Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Redigering av bild tagen från DSL kamera

Permalänk
Avstängd

Redigering av bild tagen från DSL kamera

Jag stötte på ett hiskeligt märkligt problem (som jag aldig stött på förrut). Efter att ha tagit lite bilder med min canon600d , importerat dessa via Lightroom, exporterat till .tiff och sedan redigerat i photoshop och sparat ner till jpg - så försvinner det dynamiska omfågnet (The blacks get crushed) vid uppladdning till nätet och i den lilla "thumb/preview" filen som skapas där själva jpg bilden sparas.

Flöde

Kamera-lightroom --> photoshop --> bildgranskare/uppladda till nätet
Raw -> .tiff -> jpg

Jag tycker att så som det ser ut i photoshop borde det även se ut när jag förhandsgranskar bilden i windows 7 bildvisare (inbyggdA). och det gör den mycket riktigt. vid uppladdning till nätet blir det dock fel allt blir jättemörkt. Det blir även jättemörkt i preview filen tillhörande den jpg bild jag sparat ner.

Jag har testat att exportera från tiff i photoshop CS6 till jpg genom att både ha klickat i och klickat bort ^"srgb" rutan (kan inget om sådana saker men läste det kunde hjjälpa). vad jag än gör så ser bilden bra ut i photoshop och i bildvisaren i windows, men fel ut när jag laddar upp den tex via imgur eller sneglar på preview filen (visa extra stora ikoner) på skrivbordet.

* ps möjligt att jag har använt "cinestyle" i kameran när jag tog själva bilden. den profilen har rätt bra dynamiskt omfong. Tror inte det skall spela någon roll dock.

vad kan problemet vara?

mitt aktuella exempel. ungefär såhär ljus är bilden i photoshop samt i windows bildvisare. (i realiteten innan exporten hos mig på min skärm är den supermycket ljusare än vad som ses här , denna är ochså "mörkad" av nätet i efterhand) så jag fick kompensera så att säga men då blir kvaliteten mycket sämre. (brus som inte finns i bilden dyker upp osv). den är ju så ljus från start och på min skärm nämligen. Det kan inte vara skämren det är fel på för samma ljushet borde jag se oavsett om bilden är uppladdad eller inte.

Men så här mörk blir den i "preview fönstret för bildfilen" samt när jag laddar upp den till webb.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk

Du har inte vridit upp ljusstyrkan, kontrasten eller nått på skärmen så mycket att bilden ser ljus ut då? Kolla lite snabbt mot en testbild på google bara för att se att du verkligen ser de mörka/ljusa partierna på din skärm. Jag trodde inte min tv var så dåligt inställd men man blev ganska överraskad när jag kalibrerade in den av att den var så illa inställd från början.

Hur ser histogrammet ut i Photoshop på den färdiga bilden som du upplever bra? Om ingenting som visar att den klipper de mörka partierna, kan du se samma bild som du laddade upp på en annan skärm, exempelvis mobilen eller en annan dator och jämföra färgerna osv?

Det är inte så att du leker med nåt reglage vid exporten av jpg fel heller då? kontrast mot max eller nåt sånt? Komprimerar du dem mycket eller håller du hög kvalitet (10-12 eller vad som är max)? Har du kolla på bildstorleken vid uppladdning mot internet?
Vissa sidor där man kan ladda upp komprimerar ju bilderna än en gång ifall de är för stora i antingen upplösning eller storlek (MB) och då blir bilderna riktigt mörka eller ljusa beroende på hur utgångsbilden var.

Det är det jag kan komma på, hoppas någon kan komma med vidare input. Annars kan du kanske dela med dig av en tiff eller raw som ser ok ut hos dig så kan jag jämföra mot min dator och se lite mer kanske.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk

Med största sannolikhet sparar du inte i rätt färgrymd eller väljer fel när du importerar in till photoshop.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Foto/tryck = Adobe RGB
Lightroom = ProPhoto RGB
Web = sRGB

Kontrollera vad du har för färgrymd när du exporterar från första början från Lightroom till Photoshop, för det kan vara den processen som gör att dina bilder byter färg helt och hållet.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte ha lekt med något reglage, då bilden ser likadan ut i Photoshop som när jag dubbelklickar på bilden när den väl är sparad. Dvs på datorskärmen och i programmet ser det rätt ut.

Dock är det skummt att förhandsgranskningsversionen av bilden på min dator är jättemörk. Dvs om man i windows väljer "visa extra stora ikoner" så ser bilden mööörk ut. men när jag dubbelklickar på den blir den lika ljus som innan export i photoshop?

vad kan det tyda på?

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Vad har du för skärm?
Har du någon färgprofil kopplad till skärmen? Har du flera skärmar så kan du ställa in för dessa separat.
Klicka Start och skriv "färghantering" i sökfönstret. Klicka på länken till färghantering så bör du få upp rätt fönster.
Du kan också leta upp det via kontrollpanelen.

Efter att ha googlat lite så verkar bildvisaren i windows bry sig om färgprofiler, men inte om du startar ett bildspel. Så du kan ju starta ett bildspel för att se om det blir skillnad på bilderna då.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Avstängd

Tackar. fan va lurigt med färgprofiler. man tycker ju adobes färger när jag sparar filen och om de stämmer överens när jag förhandsgranskar bilderna med visaren (dock gör jag det bara med en bild inte bildspel).

att just det blir märkligt på nätet. aja får kolla thx.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Tackar. fan va lurigt med färgprofiler. man tycker ju adobes färger när jag sparar filen och om de stämmer överens när jag förhandsgranskar bilderna med visaren (dock gör jag det bara med en bild inte bildspel).

att just det blir märkligt på nätet. aja får kolla thx.

Jag var med om ett liknande fenomen (fast lite omvänt). Jag exporterade en bild från Lightroom (JPG) som jag behandlade i Photoshop, använde flera lager osv och sparade sen ut resultatet som en ny JPG. När jag sen kollade på bilden med Picasa så blev färgerna helt fel! Men när jag laddade upp den på nätet så såg den korrekt ut, den såg även bra ut i Windows egna bildvisare.
Men eftersom det bara var Picasa som visade fel så brydde jag mig inte i att utreda exakt vad det var som orsakade det, men det verkade ju helt klart ha med färgprofilerna att göra.

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback