köra med Spdif/optisk eller HDMI

Permalänk

köra med Spdif/optisk eller HDMI

hej tänkte kolla lite med er som har lite bättre koll, har hemma en hyffsad reciver och tänkte testa att ta ut ljudet till mina hörlurar genom den från datorn och tänkte se vad som skulle bli bäst om möjligt då jag har ett Asus Xonar DX i burken så antingen ta optiskt från den med Dolby live och vad mer finesser som finns på ljudkortet genom den optiska eller skicka signalen genom HDMI från grafik kortet till recivern och sen ut till lurarna då jag skulle vilja se vad det blir för skillnad i "surrond" ljudet i tex Battlefield och andra spel.

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]

Permalänk
Avstängd

Det blir ingen skillnad. Kör du den optiska från ljudkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Det blir ingen skillnad. Kör du den optiska från ljudkortet.

Njaaa....

HDMI har stöd för fler ljudformat än spdif, minns inte exakt vad för stöd men nått med ljudspåret på bluray (DTS?)
edit: Men det spelar nog ingen roll då TS bara vill testa sina hörlurar

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Höll på att dö av andnöd när jag läste din text.

Om du skickar signalen genom antingen optiskt eller HDMI till receivern spelar det ingen roll vad för enhet i datorn du skickar det från.
Har du redan en HDMI från datorn till receivern så kör på den så slipper du dra en till sladd.

Men känns det inte onödigt att skicka signalen till receivern? Då gör ju inte ditt ljudkort någon nytta.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Båda är digitala format så gör ingen skillnad. Och receivers är generellt sätt bättre på vad dom gör än integrerade ljudkort så om du kan använda hörlursjack på receivern istället för ljudkortet skulle jag göra det. Frågan är om du behöver något ljudkort öht då alla mobos idag har SPDIF-utgång alt att du har HDMI från grafikkortet. Det är om ljudkortet har stöd för stöd för några av dom dära stängda DTS / dolby formaten och att du behöver något av dom.

Permalänk

ok tack för svar

Visa signatur

Project BlackOut

[CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D@ 5GHz][MB: Asus ROG Strix B650E-F Gaming][GPU: RTX 3060 12GB]
[RAM: G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000MTs][Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 Stealth]
[PSU: Asus ROG Strix 1000W Aura Edition][Case: Lian Li O11D Evo RGB Black]
[DAC/Amp: Asus Xonar Essence One][Lurar: Sennheiser HD650]