Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hög Processoranvändning/Höga Temperaturer

Permalänk
Inaktiv

Hög Processoranvändning/Höga Temperaturer

Jag har en laptop (HP Pavilion dm1) som på senaste tiden blivit ännu segare/varmare och låter otroligt mycket...
När jag tittar på Coretemp är den ca 90C när jag tittar på YouTube/Surfar vilket inte är normalt samt att processoranvändningen ligger på 80% och högre.
Just nu när jag tog skärmdumpen ser jag att CPUanvändningen ligger på 10%, den är otroligt ostabil och hoppar mellan 1-100% hela tiden... Vad betyder "tid i procent som processorn är ledig" verkar som det är den som använder upp allt...
Har även kört ett antal Malwarebytes genomsökningar (fulla) och sökt igenom med Telia Säker Surf

Tack

Permalänk
Skrivet av TorWallin:

Jag har en laptop (HP Pavilion dm1) som på senaste tiden blivit ännu segare/varmare och låter otroligt mycket...
När jag tittar på Coretemp är den ca 90C när jag tittar på YouTube/Surfar vilket inte är normalt samt att processoranvändningen ligger på 80% och högre.
Just nu när jag tog skärmdumpen ser jag att CPUanvändningen ligger på 10%, den är otroligt ostabil och hoppar mellan 1-100% hela tiden... Vad betyder "tid i procent som processorn är ledig" verkar som det är den som använder upp allt...
Har även kört ett antal Malwarebytes genomsökningar (fulla) och sökt igenom med Telia Säker Surf

http://i.imgur.com/hBwxNAC.png?1

Tack

"Symptomen" tyder på att det skulle kunna vara så enkelt som att en "dammpropp" hindrar kylningen från att funka som den ska, hur gammal är burken, och har den blivit rensad från damm nån gång?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pax Vobiscum:

"Symptomen" tyder på att det skulle kunna vara så enkelt som att en "dammpropp" hindrar kylningen från att funka som den ska, hur gammal är burken, och har den blivit rensad från damm nån gång?

Problemet är att det är en laptop :/
När jag tittar in i "fläkten" ser jag inget damm, men känner att den blåser ur riktigt varm luft. Tror den är ca 2 år gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorWallin:

Problemet är att det är en laptop :/
När jag tittar in i "fläkten" ser jag inget damm, men känner att den blåser ur riktigt varm luft. Tror den är ca 2 år gammal.

Om din dator är 2 år gammal och du inte har blåst rent den på damm så är det nog dags för det nu.
Du kan spana in länkarna nedan om du inte vet hur man gör.

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01993131...

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01768401...

Permalänk
Skrivet av TorWallin:

Vad betyder "tid i procent som processorn är ledig" verkar som det är den som använder upp allt...

Tack

Det är en process som Visar hur "ledig" processorn är. Står det 90, så arbetar processor bara till 10 % och finns mycket kvar att ge.

Visa signatur

AsusZ170 - 6600K - 1TB Samsung 850 - Fury X - 2560x1440
Denon PMA-1560 - Cerwin Vega AT100

Permalänk
Skrivet av TorWallin:

Problemet är att det är en laptop :/
När jag tittar in i "fläkten" ser jag inget damm, men känner att den blåser ur riktigt varm luft. Tror den är ca 2 år gammal.

Är medveten om att din burk är en laptop, dammproppar i kylningen är mkt vanligt i dylika.