Stephen Elop tar över Xbox-divisionen efter Julie Larson-Green

Permalänk
Melding Plague

Stephen Elop tar över Xbox-divisionen efter Julie Larson-Green

Inom kort väntas Microsofts uppköp av Nokias telefondivision bli slutförd, varpå Julie Larson-Green lämnar över ansvaret av divisionen Devices and Studios till Stephen Elop.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas han genererar bättre vinst i MS hus än i Nokias .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Så då kommer det bli en Xbox N-Gage edition

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Var det inte Elop som sa i en intervju att han ville avveckla Xbox?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Inom kort väntas Microsofts uppköp av Nokias telefondivision bli slutförd, varpå Julie Larson-Green lämnar över ansvaret av divisionen Devices and Studios till Stephen Elop.

Läs artikeln

Känns väldigt olämpligt. Han ville avskaffa hela konceptet med Xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kommer säkert köra det i botten med och sen sälja av det till någon annan.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azured:

Var det inte Elop som sa i en intervju att han ville avveckla Xbox?

Skrivet av anon99339:

Känns väldigt olämpligt. Han ville avskaffa hela konceptet med Xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

I dagsläget så känns det som om det inte skulle göra något med tanke på hur Xbox One är

Permalänk
Snusfri

Skrev ju om detta tidigare, ni är sena mina herrar

http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolsp...

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hoppas han genererar bättre vinst i MS hus än i Nokias .

Han kommer från Microsoft från början. Det går teorier om att han började på Nokia med syfte att sänka värdet för att Microsoft senare skulle kunna köpa upp dem.

På ett sätt låter det absurdt, men samtidigt så sammanfaller Nokias resa mot avgrunden otäckt väl med när Elop började där.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gelantious:

Kommer säkert köra det i botten med och sen sälja av det till någon annan.

Och få en bonus för det.

Permalänk
Avstängd

Jag litar inte en sekund på slembollen Stephen Elop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag litar inte en sekund på slembollen Stephen Elop.

+1.

Citerat från wikipedia - "During the 3 years Elop was Nokia CEO, Nokia revenues fell 40%, Nokia profits fell 95%, Nokia market share collapsed in smartphones from 34% to 3.4%, Nokia's credit rating went from A to junk, Nokia's share price dropped 60% in value and Nokia's market capitalization lost 13 Billion dollars in value."

skön CV han har ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punaneee:

+1.

Citerat från wikipedia - "During the 3 years Elop was Nokia CEO, Nokia revenues fell 40%, Nokia profits fell 95%, Nokia market share collapsed in smartphones from 34% to 3.4%, Nokia's credit rating went from A to junk, Nokia's share price dropped 60% in value and Nokia's market capitalization lost 13 Billion dollars in value."

skön CV han har ...

Fast Nokia var på fall långt innan Elop kom in i bilden. Det tar lång tid att vända skeppet. Så att han är den att skylla på har jag svårt att tro. Snarare Nokia som var för passiva när Iphone släpptes.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Azured:

Var det inte Elop som sa i en intervju att han ville avveckla Xbox?

Skrivet av anon99339:

Känns väldigt olämpligt. Han ville avskaffa hela konceptet med Xbox.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast med tanke på hur konsolutvecklingen och PC-utvecklingen ser ut så lär separata konsoler inte finnas så länge till ändå. Nuvarande generation är ju i princip en vanlig PC med dedikerad mjukvara och egna distributionskanaler. Den principiella skillnaden mellan denna generation och Steambox är minimal. Enda skillnaden är att du inte har möjlighet att välja hårdvara hos Sony och Microsoft. Så konsollerna har ganska exakt inget att erbjuda när det kommer till hårdvara som fallet var förr. Nu kan de enbart erbjuda tjänster och då är det mycket billigare för dem om de inte behöver gräva ner massa miljoner i att utveckla egen hårdvara om de istället kan skicka av det på andra. Jag tror att Playstation och Xbox kommer sluta som distributionstjänster snarare än konsoltillverkare. Skulle inte förvåna mig ett dugg om det här blir den sista generationen konsoler som vi känner dem.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punaneee:

+1.

Citerat från wikipedia - "During the 3 years Elop was Nokia CEO, Nokia revenues fell 40%, Nokia profits fell 95%, Nokia market share collapsed in smartphones from 34% to 3.4%, Nokia's credit rating went from A to junk, Nokia's share price dropped 60% in value and Nokia's market capitalization lost 13 Billion dollars in value."

skön CV han har ...

OK. Ställer man upp det så så är det ingen tvekan om att han blev inskickad från Microsoft för att köra skiten i botten..

"Hörrni, ni vet det där operativet som har 60% av marknaden? Vi skippar det, vi kör Windows phone istället"

"Hur stor marknadsandel har det?"

"Gå till ditt rum."

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Han kommer från Microsoft från början. Det går teorier om att han började på Nokia med syfte att sänka värdet för att Microsoft senare skulle kunna köpa upp dem.

På ett sätt låter det absurdt, men samtidigt så sammanfaller Nokias resa mot avgrunden otäckt väl med när Elop började där.

Jo jag vet historien bakom denna herre. Frågan är bara om det är rätt man på rätt plats. MS omdöme har ju på senare tid inte varit helt skrupelfritt.
Har han dessutom verkligen sagt det som någon tidigare i tråden sa att han ville avveckla Xbox så kunde dom ju inte satt än sämre gubbe på jobbet att just förvalta Xbox. Iofs så sköt dom väl sig själva i foten rätt bra ens innan release för den konsolen.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jo jag vet historien bakom denna herre. Frågan är bara om det är rätt man på rätt plats. MS omdöme har ju på senare tid inte varit helt skrupelfritt.
Har han dessutom verkligen sagt det som någon tidigare i tråden sa att han ville avveckla Xbox så kunde dom ju inte satt än sämre gubbe på jobbet att just förvalta Xbox. Iofs så sköt dom väl sig själva i foten rätt bra ens innan release för den konsolen.

Ja, de verkar ha lyssnat på honom redan innan han blev tillsatt isåfall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Alltså... Efter windows 8 klaveret, Nokia debaclet, avskrivningen av första surface... Hur många fötter har Microsoft att självmant sätta en hagelsalva i? Elop på Xbox divisionen efter hans uttalanden?

Blir inte riktigt klok på hur företaget tänker internt nu för tiden.

Permalänk
Snusfri

Just saying..

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Stämmer grafen så är det alltså skitsnack att påstå att det gick dåligt för Nokia innan Elop tillträdde. Det framgår med all önskvärd tydlighet att resan mot avgrunden inleddes med Elop. Jag är inte mycket för konspiratiosteorier men just dem om att Elop tillsattes för att köra Nokia i botten och bli ett lätt byte för Microsoft verkar inte helt tagen ur luften.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag vet inte det, min kollega arbetade på ett projekt med nokia ett år innan iphone släpptes och fick då leka runt med deras smartphone de utvecklat. Tyvärr så var det tydligen två läger inom Nokia som kämpade, den ena som var på smartphone som framtiden och den klassiska med deras gamla hederliga telefoner som core. Det verkar som de senare vann vilket resulterade i en katastrofal försening. hade de bara släppt den telefonen där och då tror jag att vi hade haft en helt annan fördelning på marknaden.

Nokia är inte det första företaget som rasat då de inte lyckats svänga tillräckligt snabbt. Det kommer inte heller bli det sista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdurabo:

Nokia är inte det första företaget som rasat då de inte lyckats svänga tillräckligt snabbt. Det kommer inte heller bli det sista.

Microsoft nästa?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Nokia var tyvärr påväg ner långt innan Elop. Hade de bara släppt Maemo tidigare istället för att hålla kvar vid Symbian in i det sista så kanske det skulle ha sett annorlunda ut idag.

Gillar för övrigt hur Tomi Ahonen spinner sina grafer för sitt eget syfte. Istället för att visa Android som platform använder han Samsung som inte var så stora i början. Sur för att han fick sparken från Nokia måhända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hoppas han genererar bättre vinst i MS hus än i Nokias .

Elop är skicklig, det var aldrig meningen att generera vinst åt Nokia

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Elop är skicklig, det var aldrig meningen att generera vinst åt Nokia

Nej det är väl rätt uppenbart att hans uppgift var att bränna ner Nokia till grunden så att MS kunde skambuda sig till patentportföljen då dom inte själva klara av att tillverka hårdvaran.
Sen hans uttalande om att Xbox borde avvecklas känns ju rätt ironiskt att dom sätter honom vid rodret för just den filialen. Men som sagt det fanns ju uppenbarligen vissa trots MS tappra försök att redan vid presentation döda Xbox innan den släpptes som köpte den. Nu kommer Elop och sätter spiken i kistan .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Alltså det där pressmeddelandet av Julien är ju rena standardformuleringarna. Vilket dravel!!

Sen Stephen "Trojanska Hästen" Elop som chef över Xbox när han sagt att Xbox borde avvecklas(!) <--- WTF?!?

Som nån annan sa innan i tråden, jag fattar inte hur Microsoft tänker....alltså....jösses!

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

Alltså det där pressmeddelandet av Julien är ju rena standardformuleringarna. Vilket dravel!!

Sen Stephen "Trojanska Hästen" Elop som chef över Xbox när han sagt att Xbox borde avvecklas(!) <--- WTF?!?

Som nån annan sa innan i tråden, jag fattar inte hur Microsoft tänker....alltså....jösses!

kännner precis samma sak!

XBOX kommer nog läggas ner tror jag, och det baserar jag på det Elop sagt om XBOX borde avvecklas och vad som hände när kan kom vid makten på nokia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Hoppas han genererar bättre vinst i MS hus än i Nokias .

Det gör han säker för sin egen del

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det gör han säker för sin egen del

Ja en sån herre har säkerligen ett bra arvode.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av som99:

Så då kommer det bli en Xbox N-Gage edition