Långsam dator... vad ska jag göra

Permalänk
Avstängd

Långsam dator... vad ska jag göra

Hejsan jag har en dator som har varit snabb men som är riktigt långsam och tar 5 min att starta. Datorn är från 2010. Det är en Dell Studio XPS med 2 st 1 TB hårddiskar, Intel Core i5 660 3,33 GHz, Nvdia Geforce Gts 240 1 gb. Windows 7 Home Premium. Nu kommer dom 2 stora problemen som jag hoppas någon kan hjälpa mig med DEt är nämligen så att det är en OEM licens och jag vet inte hur man gör eller vart installations filen för den ligger på datorn... Har letat men hittar den inte så jag undrar om jag kan låna en Windows 7 Home Premium skiva från en kompis och sedan skriva in OEM kdoen kommer det funka???
Sen vet jag inte riktigt hur man ska boota datorn... Vilken knapp ska jag trycka på??? SEn kommer det andra problemet jag har massa köpta program installerade på datorn men det var 1 gång licens på dem så vad ska jag göra??? Jag kommer om jag formaterar datorn bli av med Office 2007 som jag gillar bättre än 2010 och massa andra program som Norton som gäller i 1 år. Sista frågan är om jag sätter in en SSD och vill ha operativsystemet på den hur gör jag då när jag har en OEM licens där installations filen ligger på min nuvarande hårddisk??? Hoppas några kunniga personer kan hjälpa mig

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk

Det går att använda din oem kod även om du använder din kompis windows skiva, men det ska vara samma windows på skivan som på den du köpte med koden. så köpte du home premium så kan du låna hans home premium.

Boota datorn? Tror du menar boota med skivan då? om du kollar i början när du startar datorn så ser du några alternativ att trycka på kolla under vilken knapp som BIOS, BOOT SETUP, BOOT MENU klicka på den knappen som det står under. Då ska du välja vilken hårdvara som ska bootas först och då väljer du CD/DVD ROM och startar om datorn med skivan i cd romen. och följer sedan windows setup. Du kan lägga över dina 1 gång licens program på ett usb minne/ extern hårddisk. sen lägger du över dom på datorn när du omformaterat.

Du kan installera windows på ssd disken utan installations filerna ligger där om du har en windows skiva.

Mvh: PJ

Visa signatur

NZXT Phantom
MSI 970A-G43, Socket-AM3+
Amd athlon II x2 cpu
Geforce 8800 gpu
2x Corsair DDR3 1333MHz 2GB

Permalänk
Avstängd

Slimdex ..istället med att installera om systemet så testa att köra en register cleaner [använd den förinställda Auto läget] så ska du se att pc:n blir lika snabb som den var den dagen den var nyinstallerad... kör detta 1-4ggr/månaden så håller sig registret fräscht.

Ett bra program är Registry Clean expert .. finns otroligt många olika..
Detta skulle jag iaf testa innan jag ens funderade på en ominstallation.

Permalänk

På Dell är det alltid: F2=BIOS setup F12=Quick boot menu När du köpt och monterat din nya SSD i datorn. Starta och sätt i installations DVDn. När DVDn är isatt, håll ner Power knappen igen så datorn stängs av. Tryck på Power igen och när Dell logon syns, tryck på F12. Nu visar en mängd start alternativ. Välj att boota från DVD. Nu startar datorn på DVDn och installations programet börjar.

Tänk på att: 1. Om de 2 gamla diskarna sitter i RAID måste du ställa om så de inte står i RAID (innan du gör det, se till att du flyttat dina filer som du vill spara någon annanstanns). 2. I BIOS måste diskkontrollern vara inställd på AHCI för att SSDn skall fungera. 3. All den här infon hittar du genom att gå in i BIOS genom att trycka F2 när Dell logon syns när datorn startar.

Tips: Kontrollera på Dells support site om det finns en nyare BIOS version. Installera den senaste BIOS versionen först. Enkel operation. Starta ditt nuvarande sega Windows. Ladda ner senaste BIOS versionen från Dell och välja att köra filen.

Tips 2: För att datorn skall starta snabbt, se till i BIOS att SSDn står först i boot ordningen. Om du t.ex DVDn först (vilket brukar vara standard från fabrik) så läser datorn där först vilket kostar någon sekund i start tid.

SSD köp tips: Samsung EVO

Permalänk
Medlem

Vill du bara ominstallera utan att trycka i SSD kan detta vara värt att läsa!
http://www.dell.com/support/troubleshooting/se/sv/sebsdt1/KCS...

Fler alternativ:
http://www.dell.com/support/troubleshooting/rs/ru/sebsdt1/KCS...

När det gäller de flesta köpta program är det ju bara att skriva ner nyckeln och efter ominstallationen/fabriksåterställningen ladda ner programmen igen och registrera med nyckeln du har.

Här har du nedladdningslänkar till Office 2007 (Fullt lagliga!!). Svenska versioner längst ner:
http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/51-...

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WhiteOnyx:

Slimdex ..istället med att installera om systemet så testa att köra en register cleaner [använd den förinställda Auto läget] så ska du se att pc:n blir lika snabb som den var den dagen den var nyinstallerad... kör detta 1-4ggr/månaden så håller sig registret fräscht.

Ett bra program är Registry Clean expert .. finns otroligt många olika..
Detta skulle jag iaf testa innan jag ens funderade på en ominstallation.

länka det finns så många när jag googla

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz