Permalänk
Medlem

Hallå igen,

Jag bytte batteri (hade CR2032 liggandes hemma) dock var det inte det som var problemet verkar det som.

Utan det som spökade var min externa USB-HDD som jag anslöt EFTER att jag ställt om boot ordningen. Då helt plötsligt valde bios att boota från den istället för USB-stickan med nanoboot. Så jag fick helt enkelt ställa boot-ordningen med USB-HDDn ansluten och sedan flytta servern till garderoben.

Mycket märkligt, aldrig varit med om något liknande på någon annan dator. Men nu fungerar den iaf

Men ska absolut skaffa någon enkel UPS nu, så jag slipper dessa problem. Det verkar som att de flesta fungerar med Synology ?
Typ dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=850075

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=818619

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Vila i frid

Köpte och installerade precis den Eaton du listade åt en kunds QNAP nyligen. Inga konstigheter.

Permalänk
Medlem

Behöver man gå in i BIOS och pilla på några inställningar för att köra en hypervisor/virtualiserings-host typ KVM? Jag tänkte testa att köra en virtuell maskin eller två för lättare labb-ändamål men om jag skall in i BIOS så måste jag ta ut servern ur förrådet och ansluta skärm mm så om jag kan slippa gör jag gärna det.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Behöver man gå in i BIOS och pilla på några inställningar för att köra en hypervisor/virtualiserings-host typ KVM? Jag tänkte testa att köra en virtuell maskin eller två för lättare labb-ändamål men om jag skall in i BIOS så måste jag ta ut servern ur förrådet och ansluta skärm mm så om jag kan slippa gör jag gärna det.

Minns inte ordagrannt, men du ska leta efter inställningar som hänvisar till virtualisering eller VT-x. N54L har inte iLO eller liknande (såtillvida du inte har något externt instickskort) så du behöver koppla in den mot skärm för att komma åt BIOS/UEFI.

/D

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

Finns inga liknande hemmaservrar att få tag på som är lik denna och kring det priset? Vart sjukt sugen, vill byta ut min nurvarande Zyxel NAS mot något sånt här.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Systemdisken i min N54L dog nyligen och jag har suttit och funderat på vad jag ska göra nu när jag har chansen att göra om allt från början igen. Önskar få höra lite vad andra gjort för setups och få lite feedback på mina tankar.

Det servern används till är:

  • NAS (Foton, Filmer, Musik, över Gigabit Ethernet)

  • Subsonic (mediastreaming)

  • (S)FTP-server

  • Div. små linuxgrejer, script, några små hobbyprojekt

Tidigare har jag kört Debian på den, och haft en array med blandade gamla diskar (JBOD) i storlekarna 250GB-2TB som fungerat fint. Jag har extern backup till nån annanstans så är inte så orolig för eventuella diskhaverier i arrayen, det är ok och händer så pass sällan ändå. Vill inte investera i en massa nya diskar bara för att sätta upp en RAID-array, så stort lagrings/prestanda-behov har jag inte.

Min nuvarande tanke var att köra FreeNAS på den istället för Debian, för mina behov att köra exotiska grejer på den har minskat med tiden. Men så såg jag att FreeNAS kräver 8 GB minne. Nån som kört på 4GB och har nån erfarenhet av det? Antar det är ZFS som drar upp minnesbehovet?

Alternativet jag tänkt på annars är att köra vidare på Debian, för det kan jag så himla väl redan, men att köra och boota från en micro-USB-sticka istället för att köra det på en separat disk i servern. Nån som har några erfarenheter där? Har en 16GB sticka från Sony jag tänkt använda.

Så, sammanfattningsvis:

1. FreeNAS, är 8 GB RAM ett strikt krav?
2. Debian, går det att köra från en USB-sticka på ett bra sätt?

Permalänk
Skrivet av Boulund:

Systemdisken i min N54L dog nyligen och jag har suttit och funderat på vad jag ska göra nu när jag har chansen att göra om allt från början igen. Önskar få höra lite vad andra gjort för setups och få lite feedback på mina tankar.

Det servern används till är:

  • NAS (Foton, Filmer, Musik, över Gigabit Ethernet)

  • Subsonic (mediastreaming)

  • (S)FTP-server

  • Div. små linuxgrejer, script, några små hobbyprojekt

Tidigare har jag kört Debian på den, och haft en array med blandade gamla diskar (JBOD) i storlekarna 250GB-2TB som fungerat fint. Jag har extern backup till nån annanstans så är inte så orolig för eventuella diskhaverier i arrayen, det är ok och händer så pass sällan ändå. Vill inte investera i en massa nya diskar bara för att sätta upp en RAID-array, så stort lagrings/prestanda-behov har jag inte.

Min nuvarande tanke var att köra FreeNAS på den istället för Debian, för mina behov att köra exotiska grejer på den har minskat med tiden. Men så såg jag att FreeNAS kräver 8 GB minne. Nån som kört på 4GB och har nån erfarenhet av det? Antar det är ZFS som drar upp minnesbehovet?

Alternativet jag tänkt på annars är att köra vidare på Debian, för det kan jag så himla väl redan, men att köra och boota från en micro-USB-sticka istället för att köra det på en separat disk i servern. Nån som har några erfarenheter där? Har en 16GB sticka från Sony jag tänkt använda.

Så, sammanfattningsvis:

1. FreeNAS, är 8 GB RAM ett strikt krav?
2. Debian, går det att köra från en USB-sticka på ett bra sätt?

Har inte jättemycket inputs, för jag lade först in FreeNAS då jag köpte min N54L back in the days. Gillade hur allt såg ut, men inte hur det fungerade. Jag fick dålig hastighet, minns inte siffrorna exakt, men det var klart under Gbit-hastighet. Meckade med det lite men gav upp ganska snabbt. Lade in Xpenology (servern används primärt som NAS och backup) och har sedan dess haft full Gbit. Kör man dessutom Xpenology genom vmware esxi så ökar ju möjligheterna till att köra annat parallellt såvida det inte är supertunga grejer.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Systemdisken i min N54L dog nyligen och jag har suttit och funderat på vad jag ska göra nu när jag har chansen att göra om allt från början igen. Önskar få höra lite vad andra gjort för setups och få lite feedback på mina tankar.

Det servern används till är:

  • NAS (Foton, Filmer, Musik, över Gigabit Ethernet)

  • Subsonic (mediastreaming)

  • (S)FTP-server

  • Div. små linuxgrejer, script, några små hobbyprojekt

Tidigare har jag kört Debian på den, och haft en array med blandade gamla diskar (JBOD) i storlekarna 250GB-2TB som fungerat fint. Jag har extern backup till nån annanstans så är inte så orolig för eventuella diskhaverier i arrayen, det är ok och händer så pass sällan ändå. Vill inte investera i en massa nya diskar bara för att sätta upp en RAID-array, så stort lagrings/prestanda-behov har jag inte.

Min nuvarande tanke var att köra FreeNAS på den istället för Debian, för mina behov att köra exotiska grejer på den har minskat med tiden. Men så såg jag att FreeNAS kräver 8 GB minne. Nån som kört på 4GB och har nån erfarenhet av det? Antar det är ZFS som drar upp minnesbehovet?

Alternativet jag tänkt på annars är att köra vidare på Debian, för det kan jag så himla väl redan, men att köra och boota från en micro-USB-sticka istället för att köra det på en separat disk i servern. Nån som har några erfarenheter där? Har en 16GB sticka från Sony jag tänkt använda.

Så, sammanfattningsvis:

1. FreeNAS, är 8 GB RAM ett strikt krav?
2. Debian, går det att köra från en USB-sticka på ett bra sätt?

Jag körde Debian från en USB-sticka ett tag men det slutade med att USB-stickan dog pga alla de små skrivningar som OS gör hela tiden. Servern kunde inte längre se stickan och så fick jag en system freeze. Fungerade igen efter omstart men efter ett tag så blev det så jobbigt att jag installerade OS på en gammal SSD istället.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jag körde Debian från en USB-sticka ett tag men det slutade med att USB-stickan dog pga alla de små skrivningar som OS gör hela tiden. Servern kunde inte längre se stickan och så fick jag en system freeze. Fungerade igen efter omstart men efter ett tag så blev det så jobbigt att jag installerade OS på en gammal SSD istället.

Samma här.

Möjligen att det hade fungerat bättre om man skapat en RAM-disk för OS men en liten SSD kostade mindre än en ny RAM-sticka och var mycket enklare.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hmm-... Tack för input @zarkov och @tomle! Jag har varit lite svagt skeptisk till USB-sticke-alternativet av samma anledning, men sen jag läste att FreeNAS har det som en installationsmöjlighet i officiella dokumentationen ville jag se om nån testat nåt liknande med Debian innan jag själv gav mig på det.

Vilken tidsrymd snackar vi om innan systemet/USB-stickan säckade ihop? Är det längre än ett eller två år kan jag nog ändå tänka mig det... Ingen som har nån erfarenhet av att köra stickor parallelt så man får en live-kopia, typ som RAID? Sett det alternativet nämnas någonstans också (antagligen i FreeNAS-dokumentationen). 16-32GB stickor går för under hundringen idag, vilket ändå känns rätt prisvärt i sammanhanget. Vad får man ge för en begagnad SSD (med okänd förväntad livslängd)? Ett par hundra där också säkert... Svårt val!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Hmm-... Tack för input @zarkov och @tomle! Jag har varit lite svagt skeptisk till USB-sticke-alternativet av samma anledning, men sen jag läste att FreeNAS har det som en installationsmöjlighet i officiella dokumentationen ville jag se om nån testat nåt liknande med Debian innan jag själv gav mig på det.

Vilken tidsrymd snackar vi om innan systemet/USB-stickan säckade ihop? Är det längre än ett eller två år kan jag nog ändå tänka mig det... Ingen som har nån erfarenhet av att köra stickor parallelt så man får en live-kopia, typ som RAID? Sett det alternativet nämnas någonstans också (antagligen i FreeNAS-dokumentationen). 16-32GB stickor går för under hundringen idag, vilket ändå känns rätt prisvärt i sammanhanget. Vad får man ge för en begagnad SSD (med okänd förväntad livslängd)? Ett par hundra där också säkert... Svårt val!

Jag skulle säga att det höll några månader för mig, kanske ett knappt halvår. Jag körde Ubuntu 14.04 LTS utan några specialinställningar på en 16GB Sandisk-sticka.

Om USB finns med som alternativ när man installerar FreeNAS är det ju möjligt (kanske tom troligt) att den har optimerats för den typen av lagringsmedia och mängden småskrivningar har minimerats.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Boulund:

Hmm-... Tack för input @zarkov och @tomle! Jag har varit lite svagt skeptisk till USB-sticke-alternativet av samma anledning, men sen jag läste att FreeNAS har det som en installationsmöjlighet i officiella dokumentationen ville jag se om nån testat nåt liknande med Debian innan jag själv gav mig på det.

Vilken tidsrymd snackar vi om innan systemet/USB-stickan säckade ihop? Är det längre än ett eller två år kan jag nog ändå tänka mig det... Ingen som har nån erfarenhet av att köra stickor parallelt så man får en live-kopia, typ som RAID? Sett det alternativet nämnas någonstans också (antagligen i FreeNAS-dokumentationen). 16-32GB stickor går för under hundringen idag, vilket ändå känns rätt prisvärt i sammanhanget. Vad får man ge för en begagnad SSD (med okänd förväntad livslängd)? Ett par hundra där också säkert... Svårt val!

Jag har kört samma 55-kroners USB (Kingston DataTraveler SE9 16Gb) i min N54L sedan februari 2014, alltså styvt 2,5år.
Köpte en N54L till brorsan i december 2014 och satte i en likadan USB-sticka.
Båda två kör Xpenology som grund.

Båda två har snurrat och gör det än idag utan några som helst problem, så det verkar väldigt varierande.

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jag skulle säga att det höll några månader för mig, kanske ett knappt halvår. Jag körde Ubuntu 14.04 LTS utan några specialinställningar på en 16GB Sandisk-sticka.

Om USB finns med som alternativ när man installerar FreeNAS är det ju möjligt (kanske tom troligt) att den har optimerats för den typen av lagringsmedia och mängden småskrivningar har minimerats.

Hmm. Det låter ju inget vidare. Jag tror säkert FreeNAS optimerats för det scenariot, men det borde ju gå att göra liknande optimeringar för en egen Debian-installation antar jag. Men trist att det inte höll längre.

Skrivet av marmeladov:

Jag har kört samma 55-kroners USB (Kingston DataTraveler SE9 16Gb) i min N54L sedan februari 2014, alltså styvt 2,5år.
Köpte en N54L till brorsan i december 2014 och satte i en likadan USB-sticka.
Båda två kör Xpenology som grund.

Båda två har snurrat och gör det än idag utan några som helst problem, så det verkar väldigt varierande.

Det låter ju mer lovande. Jag utgår ifrån att kvalitén på stickan spelar stor roll, har för mig att FreeNAS-dokumentationen antydde att Sandisk-stickor var de bästa, men det styrker ju inte zarkovs inlägg direkt.

Jag tror ändå jag ska ge det en chans, så får vi se om det fungerar. Kan rapportera tillbaka här när/om USB-stickan lägger av i framtiden :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Jag har kört samma 55-kroners USB (Kingston DataTraveler SE9 16Gb) i min N54L sedan februari 2014, alltså styvt 2,5år.
Köpte en N54L till brorsan i december 2014 och satte i en likadan USB-sticka.
Båda två kör Xpenology som grund.

Båda två har snurrat och gör det än idag utan några som helst problem, så det verkar väldigt varierande.

Hallå.

Har kollat in Xpenology och gillar det jag ser och ska lägga in det på min N54L, men undrar några saker.

Vilken version av Xpenology kör du ?

Lägger du ISO filen på ett USB-minne och så är det klart/bootbart ? (jag har både USB och en lite äldre SSD, har inte bestämt vad jag ska använda riktigt)

Jag köpte min N54L beggat här på marknaden, och den har stått i över ett år o samlat damm, när jag såg din post fick jag suget att sätta igång det hela.
Men är lite osäker..Och tänkte jag kan spara in lite tid genom att fråga dig

M v h

(jag har 2st 3TB hårdiskar och två 1TB diskar som jag tänkte sätta som RAID 1)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Hallå.

Har kollat in Xpenology och gillar det jag ser och ska lägga in det på min N54L, men undrar några saker.

Vilken version av Xpenology kör du ?

Lägger du ISO filen på ett USB-minne och så är det klart/bootbart ? (jag har både USB och en lite äldre SSD, har inte bestämt vad jag ska använda riktigt)

Jag köpte min N54L beggat här på marknaden, och den har stått i över ett år o samlat damm, när jag såg din post fick jag suget att sätta igång det hela.
Men är lite osäker..Och tänkte jag kan spara in lite tid genom att fråga dig

M v h

(jag har 2st 3TB hårdiskar och två 1TB diskar som jag tänkte sätta som RAID 1)

Inledningsvis, grattis till ett bra köp!
Min N54L är absolut ett av mina bästa teknikprylar jag köpt, användningsområdet är enormt.

Precis. Du lägger in img-filen på ditt usb-minne med hjälp av win32diskimager. Sedan bootar du upp datorn från usb-minnet och låter den köra klart. Därefter startar du Synology Assistant på en annan dator i samma nätverk, då skjuts operativsystemet in på servern. Allt du behöver hittar du på http://xpenology.me/downloads/

Jag kör via Wmware, alltså både usb-disken och resten virtualiserat, eftersom jag kör lite andra OS på servern med. Men börja med USB som du tänkt och behöver du använda servern till annat går det sadla om till virtualiserat senare. Så gjorde jag själv tex.

Här har du en mycket bra interaktiv guide på hur du ska gå tillväga - https://www.youtube.com/watch?v=BQp0AxpTLOA
Du ska välja "USB install" i videon om du inte ska köra virtualiserat.

Jag kör "XPEnoboot 5.2-5644.5 DS3615xs" som bootimage och "DSM_5.2-5644 Update-5", alltså senaste versionen som finns bekräftad. Jag tror inte DSM 6.0 har släppts för Xpenology som stabil version ännu, men det kommer väl tids nog.

Kör hårt!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

Inledningsvis, grattis till ett bra köp!
Min N54L är absolut ett av mina bästa teknikprylar jag köpt, användningsområdet är enormt.

Precis. Du lägger in img-filen på ditt usb-minne med hjälp av win32diskimager. Sedan bootar du upp datorn från usb-minnet och låter den köra klart. Därefter startar du Synology Assistant på en annan dator i samma nätverk, då skjuts operativsystemet in på servern. Allt du behöver hittar du på http://xpenology.me/downloads/

Jag kör via Wmware, alltså både usb-disken och resten virtualiserat, eftersom jag kör lite andra OS på servern med. Men börja med USB som du tänkt och behöver du använda servern till annat går det sadla om till virtualiserat senare. Så gjorde jag själv tex.

Här har du en mycket bra interaktiv guide på hur du ska gå tillväga - https://www.youtube.com/watch?v=BQp0AxpTLOA
Du ska välja "USB install" i videon om du inte ska köra virtualiserat.

Jag kör "XPEnoboot 5.2-5644.5 DS3615xs" som bootimage och "DSM_5.2-5644 Update-5", alltså senaste versionen som finns bekräftad. Jag tror inte DSM 6.0 har släppts för Xpenology som stabil version ännu, men det kommer väl tids nog.

Kör hårt!

Jag buggar o tackar stort för all info!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Jag buggar o tackar stort för all info!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk

problem

Jag startade upp min N54L igår efter att den har varit urkopplad i nästan ett år. Passade på att uppgradera till 5.2.xxxx. Allt verkade funka bra med att flasha usbn samt upgrade/migrate och sen valde jag installerade jag den tillhörande .pat filen.

Men när jag idag startade om servern så vägrar den att dyka upp på nätverket. Jag har en login-prompt på skärmen som är kopplad till servern men jag har ingen aning om vad jag ska använda för användarnamn eller lösenord om det nu hjälper över huvudtaget.

Eller ska jag prova att ta migrate/upgrade igen? Någon som varit med om något liknande?

Jag har även ytterligare ett problem, anledningen till att jag stängde ner server i första taget var att en 4TB disk hade fått något fel som servern klagade på hela tiden. Jag plockade ur disken idag och kopplade in till min stationära dator och körde seatools hela natten för en grundlig check som disken klarade sig igenom. Hur får jag DSM att fatta att disken är Ok?

Permalänk
Medlem

Har jag tänkt fel?
Köpte en Proliant microserver G8 med xenon.
Stoppade i 16Gb ram och köpte 4 st 4TB diskar.
Har tänkte köra windows 10 eller server 2016.
Men det går inte att köra Raid 10 och sen köra Windows för då vill den ju köra MBR som diskformat,
Vilket innebär 2TB max.....
Hur har ni andra löst det ?

Permalänk

Vad har raid med diskformat att göra?...

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Skrivet av Quart:

Har jag tänkt fel?
Köpte en Proliant microserver G8 med xenon.
Stoppade i 16Gb ram och köpte 4 st 4TB diskar.
Har tänkte köra windows 10 eller server 2016.
Men det går inte att köra Raid 10 och sen köra Windows för då vill den ju köra MBR som diskformat,
Vilket innebär 2TB max.....
Hur har ni andra löst det ?

Det skall väl gå. När du skapar dina arrayer skapa då en liten på 50gb och tilldela den för Windows. Sen skapar du en stor för lagring?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boulund:

Jag tror ändå jag ska ge det en chans, så får vi se om det fungerar. Kan rapportera tillbaka här när/om USB-stickan lägger av i framtiden :).

Citerar mig själv här..

Ja, det var nog inte en toppenidé det här med att köra från en USB-sticka. I går morse noterade jag att jag inte längre kom åt min server via samba. Loggade in via SSH och såg att filsystemet monterats i read-only läge. Kände igen det från tidigare hårdiskproblem, utgick från att Debian monterat filsystemet i read-only pga diskfel på usbminnet. Kollade lite loggar för att se om nånting annat hänt, sen bootade jag om för att se om det gick. Naturligtvis bootar den inte längre.

Får ta o återställa systemet från backupen, till en riktig disk den här gången.

En erfarenhet rikare: Debian installerat på ett 16 GB Sony USB-minne i min microserver fungerade i ungefär tre månader.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni man kan sälja en N54L för nu?
4GB ram, inga diskar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Boulund:

Citerar mig själv här..

Ja, det var nog inte en toppenidé det här med att köra från en USB-sticka. I går morse noterade jag att jag inte längre kom åt min server via samba. Loggade in via SSH och såg att filsystemet monterats i read-only läge. Kände igen det från tidigare hårdiskproblem, utgick från att Debian monterat filsystemet i read-only pga diskfel på usbminnet. Kollade lite loggar för att se om nånting annat hänt, sen bootade jag om för att se om det gick. Naturligtvis bootar den inte längre.

Får ta o återställa systemet från backupen, till en riktig disk den här gången.

En erfarenhet rikare: Debian installerat på ett 16 GB Sony USB-minne i min microserver fungerade i ungefär tre månader.

Märkligt och tråkigt. Både min och brorsans servrar rullar på med samma usb-minne sedan de installerades i 2014.
Startade om min så sent som igår faktiskt dessutom utan fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vad tror ni man kan sälja en N54L för nu?
4GB ram, inga diskar.

De såldes nu för 995:- om jag inte missminner mig, innan de togs ur sortimentet. Det var väl då två varianter; antingen 2Gb / 250Gb eller 4Gb /0Gb men till samma pris.

Har sett de ligga ute på blocket för allt från 500kr till 3000kr. De förstnämnda torde väl vara närmre det egentliga värdet även om du säkert borde kunna få runt tusenlappen utan problem gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av marmeladov:

De såldes nu för 995:- om jag inte missminner mig, innan de togs ur sortimentet. Det var väl då två varianter; antingen 2Gb / 250Gb eller 4Gb /0Gb men till samma pris.

Har sett de ligga ute på blocket för allt från 500kr till 3000kr. De förstnämnda torde väl vara närmre det egentliga värdet även om du säkert borde kunna få runt tusenlappen utan problem gissar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag plockade upp den på dustin för 995.
500 låter helt ok, men kan få mer så gärna
Får fixa upp den på blocket då, har lite mer bröte som ska bort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Administrativ avgift

Okej år 2017 , vad rekommenderar folk för fläktar till dessa? Noctua 120mm slim fan + vilken 40mm för nätagget? Ska nämligen uppdatera diskarna och tänkte slänga in en 120GB ssd jag har liggandes. Vad rekommenderas?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

@andra94: Min setup innehåller fläkten Coolink SWiF2-120P och det fläktlösa nätagget FSP FORTRON 150-50TNF. Har gått 24/7 I över 2 år och jag har bland annat haft den i samma rum som jag sovit i. Det enda som låter är när de mekaniska diskarna drar igång. Om du är ute efter att få tyst på den kan jag rekommendera ovan nämnda produkter. Noctuafläkten funkar nog lika bra, se till att få rätt på pinsen bara.

Permalänk
Skrivet av Kygen:

@andra94: Min setup innehåller fläkten Coolink SWiF2-120P och det fläktlösa nätagget FSP FORTRON 150-50TNF. Har gått 24/7 I över 2 år och jag har bland annat haft den i samma rum som jag sovit i. Det enda som låter är när de mekaniska diskarna drar igång. Om du är ute efter att få tyst på den kan jag rekommendera ovan nämnda produkter. Noctuafläkten funkar nog lika bra, se till att få rätt på pinsen bara.

En totalt skamlös bump detta kan tyckas, men nätagget i min gamla N54L har efter en herrans massa år börjar föra lite otrevligt oväsen. Jag blev nyfiken på din setup, främst på nätagget då jag bytt fläkten sedan tidigare.

Det FSP FORTRON 150-50TNF som du rekommenderar verkar jag inte hitta att köpa någonstans, men tänkte ändå fråga var du köpte ditt? Finns det inte kvar på marknaden måste jag väl se efter ett annat alternativ, vill dock absolut ha det fläktlöst.

Tack på förhand!

Visa signatur

Surf:: FD Define R3 | W10 Pro | Corsair TX650W | MSI P67A-GD65 B3 | i5-2500K@4.2GHz | 16GB Corsair Vengeance 1600MHz | GTX1060 | Be Quiet Pure Rock |
Htpc:: FD Node 304 | W10 Pro | CM Silent Pro M2 420W | ASRock H77M-ITX | Intel i5 2400 | Asus GT 630 | 8GB Corsair Vengeance 1600MHz | Arctic Cooling Alpine 11+
Server:: HP Proliant N54L | ESXI | XPEnology | 1SSD + 6HDD | 6Gb RAM