Vad göra med gammal Macbook?

Permalänk
Medlem

Vad göra med gammal Macbook?

Tänkte höra om någon har något kul tips på vad man kan göra med en gammal svart Macbook från 2007/2008? Har en som fungerar hyfsat, men sedan en tid tillbaka saknar den ett par tangentbordsknappar, batteriet är lite sisådär och nu har hårddisken gått.
Men den fungerar ju ändå så det känns onödigt att slänga den, bara man byter disk och kör med kabel.

Permalänk
Medlem

Köp en ny disk och sätt i den och donera den till någon behövande. Då har du gjort månadens goda gärning

Permalänk
Medlem

Om du inte vill skänka bort den, använd den som mediadator. Bör kunna köra de flesta formaten i dagsläget.
Installera Plex eller liknande, köp till en fjärr om du inte har en redan och du har en bra mediadator.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Tänkte samma tanke smacka i en 1TB disk typ och koppla den till Tv´n och använd den till Media

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd

jag vill se brandyxa vs mac video på youtube

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

helt såklart media center köp billigt trådlöst tangetbord sen är bara plöjja in plex och tuta och köra

Visa signatur

|***<SÖDER BRÖDER GLÖDER>*| http://www.bajenfans.se|*<SÖDER BRÖDER GLÖDER> *** |
|* Cornelis Vreeswijk den största svenska trubaduren genom tiderna http://www.cornelis.nu |

Permalänk
Medlem

Trådlöst tangentbord? Vet hut! Köp Apples fjärrkontroll istället, det sitter en IR-mottagare i datorn. Plex funkar direkt med applefjärren.

Permalänk
Medlem

Jag har en Macbook 2009. Använder den fortfarande nästan varje dag. Byte till SSD gav 1 extra timme i batteritid och en massa fart, har också uppgraderat minnet. OSX Mavericks gör susen också! Det är väl en Core2Duo i den svarta? Hänger med hyffsat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Musmatta? Ta ett kort av det för min skull iaf c:

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Jag har en Macbook 2009. Använder den fortfarande nästan varje dag. Byte till SSD gav 1 extra timme i batteritid och en massa fart, har också uppgraderat minnet. OSX Mavericks gör susen också! Det är väl en Core2Duo i den svarta? Hänger med hyffsat

Håller med. Har också en 2009'a. Funkar strålande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Håller med. Har också en 2009'a. Funkar strålande.

Har också en MBP 2009, SSD+RAM uppgradering gör väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Trådlöst tangentbord? Vet hut! Köp Apples fjärrkontroll istället, det sitter en IR-mottagare i datorn. Plex funkar direkt med applefjärren.

Vissa macbooks hade inte ir-mottagaren, den fanns bara i pro-modellen då.
Vet inte hur det är med de gamla svarta dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Ta med den till skjutbanan, häng den i ett snöre och ladda hagebössan med slugs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vissa macbooks hade inte ir-mottagaren, den fanns bara i pro-modellen då.
Vet inte hur det är med de gamla svarta dock.

Den svarta var ju bara 100 euro dyrare helt i onödan, det var samma prylar i den som den vita.

Men nog har den IR-mottagare alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Den svarta var ju bara 100 euro dyrare helt i onödan, det var samma prylar i den som den vita.

Men nog har den IR-mottagare alltid.

Ok, min vita 2010 hade det inte iaf så ville påpeka att det är bäst att kolla

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag sålde min till nån som köpte gamla macbooks för typ reservdelar och meck. Fick 1000 spänn för en vit MacBook från typ 2007 utan laddare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Node 304 / Mobo: ASUS Z87I-PRO mITX / CPU: i5 4670k Haswell @ 4,3 Ghz / CPU-kylare: Noctua NH-9UB SE2 / GPU: Gigabyte r9 280x Windforce / RAM: A-Data 16GB CL9 1600MHz / PSU: Silverstone Strider ST65F-G 650W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Vissa macbooks hade inte ir-mottagaren, den fanns bara i pro-modellen då.
Vet inte hur det är med de gamla svarta dock.

Skrivet av Json_81:

Ok, min vita 2010 hade det inte iaf så ville påpeka att det är bäst att kolla

Är du säker på det? Hade ir (och fick med fjärr) på min vita -07'a (late 2007). Var det möjligen -10 som de bytte formen på plastchassit då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

Är du säker på det? Hade ir (och fick med fjärr) på min vita -07'a (late 2007). Var det möjligen -10 som de bytte formen på plastchassit då?

Japp, säker. Hade kontrollen kvar från min gamla ibook och den används nu till min mac mini 2011, men det gick inte med den macbooken.
10 var sista modellen med plast, och de hade ändrat något så den inte hade det typiska felet att plasten blev gul och sprack.
Men formen tror jag var samma.
Det kanske bara var 10 (eller 08, 09?) som det inte funkade på.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Japp, säker. Hade kontrollen kvar från min gamla ibook och den används nu till min mac mini 2011, men det gick inte med den macbooken.
10 var sista modellen med plast, och de hade ändrat något så den inte hade det typiska felet att plasten blev gul och sprack.
Men formen tror jag var samma.
Det kanske bara var 10 (eller 08, 09?) som det inte funkade på.

De sista var lite rundare i kanterna (vill minnas att de kallades plast-unibody, enligt apple eller folkmun vet jag ej). Kollade lite på google på de olika årsmodellerna och det verkar stämma att fr.o.m late 2009 så saknas ir-sensorn. Utan att kolla närmare så gissar jag att detta var när 13" alu var på intåg.