Microsoft avtäcker DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Majoriteten av spelutvecklarna har nog bara vetat aningen mer än oss om dx12. Med andra ord har de inte kunnat utvärdera det.
Sedan använder sig dem flesta av motorer dem själva inte har utvecklat...
Star Citizen kommer med största sannolikhet ha stöd för det i alla fall.

In the corporal world....
Bakom kullinserna har MS uppenbart vetat att Mantle var under utveckling och själva påbörjade sin process från dag 1 då de fick veta - och nu anser MS det är läge att släppa "nyheten".

Också på tiden vi får en rejäl update på DirectX!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

7 har inte ens fått DX11.1, glöm Windows 7.

haha ja!
tror inte dom backar på den punkten!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

julhandeln 2015 då är väl ändå win 7 mer än 5 år gammalt så varför lägga ner energi på ett sånt gammalt skräp då..

Folk är bakåtsträvare helt klart..Kört win8.1 och aldrig aldrig att jag går tillbaka till sega win7

haha vadå sega w7?
låter som du har haft en kass dator eller haft hårdvaro problem isåfall.
aldrig uppleft w7 som segt, någonsin hehe

ps hoppas du inte gämnför de två olika os med olika datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av eXale:

Fel. W7 saknar 11.2 - men har 11.1.

Inte allt i 11.1 tyvärr, bara delvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

De är för sent ute. AMD Mantle har redan tagit fart och jag hoppas att OpenGL kan få komma fram också. Har inte lust med att vara låst till en plattform som man är med Direct X.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vilken bra effekt Mantle fick! Mycket goda nyheter!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vilken bra effekt Mantle fick! Mycket goda nyheter!

Haha... första spelen runt jul 2015... då hinner man väl med runt 40 spel till mantle innan.

Permalänk
Medlem

DirectX 12 VS Mantle nice killar vet nån vart man kan hitta videon på presentationen på dx 12 är intresserad ??? Personen som hittar videon förtjänar alla våra likes

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemos:

haha vadå sega w7?
låter som du har haft en kass dator eller haft hårdvaro problem isåfall.
aldrig uppleft w7 som segt, någonsin hehe

ps hoppas du inte gämnför de två olika os med olika datorer

Skickades från m.sweclockers.com

Läs på lite... W8 är snabbare än W7, även på samma dator.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ser hellre att Nvidia hakar på Mantle eftersom de verkar ha en massa stora engines och spelbolag på det redan, eller bättre OpenGL stöd.. DirectX är inget annat än krångel, speciellt med alla olika versioner som finns.

Och vad jag menar med versioner är när man ska tex. installera ett Steam spel så behöver varje jäkla titel installera DirectX varje gång även fast spelet innan precis gjorde det..

Sedan om Mantle blir en del av OpenGL (med tanke på att de är taggade på att ta över det från AMD), så kanske man kommer kunna se det till Linux med

nVIDIA har bra OpenGL stöd. Sen så kommer inte nVIDIA stöda något som AMD har utvecklat utan att bjuda in andra, speciellt inte då DX12 kommer att vara liknande.

Att steam håller på med det där är inte DirectX/Microsoft/nVIDIA's fel utan Valve.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Detta är ju såklart ett direkt svar på AMD's Mantle - men hade inte AMD släppt en ny GPU-API så hade nog directx legat kvar på 11.2 sålänge det finns pengar att hämta och ny uppgradering av hårdvara krävs ungefär vartannat år för att få den spelprestanda man önskar

Till hösten kanske vi ser något DX12-spel, mantle är lite före men inte mycket....
Dessutom ska väl DX12 passa till både Nvidia och AMD där Mantle är AMD-exclusive?

Mantle och DX12 har utvecklats under samma tid.

http://www.overclock.net/t/1475618/pcper-directx-12-session-l...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Kanske inte fattat grejen... men varför länkar du till något inlägg av nån random forum-moderator?

Permalänk
Musikälskare

Kommer inte gå från Win7 på ett bra tag så, vet inte hur jag ska ställa mig till detta...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, att MS trollade fram DX12 på så här kort tid låter inte speciellt troligt. Det är troligare att AMD visste om detta och stressar ut mantle för att hinna före och få lite bra PR, vilket inte känns så otroligt med tanke på alla förseningar och beta problem.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, att MS trollade fram DX12 på så här kort tid låter inte speciellt troligt. Det är troligare att AMD visste om detta och stressade ut mantle för att hinna före och få lite bra PR, vilket inte känns så otroligt med tanke på alla förseningar och beta problem.

Så MS har redan trollat fram DX12, var kan jag ladda ned det?
Lägg upp en länk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Vad vet Finnen Alatar som vi inte vet?
Tycker det låter som han bara spekulerar!

Hörsägen som högst, tyvärr...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, att MS trollade fram DX12 på så här kort tid låter inte speciellt troligt. Det är troligare att AMD visste om detta och stressar ut mantle för att hinna före och få lite bra PR, vilket inte känns så otroligt med tanke på alla förseningar och beta problem.

Vilka beta problem tänker du på med tanke på att det är BETA ?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av RX1:

Bättre att det är DirectX då det används mest och mantle har ett fåtal.

Bara för att flest använder det betyder inte det att det är bäst och att det bör användas...

Exempel på detta; Flest Android lurar har ju Samsung, men de är långt ifrån bäst på marknaden när det kommer till high-end telefoner. Kanske på papper, men kan ärligt säga att med facit i handen hade jag valt en LG G2 över min S4.a idag förmodligen.

Sedan lär vi tänka på att DX har funnits sedan stenåldern med, Mantle är helt nytt och fortfarande stämplat "BETA". Så det är lite orättvist att jämföra det så då Mantle funnits ett par månader, kanske något år för devs.
Om det är som AMD säger och Mantle kan användas av vem som helst senare, openGL integrerar Mantle och Nvidia kanske tom. då börjar jobba mot OpenGL's Mantle - Då är det bara 100% win om alla nya titlar använder sig av det istället för DX. Inte bara för att det kommer vara OpenSource och inte bundet till M$ utan för att konsoller verkar kunna utnyttja det med, vilket förhoppningsvis leder till bättre portning.
Sedan ska vi inte glömma potentialen mot Linux, eller SteamOS för den delen heller - varken ena eller den andra av dem lär ju kunna använda nya DX effektivt om ens alls.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < Galaxy S22+ | WF-1000XM4 | WH-XB900N >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Begrav DirectX, gå över till opensource OpenGL istället så att alla människor på alla plattformer kan njuta av teknologins frukter.

Finns det någon som använder open GL istället för DX på pc ? (kanske några spel som använder det, men då är det väl bara att installera stöd för det (om det ens behövs))
Det har ju funnits i massa år, så om det vore så mycket bättre så borde det redan vara dominerande på pc.
(Har dessutom för mig att DX behövs även för annat i windows än att spela spel)

Nu är windows som dom flesta kör så då används dx, har för mig att open gl är vanligt på mobiler kanske google OS använder det.
Det är väl bara & byta OS om du tycker så illa om DX. Finns Ju alternativ Google, Linux, Unix, Apple, steam (så får du i många spel stöd motsvarande inte fulla dx9)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam

Den där länken tror jag inte på.
Men om MS har något klart har de antagligen portat det från XBox, där finns redan ett lågnivå API som har likheter med DirectX.
Om MS hade haft något på gång en längre tid, hade de väl sagt så när Mantle presenterades?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Ser hellre att Nvidia hakar på Mantle eftersom de verkar ha en massa stora engines och spelbolag på det redan, eller bättre OpenGL stöd.. DirectX är inget annat än krångel, speciellt med alla olika versioner som finns.

Och vad jag menar med versioner är när man ska tex. installera ett Steam spel så behöver varje jäkla titel installera DirectX varje gång även fast spelet innan precis gjorde det..

Sedan om Mantle blir en del av OpenGL (med tanke på att de är taggade på att ta över det från AMD), så kanske man kommer kunna se det till Linux med

Vore gott om Mantle och OpenGL blir ett i någon form, av flera orsaker.
- Support för alla tillverkare av grafik. Tyvärr (troligen) enda möjligheten att få Nvidia och Intel att ta i Mantle.
- Snabb spridning till flera plattformar/OS.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Vore gott om Mantle och OpenGL blir ett i någon form, av flera orsaker.
- Support för alla tillverkare av grafik. Tyvärr (troligen) enda möjligheten att få Nvidia och Intel att ta i Mantle.
- Snabb spridning till flera plattformar/OS.

Ja så länge som det är exklusivt för AMD så har nog Mantle ingen vidare framtid, förutom där AMD kommer med sponsorpengar.
Ett dx i windows med open gl stöd & även stöd för mantle (om det nu anammas av dom andra)
Är väl bara för spelutvecklarna att skriva kod för alla 3. (ironi)
Sen är jag inte intresserad av stöd för mobiler, surfplattor utan vill ha mjukvara som kan dra nytta av hårdvaran i moderna datorer. (när det gäller spel)
Man är redan så less på konsoll-anpassning , så vill personligen inte ha ännu mer anpassning av bärbart också, men det har vi ju redan med win 8.(kör win 8 själv. även win 7 på en annan dator)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Windows 7... julhandeln 2015... Det är för f*n nästan 2 år dit, då är Windows 7 nästan 7 år gammalt.
Räknar ni entusiaster verkligen med att sitta med samma, då antika, operativsystem om 2 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja, att MS trollade fram DX12 på så här kort tid låter inte speciellt troligt. Det är troligare att AMD visste om detta och stressar ut mantle för att hinna före och få lite bra PR, vilket inte känns så otroligt med tanke på alla förseningar och beta problem.

Precis

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Windows 7... julhandeln 2015... Det är för f*n nästan 2 år dit, då är Windows 7 nästan 7 år gammalt.
Räknar ni entusiaster verkligen med att sitta med samma, då antika, operativsystem om 2 år?

Se hur länge XP var störst. Väldigt få kommer att fokusera på DX12 ifall det inte släpps till Windows 7, de måste fokusera på den användarbas som är störst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Inte allt i 11.1 tyvärr, bara delvis.

Bara delvis?
Nej, det tror jag inte. Du menar att det inte var ett fullt DX11.1?

Däremot så var det så att DX11.1 innehöll allt som det från början var tänkt att DX11.0 skulle ha men inte fick.

Nvidias kort stödde vid lanseringen inte alla funktionerna, vilket fick MS att släppa på en del vid lanseringen av DX11.0. AMD var något senare med sitt släpp av kort för DX11.0 men hade i gengäld redan då fullt stöd för det urshprungliga DX11.
Något som visade sig då MS släppte DX11.1
AMD hadde då fullt stöd för DX11.1 med alla kort som var släppta med DX11.0 stöd, något som Nvidia inte kunde visa upp.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ja så länge som det är exklusivt för AMD så har nog Mantle ingen vidare framtid, förutom där AMD kommer med sponsorpengar.
Ett dx i windows med open gl stöd & även stöd för mantle (om det nu anammas av dom andra)
Är väl bara för spelutvecklarna att skriva kod för alla 3. (ironi)
Sen är jag inte intresserad av stöd för mobiler, surfplattor utan vill ha mjukvara som kan dra nytta av hårdvaran i moderna datorer. (när det gäller spel)
Man är redan så less på konsoll-anpassning , så vill personligen inte ha ännu mer anpassning av bärbart också, men det har vi ju redan med win 8.(kör win 8 själv. även win 7 på en annan dator)

Mmm..
Men ser inget fel i ett gemensamt API då det borde underlätta för utvecklare.
Förstår ironin
Borde ju vara möjligt om hänsyn tas till vad varje plattform har möjlighet till i prestanda.
Att försöka få till samma interface och funktioner på allt tycker jag vore tokigt.

Tänk bara att få frågan "Vad är klockan?" och svaret blir "Vänta, ska bara koppla in musen på klockan!"...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattisen:

Någon som ver hur stödet för Mantle ser ut för Nvidia grafikkort just nu?

Kommer aldrig att hända. Det ligger inte AMDs affärsnytta att utveckla ett API som är till gagn för sina konkurrenter (Intel och Nvidia). Allt annat är bara tomt snack (dvs PR) ifrån AMD som inte har någon som helst konkret verklighetsförankring.

Även lite troligt att AMD kommer att stödja äldre (pre GCN) av sina egna grafikkort. Det ligger inte AMDs affärsnytta att utveckla ett API som stödjer sina äldre kort.

Dels är det tekniskt krångligt (eller omöjligt då Mantle är praktiskt låst till att bara vara effektivt på AMD GCN) och skulle kräva dyra utvecklingsresurser. Dels så har man ju isf inget incitament att de kunder som sitter på äldre kort att uppgradera och köpa ett nytt GCN (precis som det inte ligger i Microsofts affärsnytta att lägga dyra utvecklingsresurser på att utveckla DX för flera år gamla versioner av Windows).

Lyckas Microsoft väl med DX12 att konkurrera hyfsat med Mantle (låt oss säga inom 5-10 % av prestanda) så kommer inte heller Mantle att på sikt överleva ens på AMD GCN.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Mmm..
Men ser inget fel i ett gemensamt API då det borde underlätta för utvecklare.
Förstår ironin
Borde ju vara möjligt om hänsyn tas till vad varje plattform har möjlighet till i prestanda.
Att försöka få till samma interface och funktioner på allt tycker jag vore tokigt.

Tänk bara att få frågan "Vad är klockan?" och svaret blir "Vänta, ska bara koppla in musen på klockan!"...

Dom nya spelmotorerna verkar kunna skala rätt bra mellan dom olika segmenten(datorer, telefoner, plattor osv)

Fast lite orolig blir man, med tanke på eftersattheten på utvecklandet av PC exklusiva spel. (star Citizen är det enda jag känner till)
Fast & andra sidan så är ju konsollerna klena pc datorer dom med. Så kanske blir bättre framöver.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

De är för sent ute. AMD Mantle har redan tagit fart och jag hoppas att OpenGL kan få komma fram också. Har inte lust med att vara låst till en plattform som man är med Direct X.

Med Mantle så kommer du vara inlåst till AMD GCN (och framtida versioner av AMD... om Mantle finns kvar då).

Direct X har alltid varit anpassat och utvecklat för olika versioner av Windows. Knappast något nytt för DX 12, och precis analogt med att många av Apples egnutvecklade API:er är exlusiva för deras system så som OSX eller iOS.

Vill du ha ett generellt 3D API som fungerar på flera olika både grafikkort och operativsystem så finns det ett alldeles utmärkt alternativ i form av Open GL. Fungerar väl på Windows, OS X, *BSD, Unix, Linux, mobila plattformar, etc. Rekommenderas varmt.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/