Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Canon PowerShot S110

Hej.

Är helt novis på detta med fotograferande, men tänkte sätta fart på den inneboende kreativiteten genom att införskaffa en kamera.

Siktar på en Canon PowerShot S110 just nu :

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1002683768/canon-powe...

Någon som vet/kan rekommendera om det är en bra kamera att starta med? Eller någon annan modell?

MVH " Septembro

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk

http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-powershot-s110-black...

en hundring billigare

med hur den presterar vet jag inte men satt och sneglade på samma som festkamera igår.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lätthanterlig och smidig denna är kontra bildkvalitén så är det ett mycket vettigt köp.
Bra optik och ett trevligt interface.
Dessutom är byggkvalitéten riktigt härlig!
Det finns "utmanare" till denna men s110 är mest pang för pengarna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xwerty:

Med tanke på hur lätthanterlig och smidig denna är kontra bildkvalitén så är det ett mycket vettigt köp. Bra optik och ett trevligt interface. Dessutom är byggkvalitéten riktigt härlig! Det finns "utmanare" till denna men s110 är mest pang för pengarna!

Har använt Canon PowerShot S-serien i fem år och har varit mycket nöjd. Att den fotograferar med RAW är ett mycket stort plus samt att det finns undervattenshus för runt 2000 Kr.

De alternativ som komkurrerar är de nya kompaktkamerorna med utbytbar optik och med mycket större sensor. Exempel kan då vara Canons egen GX1 eller något annat, t.ex. http://www.dpreview.com/articles/6489685206/enthusiast-compac...

Bilderna är rejält bättre som du kan se här http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare. Du får leta på relevant kamera själv och skillnaden blir mycket tydlig i svaga ljusförhållanden med ISO över 3200.

Tyvärr kostar de någon/några tusenlappar mer. Men bläddra runt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på hur du tänker kring ditt fotograferande och om du tror att det är ett intresse som kommer att hålla i sig och kanske växa sig större.
S110 är en väldigt kapabel kamera för vad den är. Jag har själv S100, dess föregångare, som komplement till systemkameran och tycker den är väldigt bra, men den har ju såklart begränsningar.
Skulle du kunna tänka dig att lägga kanske 1000-1500kr till så skulle du kunna få en systemkamera istället. Dessa ger mer kreativa möjligheter båda tack vare den större sensorn, men även för att man kan byta objektiv, om man skaffar fler i framtiden.
S110 har ju annars alla manuella kontroller som man kan tänkas behöva, även om det är lite mer pillande i menyer än med en systemkamera.

Andra kompaktkameror att kolla på är tex Olympus XZ-2 och Panasonic LX7. XZ-2 är nog egentligen lite vassare än S110 och kostar inte SÅ mycket mer. Framför allt är det det ljusstarkare objektivet som är dess stora fördel, men zoomomfånget är åxå lite mindre. Framför allt har den inte lika mycket vidvinkel som S110 har.

Permalänk
Medlem

Har föregångaren S95 sedan nåt år i en liten väska sattfast i livremmen - följer alltid med överallt.
Den bästa kameran är den man har med sig när nåt händer. Stora tunga heffaklumpsDSLRer är sällan tillgängliga när de behövs.

Så, Canons PowerShot S-serien är så liten att den alltid följer med. Tar bra bilder (RAW) för sitt format. Video är helt OK. Du kan tweaka med Magic Latern.

Helt klart en utmärkt instegskamera. Ken Rockwell har bilder.

Numer har jag växlat upp till FF med en drös Leicagluggar men lillen är som vanligt alltid med iaf.

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare. S110 är en riktigt bra och stor kamera i en liten låda.
Jag har S100 som följeslagare när de större inte gör sig till besvär.

RAW gör den exemplarisk + att man kan komponera ihop som man vill om automatiken inte klarar av det.
Ett minus är filmningen som, trots satt i M, satt allt manuellt fortfarnade exponerar om en liten gnutta vid
stora föräldringar i bilden, något jag inte klarar av att leva med.

Så, för video (kan vara firmware) kör jag annat - för foto där DSLR/SLR inte är rimliga blir denna perfekt!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

http://cdon.se/hemelektronik/canon/canon-powershot-s110-black...

en hundring billigare

med hur den presterar vet jag inte men satt och sneglade på samma som festkamera igår.

Skrivet av Xwerty:

Med tanke på hur lätthanterlig och smidig denna är kontra bildkvalitén så är det ett mycket vettigt köp.
Bra optik och ett trevligt interface.
Dessutom är byggkvalitéten riktigt härlig!
Det finns "utmanare" till denna men s110 är mest pang för pengarna!

Skrivet av sAAb:

Har använt Canon PowerShot S-serien i fem år och har varit mycket nöjd. Att den fotograferar med RAW är ett mycket stort plus samt att det finns undervattenshus för runt 2000 Kr.

De alternativ som komkurrerar är de nya kompaktkamerorna med utbytbar optik och med mycket större sensor. Exempel kan då vara Canons egen GX1 eller något annat, t.ex. http://www.dpreview.com/articles/6489685206/enthusiast-compac...

Bilderna är rejält bättre som du kan se här http://www.dpreview.com/reviews/studio-compare. Du får leta på relevant kamera själv och skillnaden blir mycket tydlig i svaga ljusförhållanden med ISO över 3200.

Tyvärr kostar de någon/några tusenlappar mer. Men bläddra runt.

Skrivet av dumbo:

Det beror ju lite på hur du tänker kring ditt fotograferande och om du tror att det är ett intresse som kommer att hålla i sig och kanske växa sig större.
S110 är en väldigt kapabel kamera för vad den är. Jag har själv S100, dess föregångare, som komplement till systemkameran och tycker den är väldigt bra, men den har ju såklart begränsningar.
Skulle du kunna tänka dig att lägga kanske 1000-1500kr till så skulle du kunna få en systemkamera istället. Dessa ger mer kreativa möjligheter båda tack vare den större sensorn, men även för att man kan byta objektiv, om man skaffar fler i framtiden.
S110 har ju annars alla manuella kontroller som man kan tänkas behöva, även om det är lite mer pillande i menyer än med en systemkamera.

Andra kompaktkameror att kolla på är tex Olympus XZ-2 och Panasonic LX7. XZ-2 är nog egentligen lite vassare än S110 och kostar inte SÅ mycket mer. Framför allt är det det ljusstarkare objektivet som är dess stora fördel, men zoomomfånget är åxå lite mindre. Framför allt har den inte lika mycket vidvinkel som S110 har.

Skrivet av jookeer:

Har föregångaren S95 sedan nåt år i en liten väska sattfast i livremmen - följer alltid med överallt.
Den bästa kameran är den man har med sig när nåt händer. Stora tunga heffaklumpsDSLRer är sällan tillgängliga när de behövs.

Så, Canons PowerShot S-serien är så liten att den alltid följer med. Tar bra bilder (RAW) för sitt format. Video är helt OK. Du kan tweaka med Magic Latern.

Helt klart en utmärkt instegskamera. Ken Rockwell har bilder.

Numer har jag växlat upp till FF med en drös Leicagluggar men lillen är som vanligt alltid med iaf.

Skrivet av Holck:

Håller med föregående talare. S110 är en riktigt bra och stor kamera i en liten låda.
Jag har S100 som följeslagare när de större inte gör sig till besvär.

RAW gör den exemplarisk + att man kan komponera ihop som man vill om automatiken inte klarar av det.
Ett minus är filmningen som, trots satt i M, satt allt manuellt fortfarnade exponerar om en liten gnutta vid
stora föräldringar i bilden, något jag inte klarar av att leva med.

Så, för video (kan vara firmware) kör jag annat - för foto där DSLR/SLR inte är rimliga blir denna perfekt!

// A

TACK så himla mycket alla för information! Det blev en Canon PoweShot S110. Mycket nöjd!!! Nu ska det fotograferas..

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Grattis! Kul! Har du något att bjuda på ?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM