Avbruten uppdatering av BIOS, MSI Z78-G45. Vad kan jag göra?

Permalänk

Avbruten uppdatering av BIOS, MSI Z78-G45. Vad kan jag göra?

Hej.

Som titeln lyder så försökte jag uppdatera BIOS via Live Update (mjukvara som medföljer moderkortet) och mitt under flashen så fick jag en bluescreen och efter det så kan jag inte ens komma in i BIOS.

Jag har googlat runt efter hjälp för att försöka få igång datorn igen med det enda jag hittar är att moderkortet är så gott som rökt och måste antingen skickas till MSI eller reklameras.

Då undrar jag om någon annan har erfarenhet angående detta eller vet något som kan vara till hjälp i denna situation?

Tack på förhand
Mattias

Permalänk
Medlem

kika i manualen om det finns någon form av bios recovery som den kan sätta igång och återställa sig.

If it aint broke dont fix it btw

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Hej.

Som titeln lyder så försökte jag uppdatera BIOS via Live Update (mjukvara som medföljer moderkortet) och mitt under flashen så fick jag en bluescreen och efter det så kan jag inte ens komma in i BIOS.

Jag har googlat runt efter hjälp för att försöka få igång datorn igen med det enda jag hittar är att moderkortet är så gott som rökt och måste antingen skickas till MSI eller reklameras.

Då undrar jag om någon annan har erfarenhet angående detta eller vet något som kan vara till hjälp i denna situation?

Tack på förhand
Mattias

http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/tp/clearcmos.htm

Inget av dessa fungerar?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Vet inte om det fungerar nu för tiden med för en 8 år sedan gick det att fixa genom att hotswappa cmos-kretsen.
Så om någon hade ett identiskt moderkort kunde man byta krets efter det att systemet startat och då flasha bios.
Det krävs dock att det inte är fastlöddat på moderkortet då.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kika i manualen om det finns någon form av bios recovery som den kan sätta igång och återställa sig.

Jag skummade igenom manualen lite snabbt och kunde inte hitta något med bios recovery, så jag tror att det inte finns på mitt moderkort.

Skrivet av mini-z1994:

If it aint broke dont fix it btw

Mjo, kommer aldrig uppdatera bios igen om det inte är absolut nödvändigt

Permalänk

Jag ska testa att ta bort batteriet i moderkortet när jag kommer hem och se om det fungerar. Men när jag har läst runt lite så är det fler som har testat det i min situation och det har inte fungerat.
Jag har ju en cmos reset knapp på I/O panelen som jag testade att resetta med, men det fungerade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Hej.

Som titeln lyder så försökte jag uppdatera BIOS via Live Update (mjukvara som medföljer moderkortet) och mitt under flashen så fick jag en bluescreen och efter det så kan jag inte ens komma in i BIOS.

Jag har googlat runt efter hjälp för att försöka få igång datorn igen med det enda jag hittar är att moderkortet är så gott som rökt och måste antingen skickas till MSI eller reklameras.

Då undrar jag om någon annan har erfarenhet angående detta eller vet något som kan vara till hjälp i denna situation?

Tack på förhand
Mattias

Live update sker ju inifrån OS och då får man ju problemet att OS kan krascha och det är det lömska sättet att uppdatera BIOS på. De flesta tillverkare har uppdateringsfunktion via BIOS som är betydligt säkrare att använda. Detta gäller även för MSI som har en metod som kallas M-Flash. Läs på i moderkortsmanualen om M-Flash som kanske kan vara en möjlighet även till att återställa brickat BIOS på MSI.

"MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC."

Lycka till, kan även berätta att en del medlemmar tidigare fått hjälp av de butiker där de handlat moderkortet vid tillfällen då de lyckats sabba BIOS. Kanske kan vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

MSI strikes again! Tyvärr är du inte den första som drabbas utav detta, MSI´s Live Update är tyvärr ett skämt. Dock blev du en erfarenhet rikare.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Avstängd

jag hade reklamerat kortet. menar du använder dig av Moderkortets mjukvaruprogram och detta funkade inte av någon konstig anledning... varför göra det hela jobbigare en det behöver vara?

ganska logiskt att om man får en blåskärm mitt i en updatering så bryts allt så ett klart fall för reklamering. dock hade jag testat minnerna i annan dator för att se att det inte va dina minnen som va orsaken. dock finns det inga bevis till att det är så. jag tror att dom byter ut det utan tjafs o problem.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

MSI strikes again! Tyvärr är du inte den första som drabbas utav detta, MSI´s Live Update är tyvärr ett skämt. Dock blev du en erfarenhet rikare.

funkade iallafall ok när jag uppdaterade mitt bios via windows
(felsäkert läge startade man dock med då man inte ville få det o hänga sig som det gjort på kompisens moderkort)
han visste dock inte vad programmet var utan startade det och lät det snurra på och göra en misslyckad uppdatering av bios. Han trodde det var något som uppdaterade drivrutinerna..
(dock så gick den på bios has been recovered to standard och så lät han det programmet vara sen.)

ska dock prova flasha in bios från mitt moderkort men med nyare rev (har rev 2,1) 2,2 och frammåt fick stöd för am3+ -.-
och se om man får stöd för fx processorer eller om det skiter sig och den bara går tillbaks eller låser sig
brickar jag mitt moderkort har jag två till liggandes som är am3 (ska kika på dem om de har någon bios update till dem också.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag hade reklamerat kortet. menar du använder dig av Moderkortets mjukvaruprogram och detta funkade inte av någon konstig anledning... varför göra det hela jobbigare en det behöver vara?

Jaaa, vad jobbigt det inte är att plocka ner datorn och skicka iväg moderkortet, när det eventuellt finns en lätt lösning.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Hejhej!

Jag hade samma problem bara för några dagar sedan faktiskt och här är hur jag löste det.

Clear CMOS var mitt första försök, jag gjorde som manualen sa och flyttade en jumper från position 1 till position 2 för att just tömma CMOS på överbliven spänning och väntade ca 5 minuter ( manualen sa ca 10 sekunder ).

Detta funkade inte så jag testade med batteriet, tog ut det och tömde systemet på kräm genom att "starta" datorn utan sladd i.

Detta funkade inte heller.

Då tänkte jag att jag skiter i detta och inser att jag gjort cmos korrupt och tänkte gå till inet med det. Datorn stod utan sladd och batteri i två dagar och i måndags morgon när jag skulle ta ut moderkortet gjorde jag ett sista test.

Då fungerar skiten igen.....

Så testa att ta ut batteriet och vänta inte bara några minuter utan hellre några timmar, så kanske du slipper ta resan till butik för att få hjälp.

Permalänk
Medlem

Har inte ditt moderkort dual-bios?
Borde egentligen bara vara en switch någonstans på plankan så bör du kunna komma in i bios igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

funkade iallafall ok när jag uppdaterade mitt bios via windows
(felsäkert läge startade man dock med då man inte ville få det o hänga sig som det gjort på kompisens moderkort)

Felsäkert läge ska knappast krävas för att kunna Flasha BIOS via Windows, Asus och Gigabyte lider knappast av samma syndrom.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjRaven:

Felsäkert läge ska knappast krävas för att kunna Flasha BIOS via Windows, Asus och Gigabyte lider knappast av samma syndrom.

Blir lite mindre risker om drivrutiner eller antivirus bestämmer sig för att blockera något. + Kompisens burk med samma moderkort failade med att uppdatera bios medans han satt vid datorn och surfade på nätet så...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mini-z1994:

Blir lite mindre risker om drivrutiner eller antivirus bestämmer sig för att blockera något. + Kompisens burk med samma moderkort failade med att uppdatera bios medans han satt vid datorn och surfade på nätet så...

Jag har ägt både Asus och Gigabyte kort i mina dagar, inga utav nämnda kort har haft problem att flasha BIOS via medföljande mjukvara.

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Blir lite mindre risker om drivrutiner eller antivirus bestämmer sig för att blockera något. + Kompisens burk med samma moderkort failade med att uppdatera bios medans han satt vid datorn och surfade på nätet så...

Om jag inte missminner mig helt, så ber flashprogrammet att man ska stänga alla andra program för att uppdateringen inte ska störas.

Permalänk
Medlem

Du kan kanske rädda moderkortet genom att göra så här:
http://service.msicomputer.com/msi_user/TechFAQdetail.aspx?fo...

Annars får du leta runt bland trådarna på det här forumet efter tips:
https://forum-en.msi.com/index.php?PHPSESSID=8dj7vo537db3mntv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Om jag inte missminner mig helt, så ber flashprogrammet att man ska stänga alla andra program för att uppdateringen inte ska störas.

det stämmer på gigabytes flashprogram att den ber en att stänga av antivirus och använda datorn minimalt
dock kan man fortfarande starta saker som webläsaren eller liknande när den börjat flasha...

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Jag började med att testa att koppla loss strömmen till nätaggregatet och plocka ut cmos batteriet och låta datorn stå i 24h. Efter ett dygn så testade jag att starta datorn men händer fortfarande inget.

Skrivet av kalle-anka:

Du kan kanske rädda moderkortet genom att göra så här:
http://service.msicomputer.com/msi_user/TechFAQdetail.aspx?fo...

Jag gjorde även ett försökt att göra en bios recovery med ett usb-minne som nämnt ovan, det fungerade inte heller. Kopplade bort allt från datorn förutom ett tangentbord och skärmen och sedan testade jag att sätta usb-minnet i flera olika usb portar, både 2.0 och 3.0.

Får nog kontakta återförsäljaren och hoppas på att jag kan få ett nytt kort...

Tack för all respons och all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Admiraltoker:

Jag började med att testa att koppla loss strömmen till nätaggregatet och plocka ut cmos batteriet och låta datorn stå i 24h. Efter ett dygn så testade jag att starta datorn men händer fortfarande inget.

Jag gjorde även ett försökt att göra en bios recovery med ett usb-minne som nämnt ovan, det fungerade inte heller. Kopplade bort allt från datorn förutom ett tangentbord och skärmen och sedan testade jag att sätta usb-minnet i flera olika usb portar, både 2.0 och 3.0.

Får nog kontakta återförsäljaren och hoppas på att jag kan få ett nytt kort...

Tack för all respons och all hjälp!

Läste du inte vad ovan skrev:

"MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC."

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av elklazor:

Läste du inte vad ovan skrev:

"MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC."

Det var detta jag testade och det fungerade inte.

Permalänk

Nu har jag "avslutat detta ärende" och tänkte bara dela med mig hur det hela slutade.

Jag lämnade in mitt moderkort för en teknisk undersökning för att kolla om garantin täcker problemet med mitt moderkort. Ett par dagar senare fick jag veta att moderkortet var så gott som dött och jag skulle få ut ett nytt på garantin utan några konstigheter.

Tack alle sammans för alla tips och hjälp, även fast jag inte lyckades fixa det själv men det löste sig i slutändan ändå.