sonys vr avslöjad! - project morphious

Permalänk
Avstängd

sonys vr avslöjad! - project morphious

Tydligen kommer den äga! Vara billig. Flera spel på g

http://n4g.com/news/1477443/driveclub-gt7-sony-santa-monica-m...

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Tydligen kommer den äga! Vara billig. Flera spel på g

http://n4g.com/news/1477443/driveclub-gt7-sony-santa-monica-m...

Står ingenting om eventuella priser i artikeln och tittar man på vad som redan finns i produktpaletten så är inte deras nuvarande bildskärm för huvudmontage inte billig alls.

Permalänk
Medlem

Nää deras HMZ kostar ju ca 10000. Förväntar mig att den här kostar minst 5000. Kanske ännu mer beroende på specar.

Permalänk
Avstängd

kollar man N4G.com (där har dom all info) så säger sony att den skall vara väldigt affordable.

dvs då förväntas prislappen gå ner till 1000-2000kr

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

Tyvärr så verkar den bara funka med PS4. Då går det bort för min del. Tänker inte lägga massa pengar på att tillbehör som bara fungerar till en enhet. Jag vill ha en hjälm som fungerar med alla bildkällor. Man får hoppas det tas fram ngn standard innan de börjar sälja hjälmar. Att ha olika hjälmar för varje pryl man har hemma hålller inte.

Permalänk
Medlem

Ah ett Virtual Reality headset.. Sony har haft sånna förut problemet har vart priset.. har för mig det fanns runt år 2000 för 19000kr.´

Men är ju nice med Occulus Rift.. kanske Sony får tummen ur om den släpps någon gång

Permalänk
Avstängd

Vr år 1999 - 2002 var inte som dagens IR full respons var du än tittar.
ser man på playstation har de ju "move" som de kommer inkorporera. något som inte occulus har. PS4 occulus kopia kommer döda allt motstånd. särskillt då priset kommer vara guld.

Nu kommer man kunna ha assymetrisk multiplayer dessutom, som man enbart haft på WII U innan

these are golden times

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har väl väntat på något vettigt VR sytem ända sedan filmen Gräsklipparmannen

Det är kul att det börjar hända saker!

Permalänk
Medlem

Väl valt kodnamn där... playstationexklusiviteten gav mig genast en trötthetsattack.

Vad har detta egentligen som inte Oculus Rift har?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

ser man på playstation har de ju "move" som de kommer inkorporera. något som inte occulus har. PS4 occulus kopia kommer döda allt motstånd. särskillt då priset kommer vara guld.

Nu kommer man kunna ha assymetrisk multiplayer dessutom, som man enbart haft på WII U innan

these are golden times

Klen upplösning dock. 960x1080 per öga är inte direkt imponerande men det är allt vad PS4 orkar med.
Vi får se. Det är ett par år till innan vi ser denna produkten på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

these are golden times

Eftersom du verkar tycka att detta är guds gåva till mänskligheten, hur tänker du kring att Oculus Rift kommer vara kompatibel med Xbox, PS4 och PC, till ett ganska trevligt pris runt $300(1903kr med dagens kurs)?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Oculus Rift kommer inte funka med konsollerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Carlj:

Eftersom du verkar tycka att detta är guds gåva till mänskligheten, hur tänker du kring att Oculus Rift kommer vara kompatibel med Xbox, PS4 och PC, till ett ganska trevligt pris runt $300(1903kr med dagens kurs)?

Lol på att oculus kommer vara kompatibel med xbox one eller PS4.
visa länk på det. occulus kommer INTE funka med någon konsoll!

tror knappast ps4 och one vill blanda in tredjepartstillverkare när det gäller sina egna VR headsets. Förmodligen kommer sonys eller ms uppkomande VR att slå ut occulus helt och hållet förmodligen.(iom de har svindlande mycket mer pengar att backa upp sina VR lösningar med).

sony erbjuder ju sin motion move controller och stöd för spel på ps4 med sin vr. Det är inget som occulus kan göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mhm, jag bara antar att detta inte alls är att jämföra med Rift. Har detta headsetet ens 3D? och i så fall, hur? PS4 har ibland svårt att köra i stabila 60fps om man inte lirar Constrast eller liknande indie. Men Killzone till exempel... Men men, får se på årets mässor, bör väl finnas på någon av dem?

Visa signatur

ѻ Chassi: Temjin TJ08B-E ѻ MOBO: ASUS MAXIMUS VI GENE
ѻ CPU: i7-4770K @ 3,50GHz ѻ RAM: 16GB 1600mhz Corsair Vengeance Pro Black
ѻ GPU: ASUS GeForce GTX780 ѻ PSU: Corsair AX860
ѻ SystemDrive: Intel 520 240GB ѻ HDD1: WD Red 3TB
ѻ Skärm: LG 27EA63

Permalänk
Skrivet av spikey13:

Förmodligen kommer sonys eller ms uppkomande VR att slå ut occulus helt och hållet förmodligen.

Många antaganden i samma mening

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Skrivet av Reknot:

Mhm, jag bara antar att detta inte alls är att jämföra med Rift. Har detta headsetet ens 3D? och i så fall, hur? PS4 har ibland svårt att köra i stabila 60fps om man inte lirar Constrast eller liknande indie. Men Killzone till exempel... Men men, får se på årets mässor, bör väl finnas på någon av dem?

Skulle ju vara kul att se hur de fixar 3D, jag kanske bara är okunnig. Men eftersom konsollerna kör sina spel i 30 FPS fortfarande så skulle det väl bli 15 FPS med 3D?

Permalänk
Avstängd

Occulus kommer som idag leva kvar i mindre indiekretsar,, medan sony nu tar ut VR till den riktiga massmarknaden. Konsumentmarknaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Occulus kommer som idag leva kvar i mindre indiekretsar,, medan sony nu tar ut VR till den riktiga massmarknaden. Konsumentmarknaden

För alla minns vilken succé PS Move, PS Eye och Home var för Sony. Särskilt Sony minns.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Det luktar fanboy lång väg, på en produkt ingen vet något om!

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Klen upplösning dock. 960x1080 per öga är inte direkt imponerande men det är allt vad PS4 orkar med.
Vi får se. Det är ett par år till innan vi ser denna produkten på marknaden.

Det är ju trots allt en 1080p skärm, och har jag inte fel så spelas ex. titanfal inte i 1080p hos ps4? så aldrig att det är för lågupplöst för att ps4 ska dra maximal potential från den....

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Det är ju trots allt en 1080p skärm, och har jag inte fel så spelas ex. titanfal inte i 1080p hos ps4? så aldrig att det är för lågupplöst för att ps4 ska dra maximal potential från den....

Känns dock riktigt futtigt jämfört med riftens 2560x1440p. Det är där upplösningsminimum ligger för mig i alla fall.

Edit: Titanfall finns inte till playstation. Men du har rätt om du ändrar till xbone.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Det återstår väl att se, den som kommer först ut på marknaden kommer nog få ett försprång.
Men Occulus tycker jag tar väldigt god tid på sig om dom väntar till 2015...
Risken är att någon av dom stora drakarna springer om lilla Occulus.

Permalänk
Avstängd

Läste precis in depth preview av engadget. Bättre rörelsekontroll upp/ner höger vänster än occulus. Dock marginellt sämre bild, men det var/är fortf bara en prototyp.

Fördelen med sonys vr blir plug and play, inte massa knepiga inställningar osv. Mkt mer mass market appeal.
Dessutom ser vi sällan local co op på pc vilket med vr och assymetriskt local co op på ps4 kommer kunna mäta sig med wii u s local co op (iom extra gamepadden)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

Läste precis in depth preview av engadget. Bättre rörelsekontroll upp/ner höger vänster än occulus. Dock marginellt sämre bild, men det var/är fortf bara en prototyp.

Fördelen med sonys vr blir plug and play, inte massa knepiga inställningar osv. Mkt mer mass market appeal.

Jag tar uppgifterna med ro med tanke på att DK2 (bygger på Crystal Cove) finns nu tillgängligt som pre-order för $350 och till skillnad från Sonys VR så verkar Oculus Rift bli mångsidig med betydligt fler användningsområden än något man enbart spelar spel med.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nää deras HMZ kostar ju ca 10000. Förväntar mig att den här kostar minst 5000. Kanske ännu mer beroende på specar.

de tidigare modellerna låg dock runt 9000. och det går att hitta för runt 5000 om man importerar.

Skrivet av spikey13:

kollar man N4G.com (där har dom all info) så säger sony att den skall vara väldigt affordable.

affordable är en väldigt glidande definition naturligtvis. jag skulle nog snarere gissa 3-4000.

Skrivet av Alpha77:

Ah ett Virtual Reality headset.. Sony har haft sånna förut problemet har vart priset.. har för mig det fanns runt år 2000 för 19000kr.´

Men är ju nice med Occulus Rift.. kanske Sony får tummen ur om den släpps någon gång

ne. du tänker antagligen på "Glasstron" men den och alla senare grejer har varit för filmvisning. den första var inte ens 3D har jag för mig. vilket det iof inte fanns media för på nittiotalet ändå.

Skrivet av spikey13:

these are golden times

nån asymmetrisk multiplayer från en PS4 lär du inte se. inte för att den inte orkar med det utan för att det saknas utmatningsmöjlighetr för detta.

enda alternativet för sånt (om inte deras VR använder samma trådlösa metod) är en Vita.

Skrivet av Carlj:

Skrivet av ozo64:

Oculus Rift kommer inte funka med konsollerna.

nä precis. OR kommer givetvis inte vara kompatibelt (P&P) med nått, och framförallt kommer inte PS4 vara kompatibelt med OR.

Xbox? ja det är fråga om hurivida MS svarar på detta med nått eller inte. jag gissar inte, så därför iaf mindre osannolikt där.

Skrivet av chrisragnar:

Skulle ju vara kul att se hur de fixar 3D, jag kanske bara är okunnig. Men eftersom konsollerna kör sina spel i 30 FPS fortfarande så skulle det väl bli 15 FPS med 3D?

nej, de behöver fortfarande inte rendera fler eller större bilder än för vanlig 2D. det är tom lättare för maskinen än gamma vanlig 2D som PS3 iaf ibland var god nog för.

Skrivet av aniron:

Väl valt kodnamn där... playstationexklusiviteten gav mig genast en trötthetsattack.

Vad har detta egentligen som inte Oculus Rift har?

Uncharted.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

En vr hjälm kommer aldrig stödja alla bildkällor för det handlar inte om ett bildkällestöd utan ren kommunikation med såväl spel som hårdvara. Dvs kommer vara plattforms unik fram tills andra avtal sluts

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av spikey13:

1000-2000 finns inte en chans i världen. Räkna med minst 5000.-

Permalänk
Medlem

Affordable jämfört med vad? Deras tidigare HMD's har som sagt kostat ca 1000 dollar. Om den här kostar 500 så är det ju affordable i jämförelse. Mao 4000-5000 i svensk valuta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spikey13:

En vr hjälm kommer aldrig stödja alla bildkällor för det handlar inte om ett bildkällestöd utan ren kommunikation med såväl spel som hårdvara. Dvs kommer vara plattforms unik fram tills andra avtal sluts

du är rolig du spikey. hänger du ens med själv på vad du egentligen menar här?

det är alltså inga större konstigheter alls med OR, den har helt vanlig bildanslutning och uppfattas av datorn som en lika vanlig skärm.

positionsdata går via en vanlig USB, samma sak gäller kameran. och både protokoll och rutiner för det hela ska vara hyfsat öppen kod såvitt jag hängt med iaf. inget av det är låst vid nån hårdvara, eller ens plattform.

det enda som skulle hindra nån utvecklare att lägga in stöd för OR på XBOne är om spelutvecklare av Microsoft medvetet eller av nån begränsning förvägras tillgång till USB-portar av nån anledning. samma sak gäller WiiU naturligtvis, fast där kommer det garanterat aldrig att hända.

hur bild och position kommer kommuniceras mellan Morpheus och PS4 är för all del inte känt än. men jag tvivlar på att nån annan lösning kommer användas där. den komprimerade strömmen som Vita får duger för sitt syfte, men inte för en 1080-bild.

Skrivet av AndreaX:

nej, de behöver fortfarande inte rendera fler eller större bilder än för vanlig 2D. det är tom lättare för maskinen än gamma vanlig 3D som PS3 iaf ibland var god nog för.

korrigerat--^

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Andreas x jag vet flera spel där utvecklare jobbar med att få in occulus stöd. Dvs man måste koda i spelet.

Ubisoft gick ut inatt och berättade att de ej kommer stödja vr förrän en miljon vr sets var sådla. Annar var det ej ekonomiskt försvarbart att lägga in vr stöd i sina spel.

Jag tror nog utvecklare vet rätt mycket mer om detta än du och jag. Att occulus är plug and play till vilken bildkälla somhelst är skrattretande.

Visa signatur