Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur tar man bort Peer reviewed? Antingen är det så eller så är det inte. Ingen institution står bakom verket. Det har inte godkänts. Du har ingen aning om vad begreppet betyder.

Det var ett publicerat paper. Ingen vetenskaplig avhandling. En sådan kan valfri professor skriva imorgon och publicera. Det betyder inte att den är peer-reviewed. Skriver man då skit som är ovetenskapliga riskerar man sitt jobb.

Istället för att ödsla tid på att kasta skit på andra så se nu till att plocka fram det vetenskapliga som övertygat dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Svara på om du tror att 3-10 miljoner ingenjörer samt alla vetenskapliga institut i världen är med på konspirationen.

Jag tror inget, för jag vet inte hur många som tror på det ena eller andra. Det har svängt lite till att fler tror att det är andra som ligger bakom än al-queda och gissningvis är förhållandet likartat bland ingenjörer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klk:

Istället för att ödsla tid på att kasta skit på andra så se nu till att plocka fram det vetenskapliga som övertygat dig

På tal om framplockande ligger du själv lite efter; det är mångas frågor du ännu inte har besvarat. Gör gärna det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Sluta! Du är komplett diskvalificerad från att domdera om vetenskaplig metod. Du har bevisbördan enligt alla konstens regler och extrema påståenden kräver extrema belägg.

Du kan börja med ett icke-extremt, nästan trivialt påstående: Du påstår att den officiella versionen bryter mot fysikens lagar. Vilka lagar och hur?

Jag har nu frågat dig detta flera gånger. Kan du vara så vänlig att du svarar?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

På tal om framplockande ligger du själv lite efter; det är mångas frågor du ännu inte har besvarat. Gör gärna det.

Är det någon annan än jag som plockar fram länkar?
Problemet är ju tvärtom att ingen annan kan presentera bevis för den officiella förklaringen, ändå tror man på den. Alla andra måste bevisa in i förbannelse mot något som inte är vetenskapligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Sluta! Du är komplett diskvalificerad från att domdera om vetenskaplig metod. Du har bevisbördan enligt alla konstens regler och extrema påståenden kräver extrema belägg.

Du menar jag har bevisbörda mot något som inte är bevisat?

Permalänk
Medlem

exempel på hur allmänheten borde agera och tänka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Du menar jag har bevisbörda mot något som inte är bevisat?

Du handskas med begreppen så slarvigt att det är svårt att bena ut. Det finns liksom ingen mening med att säga att en haveriutredning är "bevisad" eller inte. Det är inte frågan om vetenskapliga nya landvinningar av saker som ska reproduceras. Det handlar om en tillämpning av redan känd kunskap, t.ex. fysikaliska lagar.

Du påstår att utredningen bryter mot fysikaliska lagar. Det är du som gör påståenden rent allmänt. Ingen annan gör några påståenden som på något sätt ger dem bevisbörda. Du påstår att utredningen inte följer fysikaliska lagar, alltså har du att visa vilka lagar som är "brutna" och hur. Du påstår att branden inte var häftig. Ingen annan påstår något. Det är alltså du som ska visa saker, inte vi.

Så, igen, vilken eller vilka fysikaliska lagar är satta ur spel och hur? Du som är självutnämnd fysikexpert torde kunna svara rätt enkelt på detta. Namnge den specifika lagen, berätta i vilket skede den är feltillämpad/"bruten" och hur. Klarar du inte det så är du bara ett troll.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Är det någon annan än jag som plockar fram länkar?
Problemet är ju tvärtom att ingen annan kan presentera bevis för den officiella förklaringen, ändå tror man på den. Alla andra måste bevisa in i förbannelse mot något som inte är vetenskapligt

Ok, du fortsätter komma med påståenden utan stöd.

Så, vad är nu inte vetenskapligt och hur? Mind you, folk (förutom du) i denna tråd har rätt god uppfattning om vad vetenskap är, hur den tillämpas och vilka metoder som begagnas. Så här är ytterligare ett påstående av dig som du bör backa upp med ett mer preciserat uttalande. Med egna ord. Du har som sagt bevisbördan.

Och dessutom har andra visst givit dig länkar. Rätt seriösa sådana också. Du tenderar att länka till youtube. Argumentum ad youtube är ingen vetenskaplig princip.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Så, igen, vilken eller vilka fysikaliska lagar är satta ur spel och hur? Du som är självutnämnd fysikexpert torde kunna svara rätt enkelt på detta. Namnge den specifika lagen, berätta i vilket skede den är feltillämpad/"bruten" och hur. Klarar du inte det så är du bara ett troll.

Jag har sagt det snart hundra gånger (känns det som). En lättare och svagare struktur kan inte krossa en tyngre och starkare struktur utan att själv påverkas mest. Helt omöjligt

Har du två stenar där den ena stenen är tyngre och starkare (mer hållfast) jämfört med de andra. Då kommer den svagare stenen att lida mest skada

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag har sagt det snart hundra gånger (känns det som). En lättare och svagare struktur kan inte krossa en tyngre och starkare struktur utan att själv påverkas mest. Helt omöjligt

Har du två stenar där den ena stenen är tyngre och starkare (mer hållfast) jämfört med de andra. Då kommer den svagare stenen att lida mest skada

Vet du vad en fysisk lag är?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror inget, för jag vet inte hur många som tror på det ena eller andra. Det har svängt lite till att fler tror att det är andra som ligger bakom än al-queda och gissningvis är förhållandet likartat bland ingenjörer.

Tror du att alla ingenjörer och vetenskapliga institut som EJ ser något konstigt med händelseförloppet är del av konspirationen? JA ELLER NEJ.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

jag har länkat det till dig innan. Du har kommenterat men inte förstått vad du kommenterat. Du fick länk till författaren, du fick länk till numret och även rubriken. Hur lat är du?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Tror du att alla ingenjörer och vetenskapliga institut som EJ ser något konstigt med händelseförloppet är del av konspirationen? JA ELLER NEJ.

De allra flesta är inte insatta i problematiken, man vet om att tornen rasade men inte grävt i det. Samma sak gällde mig innan jag av en slump råkade titta på fakta om vad som hände

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Vet du vad en fysisk lag är?

vet du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De allra flesta är inte insatta i problematiken, man vet om att tornen rasade men inte grävt i det.

http://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)EM.1943-7889.000...

http://www.civil.northwestern.edu/people/bazant/PDFs/Papers/D...

Här har du länkarna. Du har rekordet i lathet. Men jag gissar på att du inte kommer läsa dem denna ggr heller.

Nej alla vetenskapsmän som blivit publicerade i vetenskapliga skrifter och som fått dessa bedömda vet med säkerhet vad som hänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

http://ascelibrary.org/doi/abs/10.1061/(ASCE)EM.1943-7889.000...

http://www.civil.northwestern.edu/people/bazant/PDFs/Papers/D...

Här har du länkarna. Du har rekordet i lathet. Men jag gissar på att du inte kommer läsa dem denna ggr heller.

Nej alla vetenskapsmän som blivit publicerade i vetenskapliga skrifter och som fått dessa bedömda vet med säkerhet vad som hänt.

Men det var inte det jag frågade efter, jag frågade efter vilken vetenskaplig skrift som övertygade dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Det där är alldeles för vagt för att passera som någon "lag". Omöjligt är det definitivt inte. Vilka fysikaliska lagar är satta ur spel? Ska det vara så jävla svårt att svara på frågan?

* Namn på lagen (Newtons trea, Kirchoffs första, Termodynamikens etta, Paulis princip, etc, etc, etc)?
* Omständigheterna (vad är feltillämpningen av lagen)?
* Hur? (Visa upp en beräkning)

Du har inte alls svarat på frågan. Du ljuger. Det du gör är att använda ditt osunda förnuft, din förutfattade mening och din intuition. Det finns massor med saker inom fysik som är kontraintuitiva. Du har alltså misstagit "egna fördomar" som "fysikalisk lag".

Det extra tragikomiska är att du inte ens har några omständigheter. Vadå "svaga stenen lida mest skada"? När då? Kollision? Vittring? Vilken sten har energin (kinetisk, t.ex.)?

Du verkar inte kunna den allra mest grundläggande fysiken. Visste du något hade du åtminstone kunnat peka ut precis vilken fysikalisk princip och hur, som du anser vara åsidosatt. Om du vidare skulle kunna ens hälften av den fysik du insinuerar att du kan hade du dessutom kunnat visa upp ett konkret räkneexempel.

I stället trollar du, ordbajsar och länkar till dårar på youtube. Du förstår alltså inte ens frågorna du får. Det är alltså för mycket begärt att ens be dig skärpa dig. För du kan inte skärpa dig. Du har inte kunskaperna och förståndet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Men det var inte det jag frågade efter, jag frågade efter vilken vetenskaplig skrift som övertygade dig?

Det som övertygar mig, Sentenced och alla andra som kan tänka är att hela scenariet är plausibelt givet vad vi vet om världen. Det handlar inte så mycket om fysik som omvärldsförståelse. Åtminstone jag är faktiskt rätt van vid att läsa haveriutredningar eftersom det är en lite morbid hobby för mig. Jag vet alltså vilka typ av frågor som brukar besvaras och vilka frågor som inte brukar det. Jag vet vad bevisprövning är, och vilka informationskällor som är skakiga (t.ex. vittnesuppgifter). Jag vet ungefär vad som är förväntat utfall av olika scenarier och jag vet också när utredare och vetenskapsmän och ingenjörer faktiskt blir förvånade av deras egna slutsatser och har lärt sig något nytt (t.ex. branden i Kings Cross tunnelbanestation). Jag vet också att alla frågor inte kan besvaras och att utredningar lämnar luckor. Dessa luckor kan ibland fyllas med ett troligt men inte fastställt scenario eller modell eller en liten klick av olika tänkbara förklaringar.

Jag vet också det enfaldiga i att säga kategoriska påståenden som att ett visst material brinner vid en viss temperatur, eller att något är möjligt eller omöjligt, att några fysikaliska principer är brutna eller att tillkänna ett specifikt knepigt spretande vittne extra trovärdighet.

Detta handlar inte bara om fysik (rätt lite om fysik faktiskt), utan om mer allmänna kunskaper om hur världen fungerar, vem som gör vad, vad förutsättningarna för en haveriutredning är, om vittnespsykologi (vid nästan alla olyckor är det nästan alltid någon som hört eller sett "explosioner" trots att inga sådana förekommit. Det är en tumregel. Händer något våldsamt så kommer _någon_ att vittna om en explosion). Dessutom har jag sett många flygolyckor där det bara var småskrot kvar. Explosioner lämnar paradoxalt nog mer sällan bara småskrot än ren kinetisk energi som omfattar ett helt objekt).

Det som övertygar är alltså att inget speciellt konstigt har uppenbarat sig. Det är tvärt om rätt lätt att föreställa sig att detta är ett normalt förfarande. Passagerarplan in i skyskrapor hör förvisso inte till vanligheterna, men man behöver inte vara något geni för att begripa att det kan leda till att byggnaden raseras. Vidare är det rätt vanligt att olyckor som inte innefattar något explosivt eller ytterst brandfarligt ändå tuttar eld på något. Herregud, vindstryka allena har då och då startat eldar. Och omvänt, alla olyckor där n00b-uppfattningen skulle förvänta sig en brand måste inte skapa just en sådan. Bilar brinner t.ex. förhållandevis sällan i krockar o.dyl.

Det handlar alltså om en koherent världsbild som byggts upp av förstånd och allmänbildning. Mot detta har du kommit med mycket specifika påståenden, t.ex. att något skulle vara totalt omöjligt enligt fysik. Då är det ditt ansvar att VISA det.

Edit: Vi måste se till att debatten inte spårar ut helt. Därför undrar jag om du förstår varför vi andra är så pigga på att påstå att du har bevisbördan och varför vi själva inte känns vid någon bevisbörda. Förstår du principen bakom detta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Hur ska jag kunna bli övertygad? Jag är inte ingenjör. Jag övertygas om T.ex. Sakkunniga ingenjörer som med vetenskap bevisar ett händelseförlopp. Dessa i sin tur prövar vetenskapen enligt Peer review metoden.

alltså när andra forskare håller med teorin och den är kritisk prövad och funnen att det vetenskapen teoretiserat håller. Inte youtube, inte en eller flera sidor på internet...osv självklarheter alltså.

och nej du förstår inte vad de skriver om i den där avhandlingen. Den fysiken är på mycket högre nivå än vad du uppenbarligen presterar. Även när det gäller dina foliehattar. Du kan läsa deras kommentarer och se att inte ens dina foliehattsr håller på med skolfysik. Trots att det alltså inte är vetenskap dd håller på med.

Så vetenskap för dig? Du har alltså inget begrepp om hur vetenskap byggs? Du bör kanske om några år läsa vetenskapsteori? Så du får en förståelse om vad du diskuterar samt hur vetenskap fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Det som övertygar mig, Sentenced och alla andra som kan tänka är att hela scenariet är plausibelt givet vad vi vet om världen. Det handlar inte så mycket om fysik som omvärldsförståelse. Åtminstone jag är faktiskt rätt van vid att läsa haveriutredningar eftersom det är en lite morbid hobby för mig. Jag vet alltså vilka typ av frågor som brukar besvaras och vilka frågor som inte brukar det. Jag vet vad bevisprövning är, och vilka informationskällor som är skakiga (t.ex. vittnesuppgifter). Jag vet ungefär vad som är förväntat utfall av olika scenarier och jag vet också när utredare och vetenskapsmän och ingenjörer faktiskt blir förvånade av deras egna slutsatser och har lärt sig något nytt (t.ex. branden i Kings Cross tunnelbanestation). Jag vet också att alla frågor inte kan besvaras och att utredningar lämnar luckor. Dessa luckor kan ibland fyllas med ett troligt men inte fastställt scenario eller modell eller en liten klick av olika tänkbara förklaringar.

Varför tror du att hela publiken verkar hålla med jesse ventura här:

En debatt mellan debunkers och truthers och truthers hade krossat debunkers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hur ska jag kunna bli övertygad? Jag är inte ingenjör. Jag övertygas om T.ex. Sakkunniga ingenjörer som med vetenskap bevisar ett händelseförlopp. Dessa i sin tur prövar vetenskapen enligt Peer review metoden.

Ja och då undrar jag om du kan delge dessa sakkunniga ingenjörers text, filmer eller annat material från dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Men jag ville inte diskutera en eventuell konspiration, finns inget i min tråd som antyder att jag ville diskutera det heller? Nu är jag säkert ute och snurrar då, men jag ville ha saklig information om ett ämne. Inte hamna bland massa konspirationer

Som redan påpekats, det finns ingen saklig information kring "chemtrails". "Chemtrails" finns som sagt inte.
Därför din tråd blev flyttad hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

De allra flesta är inte insatta i problematiken, man vet om att tornen rasade men inte grävt i det. Samma sak gällde mig innan jag av en slump råkade titta på fakta om vad som hände

Råkade titta på fakta?
Det har funnits massor med väldigt kunniga ingenjörer som har gått igenom det hela ordentligt utan att ha några av dom användningar du har.
Och läs dom vetenskapliga publikationerna som länkats.
Det är fakta. Om du nu är så intresserad av fakta, läs dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Råkade titta på fakta?
Det har funnits massor med väldigt kunniga ingenjörer som har gått igenom det hela ordentligt utan att ha några av dom användningar du har.

kan du då visa dessa, jag har frågat flera gånger men det enda som hittills refererats till är NIST

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

kan du då visa dessa, jag har frågat flera gånger men det enda som hittills refererats till är NIST

NIST?

Och nej, jag orkar inte leta upp massa källor till någon som är så totalt ointresserad av att ta till sig det folk säger som du är.
Dessutom verkar källorna som Sentenced postat goda nog för att övertyga vem som helst som faktiskt har någon aning om vad dom pratar om och är det minsta intresserad av fakta osv.
Duger inte dom för dig orkar jag inte lägga ner energi på att leta upp andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vad jag ser så är det en grupp personer som kräver att en annan (jag) skall posta upp artiklar som håller extrem vetenskaplig nivå, det samtidigt som man själv använder dokumentation som inte är i närheten av att bli kallad för vetenskaplig (NIST)

Det är väl snarare så att du länkar massor av skitbloggar skrivna av en tät grupp med folk som håller med varandra. Med den typen av källor som du länkar till kan man ju liksom hitta ett litet sällskap som påstår att jorden är platt och "bevisar" det genom att länka till varandra och kalla sina artiklar peer-reviewed.

Sedan när du blev länkad en hel hög rapporter från professionella ingenjörer så skummar du igenom en lite fort och kallar den för skit. Du ingnorerar ju nu de länkar du har blivit länkad från http://ascelibrary.org/ . Men vi kanske måste länka från 911wasaterroristattack.blogspot.com för att det ska vara rätt nivå på källorna?

Och hur är det nu med de där fysiska lagarna som du säger bryts, men inte kan ens börja förklara varför eller ens vad det är? Nej just det, det undviker du för att du är egentligen bara en gymnasiestudent som drar skit ur röven och postar det på forumet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Varför tror du att hela publiken verkar hålla med jesse ventura här:
http://www.youtube.com/watch?v=MAmJ9oAy1mc

En debatt mellan debunkers och truthers och truthers hade krossat debunkers

Snälla, måste du besvara allt med youtube? Och att du dessutom postar samma video flera gånger? För mig framstår det som oseriöst, obildat och rätt oärligt. Så snälla, sluta med det. Vi är mer intresserad av dina egna tankar och reflektioner, precis som vi andra faktiskt ger uttryck för våra.

Problemet med din video, och flera av dina videos, är att de faller under olika kategorier av så kallade argumentationsfel. Just detta inlägg av dig som jag nu citerar är ett exempel på ad populum. "Titta, så här många tycker som jag, då måste det vara så". Men en TV-publik i en studio är inte representativ. Vi vet inte var de kommer ifrån, hur de ansamlats. Kanske TV-bolaget sökte efter folk som publik och truthers responderade i större utsträckning?

Det är ju precis samma sak i politik. Vilka tror du går på torgmöten anordnade av Jonas Sjöstedt? Fredrik Reinfeldt? Visst, det finns säker någon på torgmötet som inte är V-anhängare eller M-anhängare, men det är knappast någon dum utgångspunkt att de som kommer för att se V-ledaren tala är mer V-orienterade än de som kommer för att se M-ledaren tala, och vice versa.

Så din video missar poängen jag gjorde och vi andra vet inte ens vilken poäng du försöker göra utan ser det bara som ett ad populum.

Noterar du att jag anstränger mig för att avstå från invektiv och raljeringar för att debatten ska bli bättre. Kan du också försöka att debattera bättre, sakligare och mindre tendentiöst?

Jag undrar,
1) kan du berätta vilken fysikalisk princip som är ur spel och i vilket sammanhang?
2) kan du bekräfta att du åtminstone ungefär förstår varför vi andra är så "elaka" och kräver dig på bevis?
3) kan du förstå varför jag inte tycker att din video är ett ärligt och konstruktivt svar på mitt inlägg som du citerar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och nej, jag orkar inte leta upp massa källor till någon som är så totalt ointresserad av att ta till sig det folk säger som du är.
Dessutom verkar källorna som Sentenced postat goda nog för att övertyga vem som helst som faktiskt har någon aning om vad dom pratar om och är det minsta intresserad av fakta osv.
Duger inte dom för dig orkar jag inte lägga ner energi på att leta upp andra saker.

Menar du hans abstracts som han inte ens läst själv och som handlade om andra saker än vad vi diskuterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Ja och då undrar jag om du kan delge dessa sakkunniga ingenjörers text, filmer eller annat material från dem

och det kan du göra. Bara att kolla på länkarna tidigare på olika exempel som,handlar om wtc. De gör väl självklart inte filmer? Och återigen jag tvivlar på att du har kompetensen för att förstå texterna. Det är DU som tvivlar. SÖK då informationen på T.ex. Den där sidan där din käre Grabbe blev nekad att skriva och försök förstå varför han blev det. Du har länkarna här ovan. Läs dem och se om du överhuvudtaget förstår vad de skriver.

skulle du T.ex. Göra likadant om det gällde en operation av en hjärntumör. Skulle du kolla en youtubefilm om hur operationen genomförs och sen förlita dig på nån ej erkänd läkare att utföra operationen som läkarjournalen hävdar är humbug?

Visa signatur