Ingen skillnad på en DAC för 2000 Dollar och Realtek ALC889, test hos Tom's Hardware

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja det är trams, vill man åstadkomma större signatur skillnader så är verkligen inte kabelbyte något att satsa på, det finns inga holy grail kablar tyvärr folk.

Skrivet av Cinder:

Ja det är ju en del av problemet, att marknaden blir otrygg för en oinvigd, och invigda också för den delen.

Är det någon som rekomenderar sådant till någon nybörjare då?
Jag har då aldrig påstått att det behöver vara dyrt för att vara sunt för en nybörjare, tvärtom, det finns helt ok saker för små pengar, speciellt DIY.
Större problemen är väl nya generationer oändliga ikunskap inom hifi, basic ellära osv i dagsläget. Frågar efter en USB adapter till en äldre passiv högtalare osv.
Då är hotet inte en bransch de flesta inte ens kommer komma kontakt med, tvärtom de kommer bli "lurade" när de köper något på mediamarkt

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Är det någon som rekomenderar sådant till någon nybörjare då?
Jag har då aldrig påstått att det behöver vara dyrt för att vara sunt för en nybörjare, tvärtom, det finns helt ok saker för små pengar, speciellt DIY.
Större problemen är väl nya generationer oändliga ikunskap inom hifi, basic ellära osv i dagsläget. Frågar efter en USB adapter till en äldre passiv högtalare osv.
Då är hotet inte en bransch de flesta inte ens kommer komma kontakt med, tvärtom de kommer bli "lurade" när de köper något på mediamarkt

Har ofta sätt hur folk på forum rekommenderar dyra kablar och säger att det har stor betydelse för en bättre anläggning, har inte påstått att någon har gjort det i denna tråden, ärligt talat så har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg.
Jag vet att man kan bygga billiga kablar med hög kvalité för kaffepengar eftersom jag själv håller på mycket med DIY och jag tror bestämt jag nämnde det sist denna diskussionen kom upp här på sweclockers.

Fattar inte varför just DU känner dig träffad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Har ofta sätt hur folk på forum rekommenderar dyra kablar och säger att det har stor betydelse för en bättre anläggning, har inte påstått att någon har gjort det i denna tråden, ärligt talat så har jag inte orkat läsa igenom alla inlägg.
Jag vet att man kan bygga billiga kablar med hög kvalité för kaffepengar eftersom jag själv håller på mycket med DIY och jag tror bestämt jag nämnde det sist denna diskussionen kom upp här på sweclockers.

För att du citerade ett av mina inlägg som citerades,

ifall ingen nu har rekommenderat "dyra" kablar (vad det nu är) i denna tråd varför ta upp ämnet? Vi är ju rätt OT ändå...

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

För att du citerade ett av mina inlägg som citerades,

ifall ingen nu har rekommenderat "dyra" kablar (vad det nu är) i denna tråd varför ta upp ämnet? Vi är ju rätt OT ändå...

Ja men jag menade att citera cinder så sluta ta åt dig.
Det va ju diskussion om dyrkabel och jag gav en input herregud.

Permalänk
Medlem

Jag måste besvara ditt inlägg, du lägger fram så många felaktiga källor att jag får andningsproblem.

Skrivet av pjäxa:

Jag vill ju att du ska bilda dig en egen uppfattning inte tro varken på mig eller på andra som säger att de vet sanningen,
det verkar du inte ha gjort, du hänvisar till tester som gjorts av ANDRA, men säger att du inte ens tänker lägga tiden själv på det.
Min uppfattning kommer inte från andras åskter utan från egna jämförelser och upplevelser under åratals tid inte och de är inte bevis för något utan en åsikt (ej korrekta enligt vetenskaplig metod, men hyfsat ickebiased då jag inte betalat, i många fall inte känt till pris ens, och inte bryr mig ett skit om utseendet på kablarna, ok dödskallar går bort men rosa strumpor och nallebjörnar skulle få sitta i min anläggning...).
oftast har jag frågat andra om de hört någon skillnad alls , inte just det som jag tyckt mig höra, och i de flesta fall har andra (ointresserade skeptiska ickeaudiofiler) påstått sig höra samma skillnader, vilket enbart är anekdotiskt visst , men tillräckligt för att jag ska känna att jag inte fantiserar.

Spelar det någon roll om det är tester som gjorts av andra, så länge de är korrekt genomförda? Måste jag personligen testa varenda liten sak i världen för att tro på det? I fallet med James Randi är jag nog vädligt mycket mer benägen att tro att testet genomförs korrekt när en miljon dollar står på spel, än när du och dina polare sitter hemma och lyssnar på kablar.

Du säger att du förstår, men det gör du ändå inte eftersom du gång på gång upprepar hur du har erfarenheter, vilka jag påpekat inte är värda något eftersom de är anekdotiska och färgade av bias, oavsett om du tycker att du inte bryr dig om utseende och annat, du kan inte vara neutral baserad på vad du anser dig tycka.

Skrivet av pjäxa:

jag tror att det finns fullkomligt vetenskapliga förklaringar till varför vissa påstår sig höra skillander på saker (ibland är det säkert inbillning också, självklart), vetenskapen har bara inte varken forskat nog eller fokuserat på att hitta rätt testmetoder än.

Finns mängder av forskning på mänskligt psyke, kognitiva processer samt el- och akustiklära. Det finns inget hinder för att förstå hela processen. Det enda som påverkar och skapar den här diskussionen är marknadsföring och folks vilja att tro på att deras pengar gett dom något.

Skrivet av pjäxa:

Det roliga är att det skulle säkert gå att säljam saker som subjektivt lät rätt illa så länga man hade snygga mätresultat till dem, för så stark är tron på "andra sidan" också , att de skulle sitta där och innerst inne inte gilla det hörde "men det mäter bra så det är så det ska vara".
Dricker jag ett glas vin jag gillar och vill köpa en flaska till, så gör jag ingen vetenskaplig analys varför jag gillade det, jag kräver inte heller blindtest av tillverkaren, eller mätdata.
Gör ni?

Självklart går det att sälja saker som är dåliga med snygga siffror, finns hur många exempel som helst på det.
Dock är det så att siffrorna måste stämma, annars är det falsk marknadsföring.

Skrivet av pjäxa:

Tyvärr så skulle det vara ett heltidsjobb att besvara all kabelskeptikers krav på "bevis" och försöka hitta källor som ger motargument.

Men jag är övertygad om att de inte kommer ändra uppfattning oavsett vad jag postar precis som du antagligen tror samma om mig.

Jag grävde lite ändå:

Blindtestning
http://www.stereophile.com/content/minnesota-audio-society-co...

Nelson pass
http://www.firstwatt.com/pdf/art_spkr_cable.pdf

AES
http://www.apiguide.net/04actu/04musik/AES-cableInteractions....

dyrkablar testas mot varann "blint":
http://www.nordost.com/images/review-images/review-pdf/15-hif...

en blog, alltså ingen säker källa, intressant ändå.
http://idc1966.blogspot.se/2011/12/how-do-audiophile-cables-w...

mätningar, visst från en tillverkare men det var ju vad som önskades:
http://www.nordost.com/downloads/NewApproachesToAudioMeasurem...

Stereophiles test: Genomförde endast 7 lyssningar, hur kan du ens tro att det här skulle ha någon statistisk signifikans? Helt värdelöst. Att det sen också sitter en hel hop med människor i samma rum som stör och påverkar varann visar bara på vilken nivå det här testet genomförts.

Nelson Pass: Du inser inte att Nelson Pass bygger och säljer utrustning själv, samt att testet du länkade till inte är granskat av oberoende part? Grattis.

AES: Undrar om du själv läst testerna du länkar... Detta är ju väldigt pålitligt med tanke på precisionen och otydligheten i rapporten; "Most of the samples were 3.1m in length. Some are very expensive (over $419 per meter), others cheap ($1.91 per meter), and some are not loudspeaker cables at all." Han bemödar sig sedan inte att faktiskt beskriva vilka kablar som kostat vad, förutom den billigaste.

Han kommer dock fram till att vissa är aningen bättre än andra, men vi vet ju inte vad de kablarna kostade. Sen uttrycker han att "The effects of 3.1-m cables are subtle, so many situations may not warrant the use of special cables". Den enda slutsatsen han drar är att det ges fördelar med korrekt ledardiameter och kablar med fler ledare. Kul att han drar till med att man "ska lämna startkablarna i garaget".

Det här är ändå det bästa testet som du länkat till, men det styrker inte din position.

Nordost: HELT ointressant test eftersom det är genomfört av en tillverkare som säljer grejerna! Jag vill inte ha en mätning bara för att ha en mätning... jag vill ha en oberoende genomförd mätning som kan anses vara korrekt och opartisk. Vi har ett universitet här i Luleå där det finns ett ljudlabb, dit skulle t.ex. Nordost kunna lämna in sina kablar och få dom testade, då skulle jag tro på resultaten och de skulle även kunna marknadsföra med "Independently tested at LTU Sound Labs".

Bloggen: Jag sa att jag inte är intresserad av anekdotiska och ovetenskapligt genomförda test, vilket bloggen är full av. Ett tips till dig är ju att läsa sammanfattningar på sidor om man inte orkar läsa allt:

"Conclusion

There is a definite correlation between the type of test and the result. A sighted test finds the biggest differences, blind comparison reduces those differences and ABX testing finds no differences at all. So no one type of test is any better or more accurate than any other and no type of test is flawed as all produce consistent results. That is important where figuring out how cables can sound different to some people some of the time."

Här visar skribenten klart och tydligt att han inte vet hur vetenskaplig testning ska gå till om har tror att ingen testtyp (öppen, blind, ABX) är felaktig eftersom de ger inbördes konsekventa resultat. Vilket test som helst kan ge konsekventa (samma) resultat vid upprepade försök, men resultatet i sig behöver inte vara korrekt för att det upprepas. En elev kan t.ex. räkna ut ett mattetal tio gånger och få samma resultat, men kan ändå ha fel svar för att denne räknat fel på samma sätt varje gång. Det är ytterst sannolikt att om ett blindtest med ABX-metoden visar att det inte finns några skillnader, så innebär det att öppen lyssning inför felkällor i testet ifall det ger ett annat resultat.

Som jag förväntade mig så har du inte lagt fram ett enda giltigt test som är korrekt vetenskapligt genomfört av oberoende parter. Detta får du (och kommer du säkert) ta som att jag har bias mot kablar osv. men det jag skrev i föregående mening är ett faktum.

Skrivet av pjäxa:

Som kuriosa så har jag en gång haft Nordost hemma men lämnade tillbaka dem då jag inte tyckte om det de gjorde med ljudet i mitt dåvarande system, så jag är inte för märket.

Du hade förmodligen någon form av premiss sen tidigare som gjorde att du inte gillade Nordost. Psykologi.

Skrivet av pjäxa:

Varför skulle confirmation bias göra att jag vill att den dyrare kabeln ska låta bättre när jag inte betalat för den?
Min hjärna funkar iaf så att jag mycket hellre köper något som kostar mindre och gör samma jobb, man jag kanske är unik?

För att dyrare är lyxigare, det innebär mer status och alla människor önskar att man ses som någon med hög status. Det ligger i vår natur och vårt ego. Sen finns det massa andra faktorer också, jag gillar t.ex. inte Apple fast de har hög status bland många, så bias kan gå åt båda hållen.

Skrivet av pjäxa:

Men debatten är foliehattar vs rättshaverister, och jag vet inte vilken sida som är vilken.

allmän läsning kring problemen som påstås uppstå vid typiska "blindtester" av ljudprodukter:
http://www.stereophile.com/features/113/index.html
http://www.stereophile.com/news/050905debate/
Stereophile kritiseras ibland, men de mäter iaf noggrant och publicerar det.

Ännu fler länkar till partiska åsikter.

Ta t.ex. det här som du citerade:
"But when you have taken part in a number of these blind tests and experienced how two amplifiers you know from personal experience to sound extremely different can still fail to be identified under blind conditions, then perhaps an alternative hypothesis is called for: that the very procedure of a blind listening test can conceal small but real subjective differences. "

Jag kan inte ens börja beskriva hur felaktigt ovanstående uttalande är. Det är uppenbart att författaren är en audiofil och eftersom denne inte hör skillnad på utrustningen som testas så måste man börja ifrågasätta testet, eftersom det absolut inte kan vara så att man inte kan höra skillnad. Om ett blindtest skulle påverka testpersonen t.ex. genom stress, så är det samma påverkan på båda försärkarna/kablarna, därmed är testet fortfarande giltigt. Det här är dessutom bara skribentens anekdotiska åsikter, så bara att kasta i sopkorgen. Att detta skrivs på en audiofilsida är ju föga förvånande.

Debatt för att komma fram till svar på frågan är inte heller intressant, det kan användas för att belysa sidor i frågan, men svar fås inte.

Bemöda dig inte att länka några fler tester, du förstår inte hur vetenskapliga tester genomförs, vilka krav som ställs, eller hur man utläser resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Jag måste besvara ditt inlägg, du lägger fram så många felaktiga källor att jag får andningsproblem.

Spelar det någon roll om det är tester som gjorts av andra, så länge de är korrekt genomförda? Måste jag personligen testa varenda liten sak i världen för att tro på det? I fallet med James Randi är jag nog vädligt mycket mer benägen att tro att testet genomförs korrekt när en miljon dollar står på spel, än när du och dina polare sitter hemma och lyssnar på kablar.

Du säger att du förstår, men det gör du ändå inte eftersom du gång på gång upprepar hur du har erfarenheter, vilka jag påpekat inte är värda något eftersom de är anekdotiska och färgade av bias, oavsett om du tycker att du inte bryr dig om utseende och annat, du kan inte vara neutral baserad på vad du anser dig tycka.

Finns mängder av forskning på mänskligt psyke, kognitiva processer samt el- och akustiklära. Det finns inget hinder för att förstå hela processen. Det enda som påverkar och skapar den här diskussionen är marknadsföring och folks vilja att tro på att deras pengar gett dom något.

Självklart går det att sälja saker som är dåliga med snygga siffror, finns hur många exempel som helst på det.
Dock är det så att siffrorna måste stämma, annars är det falsk marknadsföring.

Stereophiles test: Genomförde endast 7 lyssningar, hur kan du ens tro att det här skulle ha någon statistisk signifikans? Helt värdelöst. Att det sen också sitter en hel hop med människor i samma rum som stör och påverkar varann visar bara på vilken nivå det här testet genomförts.

Nelson Pass: Du inser inte att Nelson Pass bygger och säljer utrustning själv, samt att testet du länkade till inte är granskat av oberoende part? Grattis.

AES: Undrar om du själv läst testerna du länkar... Detta är ju väldigt pålitligt med tanke på precisionen och otydligheten i rapporten; "Most of the samples were 3.1m in length. Some are very expensive (over $419 per meter), others cheap ($1.91 per meter), and some are not loudspeaker cables at all." Han bemödar sig sedan inte att faktiskt beskriva vilka kablar som kostat vad, förutom den billigaste.

Han kommer dock fram till att vissa är aningen bättre än andra, men vi vet ju inte vad de kablarna kostade. Sen uttrycker han att "The effects of 3.1-m cables are subtle, so many situations may not warrant the use of special cables". Den enda slutsatsen han drar är att det ges fördelar med korrekt ledardiameter och kablar med fler ledare. Kul att han drar till med att man "ska lämna startkablarna i garaget".

Det här är ändå det bästa testet som du länkat till, men det styrker inte din position.

Nordost: HELT ointressant test eftersom det är genomfört av en tillverkare som säljer grejerna! Jag vill inte ha en mätning bara för att ha en mätning... jag vill ha en oberoende genomförd mätning som kan anses vara korrekt och opartisk. Vi har ett universitet här i Luleå där det finns ett ljudlabb, dit skulle t.ex. Nordost kunna lämna in sina kablar och få dom testade, då skulle jag tro på resultaten och de skulle även kunna marknadsföra med "Independently tested at LTU Sound Labs".

Bloggen: Jag sa att jag inte är intresserad av anekdotiska och ovetenskapligt genomförda test, vilket bloggen är full av. Ett tips till dig är ju att läsa sammanfattningar på sidor om man inte orkar läsa allt:

"Conclusion

There is a definite correlation between the type of test and the result. A sighted test finds the biggest differences, blind comparison reduces those differences and ABX testing finds no differences at all. So no one type of test is any better or more accurate than any other and no type of test is flawed as all produce consistent results. That is important where figuring out how cables can sound different to some people some of the time."

Här visar skribenten klart och tydligt att han inte vet hur vetenskaplig testning ska gå till om har tror att ingen testtyp (öppen, blind, ABX) är felaktig eftersom de ger inbördes konsekventa resultat. Vilket test som helst kan ge konsekventa (samma) resultat vid upprepade försök, men resultatet i sig behöver inte vara korrekt för att det upprepas. En elev kan t.ex. räkna ut ett mattetal tio gånger och få samma resultat, men kan ändå ha fel svar för att denne räknat fel på samma sätt varje gång. Det är ytterst sannolikt att om ett blindtest med ABX-metoden visar att det inte finns några skillnader, så innebär det att öppen lyssning inför felkällor i testet ifall det ger ett annat resultat.

Som jag förväntade mig så har du inte lagt fram ett enda giltigt test som är korrekt vetenskapligt genomfört av oberoende parter. Detta får du (och kommer du säkert) ta som att jag har bias mot kablar osv. men det jag skrev i föregående mening är ett faktum.

Du hade förmodligen någon form av premiss sen tidigare som gjorde att du inte gillade Nordost. Psykologi.

För att dyrare är lyxigare, det innebär mer status och alla människor önskar att man ses som någon med hög status. Det ligger i vår natur och vårt ego. Sen finns det massa andra faktorer också, jag gillar t.ex. inte Apple fast de har hög status bland många, så bias kan gå åt båda hållen.

Ännu fler länkar till partiska åsikter.

"But when you have taken part in a number of these blind tests and experienced how two amplifiers you know from personal experience to sound extremely different can still fail to be identified under blind conditions, then perhaps an alternative hypothesis is called for: that the very procedure of a blind listening test can conceal small but real subjective differences. "

Jag kan inte ens börja beskriva hur felaktigt ovanstående uttalande är. Det är uppenbart att författaren är en audiofil och eftersom denne inte hör skillnad på utrustningen som testas så måste man börja ifrågasätta testet, eftersom det absolut inte kan vara så att man inte kan höra skillnad. Om ett blindtest skulle påverka testpersonen t.ex. genom stress, så är det samma påverkan på båda försärkarna/kablarna, därmed är testet fortfarande giltigt. Det här är dessutom bara skribentens anekdotiska åsikter, så bara att kasta i sopkorgen. Att detta skrivs på en audiofilsida är ju föga förvånande.

Debatt för att komma fram till svar på frågan är inte heller intressant, det kan användas för att belysa sidor i frågan, men svar fås inte.

Bemöda dig inte att länka några fler tester, du förstår inte hur vetenskapliga tester genomförs, vilka krav som ställs, eller hur man utläser resultat.

Grunden i allt verkar vara att folk vill inte erkänna att dom slängt ut tiotusentals kronor för sin utrustning när dom kunde fått exakt samma ljud för några futtiga tusenlappar och sen sätter på sig själv totalt enorma skygglappar vilket bara är patetiskt,hahaha

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonas1972:

Grunden i allt verkar vara att folk vill inte erkänna att dom slängt ut tiotusentals kronor för sin utrustning när dom kunde fått exakt samma ljud för några futtiga tusenlappar och sen sätter på sig själv totalt enorma skygglappar vilket bara är patetiskt,hahaha

Självklart, det är allt det handlar om, man måste försvara (framförallt för sig själv) att pengarna gick till något som var värt det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Självklart, det är allt det handlar om, man måste försvara (framförallt för sig själv) att pengarna gick till något som var värt det.

Jag har själv gjort en del felköp i mitt liv men det inget jag hymlar med.Alla gör fel förr eller senare,det kallas att vara mänsklig:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonas1972:

Jag håller med , det är lika patetisk som alla snåla människor som tror att deras siberia låter bättre och är skönare än dyra kvalitetslurar. I grund och botten så är det en jävla massa fan boys och avundsjuka människor här som gnäller hit och dit, utan att ha testat något själv.

I slutändan så bör varje människa testa själv och grunda sin egna uppfattning. Istället för att läsa test och bilda en uppfattning utifrån en annan människas perspektiv, det finns inte en enda människa som inte är färgad och dömer saker efter deras eller vad de tror är andras värderingar. Den här tråden är kort sagt pinsam och visar hur mycket kunskap människor här saknar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

...
jättemycket text

Ok vilken status får jag på detta forum och bland mina vänner ifall jag säger att jag köpt en dyrkabel tror du?
Det fundamentala felslutet att tillämpa statusprodukt tänkandet på en produkt som inte ger status alls,
någonsin, inte ens internt inom den lilla dyrkabelklicken.

Jag måste vara unik, för så irrationell så jag gärna betalar extra för att bli smädad här t ex känner jag inte igen mig i. Du har själv beskrivit den bild som dyrkabelköpandesaudiofiler har i den överväldigande majoritetens ögon. Kom inte att påstå att jo men internt så får du status, för det kan du inte veta, jag kanske inte ens har berättat för någon vad jag använder eller ens har vänner eller bekanta för den delen.
Tänk om jag inte ens har betalat för mina kablar (för det har jag knappt), buyers remorse?

I denna tråd har jag inte propagerat för något, jag har ifrågasatt tron på bristfälligt konstruerade tester som påstås vara vetenskap, är jag inte på din sida då?

Det är lätt föra en teoretisk diskussion och ha rätt i teorin men det betyder inget när teorins modell inte stämmer överens med verkligheten.
Du må ha en miljard gånger bättre förståelse för vetenskaplig metodik ändå men ingen praktisk alls inom ämnet du diskuterar?
Känner du någon överhuvudtaget som har "dyrkablar" eller har du öht lyssnat på en anläggning som innehåller "dyrkablar"?
Varför föra en teoretisk diskussion om något du inte ens vet hur du skulle reagera på?
Tänk ifall detta gällde sex istället, och du som oskuld kom med påståendet om att saker som många påstått sig upplevt under sex inte har kunnat bekräftas i vetenskapliga blindtest (tänk dig den psykologiska påverkan på subjektet de testerna skulle ha...)? Det är precis så absurd debatten är.

Varför är det så enormt viktigt att just hifigrejer skall vara så extremt vetenskapligt testade jämfört med allt annat som går att köpa?
Majoriteten av high end kunderna kräver det inte, det är som sagt de som antagligen aldrig kommer köpa dem som kräver bevisen.
Se det som en religion om ni vill, men låt religionfrihet gälla isf också.

Jag litar mer på Nelson Pass än någon på detta forumet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är det gamla vanliga på det här forumet. Så fort någon som har testat bättre prylar säger sig det låter annorlunda så skall det alltid komma någon som säger nej det är bullshit läs det här testet och så vidare. Ett test säger nada eftersom det ofta handlar om personen som testar och dess utvärdering. Det är bara att undersöka på egen hand hur produkten är utvecklad rent tekniskt fast sådant vill man ju inte påpeka utan litar blint på vad någon annan säger i en "tidning". Hela tråden har spårat ur för länge sedan eftersom det är vissa som gärna vill hävda sin sak som det faktiska påståendet när det finns flera nyanser angående det hela.

Permalänk
Inaktiv

Jag fattar inte hur ni orkar diskutera kablar. Vill någon köpa en dyr kabel som åtminstone är byggd på ett annat sätt en en vanlig (flätat, tvistad etc.) får den väl göra det. Jag ser fan ner mer på folk som vad heter det ens, sätter på kabelstrumpa på kablarna innuti sin dator. Haha, hur patetiskt är det om något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Citatet är från John Atkinson, Editor på Stereophile,
audiofil enligt denna sida, http://www.aes.org/technical/heyser/aes131.cfm
det är han som mäter det som testas i tidningen.
Du misstror alla audiofiler oavsett deras bakgrund? Då blir det ju i princip omöjligt att ta fram vetenskpliga tester som stöder något om det går att då bortförklara med att testaren är audiofil? En term som inte är definierad från början?
Han tar mätningar på allvar iaf:
http://www.audiofidelity.com.au/stereophile-magazine-editor-j...

Vill jag köpa en kamera så köper jag en som rekommenderas av proffsfotografer, fototidningar och de som håller på med hobbyn, vill jag köpa en TV lyssnar jag på forumnördar som har det som sin hobby, datorer kan man kolla på SweC etc
vill man köpa hifi däremot då ska man tydligen lyssna till oberoende forskare?

Att ett test fortfarande skulle vara giltigt även om subjektet är stressat pekar på att du inte ens förstår kritiken som framförs, jag skrev tidigare att jag tror inte jag skulle kunna rabbla multiplikationstabllen särskilt bra medans flera sköt paintbollkulor på mig i ett mörkt rum, betyder det ändå att det är ett giltigt test för att avgöra mina matematik kunskaper? Det är långsökt, men någon i tråden ville se 100 av 100 i ett test också, det är långsökt, för det är tortyr. Blir subjektet stressat så har det beydelse för giltighet/precisionen.
Är inte det en vetenskaplig vinkel, att ifrågasätta en testmetods "precision"?
Vad är din uppfattning kring hur mycket ett subjekt påverkas av att bli utsatt för ett typiskt blindtest?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Jo, på en del komponenter kunde generera brus förr, iaf på den analoga radio tiden.
Jag vet inte om saker som kondensatorer verkligen påverkar ljudet nämnvärt om de är korrekt dimmensionerade men däremot så är det enorm skillnad i kvalitet om man jämför bättre komponenter med sämre,

Ja passivakomponenter kan ge brus, främst resistorer. Alla apparater som hanterar analoga signaler brusar det är bara om det är så hörbart attdet stör vid normal användning eller om brusgolvet är lågt nog.

När det gäller bra eller dåliga komponeneter så är det så att alla komponenter är inte "rena" utan man bör se på allt som en R C L komponent och tar man då hänsyn till det vid dimensioneringen så fungerar det bra och byter man då ut den "dåliga" komponenten mor en "bättre" så kan kretsen som helhet bli sämre, jag har själv gjort högtalarfilter och gått ned i area på spolar för att slippa sätta in resistorer i serie, skulle någon se det i ett kommersiellt filter och tycka att spolarna ser klena ut och byta dem mot kraftigare så påverkas ju filtrets funktion till det sämre pga att man monterar in en komponent man tror är bättre när man egentligen inte förstår funktionen.

Det finns tillfällen då man kan behöva "rena" komponenter som nästan bara har en egenskap och då är det motiverat, men att bara välja det pga att de är "bra" gör det bara dyrare utan att tillföra nån nytta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Ang ljudskillnader så är min uppfattning om att det är för lite metall och för hastigt/slarvigt byggt i billiga modeller med dåligt ljud, jag har skruvat isär ett antal och kollat, bättre modeller brukar ha andra typer av element, högre kvalitet på komponenterna och litet bättre byggfinish.

Ofta är lådorna feldimmensionerade för att de skall vara lätta att förpacka och billiga att frakta, samt lätta att tex gjuta i billigare plastsorter osv.

Många gör samma misstag då man bygger eget och gör lådorna för små eller felaktigt beräknade (eller lägger krut på fel prioriteringar), då får man ljud som låter sheisse ovsett hur dyra eller billiga element man använder.

-

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

De flesta kabeltillverkare är ingenjörer som kommer från forskningssidan, både militär och civil, de är i princip "vetenskapen".
Bland elektronikkonstruktörerna verkar ingen koncensus finnas, båda falangerna finns representerade. Sen finns det någar udda "självlärda knasbollar"
också men ytterst få av befolkningen kommer ens höra talas om dem.

"Some amplifiers which cannot be distinguished reliably under formal blind conditions do not sound similar over lengthy listening in more familiar and relaxed circumstances.

"There is also the fact that the ability to reliably hear differences between hi-fi components varies considerably from person to person . . ."

Jag känner en som har tillverkat och sålt kabel dyrt, den bestod av tvinnad emaljerad koppartråd, trafotråd, instoppad i ett hölje och så hittar man på ett namn och kränger dyrt, den lät ungefär lika som vilken koppartråd som helst, konstigt vore det om den inte gjorde det, men det fanns många som ansåg den bra troligen pga att den var dyr.

När det gäller förstärkare så är det bara att göra ett F/E test på dem, det är helt objektivt och kräver ingen lyssning, är resultatet noll så är det ofärgat, är det inte noll kan man ev lyssna för att kunna ge en beskrivning på färgningen om man tycker det är värt tiden.

Skrivet av kozmos:

Jag har gått från dyrkabel till sundkabel, jag tror på teknsikt vettiga kablage idag och undviker allt vad dyrkablar heter, däremot anser jag inte att allt över en viss jättelåg summa är dyrkabel, för så länge det finn en teknisk anlednnig att ha en egenskap är det ok, men det ska vara mätbart, är det inte det så är det humbugg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Ang ljudskillnader så är min uppfattning om att det är för lite metall och för hastigt/slarvigt byggt i billiga modeller med dåligt ljud, jag har skruvat isär ett antal och kollat, bättre modeller brukar ha andra typer av element, högre kvalitet på komponenterna och litet bättre byggfinish.

Ofta är lådorna feldimmensionerade för att de skall vara lätta att förpacka och billiga att frakta, samt lätta att tex gjuta i billigare plastsorter osv.

Många gör samma misstag då man bygger eget och gör lådorna för små eller felaktigt beräknade (eller lägger krut på fel prioriteringar), då får man ljud som låter sheisse ovsett hur dyra eller billiga element man använder.

-

Gäller det högtalare så är ju filtret oftast det absolut viktigaste och svåraste, där fuskas det mycket speciellt i komersiella konstruktioner för att det inte får bli så dyrt som det egentligen behövs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Det är lätt föra en teoretisk diskussion och ha rätt i teorin men det betyder inget när teorins modell inte stämmer överens med verkligheten.
Du må ha en miljard gånger bättre förståelse för vetenskaplig metodik ändå men ingen praktisk alls inom ämnet du diskuterar?
Känner du någon överhuvudtaget som har "dyrkablar" eller har du öht lyssnat på en anläggning som innehåller "dyrkablar"?
Varför föra en teoretisk diskussion om något du inte ens vet hur du skulle reagera på?
Tänk ifall detta gällde sex istället, och du som oskuld kom med påståendet om att saker som många påstått sig upplevt under sex inte har kunnat bekräftas i vetenskapliga blindtest (tänk dig den psykologiska påverkan på subjektet de testerna skulle ha...)? Det är precis så absurd debatten är.

Detta var riktigt korkat skrivet. Självklart betyder inte "praktisk erfarenhet" ett skit i detta sammanhanget, hela poängen är ju att praktisk erfarenhet inte duger när det gäller något som är så extremt färgat av bias. Hurvida någon lyssnat på dyrkablar eller ej är totalt icke-relevant; detta handlar om att dra slutsatser från testdata och inget annat; tror du de som utvecklar nya mediciner och tolkar resultaten av testerna har erfarenhet av sjukdomen tex? Det relevanta i sammanhanget här är om man förstår sig på vetenskaplig metodik samt mänskliga psyket, inte om man personligen deltagit i själva testen eller ej.

Skrivet av pjäxa:

Varför är det så enormt viktigt att just hifigrejer skall vara så extremt vetenskapligt testade jämfört med allt annat som går att köpa?
Majoriteten av high end kunderna kräver det inte, det är som sagt de som antagligen aldrig kommer köpa dem som kräver bevisen.
Se det som en religion om ni vill, men låt religionfrihet gälla isf också.

Varför? skojar du eller? för att det görs massa bluffpåståenden såklart. Om diesel sagt att man blev 5cm längre av deras byxor eller om addidas hävdade att man sprang snabbare i deras skor eller om volvo påstod att de som körde deras bilar lever 10år längre hade vi varit där jäkligt snabbt och krävt bevis också.

Väldigt mycket på hifimarknaden, tex då dyrkablar, hamnar i samma kategori som annat kvacksalveri som tex horoskop, tarot, alternativmedicin osv osv. Alla rationella människor borde se värdet i att trycka bort falska påståenden från marknaden eftersom det rent krasst fördummar folk.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har gått från dyrkabel till sundkabel, jag tror på teknsikt vettiga kablage idag och undviker allt vad dyrkablar heter, däremot anser jag inte att allt över en viss jättelåg summa är dyrkabel, för så länge det finn en teknisk anlednnig att ha en egenskap är det ok, men det ska vara mätbart, är det inte det så är det humbugg.

Är ju en fördel om skillnaden är hörbar för mänskliga örat också.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kozmos:

Jag håller med dig delvis där, jag är beredd att betala lite extra för för en del saker som jag vet är tekniskt bra om de inte kostar fantasisummor, tex hf tät skärm och bra mekaniskt utförande på kontakter, det är inget som påverkar ljudet i de flesta fall men ibland kan det vara bra ändå, däremot är jag mycket skeptisk till alla underliga ljudförbättrande tekniker som en del tillverkare påstår att de uppfunnit utan att kunna ge några tekniska belägg för att det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja, för normalanvändaren så kvittar det ju. I testet som OP länkade är det ju normalanvändare som testar realtek med 108db SNR (bättre en 90% av realteks kretsar). Att ett tränat öra kan höra skillnaderna är det ABSOLUT ingen tvivel om när dom dyra DAC:arna mäter så pass mkt renare utsignal än realtek. Men det är nog inget en normalanvändare hör skillnad på och det är inte den kundkretsen dom riktar sina 20tusen DAC:ar åt häller.

Tex Realtek 892 (90db SNR?)är ju skit kasst, man hör direkt skillnad mot en DAC. Spelar man realteken högt med sin avsaktnad av AMP så kan jag blindtesta 100 av 100 mot min DAC. Distar mina hd800 (hög volym) och gör mig så örontrött att jag får huvudvärk.

Men jag antar att du är en sån som inte hör skillnad på 199kr mobil ifrån Netto och din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller med dig delvis där, jag är beredd att betala lite extra för för en del saker som jag vet är tekniskt bra om de inte kostar fantasisummor, tex hf tät skärm och bra mekaniskt utförande på kontakter, det är inget som påverkar ljudet i de flesta fall men ibland kan det vara bra ändå, däremot är jag mycket skeptisk till alla underliga ljudförbättrande tekniker som en del tillverkare påstår att de uppfunnit utan att kunna ge några tekniska belägg för att det fungerar.

Kvalité kan jag betala för oavsätt vad det är för prylar, det är en självklarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Ja, för normalanvändaren så kvittar det ju. I testet som OP länkade är det ju normalanvändare som testar realtek med 108db SNR (bättre en 90% av realteks kretsar). Att ett tränat öra kan höra skillnaderna är det ABSOLUT ingen tvivel om när dom dyra DAC:arna mäter så pass mkt renare utsignal än realtek. Men det är nog inget en normalanvändare hör skillnad på och det är inte den kundkretsen dom riktar sina 20tusen DAC:ar åt häller.

Tex Realtek 892 (90db SNR?)är ju skit kasst, man hör direkt skillnad mot en DAC. Spelar man realteken högt med sin avsaktnad av AMP så kan jag blindtesta 100 av 100 mot min DAC. Distar mina hd800 (hög volym) och gör mig så örontrött att jag får huvudvärk.

Men jag antar att du är en sån som inte hör skillnad på 199kr mobil ifrån Netto och din dator.

Va jag som va lite OT, pratade om kablar

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Silcan:

Du kommer inte att höra skillnad på 108 eller 90 dB dynamikomfång vid normal lyssning med musik, runt 60dB börjar det bli så svårt att det nästa krävs testsignaler och staget mellan 90 och 108 är så svårt att höra att du inte gör det med musik utan det krävs en ren labbmiljö för det.
Dessutom är det kretsens data som anges, inte hur moderkortet som helhet presterar och med vilken kombination av delar, brusgolvet dränks inte så sällan av störningar från strömförsörjningen och annat skräp som finns inuti datorlådan.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

Vad som förvånar mig mest är antaganted att bara för man har en dyr anläggning hemma så är man duktig på att lyssna.
Det är lite som att säga att bara för man har en snabb/dyr bil så måste man vara en duktig racingförare =).

Billiknelser haltar alltid. En Volvo kan göra 220km/h och kosta flera årslön för en del. Sportbilar på samma sätt som SUVar används sällan annat än på samma sätt som en vanlig bil. Bilar kostar dessutom mycket pengar, finns väl knappast någon ny bil under 100 000kr - medan andra anser att en stereo för 50 000kr är helt vansinne. Det kostar vad det kostar om man vill ha något bra, så enkelt är det.

En dyrare anläggning antyder att man har ett intresse, på samma vis som de som köper ett separat grafikkort har ett intresse för att spela. Någon som är intresserad är förhoppningsvis också mer och bättre insatt och ser ett värde i att lägga mer pengar på att få en upplevelse som bättre matchar ens preferenser. En människa med nedsatt hörsel kommer inte satsa på ett välljudande system utan något som är bastungt. Då skulle ett system från Logitech duga fint - men att säga att ljudet är korrekt på ett sätt som skaparen av musikstycket tänkt sig är helt fel. Separationen och allt det andra är också bara ihopgrötat.

Våra öron är som våra smaklökar, de måste tränas och underhållas. Tänk på det som en sommelier eller en duktig kock som kan urskilja små detaljer i något som i andras mun bara smakar gott. Matas vi enbart med enkla rätter så förstår vi inte poängen med sk fine dining, lyssnar man enbart på en anläggning som är bra på bas förstår vi inte hur placering, värme eller diskant kan bidra till en mer upplevelserik ljudupplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Detta var riktigt korkat skrivet. Självklart betyder inte "praktisk erfarenhet" ett skit i detta sammanhanget, hela poängen är ju att praktisk erfarenhet inte duger när det gäller något som är så extremt färgat av bias. Hurvida någon lyssnat på dyrkablar eller ej är totalt icke-relevant; detta handlar om att dra slutsatser från testdata och inget annat; tror du de som utvecklar nya mediciner och tolkar resultaten av testerna har erfarenhet av sjukdomen tex? Det relevanta i sammanhanget här är om man förstår sig på vetenskaplig metodik samt mänskliga psyket, inte om man personligen deltagit i själva testen eller ej.

Ifall man uttalar sig kring en specifik grupp med generella påståenden om hur de tänker när de gör val, men man inte förstår hur dessa situationer ser ut för man har själv inte varit där (eller intervjuat dem om hur den går till) så hjälper det inte att tillämpa kunskap om "vetenskaplig metodik samt mänskliga psyket" när ens "modell" inte är korrekt.
Det är inte teorin det är fel på, det är modellen, slutsatser dras som vore korrekta ifall modellen såg annorlunda ut, nu gör den inte det.
Majoriteten av skeptikerna gissar sig till hur en köpprocess ser ut och därifrån drar de slutsatser baserat på "vetenskaplig metodik samt mänskliga psyket".
Gissningar är inte vetenskap...

Skrivet av Triffid:

Väldigt mycket på hifimarknaden, tex då dyrkablar, hamnar i samma kategori som annat kvacksalveri som tex horoskop, tarot, alternativmedicin osv osv. Alla rationella människor borde se värdet i att trycka bort falska påståenden från marknaden eftersom det rent krasst fördummar folk.

Jag ser inte majoriteten av omdiskuterade hifiprodukter (vilket är en stor del, t ex förstärkare, inte bara kablar) som kvacksalveri, det betyder inte att det inte finns oseriösa tillverkare, precis som i vilken bransch som helst, skepticism är bra, jag är själv intialt skeptisk till allt, det finns produkter jag fortfarande har kategoriserat som bullshit tills jag provat det själv (och visst ett korrekt blindtest som visar att produkten fungerar duger också).
Vi analyserar ljud med ett sinne, iofs ett sinne som går att lura precis som all sinnnen, men hörseln är vårt känsligaste sinne.
Tarot, kristaller, gudar, astrologi , är inte direkt uppenbara för ett sinne, jag skulle inte blanda ihop dem.
Det är väldigt långt steg att säga att ifrågasätta ett tests precision pga subjektets eventuella påverkan är samma som att tro på astrologi, det måste du väl själv hålla med om?
De flesta omdiskuterade produkter har iaf ett försök till förklaring, man hamnar då i just denna debatt igen skillnad finns där enligt vissa men den är inte ifall kontrollerande blindtest görs kanske hörbar,
subjektet påverkas yada yada om igen...

Visa signatur

Permalänk

Så mycket butthurt.

Ska slå mig tillbaka senare på söndagseftermiddagen med en flaska amarone och lyssna på The Smiths i mitt 50k system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad fick dig att köpa "dyrkablarna" från början och varför bytte du?
Bortsett från ifall det är hörbart eller ej som nämndes ovan, så handlar ju kablar specifikt mest om hur de interagerar och påverkar utrustningen de kopplas mellan inte hur de låter och mäter ensamt. I princip betyder det att alla kablar måste testas/mätas i den specifika applikationen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kommer inte att höra skillnad på 108 eller 90 dB dynamikomfång vid normal lyssning med musik, runt 60dB börjar det bli så svårt att det nästa krävs testsignaler och staget mellan 90 och 108 är så svårt att höra att du inte gör det med musik utan det krävs en ren labbmiljö för det.
Dessutom är det kretsens data som anges, inte hur moderkortet som helhet presterar och med vilken kombination av delar, brusgolvet dränks inte så sällan av störningar från strömförsörjningen och annat skräp som finns inuti datorlådan.

Det är väll klart att helheten som sig bör testas. Det är ju inte bara DAC som påverkar hur bra ljud man får. Sen så hör jag skillnad på dessa 90db SNR realteks, och det är inte bara SNR som är dålig, det är bra mycket mer faktorer på dessa budget lösningar som gör ljudet "sämre".

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Vad fick dig att köpa "dyrkablarna" från början och varför bytte du?
Bortsett från ifall det är hörbart eller ej som nämndes ovan, så handlar ju kablar specifikt mest om hur de interagerar och påverkar utrustningen de kopplas mellan inte hur de låter och mäter ensamt. I princip betyder det att alla kablar måste testas/mätas i den specifika applikationen.

Man var ung å dum och lättpåverkad, jag har lagt ut mycket pengar på felköp och byten hit o dit av prylar i stället för att satsa rejält från början och sedan bygga ett riktigt rum till prylarna, det hade varit mycket billigare.

Visa signatur