar med RAID 5 så kommer man att kunna utnyttja n - 1 enheter utrymme, och man kan förlora en disk utan att förlora några data. Den här varianten är vanlig i servrar, ofta med 3–8 diskar.

Man ska inte se det som en backup, det är egentligen bara ett vis att säkra hårdvaran. Kanske inte jätte nödvändigt om man ändå backar upp den viktiga datan till extern disk och molnet. Men vill man ha en stor volym som är säker så ser Raid 5 ut att vara ett bra val?

Efter att ha googlat lite så verkar det som många avråder från mjukvaruraid efter som det slöar ner en hel del?

Miljön jag har är 4 datorer där iallafall en kommer att streama HD från NASen. Sen är det såklart tänkt att NASen ska sköta backup till extern disk och molnet på viktig data.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Raid 5 kräver 3-8 diskar och man lagrar checksummer på samtliga diskar. Försvinner en disk så kan man lätt slänga in en ny och den ska kunna ersätta den "förlorade" datan.

Från Wiki : http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/RAID_5.svg

Man ska inte se det som en backup, det är egentligen bara ett vis att säkra hårdvaran. Kanske inte jätte nödvändigt om man ändå backar upp den viktiga datan till extern disk och molnet. Men vill man ha en stor volym som är säker så ser Raid 5 ut att vara ett bra val?

Efter att ha googlat lite så verkar det som många avråder från mjukvaruraid efter som det slöar ner en hel del?

Miljön jag har är 4 datorer där iallafall en kommer att streama HD från NASen. Sen är det såklart tänkt att NASen ska sköta backup till extern disk och molnet på viktig data.

Generellt skulle jag säga att du inte ska lura dig själv här. Majoriteten av de raidkort som du hittar i de billigare prisklasserna är mjukvaruraid på kort. Ett raidkort som är hårdvaruaccelererat är bra mycket dyrare (De börjar i klasserna runt 4-5000:-). I många tester jag gjort så presterar mjukvaruraid många gånger bättre än "hårdvaruraid" på budgetkort. Går dessutom det kort som håller din raid sönder så är allt borta. En mjukvaruraid över flera diskar dör först när checkumman och paritetsinformationen dör, alltså när minst 2 diskar eller fler slutar fungera i läget med Raid 5 t.e.x Du kan ju jämföra med majoriteten av de NAS:ar som finns för konsumentmaknaden idag e.g. Synology, QNAP, Drobo, NetGear m.fl, de kör alla på mjukvaruraid (Linux/mdadm).

Lite bra läsning:
http://augmentedtrader.wordpress.com/2012/05/13/10-things-rai...
https://serverfault.com/questions/9244/how-do-i-differentiate...

Visa signatur

.. We all have the same amount of time, it's all about our priorities ..

Permalänk
Medlem

är det bara ECC som stöds? eller kan man använda vanliga DDR3 minnen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

är det bara ECC som stöds? eller kan man använda vanliga DDR3 minnen?

ECC är DDR3. DDR3 finns som antingen ECC eller non-ECC. du kan använda vilken du vill, men ECC rekommenderas om du vill ha din data säker

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

ECC är DDR3. DDR3 finns som antingen ECC eller non-ECC. du kan använda vilken du vill, men ECC rekommenderas om du vill ha din data säker

För din data spelar det ingen roll. Däremot om du vill ha långa uptimes utan omstarter. ECC är för servrar som står i företagsmiljö och är "mission critical"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

För din data spelar det ingen roll. Däremot om du vill ha långa uptimes utan omstarter. ECC är för servrar som står i företagsmiljö och är "mission critical"

jo, sant ifs. jag är lite väl insnöad i ZFS nu, är nog därför

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Tyckte jag läste något om att när man bygger hårdvara för Free NAS så är det starkt rekommenderat att köra ECC och detta kräver då moterkort(inte helt lätt att hitta) och minne är ECC märkta.

ECC ska göra det möjligt att verifiera data innan det skrivs, detta ska alltså skydda mot ex bit rot som kan uppstå när data flyttas genom minnet. Hur stora eller små risker det är vet jag dock inte.

Vad jag förstår så stöder HP N54L ECC så du ska man helt klart köpa minne som stöder det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide