Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Medlem

Jag tycker ni alla ska ta och se denna video

http://www.youtube.com/watch?v=BYTlN6wjcvQ&index=43&list=FLTU...

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EyeNEye:

Det är skillnad

Min farsas ex-vän spenderade helgerna med att njuta/lyssna på kablar. Han förstod verkligen inte hur man kunde köpa sig ett dyrt och fint system, och slänga in biltema-kablar, enligt honom.

Musik är så svårt bedömt. Så mycket personlig smak och tycke, sedan en släng av "omöjligt-att-det-där-är-bättre-än-mitt-system"..

Antar detdär var lätt ironiskt menat, men det är ju ganska enkelt att räkna på, om man tar i beaktande "skineffekten" så behöver vi följaktligen tex ett 1" vattenledningsrör med minst 1,6mm godstjocklek så får vi med allt, oavsett om det går att höra eller ej.

Det andra blir ju sas bara dead space.

Jag har alltid undrat varför det är en massa stoppning runt en del väldigt exklusiva kablar, någon som vet?
Försöker förstå tanken bakom, men Jag går bet på att ens försöka gissa hur de som skapat dessa egentligen har tänkt...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus82:

Mycket bra och intressant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Så det är skillnad på kablar för att din farsas före detta polare tycker att det är det...?
Det är klart att om man spenderar 10000kr på en kabel att man kommer att höra skillnad, men det är osannolikt att andra i ens omgivning gör det. Placeboeffekten när den är som bäst.

I övrigt så finns det flera företag och individer som satt upp utmaningar med priser i miljonklassen för den som konsekvent kan höra skillnad mellan en lampkabel/billig högtalarkabel och en "high-end-kabel". Ingen har klarat av detta i dagsläget.

Om man förstår ens lite om elektronik så bör man kunna greppa att alla påståenden om kryogeniskt frysta kablar med polariserade kristaller och dittan och dattan är en massa pseudovetenskap. Är ingen elektronikguru själv men för det mesta märker man inte mycket mer skillnad än på grovleken på kabeln (ledarstorleken) och hur bra skärmad den är, det krävs inget hokuspokus för att göra en bra kabel. Att leda ström är ingen jättekonst idag precis. Skulle tveklöst sätta dom där pengarna som går till svindyra kablar på att köpa bättre högtalare eller mer musik.

Håller med det som nämnts tidigare i tråden att det finns många självutnämnda experter som minsann skulle höra skillnad på allt möjligt, men som inte satts upp till bevis. Det är lätt att låta munlädret gå så länge man inte har testat på ett korrekt sätt. Själv ställer jag mig ytterst tveksam till om jag skulle höra någon skillnad på kablar.

Detta är givetvis min högst personliga åsikt.

Förmodligen skulle du inte höra skillnad, inte jag heller för den delen. Det är blandningen av material som gör det, I guess.

De kan (brukar) vara av rent mekaniskt bättre kvalitet! Billiga skitkablar kan ställa till det: glapp (jodå även mitt i kabeln), dåliga pressningar, för låga kontakttryck, dåligt ledande metaller, taskiga skärmar mm.

För högtalarkabel gäller det att välja rätt area, dvs. hur mycket koppar man behöver för att effekten skall tas tillvara. För de flesta räcker det med vanlig 220V mjuk inomhus ledning. Tunnare än det och man riskerar effektförluster. Speciellt i lite längre ledningar eller om man har effektkrävande högtalare och förstärkarjärn därefter, kanske man måste fundera på ännu lite tjockare.
I vissa installationer kan också en platt högtalarkabel (där grövre dimension behövs) vara intressant. Den kan nämligen gömmas bakom lister, eller gå under golv.

Det är inte bara signalen man betalar för, utan för lödningen, materialvalet etc.

Sedan så kan man inte ta ett blind-test allt för seriöst. Örat anpassar sig efter några gånger till den musik/ljud man spelar upp och man kan villa bort sig i allt för hög bas eller diskant och slutresultatet blir trådar som dessa...

Skrivet av Mizzarrogh:

Antar detdär var lätt ironiskt menat, men det är ju ganska enkelt att räkna på, om man tar i beaktande "skineffekten" så behöver vi följaktligen tex ett 1" vattenledningsrör med minst 1,6mm godstjocklek så får vi med allt, oavsett om det går att höra eller ej.

Det andra blir ju sas bara dead space.

Jag har alltid undrat varför det är en massa stoppning runt en del väldigt exklusiva kablar, någon som vet?
Försöker förstå tanken bakom, men Jag går bet på att ens försöka gissa hur de som skapat dessa egentligen har tänkt...

Nej då, inte alls. Det var hans hobby

Isolering, så att kabeln/metallen inte tar stryk ifall man böjer på den. Även avskärmning brukar finnas.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Det beror på vad du menar med stoppning men ledarna behöver hållas fast på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Den jag tänkte på såg ut som så att det var en massa kopparkablar i mitten som var flerkardeliga (och alltså lätta att böja) och runt dessa var det ett mycket tjockt hölje, typ flera centimeter tjockt, av något skummt icke ledande material.

Edit, det var två likadana så det kunde inte bli kortslutning innuti dem hur mycket man än skulle ha böjt, dessutom skulle man ställa dem på vägkoner i miniatyr vilket gjorde mig ännu mer konfunderad...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Förmodligen skulle du inte höra skillnad, inte jag heller för den delen. Det är blandningen av material som gör det, I guess.

De kan (brukar) vara av rent mekaniskt bättre kvalitet! Billiga skitkablar kan ställa till det: glapp (jodå även mitt i kabeln), dåliga pressningar, för låga kontakttryck, dåligt ledande metaller, taskiga skärmar mm.

För högtalarkabel gäller det att välja rätt area, dvs. hur mycket koppar man behöver för att effekten skall tas tillvara. För de flesta räcker det med vanlig 220V mjuk inomhus ledning. Tunnare än det och man riskerar effektförluster. Speciellt i lite längre ledningar eller om man har effektkrävande högtalare och förstärkarjärn därefter, kanske man måste fundera på ännu lite tjockare.
I vissa installationer kan också en platt högtalarkabel (där grövre dimension behövs) vara intressant. Den kan nämligen gömmas bakom lister, eller gå under golv.

Det är inte bara signalen man betalar för, utan för lödningen, materialvalet etc.

Sedan så kan man inte ta ett blind-test allt för seriöst. Örat anpassar sig efter några gånger till den musik/ljud man spelar upp och man kan villa bort sig i allt för hög bas eller diskant och slutresultatet blir trådar som dessa...

Nej då, inte alls. Det var hans hobby

Isolering, så att kabeln/metallen inte tar stryk ifall man böjer på den. Även avskärmning brukar finnas.

Menar du på allvar att blandningen av material i en kabel påverkar ljudupplevelsen? Har vi någon med superhörsel (Superman) som kan avgöra denna fråga?

Och varför ska man inte ta ett blindtest allt för seriöst? Örat villar bort sig? Vad är det för argument? Ska man försöka att seriöst testa skillnaden i ljudkvalitet mellan komponenter (vad det nu än må vara) så kan jag inte se att det finns något mer objektivt sätt än ett blindtest.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Tycker det är intressant hur ljud uppfattas av olika människor.

Jag känner själv att jag tycker att det är skillnad på spotify med och utan min lilla usb-DAC, och sen när man lyssnar på en riktig vinyl så blir det ännu bättre, förutsatt att det är en bra inspelning, typ Led Zeppelins 2.

Det är väl som alltid; ljud är subjektivt, lev med det.

Det är ju precis samma sak som med vinsmakare. En människa med få smaklökar känner ingen direkt skillnad på 43 kronorsvinet på systemet och det för 243 kronor, medens en "riktig" vinsmakare med fler smaklökar tycker det dyrare vinet är bättre pga. att det smakar mer och antagligen bättre.

Du vet ju egentligen INTE om det verkligen blivit bättre ljud med bättre elektronik OM du inte har lyckats identifiera skillnaderna o pekat ut den bästa kombinationen i ett blindtest. Det är väldigt mkt psykologi inblandat också, vet du att sakerna är dyrare tror hjärnan att det är bätre.

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem

jag köpte just en USB-DAC, ska bli intressant att prova, ville egentligen ha en Topping D3 men snikade lite och tog en för halva det priset:

http://www.ebay.com/itm/HA-info-U2-Plus-V2-AD1852-USB-Sound-C...

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

jag köpte just en USB-DAC, ska bli intressant att prova, ville egentligen ha en Topping D3 men snikade lite och tog en för halva det priset:

http://www.ebay.com/itm/HA-info-U2-Plus-V2-AD1852-USB-Sound-C...

http://www.audiophonics.fr/images2/7643/7643_HA-INFO_U2PLUS_V...

Gissningsvis kommer den att fungera exakt lika bra som ditt integrerade ljudkort!

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kablarnas kvalitet håller jag med om ökar till en viss gräns (några hundralappar kan man nog lägga totalt i en hemanläggning tycker jag), men när man kommer upp i summor som handlar om flera (tio)tusen kronor är det bara säljsnack och båg det handlar om. Det finns ingen grund för att man skulle behöva mer än en, som du säger (och som jag också skrev tidigare), tillräckligt grov kabel som klarar av att hantera den signalen som ska skickas. Att kabeln tillverkas av vettiga material och inte hampa utgår jag ifrån oavsett.

Formatet på kabeln (platt/rund osv.) har väl ingen större betydelse än just den som du påpekar, att det kan vara lättare att dra kabeln och dölja den, kanske är det lite estetiskt snyggt också beroende på modell. Att folk betalar tiotusentals kronor för kablar tycker jag är rent vansinne och liknar nästan religiös fanaticism eftersom de ofta tror villkorslöst på att det gör en skillnad.

Min egen plan är att köpa en lagomt billig kabel när jag uppgraderar till en lite seriösare anläggning (är på min första ) och sleeva kablarna så det ser lite mer high end ut Kanske ska man trycka in lite play-doh i sleeven också så kabeln ser lite biffigare ut, då låter det ju bättre också

Kolla videon som Linus82 länkade till ovan och fundera en gång till över din syn (hehe!) på blindtest. Var mycket intressant tyckte jag.

Permalänk
Medlem

Köpte ett ljudkort för 398 och ersatte mitt inbyggda realtec, blev som otroligt imponerad över förbättringarna som natt och dag om jag ska vara ärlig. , sedan har jag en hörlursförstärkare också som är underbar.

Men skillnaden mellan mitt ljudkort och ett för 2000 vet jag ej om de är värda pengarna

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Den jag tänkte på såg ut som så att det var en massa kopparkablar i mitten som var flerkardeliga (och alltså lätta att böja) och runt dessa var det ett mycket tjockt hölje, typ flera centimeter tjockt, av något skummt icke ledande material.

Edit, det var två likadana så det kunde inte bli kortslutning innuti dem hur mycket man än skulle ha böjt, dessutom skulle man ställa dem på vägkoner i miniatyr vilket gjorde mig ännu mer konfunderad...

Det kan handla om att få ledarna på ett visst avstånd för att det ska bli nån viss egenskap på kabeln, ganska vanligt om det är hf kablahe, mindre viktigt i audioomrädet, och kabellyftare ? är humbugg för ljudkvaliten iallafall.

Skrivet av Cinder:

Kablarnas kvalitet håller jag med om ökar till en viss gräns (några hundralappar kan man nog lägga totalt i en hemanläggning tycker jag), men när man kommer upp i summor som handlar om flera (tio)tusen kronor är det bara säljsnack och båg det handlar om. Det finns ingen grund för att man skulle behöva mer än en, som du säger (och som jag också skrev tidigare), tillräckligt grov kabel som klarar av att hantera den signalen som ska skickas. Att kabeln tillverkas av vettiga material och inte hampa utgår jag ifrån oavsett.

Formatet på kabeln (platt/rund osv.) har väl ingen större betydelse än just den som du påpekar, att det kan vara lättare att dra kabeln och dölja den, kanske är det lite estetiskt snyggt också beroende på modell. Att folk betalar tiotusentals kronor för kablar tycker jag är rent vansinne och liknar nästan religiös fanaticism eftersom de ofta tror villkorslöst på att det gör en skillnad.

Min egen plan är att köpa en lagomt billig kabel när jag uppgraderar till en lite seriösare anläggning (är på min första ) och sleeva kablarna så det ser lite mer high end ut Kanske ska man trycka in lite play-doh i sleeven också så kabeln ser lite biffigare ut, då låter det ju bättre också

Kolla videon som Linus82 länkade till ovan och fundera en gång till över din syn (hehe!) på blindtest. Var mycket intressant tyckte jag.

Ja man bör ha en sund kvalitetskabel men dyrkabel är inte sunt.
Jag tror att du har sunda tankar

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Menar du på allvar att blandningen av material i en kabel påverkar ljudupplevelsen? Har vi någon med superhörsel (Superman) som kan avgöra denna fråga?

Och varför ska man inte ta ett blindtest allt för seriöst? Örat villar bort sig? Vad är det för argument? Ska man försöka att seriöst testa skillnaden i ljudkvalitet mellan komponenter (vad det nu än må vara) så kan jag inte se att det finns något mer objektivt sätt än ett blindtest.

De dyra kablarna har oftast bättre avskärmning vilket gör dem mindre känsliga för störningar från andra kablar och apparater i dess närhet.
De har även oftast lägre syrehalt i koppartråden, vilket gör det enklare för signalen att ta sig fram och behålla sin kvalitet. Och just att de har koppartråd och inte någon annan billigare tråd.

Örat tappar finliret efter en stund. Mitt öra gör det efter en stund. Tycker att allt låter likadant efter en stund

Det här en diskussion som kan pågå i veckor...som jag sa tidigare, det är så många aspekter som spelar in. Vad man gillar, bas? diskant? mellanregister?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Jo, jag skulle aldrig lägga för mycket pengar på kablar. Så pass bra öron har jag inte. Det är inte värt pengarna om jag inte kan höra't

Du får sleeva kablarna, så de ser ut som köttiga armar på golvet

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Spontant, det är allmänt känt att ljudkort presterar bra mycket bättre än separata förstärkare eller recievers. Däremot är det mer man betalar för än bara DACen när det kommer till Hifi. Strömstyrkor, karaktär, in och utgångar osv.

Med det sagt, hörlurar är jobbiga att testa. Stereoplaceringen blir fel, separationen av högt och lågt kommer inte ut på samma vis. Likaså är deras utrustning, tråkigt nog, kanske på gränsen för vad ett par öron kan uppskatta när det kommer till hörlurar. Möjligen hade de haft ett annat resultat om de hade testat med riktiga högtalare.

Lite kuriosa, var ner på Hifiklubben här om veckan för att dregla över mina framtida drömmars drömmar (B&W 802D) och jämföra med vad jag har idag. Kan väl säga som så att rummets storlek och utformning gör enormt mycket för ljudet. Min nuvarande anläggning (stereo) ligger i 30-35 000krs klassen, steget upp för mig hade varit exempelvis Klipsch Palladium F37 som kostar 60-65 000kr och då tänker jag behålla förstärkaren då jag vet att den passar bra ihop även med Palladium. Steget upp till B&W 802D är, på sin höjd, minimalt trots att de kostar ytterligare 40 000kr men ja de är bättre på alla punkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Att blindtest är en förutsättning för att eliminera bias är ett faktum, inte en trosfråga. Det används inom alla vetenskapliga grenar och är inget nytt. Faktumet att det fortfarande kan finnas bias även med blindtest nedvärderar inte dess användning det minsta.

Skulle gärna vilja höra något rationellt argument mot blindtest.

Du blandar ihop konceptet blindtest, som är utmärkt, med hur blindtest är utformade vid "test/utvärdering" av ljudåtergivningsprodukter.
Jag har ingen kritik mot blindtest i andra (mer vetenskapliga) sammanhang, utan det är enbart i detta sammanhang, och som de är utformade.
Med annan utformning tror jag båda sidor skulle bli nöjda.

Trosfrågan blir: är det den "avtrubbade" lyssningsförmågan pga av testets påverkan på subjektet som testas eller är subjektet helt opåverkat av testförfarandet?
Ifall testlyssning inte sker på samma sätt som normal lyssning hur kan man då veta att resultatet är applicerbart på normal lyssning?
Ifall en majoritet av öppen lyssning säger emot resultaten vid blind testning måste ju det blinda testandet ifrågasättas tills man förstår varför de ger olika resultat, blindtestsidans svar på varför de skiljer är oftast hårresande irrationella, ogenomtänkta och världsfrånvända.
Denna fråga tas i princip aldrig upp blindtestförespråkarna även om de är de första att ta upp hur lättpåverkade våra hjärnor är...

Sen är hela denna debatt meningslös eftersom den inte handlar om vetenskap, eller ens utvärdering inför köp, de flesta som visar glädje över blindtest(icke)resultaten skulle aldrig köpa något ändå, de vill bara ha bekräftelse på deras världsuppfattning är korrekt, för det är "bevisat" genom blindtest (som ju är jättevetenskapligt, i teorin iaf). Därför sa jag redan från början, lås tråden...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem

Hör en väldigt stor skillnad med min setup jämfört med min mobos inbyggda iaf

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det kan handla om att få ledarna på ett visst avstånd för att det ska bli nån viss egenskap på kabeln, ganska vanligt om det är hf kablahe, mindre viktigt i audioomrädet, och kabellyftare ? är humbugg för ljudkvaliten iallafall.

Ja man bör ha en sund kvalitetskabel men dyrkabel är inte sunt.
Jag tror att du har sunda tankar

Intressant, jo, fast HF kabel brukar man ju ha ett bestämmt avstånd och en skärm runt, tror inte detta var HF kablage heller vad det såg ut.

Hade jag konstruerat en HF kabel av grövre dimmension hade jag lagt fasta distanser innuti och en kärna i mitten samt ett skärmhölje runt och ett issoler/skydds skikt utanpå det som det är i vanlig HF kabel, HF ledare för väldigt extrema prestanda brukar ju fö vara gjorda av just kopparrör (eller nät, etc) som ytterhölje och ha tex nylondistanser till kärnan.

Tycker dock att det var skummt den var oskärmad om det nu verkligen var HF tänk bakom dock...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Du blandar ihop konceptet blindtest, som är utmärkt, med hur blindtest är utformade vid "test/utvärdering" av ljudåtergivningsprodukter.
Jag har ingen kritik mot blindtest i andra (mer vetenskapliga) sammanhang, utan det är enbart i detta sammanhang, och som de är utformade.

Trosfrågan blir: är det den "avtrubbade" lyssningsförmågan pga av testets påverkan på subjektet som testas eller är subjektet helt opåverkat av testförfarandet?
Ifall testlyssning inte sker på samma sätt som normal lyssning hur kan man då veta att resultatet är applicerbart på normal lyssning?
Ifall en majoritet av öppen lyssning säger emot resultaten vid blind testning måste ju det blinda testandet ifrågasättas tills man förstår varför de ger olika resultat, blindtestsidans svar på varför de skiljer är oftast hårresande irrationella, ogenomtänkta och världsfrånvända.
Denna fråga tas i princip aldrig upp blindtestförespråkarna även om de är de första att ta upp hur lättpåverkade våra hjärnor är...

Sen är hela denna debatt meningslös eftersom den inte handlar om vetenskap, eller ens utvärdering inför köp, de flesta som visar glädje över blindtest(icke)resultaten skulle aldrig köpa något ändå, de vill bara ha bekräftelse på deras världsuppfattning är korrekt, för det är "bevisat" genom blindtest (som ju är jättevetenskapligt, i teorin iaf). Därför sa jag redan från början, lås tråden...

Menar du att vissa komponenter låter bättre vid öppen lyssning än vid blindtest och att inga psykologiska faktorer spelar in? Den gängse uppfattningen, för alla utom "audiofiler", är ju tvärtom.

Tråden har fortfarande diskussionsunderlag, så sluta kolla den om du är trött på motargument.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag kan inte höra någon skillnad på det inbyggda ljudkortet och mitt Creative X-Fi Fatal1ty när jag kör TOSLINK till min receiver. Däremot hördes det en jävla skillnad när man körde ljudet analogt till ett par Gigaworks T20 högtalare.
Skulle inte köpa en extern DAC eller extra ljudkort om man endast drar ljudet optiskt till en (i mitt fall) receiver t.ex.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Menar du att vissa komponenter låter bättre vid öppen lyssning än vid blindtest och att inga psykologiska faktorer spelar in? Den gängse uppfattningen, för alla utom "audiofiler", är ju tvärtom.

Det är väl klart att psykologisk faktorer spelar in vid öppen lyssning likaså, vem skulle säga emot det?
Jag har iaf inte sett eller hört någon audiofil eller annan påsta det.
Vissa av de typiskt påstådda faktorerna är dock just sånt jag beskrivit som "hårresande irrationella, ogenomtänkta och världsfrånvända".
Tror problemet delvis är att de flesta har en väldigt svag relation till hifi-världen, och "audiofiler".
Istället för att kalla dem för tokstollar kanske man borde kommunicera och lära känna dem bättre, crazy idea, i know...

Skrivet av Phod:

Tråden har fortfarande diskussionsunderlag, så sluta kolla den om du är trött på motargument.

Ingen idé att diskutera något där alla redan bestämt sig för vad som är rätt?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Intressant, jo, fast HF kabel brukar man ju ha ett bestämmt avstånd och en skärm runt, tror inte detta var HF kablage heller vad det såg ut.

Hade jag konstruerat en HF kabel av grövre dimmension hade jag lagt fasta distanser innuti och en kärna i mitten samt ett skärmhölje runt och ett issoler/skydds skikt utanpå det som det är i vanlig HF kabel, HF ledare för väldigt extrema prestanda brukar ju fö vara gjorda av just kopparrör (eller nät, etc) som ytterhölje och ha tex nylondistanser till kärnan.

Tycker dock att det var skummt den var oskärmad om det nu verkligen var HF tänk bakom dock...

Jag har inte sett den kabel du syftar på men att man behöver skärm för hf ledare är inte riktigt, men troligen handlar det om att fixera ledarna så att avståndet och därigenom kabelns egenskaper inte förändras, kapacitans och induktans påverkas av avståndet mellan ledarna.

Skrivet av warh0g:

Jag kan inte höra någon skillnad på det inbyggda ljudkortet och mitt Creative X-Fi Fatal1ty när jag kör TOSLINK till min receiver. Däremot hördes det en jävla skillnad när man körde ljudet analogt till ett par Gigaworks T20 högtalare.
Skulle inte köpa en extern DAC eller extra ljudkort om man endast drar ljudet optiskt till en (i mitt fall) receiver t.ex.

Du formulerar dig underligt, det som sitter efter mottagaränden på toslinken är ju det som som sköter omvandlingen så det är ju receiverns dac du använder.
Snarlikt de frågor som kommer om att köpa ljudkort till usbheadset.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Aha, då tror jag att jag fattar grundtanken, men har inte sett något liknande på riktiga HF kablar därav funderingen...
Nej, det är sant, men man tycker ju sådär spontant att skärm borde uppfattas som obligatoriskt i just sådanahär sammanhang, men det är kanske en subjektiv fråga... Borde nog för visso inte påverka signalen i själva kabeln om man har det eller ej i detta sammanhang dock tror jag, utan att veta...

.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Att blindtest inte skulle vara vetenskapligt i ljudsammanhang är ju ett skrattretande påstående. Jag håller med om att det är ett aningen onaturligt sätt att sitta och lyssna på något i en väldigt fokuserad situation som det är i ett "kliniskt" blindtest, men då finns ju även alternativet att blindtesta i t.ex. hemmamiljö över längre tid där testpersonen inte vet vad denne lyssnar på.

Med tanke på hur väl dokumenterat det är med psykologiska faktorers påverkan vid kognitiva upplevelser är det helt oresonligt att ens överväga vad någon tror att dom upplever i en situation med öppen lyssning. Du får gärna ge exempel på vilka irrationella, ogenomtänkta och världsfrånvända förklaringar som ges vid tolkning av seriöst och korrekt genomförda blindtester. Om det är några som brukar komma med irrationella och världsfrånvända förklaringar så är det ju just audiofiler som köpt dessa svindyra kablar och dito, vad finns det t.ex. för vetenskapliga belägg för att en kabel skulle fungera bättre åt ena hållet än andra som vissa hävdar?

Debatten handlar om vetenskap och vetenskaplig metodik samt hantering av resultat, vilket är ett problem eftersom många självutnämnda experter inte har en janne om hur saker och ting ska gå till och vilka fallgropar det finns. Tydligen har man inte lyckats helt och hållet på TomsHardware heller eftersom till och med lekmän kan peka ut fel i testmetodiken. Vad har blindtest för nödvändig koppling till utvärdering inför köp? Det är väl ändå mer intressant att t.ex. slå hål på myterna som så många dumpar ner enorma pengar i på grund av ren och skär oförståelse, och på så sätt gynna både konsumenterna och yrkesmänniskorna i branschen genom att eliminera missuppfattningar och skapa en ärligare marknad.

Tråden ska inte låsas bara för att du felaktigt anser att det inte finns ett värde i diskussionen och dess innehåll. Du är välkommen att komma med argument grundade på bevis för att föra fram din sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte sett den kabel du syftar på men att man behöver skärm för hf ledare är inte riktigt, men troligen handlar det om att fixera ledarna så att avståndet och därigenom kabelns egenskaper inte förändras, kapacitans och induktans påverkas av avståndet mellan ledarna.

Du formulerar dig underligt, det som sitter efter mottagaränden på toslinken är ju det som som sköter omvandlingen så det är ju receiverns dac du använder.
Snarlikt de frågor som kommer om att köpa ljudkort till usbheadset.

Ja det var inte helt genomtänkt kanske Det jag menade var att det inte gjorde någon skillnad på att ha ett "dyrt" (X-Fi låg på 2000 när jag köpte det) och en "billig" integrerad krets när man drar ljudet till en receiver (DAC) via TOSLINK.
Ää skit samma, låter lite kaka på kaka nu när jag läser det haha.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Vad som förvånar mig mest är antaganted att bara för man har en dyr anläggning hemma så är man duktig på att lyssna.
Det är lite som att säga att bara för man har en snabb/dyr bil så måste man vara en duktig racingförare =).

Det råder väl inget tvivel om att mycket hi-fi (och framförallt high-end) är "snake oil".
Jag menar på DA sidan så kostar de mest extrema kretsarna kanske ett par hundralappar styck, resten av de höga priserna hamnar på snygga chassin och fin känsla i knappar.
De mest extrema anslutningarna kostar även dom en bra slant även om dom inte direkt påverkar ljudet utan snarare estetiken (som bonus får man en extrem livslängd).

Det betyder såklart att för ett par hundralappar så kan någon kasta in dom bästa kretsarna i en pappkartong och på så sätt få nånting som både mäter och låter väldigt lika de dyrare sakerna.

På samma sätt som att en Caterham seven smiskar 5x så dyra bilar på en bana, men likväl så köper folk Porschar och Ferraris istället.
Vi gillar snygga och välgjorda saker, så är det bara.

Och i ärlighetens namn, fick du välja mellan:

och:

Så inte 17 tar man Claes ohlson lådan, även om den är lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Du vet inte vad en DAC är för något va?

När du tar ljudet optiskt från din datorn till din receiver så använder du DAC:en som är inbyggd i din receiver, inte den du har i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

...
Debatten handlar om vetenskap och vetenskaplig metodik samt hantering av resultat, vilket är ett problem eftersom många självutnämnda experter inte har en janne om hur saker och ting ska gå till och vilka fallgropar det finns. Tydligen har man inte lyckats helt och hållet på TomsHardware heller eftersom till och med lekmän kan peka ut fel i testmetodiken. Vad har blindtest för nödvändig koppling till utvärdering inför köp? Det är väl ändå mer intressant att t.ex. slå hål på myterna som så många dumpar ner enorma pengar i på grund av ren och skär oförståelse, och på så sätt gynna både konsumenterna och yrkesmänniskorna i branschen genom att eliminera missuppfattningar och skapa en ärligare marknad.

Har ställt frågan i en annan tråd men man fick aldrig svar;
vilka är de här stackars "audiofilerna" som "dumpar ner enorma pengar" ni oroar er över så mycklet samtidigt som ni ser ner på dem?

99% av befolkningen bryr sig inte ett skit, resterande 1% bryr sig, de är audiofiler och andra, bland audiofilerna är det ett fåtal som köper det som kallas för dyrkabel och andra saker som anses mer tveksamma av skeptikerna/objektivisterna.
De köper det för att de vill och kan, av allsköns anledningar, precis som folk köper vin, whisky, bilar och väljer pojk/flickvänner baserat på helt ovetenskapliga subjektiva grunder.

Ifall man tycker att tillverkare kommer med vilda påståenden, ta det med tilverkarna, be dem om bevis,
men kräv inte bevis av "audiofilerna", de har absolut inget de behöver bevisa. De är nöjda konsumenter.

Hela debatten är löjeväckande, att påstå att det är något samhällsproblem.
Det finns inga offer, det finns möjligtvis några i som lagt ett par/många tusen på något som fungerar men inte vid blindtest påstås uppvisa den skillnad som de själva finner sig uppleva.

Lär känna fler audiofiler, de bits inte, låna deras kablar, DAC:s tweaks osv, gör era egna blindtest, men släpp att det hela handlar om något slags välgärning för samhället, då kan vi istället börja på forumet och kräva att all de som påstår sig märka skillnader mellan olika skärmuppdateringsfrekvenser också ska bevisa i blindtest att de upplever också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Det är en mycket konstig invändning du har att blindtest passar på andra ställen men inte just när det gäller ljud. De psykologiska faktorerna är nämnligen precis samma. Man kan utforma blindtest på många sätt och ingen har sagt att just detta testet är "det som bevisar allt" eller något liknande; vad jag säger är att en förutsättning för att ett test överhuvudtaget är intressant vid en jämförelse av ljudkvalité mellan olika produkter inom ljud är att det är blindtestat.

Skrivet av pjäxa:

Vad menar du med "normal lyssning"? vad som testas är ifall man kan höra skillnader eller ej när man växlar mellan de olika källorna. Ingen drar slutsatsen "det finns ingen skillnad vid någon form av lyssning".

Kort förenklad lektion i hur vetenskaplig metod fungerar:

1. Man formulerar en hypotes. I detta fallet "Det finns ingen hörbar skillnad mellan apparat X,Y,C"
2. Baserat på hypotesen utformar vi ett test där vi kan förutspå vad utfallet skall bli om hypotesen är sann; i detta fallet låter vi ett par personer växla mellan de olika källorna och se om de kan med statistisk säkerhet identifiera någon skillnad. Om vår hypotes är sann förväntar vi oss att de ej hör skillnad.
3. vi utför testet. Stödjer resultatet hypotesen? I detta fallet gjorde den det. Det betyder inte att hypotesen är 'bevisad', det betyder endast att vi har lite stöd för den och att det kan vara dax att utforma ett nytt test.

Skrivet av pjäxa:

Umm nej; det är väntat och välförstått varför det ger olika resultat. Bias inverkan på upplevelser är extremt väldokumenterat och förekommer inom hur många områden som helst. Det är själva poängen med att blindtesta; tvärtom hade det varit dax att ifrågasätta vad vi egentligen vet om hjärnan, psykologi och människans sinnen om vi fått samma resultat vid blindtest som öppen lyssning; det hade varit väldigt häpnandsväckande nämnligen.

Skrivet av pjäxa:

vad är detta för non-sense egentligen? för det första är det vetenskap i allra högsta grad; få inte för dig något annat. För det andra är det extremt relevant till utvärdering inför köp eftersom du vill lägga pengar på rätt saker, får du mer ljudkvalité av att spendera 80% av budgeten på högtalarna och 20% på förstärkare,dac,kablar än 50/50 tex. Det är en högst relevant fråga om man är på jakt efter bra ljud och inte har obegränsad budget. I den meningen är det blindtestförespråkarna som är de "sanna audiofilerna".

Skrivet av pjäxa:

då kan vi istället börja på forumet och kräva att all de som påstår sig märka skillander mellan olika skärmuppdateriingsfrekvenser också ska bevisa i blindtest att de upplever också.

Ah du menar att detta inte är gjort? http://www.youtube.com/watch?v=a2IF9ZPwgDM

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss