Skaffa SSD, värt med några extra hundralappar för annan bättre modell ?

Permalänk
Medlem

Skaffa SSD, värt med några extra hundralappar för annan bättre modell ?

Tänkt skaffa en SSD till laptop med Sata2 . försökt hitta en balans mellan en SSD som håller både bra kvalite ( mer garanti, MLC mm ) men även inte kompromissa på storleken. Har just nu 3 sata platser, där en med optisk adapter har en Sandisk ReadyCache som agerat SSD Cache, och har 2 st hybriddiskar.

Bestämt mig för en Samsung eller Sandisk. Hittade denna intressande SSD : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa...

Inte sett en recension av Ultra Plus här på Swec så tänkte fråga om någon har denna och kan berätta hur dem tycker den funkar hittils ? Bland annat hur prestandan är när den är mer ifylld, då läst andra tester online att den verkar tappa prestandan om det fylls för mycket jämfört med några andra.

Är bara cirka 200 kr som skiljer Ultra Plus från Samsung Evo , och därav undrar om det kan vara värt dem extra hundringarna för att få fördelarna med Samsung ( Egen controller, Rapid Mode, mer cache ) jämfört med Ultra Plus ( MLC, pris/Gb , jämförbar prestanda ).

Däremot finns även Extreme 2 som för åter cirka 200 kr extra jämfört med Evo får bland annat 2 års extra garanti, lite extra prestanda, konstant prestanda vid mer fylld disk mm. Men då mellan Ultra Plus och Extreme 2 skiljer det sig nu cirka 400 kr trots allt extra.

Så mellan Ultra Plus, Evo och Extreme 2, vad tycker ni är det mer bättre alternativet ?

Tackar i förhand för er hjälp !

Permalänk
Medlem

Om du vill kolla recensioner ska du titta på Nordichardware då de har ett mycket omfattande test av just SSD. Personligen skulle jag valt EVO disken då den är lite större än Sandisk och därmed blir prisskillnanden per megabyte mindre än 200 kr.

Jag har 10 SSD och de jag är mest nöjd med är Samsung 840 Pro samt OCZ Vertex 4 (båda runt 240 GB). EVO är snarlik Pro disken så därför vet jag att den är bra.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Kollade faktiskt där bland annat, blev mycket att jämföra och var inte mycket av användarna som stod om Ultra Plus, därför vända mig till er Swecs

Men kom på att Samsung diskarna även kommer med program för enkelt kloning i enkla steg vilket i sig gör det hela även smidigare än att börja söka och använda andra program. Ultra Plus är 256, Evo är 250 men kanske med overprovisioning som det blir lite extra i Evo.

Då blir det mellan Evo och Pro, och för 500 kr mer blir det just då mer garanti, MLC , prestanda. Så får tänka på om jag ska ta Evo eller Pro.

Tack hittils för hjälpen !

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att att lägga till 500 ser inte jag längre något problem, speciellt som du får 2 år extra på garantin (visste inte det innan). Du får brutal prestanda och en mycket stabil sådan.

Det bästa "real world" benchmark som jag kan ge dig är när jag spelar BF4 och servern byter karta så kommer i princip jag alltid in först på kartan pga att min SSD är snabbare än de andra som spelar. Tidigare hade jag en WD VelociRaptor och med denna kom jag in ca 1 minut efter de andra, men det var då det för nu är det andra bullar

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS RTX 3080 Ti TUF Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Tidigare i veckan beställde jag denna:

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa...

Den är lätt billigast per gigabyte men vet inte hur den presterar i hastighet jämfört med nyare samsungdiskarna... jag ska använda den som spel/lagringsdisk som kompliment till min Force 3a

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Spelar ju stor roll vad du har för bärbar dator i övrigt?

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dulingen:

Den är lätt billigast per gigabyte men vet inte hur den presterar i hastighet jämfört med nyare samsungdiskarna... jag ska använda den som spel/lagringsdisk som kompliment till min Force 3a

Har själv denna och är väldigt nöjd. Har den i datorn i sign, så i det fallet datorn är slö har det med processorn att göra och inte hårddisken. Dock har jag inte prestandatestat den när den är full, men har inte märkt av något speciellt när jag varit på enbart 3 gig ledigt. Men så spelar jag ju inte BF4 på denna dator heller ;). Svårt att få en mer prisvärd SSD än ovan just nu dock, om du inte kör på Kingston SSDnow från Amazone.com, men vet inte om det är fri frakt till sverige på den, (finns i fyndtråden).

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunior:

Tänkt skaffa en SSD till laptop med Sata2 . försökt hitta en balans mellan en SSD som håller både bra kvalite ( mer garanti, MLC mm ) men även inte kompromissa på storleken. Har just nu 3 sata platser, där en med optisk adapter har en Sandisk ReadyCache som agerat SSD Cache, och har 2 st hybriddiskar.

Bestämt mig för en Samsung eller Sandisk. Hittade denna intressande SSD : http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa...

Inte sett en recension av Ultra Plus här på Swec så tänkte fråga om någon har denna och kan berätta hur dem tycker den funkar hittils ? Bland annat hur prestandan är när den är mer ifylld, då läst andra tester online att den verkar tappa prestandan om det fylls för mycket jämfört med några andra.

Är bara cirka 200 kr som skiljer Ultra Plus från Samsung Evo , och därav undrar om det kan vara värt dem extra hundringarna för att få fördelarna med Samsung ( Egen controller, Rapid Mode, mer cache ) jämfört med Ultra Plus ( MLC, pris/Gb , jämförbar prestanda ).

Däremot finns även Extreme 2 som för åter cirka 200 kr extra jämfört med Evo får bland annat 2 års extra garanti, lite extra prestanda, konstant prestanda vid mer fylld disk mm. Men då mellan Ultra Plus och Extreme 2 skiljer det sig nu cirka 400 kr trots allt extra.

Så mellan Ultra Plus, Evo och Extreme 2, vad tycker ni är det mer bättre alternativet ?

Tackar i förhand för er hjälp !

Eftersom det är Sata2 ska du ta den billigaste disken. Inte den snabbaste.

Utan tvekan Sandisk, tycker jag. Köper du en snabb disk för Sata2 är det pengar i sjön.

Permalänk
Medlem

Precis varför jag var intresserad av dem, men när jag läste på nordichardware recensionen att dess prestanda jämfört med Extreme 2 och Samsung Evo/Pro är väldigt sämre när den är mer fylld så vart jag lite osäker och inte velat köpa grisen i säcken... men får hoppas den lär prestera bra för dig !

Skrivet av dulingen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnab:

Spelar ju stor roll vad du har för bärbar dator i övrigt?

Har en Asus G53JW med 8 Gb RAM, dubbla 500 Gb Momentus XT Hybrid och ersatt optiska läsaren men Sandisk ReadyCache, har USB 3.0 och har bara Sata2.

Permalänk
Medlem

Är precis min tanke men fördelen med Samsung trots att jag bara har Sata2 är både migrationsmjukvaran som verkar vara väldig smidig, Rapid Mode , och inte minst lite mer framtidssäker gällande prestandan.

Skrivet av anon99339:

Eftersom det är Sata2 ska du ta den billigaste disken. Inte den snabbaste.

Utan tvekan Sandisk, tycker jag. Köper du en snabb disk för Sata2 är det pengar i sjön.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gunior:

Är precis min tanke men fördelen med Samsung trots att jag bara har Sata2 är både migrationsmjukvaran som verkar vara väldig smidig, Rapid Mode , och inte minst lite mer framtidssäker gällande prestandan.

Jag förstår. Du borde åtminstone strunta i Samsung 840 Pro, den är ändå gammal när du sätter den i en annan dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blev en 250 Gb Evo Laptop Kit, kanske 7mm adaptern var inte för prisvärd men vet att Sata-USB kabeln är inte alltid lätt att hitta billig samt att dem tydligen nu har USB 3.0 istället, just nu är detta kit billigare hos Webhallen än vanliga SSDn så dem som vill få mervärde till samma pris, kan vara värt att handla där !

Tackar till alla för åsikter och tips !

Permalänk
Medlem

Hej igen alla,

Ja SSD installerad, överfört, gick smärtfritt fram

Bara nu att varje gång Windows startas så kommer UAC där Magician kräver admin för att starta, vilken är lite smått onödigt irriterande. Undrar om man kan göra att Windows automatiskt accepterar det eller kan göra undantag för specifika program ?

Sedan har ju även min Sandisk ReadyCache ( avaktiverad för tillfället ), tycker nu jag ska ha den som cacheminne ( blir då cirka 30 Gb dock med 480 läs och 115 skrivhastighet, eller ska jag istället med fördel ha kvar cache hos Samsung ?

Tackar för svar !