Strul med Telia ADSL - Vart sitter problemet?

Permalänk
Medlem

Strul med Telia ADSL - Vart sitter problemet?

Flyttade från lägenhet till hus för snart ett år sedan, fiber finns inte ingrävt och det föll sig så att vi skaffade Telia ADSL tills vi kan fixa fiber.
Av och till under hela tiden vi haft deras ADSL (7-8 mån) har det av och till krånglat utav bara fan.
Har ett technicolor TG799-modem som vi dels kör trådlöst till telefoner, laptop och surfplatta, och dels trådbundet till stationär dator.

Det kan fungera klockrent i en månad ungefär, men sen kommer alltid en period med en jävla massa frånkopplingar, har inte lyckats hitta nåt mönster i anslutningstappen, och antingen får man vänta på att anslutningen ska komma tillbaka av sig själv vilket som regel tar 15-20 min, eller så får man starta om routern. Det kan efter ett anslutningstapp fungera fint i alltifrån 2 minuter till några timmar innan routern tappar anslutning igen.
Statuslampan på routern börjar då lysa rött och går man in i routern så står det "You DSL line has been desynchronized, check you connection to the telephone line" eller nåt liknande.
Har testat byta både router och splitterkabel utan skillnad, och varit i kontakt med telias tekniker som mätat och de hittar inga fel.

Vart fan kan felet sitta? Jag har testat störningspejla med radio, flytta routern till olika platser, men inget jag gjort verkar hjälpa.
Blir halvt galen av att ha ett internet som fungerar högst sporadiskt, och aldrig när man som mest behöver det.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Hedersmedlem

Sitter routern i första jacket?
Är övrigt nät i huset seriekopplat? Även om det sitter efter modemet så kan det påverka om det är kopplat som en stjärna.
Finns det larm i huset som också är kopplat på teleledningen? Om ja så måste ADSL kopplas in före larmet.

Om du kollat allt detta så tycker jag att du ska höra av dig till Telia igen. För det är Telias växel, Telias ledning in till huset och det är Telias modem/router, så det kan ju inte vara någon annans prylar som strular här. Säg till dem att så länge det strular vill du inte betala samt att du vill ha ersättning för allt tidigare strul.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det finns inget annat inkopplat i huset, och som jag förstått det så ska det sitta i första jacket. Får väl försöka kolla upp det mer noggrant. Tror inte det är cirkelkopplat, men är ett hus med telejack tamejfan överallt (gärna 2-3 i varje rum) så är väl inte helt omöjligt att det är lite halvtaskigt gjort någon stans.
När jag identifierat första jacket borde det väl gå plocka bort kabeln därifrån som sitter till alla andra jack ändå, för att vara på den säkra sidan?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define R4 | Gigabyte Z68XP-UD3P | Intel Core i5 2500k | Antec Kühler 620 | Corsair CL9 Vengeance (4x 4096) | MSI GTX770 TwinFrozr (4gb) | CM Real Silent PRO M2 720W
Kringutrustning: Func KB-460 MX brown | Steelseries Rival | AOE G2460PQU | QPAD QH-90 | Steam Link + Controller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pollt:

Det finns inget annat inkopplat i huset, och som jag förstått det så ska det sitta i första jacket. Får väl försöka kolla upp det mer noggrant. Tror inte det är cirkelkopplat, men är ett hus med telejack tamejfan överallt (gärna 2-3 i varje rum) så är väl inte helt omöjligt att det är lite halvtaskigt gjort någon stans.
När jag identifierat första jacket borde det väl gå plocka bort kabeln därifrån som sitter till alla andra jack ändå, för att vara på den säkra sidan?

Det funkar utmärkt att koppla bort resten av huset, ja. Det är nog att föredra om du ändå inte använder nätet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!