Permalänk
Medlem

Systemavbildning tar enorm plats?!

Hello

Jag uppgraderade min dator och bytte upp mig till Windows 7 för någon månad sedan och i denna veva fick jag någon rekomendation att göra en systemavbildning vilket jag då klickade "ja" på och tänkte inte mer på det. Men så nyligen så märkte jag att en av mina hårddiskar var nästan full så jag kikade närmare på det. Detta är då den disk som den där systemavbildningen ska ligga. jag klickade runt lite och fick följande info:
Datafiler 9,44 GB
Systemavbildning 649 GB
Andra filer 188 GB
Ledigt utrymme 83 GB
Sammanlagd storlek 931 GB

Alltså har den där systemavbildningen tatt en ENORM plats. Ska den verkligen vara så stor? Jag hittar heller inget sätt att ta bort den på. Den hårddisk som själva Windows ligger på är ju inte större än 364 GB. Finns det något sätt att minska den på ev ta bort den på? Jag hittar liksom inga direkta filer man kan klicka "ta bort" på heller...

Tacksam för svar

Permalänk
Vila i frid

Tryck på START eller tryck på WINDOWS-tangenten och skriv in SPACE (eller UTRYMME i svensk version) och välj alternativet för off-line filer.

Det är inte så att du är "hemsökt" och hostar filer utan din vetskap? Vad säger Antimalware?

Vad säger "Backup and Restore" när du väljer alternativet "Manage Space" eller vad det nu heter på svenska?

Permalänk
Medlem

Tackar för svaret

Jag har sökt igenom datorn men det finns inget konstigt i den.

De alternativ jag hittar under diskhantering för windows säkerhetskopiering / Systemavbildning är:

[Ange hur äldre systemavbildnigar ska lagras
Systemavbildningar skapas automatsikt du kan frigöra utrymme genom att välja att behålla endast den senaste systemavbildningen.]

1. Utrymmet som används för säkerhetskopieringshistorik hanteras i Windows (maximalt 249.75 GB)
2. Behåll den senaste systemavbildningen och minimera det utrymme som används för säkerthetskopior.

Det har ingen betydelse på vilken av de 2 alternativen jag klickar för storleken på Systemavbildning är fortfarande 649,69 GB och Datafiler är 9,44 GB

Min misstanke är att jag inkluderat ytterligare någon hårddisk i säkerhetskopieringen och en massa filmer som tar plats har åkt med. Jag skulle villja ta bort hela systemavbildningen men jag hittar inget som helst alternativ för det. kanske man kan högerklicka på mappen och välja "ta bort" men jag är rädd för att det inte hjälper då mappen i sig inte är större än 9,43 GB (troligtvis så är det bara datafilerna som försvinner och så ligger systemavbildningen kvar någonstans)

Hjälp?!

Permalänk
Vila i frid

Högerklicka och redigera inställningarna på Papperskorgen på respektive disk och välj att minimera användandet och gå sen till Kontrollpanelen->System->Systemskydd->Konfigurera och välj lämpligt diskutrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Högerklicka och redigera inställningarna på Papperskorgen på respektive disk och välj att minimera användandet och gå sen till Kontrollpanelen->System->Systemskydd->Konfigurera och välj lämpligt diskutrymme.

Jag tackar ännu en gång för hjälpen men det verkar konstigt det här,
Jag testade detta och såg att systemskydd var avstängt på alla diskar förutom den som Windows 7 ligger på, men max storlek var 54GB så själva systemavbildningen verkar detta inte påverka?

Permalänk

nur är jag lite dragen, efter lite bira och vino tinto...men testa om du skriver in "vssadmin list shadowstorage" i en kommandopromt "cmd" när du kör det i adminstratörsläge? ...visar det mer än säg 10% använd hårdiskstorlek, så är något väldigt galet... har sänkt mitt mitt restore (vssadmin) till 5%, och det på en annan hårddisk än windows installationen..

du kan googla på resize volume shadow copy och se hur man gör för att testa dig fram... men det låter väldigt galet att så mycket utrymme skulle ha gått åt....med tanke på att den bara säkerhetskopierar din c disk.... låter mer som den tar alla diskar, eller inte kan radera gamla säkerhetskopior...

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem

Testade detta

Association för lagring av skuggkopia
För Volym C: (där windows finns)
Använt lagringsutrymme 6%
Allokerat lagringsutrymme 7%
Största tillåtna lagringsutrymme 10%

För volym E: (Där systemavbildningen finns)

Använt lagringsutrymme 0%
Allokerat lagringsutrymme 0%
Största tillåtna lagringsutrymme 30%

Funderar på om jag ska plocka bort allt jag vill spara från E: och sedan formetera den då jag inte hittar något sätt att göra mig av med Systemavbildningen. Eventuellt köpa en ny hårddisk och spara denna utanför datorn. Risken är ju att om jag bara formaterar den så blir det något fel i framtiden då windows kanske tror att den finns kvar då jag inte tagit bort systemavbildningen genom någon meny, program eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jag stötte på samma problem själv. Eller nästan iaf. Jag skulle göra en säkerhetskopiering och kryssade i att den skulle göra en systemavbildning också, utan att tänka mer på det. Men insåg sedan att avbildningen tog alldeles för mycket plats än jag hade räknat med, så jag bestämde mig för att ta bort den.

Efter att ha letat runt som en tok efter ett val att ta bort avbildningen utan att hitta något, så googlade jag och kom hit.

Hur som helst så löste det sig för mig när jag inaktiverade den schemalagda säkerhetskopieringen, för efter den blivit avaktiverad så kunde man välja "Ta bort alla systemavbildningar för den här datorn" där du fick valen mellan "1. Utrymmet som används för säkerhetskopieringshistorik hanteras i Windows (maximalt 249.75 GB)
2. Behåll den senaste systemavbildningen och minimera det utrymme som används för säkerthetskopior."

Hoppas detta var till någon hjälp!

Permalänk
Vila i frid

Tryck på START och skriva in "offline" och du får upp det rätta interfacet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taurus47:

Hello

Jag uppgraderade min dator och bytte upp mig till Windows 7 för någon månad sedan och i denna veva fick jag någon rekomendation att göra en systemavbildning vilket jag då klickade "ja" på och tänkte inte mer på det. Men så nyligen så märkte jag att en av mina hårddiskar var nästan full så jag kikade närmare på det. Detta är då den disk som den där systemavbildningen ska ligga. jag klickade runt lite och fick följande info:
Datafiler 9,44 GB
Systemavbildning 649 GB
Andra filer 188 GB
Ledigt utrymme 83 GB
Sammanlagd storlek 931 GB

Alltså har den där systemavbildningen tatt en ENORM plats. Ska den verkligen vara så stor? Jag hittar heller inget sätt att ta bort den på. Den hårddisk som själva Windows ligger på är ju inte större än 364 GB. Finns det något sätt att minska den på ev ta bort den på? Jag hittar liksom inga direkta filer man kan klicka "ta bort" på heller...

Tacksam för svar

Har samma bekymmer vid systemavbildning.

Datafiler 110 GB
Systemavbildning 472 GB
Andra filer 0 GB
Ledigt utrymme 1200 GB
Sammanlagd storlek 580 GB

allt funkar som det ska förutom att systemavbildningen tar en JÄKLA plats.
jag börjar fundera på om det beror på att växlingsfilen med det virtuella minnet ligger på separat disk eftersom jag inte vill ha den på min SSD?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Radera mappen WindowsImageBackup så försvinner systemavbildningen.