Permalänk
Medlem

Kände på en Vaio Pro igår, helsike vad lätt och smidig den var. Men "mjukheten" oroar, man kunde lätt böja skärmen och tangenbordsdelen rejält och tryckte man ner tangenter så böjdes hela datorn in.

Nåt som ni som har en reflekterat mer över?

Permalänk
Medlem

Kolfiber är ett material som utan problem går att böja och det återtar sin forna form utan problem, Vaio Pro är alltså designad att kunna flexa utan att den tar skada av det (inom rimliga former såklart), aldrig noterat att min skulle överflexa vid normal användning, bara om man "testar" och tar i märks det, inget jag oroar mig om.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Just nu får man som student för 9810kr:

Intel® CoreTM i7-4500U 1,8 GHz
Windows 8
128 GB PCIe Flash SSD
8 GB 1600 MT/s DDR3L-SDRAM
33,7cm LED 1920x1080 Touch
Batteritid upp till 7 timmar
Ej Ethernet Wi-Fi®, VGA-dongel
Utan Skyddsfilm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Kände på en Vaio Pro igår, helsike vad lätt och smidig den var. Men "mjukheten" oroar, man kunde lätt böja skärmen och tangenbordsdelen rejält och tryckte man ner tangenter så böjdes hela datorn in.

Nåt som ni som har en reflekterat mer över?

Bara man vet att den klarar det, vilket den ska, så är det ju lugnt. "Böjbarheten" är trade-offen man får ta för den låga vikten.
Bra partytrick att impa på brudarna med dessutom....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jag har fortfarande problemet med att den inte vaknar ur sleep, går det lösa? Har dom seanste uppdateringarna vad jag vet.

Har du laddat ner senaste grafikdrivaren från Intels sida?
När jag hade problemet hade jag senaste från Sonys sida, vilket inte var den senaste och att sen ladda ner från Intels fixade problemet.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hej, nu kapar jag tråden lite men eftersom det ändå rör en SVP13 känns det legitimit

Har länge spanat in SVP13 men avskräckts av problem som många verkat ha. Nu med nysläppet verkar WiFi-problemen ha fixats (?). Som student och med sonys nuvarande kampanj kan jag få en SVP13 med 8GB RAM och 256GB PCIe SSD (utan pekskärm, extra batteri etc) för 7600kr, vilken verkligen verkar vara en kanondeal! Dock gäller detta pris med i3-4010U, att uppgradera till en i5-4200U kostar 1500kr och slutpriset hamnar då på 9000kr (vilket är över min budget på 8000).

Tycker ni jag ändå ska uppgradera till en i5a? Om jag ändå satsar på relativt höga specifikationer med RAM och SSD, är det lika bra att uppgradera hårddisken då med? Datorn kommer främst att användas till studier (Office, SPSS etc.), se på HD-film, streama till TV, det vill säga inget särskilt krävande. Däremot brukar jag "multitaska" ganska mycket med mängder av internetfönster, dokument och program samtidigt och vill verkligen att allt ska gå smidigt. Jag vill även kunna ha datorn i ett antal år utan att byta ut den. Utefter min användning, tycker ni att det är värt att ändå uppgradera processorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sajmon91:

Hej, nu kapar jag tråden lite men eftersom det ändå rör en SVP13 känns det legitimit

Har länge spanat in SVP13 men avskräckts av problem som många verkat ha. Nu med nysläppet verkar WiFi-problemen ha fixats (?). Som student och med sonys nuvarande kampanj kan jag få en SVP13 med 8GB RAM och 256GB PCIe SSD (utan pekskärm, extra batteri etc) för 7600kr, vilken verkligen verkar vara en kanondeal! Dock gäller detta pris med i3-4010U, att uppgradera till en i5-4200U kostar 1500kr och slutpriset hamnar då på 9000kr (vilket är över min budget på 8000).

Tycker ni jag ändå ska uppgradera till en i5a? Om jag ändå satsar på relativt höga specifikationer med RAM och SSD, är det lika bra att uppgradera hårddisken då med? Datorn kommer främst att användas till studier (Office, SPSS etc.), se på HD-film, streama till TV, det vill säga inget särskilt krävande. Däremot brukar jag "multitaska" ganska mycket med mängder av internetfönster, dokument och program samtidigt och vill verkligen att allt ska gå smidigt. Jag vill även kunna ha datorn i ett antal år utan att byta ut den. Utefter min användning, tycker ni att det är värt att ändå uppgradera processorn?

Har dem ett nysläpp nu med annat Wifi-shit? Jag har haft både konfig med i5a, 256gb SSD, 8gb ram utan pekskärm och dito fast i3a och pekskärm.
Väljer det sista any day of the week! Sjukt najs att lira hearthstone på

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajmon91:

Jag har bara använt en i3'a (Ivy Bridge) stationärt och där räcker inte prestandan till "tunga webbläsarsessioner" utan att programmen låser sig och hackar titt som tätt. Nu på min Vaio Pro 13 med i5, 8 GB ram och PCI-lagring på en ren Windows 8.1-installation är brist på beräkningsprestanda inget stort problem vid nämnda aktivitet men även i5 laggar till ibland. Särskilt i Firefox tyvärr, till skillnad från Opera och Chrome. Utan 8 GB hade jag ofta slagit i taket även om jag aldrig fått webbläsaren att äta över 3 GB. Windows, Flash och de andra programmen vill ha sitt.

Jag vet inte om det är värt pengarna, men jag tror det skulle märkas om du inte valde i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desplow:

Jag har bara använt en i3'a (Ivy Bridge) stationärt och där räcker inte prestandan till "tunga webbläsarsessioner" utan att programmen låser sig och hackar titt som tätt. Nu på min Vaio Pro 13 med i5, 8 GB ram och PCI-lagring på en ren Windows 8.1-installation är brist på beräkningsprestanda inget stort problem vid nämnda aktivitet men även i5 laggar till ibland. Särskilt i Firefox tyvärr, till skillnad från Opera och Chrome. Utan 8 GB hade jag ofta slagit i taket även om jag aldrig fått webbläsaren att äta över 3 GB. Windows, Flash och de andra programmen vill ha sitt.

Jag vet inte om det är värt pengarna, men jag tror det skulle märkas om du inte valde i5.

Tack för synpunkterna. Har hamnar i lite av ett allt eller inget tänk och lutar åt "allt"-hållet... Känns som större risk att jag blir besviken och ångrar mitt köp om jag kör på en i3a. Även om det knappast är den faktorn som kommer avgöra datorns livslängd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sajmon91:

Som Zibbi02 nämnde tidigare i tråden så är det turbo-funktionen som skiljer dem åt, http://ark.intel.com/m/compare/75459,75107
Jag hade iaf tagit i3an och gjort något roligare för de 1500kr jag sparade

Permalänk
Medlem

Jag hade också lätt tagit i3! Tyvärr fanns inte den valmöjligheten när jag köpte.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Nu blev det en i5a ändå och hoppas att det kommer göra mig extra nöjd med datorn.... :). Trots allt är ju 9000 för en überlätt ultrabook med relativt bra batteritid, 8GB ram och 256GB SSD ett fynd i min mening!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du laddat ner senaste grafikdrivaren från Intels sida?
När jag hade problemet hade jag senaste från Sonys sida, vilket inte var den senaste och att sen ladda ner från Intels fixade problemet.

Tack ska du ha, nu fungerar det som det ska!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Hej!

Har haft Sonyn i ungefär sex månader, men nu verkar skärmen "glida ner" lite samt att ramen släpper ibland. Kanske någon som har haft problem med detta tidigare i tråden. För min del ser det ut såhär (uppe i vänster hörn):
http://oi60.tinypic.com/nzgdj4.jpg

Finns det någon trick eller är blir det kontakt med Sony som gäller?

Hälsningar
Stich

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Hej!

Har haft Sonyn i ungefär sex månader, men nu verkar skärmen "glida ner" lite samt att ramen släpper ibland. Kanske någon som har haft problem med detta tidigare i tråden. För min del ser det ut såhär (uppe i vänster hörn):
http://oi60.tinypic.com/nzgdj4.jpg

Finns det någon trick eller är blir det kontakt med Sony som gäller?

Hälsningar
Stich

Har samma fast värre, det är in på lagning som gäller. Lyckades inte få göra retur.

Permalänk

Är sugen på en likadan, Vart hittade du det där erbjudandet Sajmon91?

Permalänk
Medlem

Börjat fått problem med skärmen med färgerna, hela skärmen är väldigt ljus och känns som den tappar färger. Försvinner så fort jag tar printscreen, sänker eller höjer ljusstyrkan. Vet inte om det har med att jag installerade senaste intel hd graphic drivrutinen från intels sida? Märkt att youtube sällan klarar av 1080p längre, funkade klockrent förut men får oftast gå ner i 720p för att slippa höra lagget på ljud och bild. Känns som det mesta har med grafikkortet att göra, att det inte pallar full hd på youtube, men att spela upp filmer och serier funkar klockrent 1080 med mpc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

Börjat fått problem med skärmen med färgerna, hela skärmen är väldigt ljus och känns som den tappar färger. Försvinner så fort jag tar printscreen, sänker eller höjer ljusstyrkan. Vet inte om det har med att jag installerade senaste intel hd graphic drivrutinen från intels sida? Märkt att youtube sällan klarar av 1080p längre, funkade klockrent förut men får oftast gå ner i 720p för att slippa höra lagget på ljud och bild. Känns som det mesta har med grafikkortet att göra, att det inte pallar full hd på youtube, men att spela upp filmer och serier funkar klockrent 1080 med mpc.

Skumt. Kolla Intels kontrollpanel angående automatisk ljusstyrka och vaio Control Center angående automatisk ljusstyrka och X-reality(?). Hoppas det löser sig.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Avstängd

Någon som har lyckats fixa den odrägliga WIFIn?

Visa signatur

faplol.com <- ta en titt på mitt projekt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

Ja. Genom att installera alla släppta drivrutiner har, åtminstone jag, att stora förbättringar. Är det täckning eller hastighet du tycker är värst?

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0pe:

För mig funkar wifin perfekt.
Dock när man skypar under längre stunder, så är det ganska vanligt att datorn förlorar anslutning sisådär 20-40min in i samtalet. VÄLDIGT irriterande.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 || Corsair HX- 750W || MSI P67A-GD55 || i5 2500K || 2*4GB Corsair Vengence 1600MHz CL9 || Gigabyte 560 ti soc || Samsung Spinpoint F3 HD103SJ || CM Hyper 212+ || 3x Gentle Typhoon 1450rpm

SonyVaio Pro 13 ||

Permalänk
Avstängd

http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...
Jävligt bra pris ändå, kanske man borde slå till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Jävlar vilket pris! Min flickvän har en SVP 13, den verkar vara väldigt bra dator med undantag om man streamar hd filmer så går fläkten igång. Annars verkar den vara rätt så bra. Fin skärm, lätt, bra batteritid etc. Verkar dock som att många har problem? Hon har touch-versionen, är den skärmen "bättre" gällande vad folk beskriver om att skrämen släpper?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Borde man slå till? Jag sitter idag på en gammal Asus UL30 från 2010, den fallerar mer och mer för varje dag som går.

Det enda jag gör på datorn är att redigera bilder via Lightroom, streamar/laddar ned film, streamar sport via viaplay samt surfar.

Det som gör mig orolig är problem jag har läst om, framförallt Wifi, att panelen (?) på skärmen lossnar samt en fläkten låter mycket.

Vad tror ni, räcker 128GB hårddisk för lagring av mina bilder samt några HD-filmer/serier?
4GB ram, är det gott och väl för mina behov? Jag har det i dagsläget och Chrome äter ram vilket gör hela upplevelsen av min dator i dagsläget väldigt, väldigt seg.

Jag hade egentligen planer på att köpa en Macbook Pro vilket dock är över min budget, men känner att det skulle kunna vara värt. Dock när jag ser den här datorn för under 5K då har jag svårt att motivera att köpet av en Macbook Pro.

Vad skulle ni ha gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Skrivet av ToOkie:

Borde man slå till? Jag sitter idag på en gammal Asus UL30 från 2010, den fallerar mer och mer för varje dag som går.

Det enda jag gör på datorn är att redigera bilder via Lightroom, streamar/laddar ned film, streamar sport via viaplay samt surfar.

Det som gör mig orolig är problem jag har läst om, framförallt Wifi, att panelen (?) på skärmen lossnar samt en fläkten låter mycket.

Vad tror ni, räcker 128GB hårddisk för lagring av mina bilder samt några HD-filmer/serier?
4GB ram, är det gott och väl för mina behov? Jag har det i dagsläget och Chrome äter ram vilket gör hela upplevelsen av min dator i dagsläget väldigt, väldigt seg.

Jag hade egentligen planer på att köpa en Macbook Pro vilket dock är över min budget, men känner att det skulle kunna vara värt. Dock när jag ser den här datorn för under 5K då har jag svårt att motivera att köpet av en Macbook Pro.

Vad skulle ni ha gjort?

Galet bra pris för den datorn.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Galet bra pris för den datorn.

Kan man uppgradera ram minnet på den då? 4gb är för klent

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av amanito:

Kan man uppgradera ram minnet på den då? 4gb är för klent

Inte vid beställning från Elgiganten. Då är det 4GB som gäller..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToOkie:

Vad skulle ni ha gjort?

Har också en UL30(A), dock från 2009, men det börjar verkligen märkas hur den går på knäna. Blir ju jäkligt frestad alltså.. Även om jag överlag har varit nöjd med datorn jag har idag så drar jag mig lite för att köpa en "klenis" igen. Sonyn är ju verkligen inget prestandamonster. Å andra sidan kommer den räcka mil längre än UL30:n som nästan räcker till fortfarande. Egentligen hade jag bestämt mig för att nästan bärbara skulle vara nåt mera "omph" i på bekostnad av portabilitet. Egentligen hade jag bestämt mig för att vänta med inköp också.. Men fan vad det lockar alltså.

Jag vet att 4 GB RAM kommer räcka fint för mig och det datorn skulle användas till, värre är det väl med hårddisken. 128 GB SSD är verkligen inte mycket, det kommer bli fullt väldigt snabbt. Går ju dock att jobba runt med extern lagring på nåt maffigt USB-minne eller liten 2.5" disk. Ev. nätverkslagring också men det passar ju sämre när man är på språng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Har också en UL30(A), dock från 2009, men det börjar verkligen märkas hur den går på knäna. Blir ju jäkligt frestad alltså.. Även om jag överlag har varit nöjd med datorn jag har idag så drar jag mig lite för att köpa en "klenis" igen. Sonyn är ju verkligen inget prestandamonster. Å andra sidan kommer den räcka mil längre än UL30:n som nästan räcker till fortfarande. Egentligen hade jag bestämt mig för att nästan bärbara skulle vara nåt mera "omph" i på bekostnad av portabilitet. Egentligen hade jag bestämt mig för att vänta med inköp också.. Men fan vad det lockar alltså.

Jag vet att 4 GB RAM kommer räcka fint för mig och det datorn skulle användas till, värre är det väl med hårddisken. 128 GB SSD är verkligen inte mycket, det kommer bli fullt väldigt snabbt. Går ju dock att jobba runt med extern lagring på nåt maffigt USB-minne eller liten 2.5" disk. Ev. nätverkslagring också men det passar ju sämre när man är på språng.

Skrivet av ToOkie:

Vad skulle ni ha gjort?

Uppdaterade från en UL30A till vaio pron. Jag betalade dock 8800 och tyckte det var värt det, men för 4990 är det en no brainer, galet bra pris!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: GeForce RTX 3070 | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Satan i gatan vilket pris!

Visa signatur