Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Snälla, måste du besvara allt med youtube? Och att du dessutom postar samma video flera gånger? För mig framstår det som oseriöst, obildat och rätt oärligt. Så snälla, sluta med det. Vi är mer intresserad av dina egna tankar och reflektioner, precis som vi andra faktiskt ger uttryck för våra.

Nu råkar det var så att film är ett otroligt bra medium för att beskriva saker, svårt att slå

Skrivet av MBY:

Problemet med din video, och flera av dina videos, är att de faller under olika kategorier av så kallade argumentationsfel.
Just detta inlägg av dig som jag nu citerar är ett exempel på ad populum. "Titta, så här många tycker som jag, då måste det vara så". Men en TV-publik i en studio är inte representativ. Vi vet inte var de kommer ifrån, hur de ansamlats. Kanske TV-bolaget sökte efter folk som publik och truthers responderade i större utsträckning?

Är det inte du som håller på med argumentationsfel? Att avvisa någon annan med att den argumenterar fel istället för att ge sakliga svar som motvbevisar är ett argumentationsfel. Lär dig argumentera

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

kan du då visa dessa, jag har frågat flera gånger men det enda som hittills refererats till är NIST

det är en lögn. Du har själv fått x antal artiklar som behandlar det som är utgivna på ASCE. Har du redan glömt? Sluta ljug.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

det är en lögn. Du har själv fått x antal artiklar som behandlar det som är utgivna på ASCE. Har du redan glömt? Sluta ljug.

Nej, jag fick abstracts och det gick inte att få ut så mycket av dessa

Skrivet av Sentenced:

och det kan du göra. Bara att kolla på länkarna tidigare på olika exempel som,handlar om wtc. De gör väl självklart inte filmer?

Menar du dina abstracts? Du de säger inte så mycket och man behöver betala för att läsa hela. Har du något som man slipper betala för att läsa

Du och en del andra visar ju hela tiden hur tunn fakta ni baserar era åsikter på, otroligt svårt att ge logiska svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Menar du dina abstracts? Du de säger inte så mycket och man behöver betala för att läsa hela. Har du något som man slipper betala för att läsa

Vad i abstracten är det du reagerar mot? De är erkända texter som du även kan,se kommentarer till. Du är den som tvivlar. Din uppgift att sätta dig in. Hur kan,du inte läsa dem,och ändå uttala dig när du har all fakta där som,du efterfrågar.

nu börjar du låta både desperat och knäpp. Beställ de där via universitet. De kan säkerligen skaffa fram dem gratis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vad i abstracten är det du reagerar mot? De är erkända texter som du även kan,se kommentarer till. Du är den som tvivlar. Din uppgift att sätta dig in. Hur kan,du inte läsa dem,och ändå uttala dig när du har all fakta där som,du efterfrågar.

Du har alltså inget som är läsbart som styrker de teorier som du tror på och som är gratis? För att få veta vad som övertygat dig så måste man antingen betala eller beställa via universitet? (kan vem som helst göra det).
Jag vet inte riktigt vad du anser men jag tror nog att de flesta reagerar med att du har ganska lite på fötterna om du förstår vad jag menar

Skrivet av Sentenced:

nu börjar du låta både desperat och knäpp. Beställ de där via universitet. De kan säkerligen skaffa fram dem gratis.

haha, eller så pratar du om dig själv;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

1) kan du berätta vilken fysikalisk princip som är ur spel och i vilket sammanhang?

Den här: http://video.about.com/physics/Quick-Tip--Newton-s-Third-Law-...

Den här var bra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag vet inte riktigt vad du anser men jag tror nog att de flesta reagerar med att du har ganska lite på fötterna om du förstår vad jag menar

Nej, dom allra flesta, iaf dom som har ett uns av aning om vad dom pratar om, tycker att vetenskapliga och referentgranskade texter är fullgoda referenser.

Att du själv däremot postar videoklipp från ett tv-program med Jesse Ventura som mest är att likna med en tv-version av En Ding Ding Värld säger en hel del om vad du tycker är "fakta" och inte.

Permalänk
Medlem

Och vad är det i rasen av tornen som du anser bryter mot den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Och vad är det i rasen av tornen som du anser bryter mot den?

Tror du på teorin om att toppen som faller ner krossar resten av byggnaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Beror på vilken typ av byggnad och vilken del av toppen.
I det specifika fallet med WTC, ja.

Och det är inget i det skeendet som bryter mot den lagen på något sätt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Du har alltså inget som är läsbart som styrker de teorier som du tror på och som är gratis? För att få veta vad som övertygat dig så måste man antingen betala eller beställa via universitet? (kan vem som helst göra det).

haha, eller så pratar du om dig själv;)

Jag är rätt säker på att de flesta nog vet att du inte har något på fötterna.

Förstår du vad det innebär att bli publicerad och förstår du varför de där två av dina tunga namn har blivit nekade att publicera en avhandling? Varför får vissa publicera och dina galningar vägras?

Om du vill ha källor och tvivlar, så måste du väl ändå förstå att du måste granska det? Forskningen har redan erkänt de där avhandlingarna. De har blivit granskade. Om du inte råkar vara professor inom,byggnadsingenjörerna så kommer du knappast fatta dem. Förstår du inte det?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Nu råkar det var så att film är ett otroligt bra medium för att beskriva saker, svårt att slå

Visst är det så, men filmerna måste anknyta till det du säger, som svar på det jag säger. Det gör ju inte dina länkar/filmer.

Skrivet av klk:

Är det inte du som håller på med argumentationsfel? Att avvisa någon annan med att den argumenterar fel istället för att ge sakliga svar som motvbevisar är ett argumentationsfel. Lär dig argumentera

Det finns inget att motbevisa eftersom du inte kan tala om vad som ska motbevisas. Igen frågar jag dig efter vilken princip och hur. Först när du givit ett konkret exempel kan det bemötas.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd

Tack, men jag känner redan till Newtons trea. Det är liksom högstadiefysik (eller kanske Fysik A, jag minns inte). Du vidhåller alltså att det är Newtons trea specifikt som är åsidosatt. Jag antar därför t.ex. att du inte åsyftar den härledda lagen om rörelsemomentets bevarande, vilket är "hilarious" eftersom Newtons trea är en "eponymisk" lag som man inte klär i siffror. Däremot räknar man med rörelsemoment.

Så, du har svarat med något du tror låter som en bruten princip. Ok, sen då? I vilket sammanhang, hur och hur ska det egentligen vara?

Ledsen, men du kan faktiskt inte besvara detta med videos. Svaret är en princip, dess tillämpning i situationen och siffror som visar att påstått utfall inte stämmer med principen i fråga.

Så, jag måste fråga dig IGEN: Vilken fysikalisk lag är satt ur spel och hur? När? Varför?

Det är DU som har skrutit med dina fysikkunskaper. Du har alltså bevisbördan. Om du ska länka till en video som MÅSTE DU HA GJORT VIDEON SJÄLV. Annars är det bara "goddag yxskaft".

Edit: Viktigt att notera/förstå är också att Newtons trea inte har något att göra (eller mycket lite att göra med, direkt) med vad som krossar vad, när något faller. I stället är detta ett mycket mer dynamiskt problem som inte minst innefattar en hel del hållfasthetslära och accelerationer lika mycket som krafter. Accelerationer ingår inte i Newtons trea.

Visa signatur

"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Ja. Fast din beskrivning är minst sagt skakig. Jag tror inte du förstår vad själva "krossandet" består i och hur det uppkommer. Jag klandrar dig inte, det här är rätt svåra grejer och kan inte reduceras till någon enskild eponymisk lag hur som helst. Problemet är inte att du inte förstår, problemet är att du påstår dig förstå bättre än vi andra och kan ändå inte redovisa vad det är som händer.

Komiskt nog skulle nog en explosiv demolering ha större möjligheter till att rasera toppen innan den krossades mot bråtet på marken. Så det känns som ditt scenario är det som skulle bryta mot fysikaliska principer... Men nej, ingen behöver räkna på det seriöst innan du förstått att du seriöst förstår vad vi andra faktiskt anser hände...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Tror du att alla ingenjörer och vetenskapliga institut som EJ ser något konstigt med händelseförloppet är del av konspirationen? JA ELLER NEJ.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Tror du att alla ingenjörer och vetenskapliga institut som EJ ser något konstigt med händelseförloppet är del av konspirationen? JA ELLER NEJ.

jag tror inte en enda ingenjör som lärt sig använda kunskaperna praktiskt tror på att toppen kan plöja igenom byggnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Ja. Fast din beskrivning är minst sagt skakig. Jag tror inte du förstår vad själva "krossandet" består i och hur det uppkommer. Jag klandrar dig inte, det här är rätt svåra grejer och kan inte reduceras till någon enskild eponymisk lag hur som helst. Problemet är inte att du inte förstår, problemet är att du påstår dig förstå bättre än vi andra och kan ändå inte redovisa vad det är som händer.

har fenomenet att toppen plöjer igenom en byggnad uppstått vid annat tillfälle än 9/11

Permalänk
Medlem

Gymnasiefysik

Skrivet av klk:

har fenomenet att toppen plöjer igenom en byggnad uppstått vid annat tillfälle än 9/11

Hur mycket lyfter du i bänkpress? Vet du inte så pröva. Efter det kan du halvera vikten, vilket ger dig 100% säkrhetsmarginal. Förmodligen mer än byggnaden hade. Börja med att du ber någon släppa skivstången från 1 meters höjd och du fångar den (ca en tredjedels våningshöjd, toppen föll från säkert 4-5 våningar innan den slog i stabil byggnad). Öka efter hand.
Om takhöjden inte räcker till så flytta utomhus. Återkom gärna med hur det känns när skivstången släpps från några meters höjd.

Detta är en simpel övning som inte bör ställa till något bekymmer, men samtidigt ge dig lite insikt om hur krafterna förändras när en massa får lite rörelse.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Okej, nu är det dags för hemmaexperiment! Påståendet här är att eftersom att ett objekt ger en motkraft lika stor som den blir träffad av så kan det inte möjligen gå sönder

För att testa det här så ta ett tomt mjölkpaket (eller liknande) och tryck ner på det uppifrån. Om paketet inte ger vika eftersom att det alltid ger samma motkraft som man trycker med så har du rätt men om det däremot ger vika så har du uppenbarligen grovt missuppfattat Newtons tredje lag.

Du kan ju också på samma gång testa att trycka in en av sidorna på paketet för att se hur det påverkar hållfastheten.

Check.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

jag tror inte en enda ingenjör som lärt sig använda kunskaperna praktiskt tror på att toppen kan plöja igenom byggnaden

Varför har se som tror på konspirationen försökt men misslyckad att bevisa detta för vetenskapsmännen då? T.ex. Grabbe som tydligen försökt men blivit förkastad? Varför tror du de verkligen vill få in Peer reviewed avhandlingar?

De verkar som de förstår hur vetenskapen fungerar i alla fall. Trots att de misslyckad fatalt med att få sin forskning godkänt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Hur mycket lyfter du i bänkpress? Vet du inte så pröva. Efter det kan du halvera vikten, vilket ger dig 100% säkrhetsmarginal. Förmodligen mer än byggnaden hade. Börja med att du ber någon släppa skivstången från 1 meters höjd och du fångar den (ca en tredjedels våningshöjd, toppen föll från säkert 4-5 våningar innan den slog i stabil byggnad). Öka efter hand.
Om takhöjden inte räcker till så flytta utomhus. Återkom gärna med hur det känns när skivstången släpps från några meters höjd.

Detta är en simpel övning som inte bör ställa till något bekymmer, men samtidigt ge dig lite insikt om hur krafterna förändras när en massa får lite rörelse.

Om materialet i en byggnad är av typen att det hela byggnaden måste hålla ihop för att behålla styrka, ungefär som något glasliknande. Då stämmer din teori. För bryts någon del av byggnaden med den typen av konstruktion så faller hela byggnaden ihop. Du vet om det skulle slå hål i glas så går glaset sönder av sig självt, det behövs inte någon mer kraft.

Så fungerar inte en skyskrapa av stål och inte när jag lyfter bänkpress heller om jag tränar in att ta emot. Mina armar är inte riktigt lika långa som delen under del del som föll ner så du får nog ta det i relation till hur mycket stötupptagande jag med mina armar har.

Om någon trollade bort 5 våningar på wtc, ta procentuell fallhöjd i relation till resten av byggnaden och applicera samma sak på bänken.

En annan sak, varför tror du toppen föll fritt och accelererade 4-5 våningar?

När toppen föll igenom resten av byggnaden så accelererade den igenom, nästan med samma hastighet som om det var luft. Vad säger det dig?
Även om man nu skulle lyfta en bänkpresstång flera meter ovan och släppa den så om någon var tillräckligt skicklig för att hinna reagera så hade det skett en liten inbromsning även om den inte varit långt ifrån tillräcklig för att orka hindra fallet ner i marken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Varför har se som tror på konspirationen försökt men misslyckad att bevisa detta för vetenskapsmännen då?

Varför är utredningen NIST gjord inte ens i närheten av att bli kallad för vetenskaplig?
Det fanns 4 andra som vart peer-reviewed.

Det måste finnas en del tomtar bland de där som har inflytande över "peer-reviewed" med tanke på att Bazant's teorier verkar ha blivit det.
Ett tips till dig är att börja lära dig tänka själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

För att testa det här så ta ett tomt mjölkpaket (eller liknande) och tryck ner på det uppifrån. Om paketet inte ger vika eftersom att det alltid ger samma motkraft som man trycker med så har du rätt men om det däremot ger vika så har du uppenbarligen grovt missuppfattat Newtons tredje lag.

Du kan ju också på samma gång testa att trycka in en av sidorna på paketet för att se hur det påverkar hållfastheten.

Check.

Ja, det är något du kan testa men du får då trycka med annat mjölkpaket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Varför är utredningen NIST gjord inte ens i närheten av att bli kallad för vetenskaplig?
Det fanns 4 andra som vart peer-reviewed.

Det måste finnas en del tomtar bland de där som har inflytande över "peer-reviewed" med tanke på att Bazant's teorier verkar ha blivit det.
Ett tips till dig är att börja lära dig tänka själv

nist är en utredning. Gör dig inte till åtlöje.

det fanns inga som var Peer reviewed som du har presterat. Jag har läst dina sidor. Det närmaste Peer reviewed var den med grabbe. Där till och med ljög din kära konspirationssida. Den var inte alls publicerad.

du kan inte ha inflytande över dem. Det är öppen granskning och om det finns fel så måste dessa rättas till eller förklaras innan den godkänts. Av andra experter inom fältet.

Ett tips är alltså att du förstår vad som menas med vetenskap innan du börjar tjafsa med andra som uppenbarligen vet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

nist är en utredning. Gör dig inte till åtlöje.

det fanns inga som var Peer reviewed som du har presterat. Jag har läst dina sidor. Det närmaste Peer reviewed var den med grabbe. Där till och med ljög din kära konspirationssida. Den var inte alls publicerad.

du kan inte ha inflytande över dem. Det är öppen granskning och om det finns fel så måste dessa rättas till eller förklaras innan den godkänts. Av andra experter inom fältet.

Sir. Haxalot Kom med en bra ide, att ta två mjölkpaket och trycka ihop, är det något som du också tycker man kan göra för att testa av hur det borde reagera?

Permalänk

Efter att ha granskat youtubeklipp på WTC som denna: http://www.youtube.com/watch?v=qhyu-fZ2nRA
Så ser jag direkt att det är datoreffekter som har gjort kollapsen. (CGI-effekter)

Jag har då 2st konspirationer:

Konspiration 1:
WTC byggnaderna är kvar, all information som har visas kring att detta har utsatts för terrordåd är bluff.

Jag tror dock mer på konspiration 2:
Byggnaderna precis som månlandningarna är en bluff. Genom att bara använda logisk tänkande inser man snabbt att så höga byggnader som WTC var aldrig skulle gå att byggas, nu när allt fler länder får tillgång till satellitövervakning etc så var usa tvungen att agera innan andra länder avslöjade deras bluff. Usa anlitade då Hollywood till att göra filmeffekterna och betalade medierna etc.

Annars tycker jag generellt att man ska passa sig för att använda "rent förnuft" på saker som man inte begriper eller har sett något annat exempel på och hur det fungerade. Att använda cherry picking via google och leta fram idioter som tror på samma sak som en är inte att leta fram fakta.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Sir. Haxalot Kom med en bra ide, att ta två mjölkpaket och trycka ihop, är det något som du också tycker man kan göra för att testa av hur det borde reagera?

Så du medger att du inte förstår vad som är skillnaden mellan en vetenskaplig avhandling och en nationell utredning?

Vi kan leka hajk hur mycket som helst. Det förtar inte från det faktum att dina konspirationsstollar inte kunnat producera något vetenskapligt godkänt.

Du förstår alltså i vart fall att det inte finns ett enda peer-reviewed avhandling från din konspirationssida? Annars prestera den.

Jag förstår att du inte har en aning om hur du ska göra men lista den journal eller tidsskrift, lista vilket år den godkändes. Det har du inte gjort hittills. Det är för att Grabbe är den som kom närmast och det visade sig vara ett falskt påstående. Han är inte publicerad på den sidan.

Du har inget förutom dina tomma mjölkpaket och det säger mer om din vetenskap än om min vetenskapssyn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Annars tycker jag generellt att man ska passa sig för att använda "rent förnuft" på saker som man inte begriper eller har sett något annat exempel på och hur det fungerade.

Sunt förnuft är bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Så du medger att du inte förstår vad som är skillnaden mellan en vetenskaplig avhandling och en nationell utredning?

Kan du tänka själv?

Skrivet av Sentenced:

Du har inget förutom dina tomma mjölkpaket och det säger mer om din vetenskap än om min vetenskapssyn.

Det var inte jag utan det var Sir. Haxalot som kom med ett exempel och det var ett bra sådant. Men om du inte tycker det så undrar jag varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan du tänka själv?

Det var inte jag utan det var Sir. Haxalot som kom med ett exempel och det var ett bra sådant. Men om du inte tycker det så undrar jag varför?

Ja vad har det med saken att göra? Du avviker från ämnet, prestera en Peer reviewed avhandling. Varför har Grabbe velat få en publicerad om det inte är relevant och varför tror du man försökt bluffa angående detta?

Kan du göra samma experiment när,kirurger gör hjärnoperationer. Förslagsvis jämför vi med att skala ett äpple och drar slutsatser utifrån det?

dessutom missförstår du nog hans lilla pik till dig. Kanske är lite högre nivå än vad du presterar?

Visa signatur