Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

HP dm1-4034eo, SATA 3-support?

Tjena!

Det är såhär att jag har beställt en SSD till min laptop, och kan absolut inte hitta om den har SATA 2 eller 3 när jag googlar. Jag vet att jag kommer få mycket boost ändå, men hade varit kul att veta. Någon som vet? Eller någon som vet hur jag kan ta reda på det?

/Moe

Permalänk
Medlem

Modellen är för 2011, och min Asus G53jw har bara Sata 2, så är inte så sannolikt att den laptopen skulle ha det. Annars skicka iväg ett email till HP och fråga, då brukar inte alltid vara lätt att söka i produktbland vilken Sata version det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Modellen är för 2011, och min Asus G53jw har bara Sata 2, så är inte så sannolikt att den laptopen skulle ha det. Annars skicka iväg ett email till HP och fråga, då brukar inte alltid vara lätt att söka i produktbland vilken Sata version det är.

Min HP Probook 6450b är från 2010 och den har SATA 3. Tror även att min HP Pavilion dv6-3143 har SATA 3. Så jag tror att det är sannolikt att den har SATA 3

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunior:

Modellen är för 2011, och min Asus G53jw har bara Sata 2, så är inte så sannolikt att den laptopen skulle ha det. Annars skicka iväg ett email till HP och fråga, då brukar inte alltid vara lätt att söka i produktbland vilken Sata version det är.

HP tar inte emot supportmail då garantin gått ut (vilket den gjorde för typ en vecka sen..)

Skrivet av jnsson:

Min HP Probook 6450b är från 2010 och den har SATA 3. Tror även att min HP Pavilion dv6-3143 har SATA 3. Så jag tror att det är sannolikt att den har SATA 3

Jo men en probook känns lite mer påkostad kanske. Jag har inte heller kunnat hitta vilket moderkort som sitter i och vad det stödjer, står inget i servicemanualen heller.

Datorspeccs: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03076652...
Serviemanual: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03255380.pdf

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att den har Sata3.. min gamla dm1 2020eo har sata2

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

HP tar inte emot supportmail då garantin gått ut (vilket den gjorde för typ en vecka sen..)

Jo men en probook känns lite mer påkostad kanske. Jag har inte heller kunnat hitta vilket moderkort som sitter i och vad det stödjer, står inget i servicemanualen heller.

Datorspeccs: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c03076652...
Serviemanual: http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/c03255380.pdf

Jag skrev att min Pavilion också har SATA 3

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag skrev att min Pavilion också har SATA 3

Japp, får hoppas min har det då! Men fortfarande bara spekulationer, hur kan jag ta reda på det? Har googlat rundor men hittar bara "Harddrive interface: SATA" etc. FInns inget man kan göra på datorn för att kolla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Japp, får hoppas min har det då! Men fortfarande bara spekulationer, hur kan jag ta reda på det? Har googlat rundor men hittar bara "Harddrive interface: SATA" etc. FInns inget man kan göra på datorn för att kolla det?

Att kontakta HP med en fråga kan du alltid göra, inte behöver du garanti eller liknande för det. Sedan såklart, mer påkostade laptops under samma tillverkningsår har större sannolikhet att ha Sata3 jämfört med dem för konsumenter. Annars försök kolla upp moderkortstillverkaren, produktnr på det och kolla upp med dem, men tror nog funkar enklast via HP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unclemoe:

Japp, får hoppas min har det då! Men fortfarande bara spekulationer, hur kan jag ta reda på det? Har googlat rundor men hittar bara "Harddrive interface: SATA" etc. FInns inget man kan göra på datorn för att kolla det?

Jag använder Hard Disk Sentinel och den visar vad för SATA anslutning som hårddisken som är ansluten använder, dock inte vad max SATA för moderkortet är

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Får hem SSDn idag så, är väl bara att mäta hastigheten och kolla! Nån som vet nåt bra mätprogram för SSD?

Permalänk
Medlem

Visade sig vara SATA-II då jag bara kommer upp runt 330MB/s i skriv/läs!