Microsoft avtäcker DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Läs på lite... W8 är snabbare än W7, även på samma dator.

haha ja det handlar om några % snabbare (hanterar fler kärnor lite bättre(hade säkert gått att fixa med en sp till w7))
förnekade aldrig det! Men att säga att w7 är segt är bara korkat.
tror inte ens det är märk bart!
undra vem som behöver läsa på xD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nice! Om MS räknar med dels att vi kan ha sjukt gamla komponenter i from av hårdvara och dessutom säga att 50% kommer kunna använda det så tyder det på att det kommer vara kompatibelt med W7 vilket är fantastiskt! Däremot tycker jag att det är konstigt att man demonstrerar hur bra det är mot CPU? Jaha, det är väl bra men hur många spel belastar CPU hårt och GPU hårdare, typ knappt något spel?

Trodde faktiskt DX12 låg närme i tiden dock. Nåja, vi får väl se vad det blir av det hela

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Bara delvis?
Nej, det tror jag inte. Du menar att det inte var ett fullt DX11.1?

Däremot så var det så att DX11.1 innehöll allt som det från början var tänkt att DX11.0 skulle ha men inte fick.

Nvidias kort stödde vid lanseringen inte alla funktionerna, vilket fick MS att släppa på en del vid lanseringen av DX11.0. AMD var något senare med sitt släpp av kort för DX11.0 men hade i gengäld redan då fullt stöd för det urshprungliga DX11.
Något som visade sig då MS släppte DX11.1
AMD hadde då fullt stöd för DX11.1 med alla kort som var släppta med DX11.0 stöd, något som Nvidia inte kunde visa upp.

Nvidia hade fult stöd för DX11.0 i och med Fermi altså GTX400 serien och hade bara delvis stöd för DX11.1 i och med Keplar 600 serien.

Här kan nu förövrigt se vilka dx11.1 delar som är medtagna till windows 7 från dx11.1
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/jj863...

Edit:
AMD först dx 11.0 kort 5870 kom mer än ett halvår innan Nvidias 480

Minns ni denna?
http://www.hardwarecanucks.com/news/amd-roy-taylor-directx12/

Edit2:
"Our work with Microsoft on DirectX 12 began more than four years ago with discussions about reducing resource overhead."
http://blogs.nvidia.com/blog/2014/03/20/directx-12/

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonwellander:

Klagas fortfarande en massa på Windows 8 ser jag. Förstår inte varför. Ladda bara ner Classic Shell (gratis) / liknande och så är "problemet" löst

Själv upplever jag Win8.1 som betydligt rappare än Win7 SP1.

Bakåtsträvarna är livrädda för förändring när den sker för fort, för deras skull behövs ett mellanting där man har kvar sin startmeny som man kan spendera ett par minuter med när man letar program.

Helt seriöst, Windows 8 och 8.1 är betydöigt snabbare och man utför även uppgifter snabbare när man på ett enkelt sätt kan leta rätt på programmet man vill starta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Bara delvis?
Nej, det tror jag inte. Du menar att det inte var ett fullt DX11.1?

Däremot så var det så att DX11.1 innehöll allt som det från början var tänkt att DX11.0 skulle ha men inte fick.

Nvidias kort stödde vid lanseringen inte alla funktionerna, vilket fick MS att släppa på en del vid lanseringen av DX11.0. AMD var något senare med sitt släpp av kort för DX11.0 men hade i gengäld redan då fullt stöd för det urshprungliga DX11.
Något som visade sig då MS släppte DX11.1
AMD hadde då fullt stöd för DX11.1 med alla kort som var släppta med DX11.0 stöd, något som Nvidia inte kunde visa upp.

Här har du en länk.
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/hh404...
Partial support for Direct3D 11.1 is available on Windows 7 and Windows Server 2008 R2 via the Platform Update for Windows 7
Det är alltså bara stöd delvis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

7 kommer inte få stöd, garanterat. 8.1 möjligen.

Hur ska du ha det? Garanterat eller möjligen?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Tro mig, folk kommer gå över om de måste. Allt som krävs är ett grymt DX12-exklusivt spel som alla vill ha.

Vilket spel skulle det vara? jag har inte sett ett enda spel som alla vill ha hittills. BF4 är det inte och inte Crysis eller COD heller

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Snusfri

Trevligt detta med nytt och förbättrat DX.

Sedan är det gulligt av alla AMD-fans att tro att det är Mantle som tvingat Microsoft till detta.
Det är ganska solklart att Microsoft jobbat på detta ett bra tag och det används till vissa delar i Xbone är och har varit under utveckling till PC under en längre tid.

AMD visste om detta och stressade ut Mantle för att kunna vara först, dock så är de ensamma på sin sida och Mantle kommer inte att slå.

Har skrivit detta tidigare men det tål att upprepas, Mantle kommer inte att bli något just pga detta, hade AMD däremot gått ihop med Nvidia och Intel och de 3 tillsammans hade gjort ett nytt API så hade det på allvar kunnat rubba på DX, men inte nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ignostic:

Windows 7... julhandeln 2015... Det är för f*n nästan 2 år dit, då är Windows 7 nästan 7 år gammalt.
Räknar ni entusiaster verkligen med att sitta med samma, då antika, operativsystem om 2 år?

Förutsatt att allting fungerar så ser jag ingen anledning att byta operativ.
Är det så svårt att förstå?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av THB:

Trevligt detta med nytt och förbättrat DX.

Sedan är det gulligt av alla AMD-fans att tro att det är Mantle som tvingat Microsoft till detta.
Det är ganska solklart att Microsoft jobbat på detta ett bra tag och det används till vissa delar i Xbone är och har varit under utveckling till PC under en längre tid.

AMD visste om detta och stressade ut Mantle för att kunna vara först, dock så är de ensamma på sin sida och Mantle kommer inte att slå.

Har skrivit detta tidigare men det tål att upprepas, Mantle kommer inte att bli något just pga detta, hade AMD däremot gått ihop med Nvidia och Intel och de 3 tillsammans hade gjort ett nytt API så hade det på allvar kunnat rubba på DX, men inte nu.

Visst är det gulligt, men nu hade vi ju inte alla tillgång till dina interna käller hos Eiodos, Dice, AMD, Nvidia, Intel, och Microsoft.

Vi var korkade nog att tro att MS valt att låta sitt slimmade DX stanna i XBox, för att sälja mer av denna gentemot PC.
Men vi här på golvet är grymt imponerade av dig, det skall du veta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Det vore kul med en video på när Microsoft presenterar DirectX 12, undra när det kommer.

Skrivet av Ratatosk:

och att man så sent som somras sa att det inte var aktuellt med ett nytt DX.

Det har Microsoft aldrig sagt, de har däremot dementerat AMD's uppgifter om att DirectX inte skulle utvecklas vidare.

Här finns lite mer information om DirectX 12. Bilder etc.

http://www.ign.com/articles/2014/03/20/gdc-microsoft-reveals-...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Förutsatt att allting fungerar så ser jag ingen anledning att byta operativ.
Är det så svårt att förstå?

Nä, jag kan förstå att man inte vill byta om man är nöjd med Windows 7. Men vad folk måste förstå att det är ingen mänsklig rättighet att få nya features till gammal mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer inte fö stöd , inte så svårt att lista ut när supporten försvinner 2015 i Januari.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ni som gnötar om operativsystem, det är självklart något som kommer med Windows 9. De har egentligen ingen anledning att stödja äldre, och betänk att det fanns system som gick att uppgradera till Windows 8 (DX11.1) men inte till 8.1 (DX11.2), utöver att Windows 7 inte har DX11.2. Windows 7 har dock features som implementerades i DX11.2, via OpenGL. IHV-spelarna jobbar med alla apier parallellt, och utvecklar dem, ibland går det snabbare att få in features och nya funktioner i OGL, OCL, ibland inte och de är input från dessa som också formar DX/D3D, inte bara OpenGL/CL, Cuda, PhysX och Mantle där de sista för närvarande är leverantörsberoende. Har leverantörerna något de tycker är intressant så kommer de se till att dessa features går att använda oavsett API, även om DX på Windows betyder en liten begränsning där så har vi sett nya features via DX utan versionsuppgradering också.

Permalänk

Det enda jag sitter och hoppas på är Halo 5 och Halo 2 Anniversary till pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Mycket vatten kommer flyta under bron innan vi är framme vid julhandeln 2015!

Indeed. Under tiden får vi garanterat se mycket mer av Steam Machines och AMD Mantle. Kanske till och med blir OpenGL något större!

Skrivet av jondadoge:

Det enda jag sitter och hoppas på är Halo 5 och Halo 2 Anniversary till pc.

Snälla... Nej. Nog med mjölkandet av den stackars serien. Släpp Halo 3 på PC, samt patcha Halo 2 FWV så är jag lycklig. Sista bra spelen i serien.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Datavetare

Som påpekats flera gånger, finns ingen som helst rimligt anledning för nVidia och Intel att hoppa på Mantle, så eventuella förbättringar i 3D API/drivers måste göras i något som alla tillverkare faktiskt stödjer för att det ska göra någon signifikant skillnad.

Att OpenGL inte är speciellt populärt för spel har många orsaker, några är att OpenGL hade stagnerat väldigt mycket under den tid 3D-grafikkorten för konsumentbruk började ta fart, var först när Khronos tog över OpenGL 2006 som det började ta fart. Under lång tid var det bara nVidia som hade vettiga drivare för OpenGL. Intel har börjat få till rätt bra OpenGL-stöd tack vare sin satsning på Linux. AMD verkar fortfarande ligga långt efter nVidia vad det gäller kvalité på OpenGL drivare, under vissa typer av OpenGL program på Linux så har ju AMDs GPUer ibland svårt mot Intels iGPU och är chanslösa mot nVidias (men gissar att AMD har bättre OpenGL stöd på Windows).

Men det verkar som det händer saker även kring OpenGL, nVidia, AMD och Intel har pratat en hel del om OpenGL på Game Developer Conference i San Francisco

Citat:

...
AMD’s Graham Sellers, Intel’s Tim Foley, and our own Cass Everitt and John McDonald appeared on the same panel to explain the high-level concepts available in today’s OpenGL implementations that reduce driver overhead by up to 10x or more
...

OpenGL måste vara det bäst alternativet för oss konsumenter. Det kontrolleras inte direkt av nVidia, AMD, Intel, men de är medlemmar i ARB så de kan påverka utvecklingen av OpenGL men hindrar dem från att driva sina helt egna agendor för att gynna sig själv / missgynna de andra.

Många av dagens spelmotorer verkar designas för att skala från high-end PC ända ner till pekplattor/telefoner. Den senare gruppen stödjer bara OpenGL ES och det lär inte ändras så länge som iOS och Android är de dominerade OSen. Så dagens spelmotorer borde redan ha stöd för i alla fall OpenGL ES, som är en förenklad variant av OpenGL.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av strejf:

Det vore kul med en video på när Microsoft presenterar DirectX 12, undra när det kommer.

Det har Microsoft aldrig sagt, de har däremot dementerat AMD's uppgifter om att DirectX inte skulle utvecklas vidare.

Ok, mins fel.
Men jag tror fortfarande att införandet av ett lågnivå API, skedde under galgen, tror att detta var något enbart tänkt till X-Box.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1sp:

Vad jag undrar är om det kommer till Windows 7 också eller om man då blir tvungen att byta till 8...

Som jag sagt innan, supporten för Windows 7 försvinner Januari 2015 så, jag skulle nog gissa på nej med typ 99% sannolikhet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dunis90:

Kritiken handlar väl om att både Mantle och OpenGL stöder fler funktioner än DX11.x, men likväl fungerar på tidigare Windows.
Vad är det egentligen som hindrar Microsoft från att göra DX12 kompatibelt med Windows 7?

Vad hindrade Microsoft från att göra DX 11.2 kompatibelt med Win 7? Inget men de såg en orsak att "tvinga" på folk en uppgradering av Windows för att få ta del av teknologin.

Skrivet av trickysaer:

Nice! Om MS räknar med dels att vi kan ha sjukt gamla komponenter i from av hårdvara och dessutom säga att 50% kommer kunna använda det så tyder det på att det kommer vara kompatibelt med W7 vilket är fantastiskt! Däremot tycker jag att det är konstigt att man demonstrerar hur bra det är mot CPU? Jaha, det är väl bra men hur många spel belastar CPU hårt och GPU hårdare, typ knappt något spel?

Trodde faktiskt DX12 låg närme i tiden dock. Nåja, vi får väl se vad det blir av det hela

Inget tyder på att det kommer att vara kompatibelt med Win 7 eller ens Win 8. Det står vagt att det kommer till många plattformar vilket kan betyda allt från himmel till jord. Tvivlar att Win 7 kommer att få DX12.

Skrivet av THB:

Trevligt detta med nytt och förbättrat DX.

Sedan är det gulligt av alla AMD-fans att tro att det är Mantle som tvingat Microsoft till detta.
Det är ganska solklart att Microsoft jobbat på detta ett bra tag och det används till vissa delar i Xbone är och har varit under utveckling till PC under en längre tid.

AMD visste om detta och stressade ut Mantle för att kunna vara först, dock så är de ensamma på sin sida och Mantle kommer inte att slå.

Har skrivit detta tidigare men det tål att upprepas, Mantle kommer inte att bli något just pga detta, hade AMD däremot gått ihop med Nvidia och Intel och de 3 tillsammans hade gjort ett nytt API så hade det på allvar kunnat rubba på DX, men inte nu.

Det är ännu mer gulligt att du sätter dig själv på en pelare och tror att din gissning är bättre än andras.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dunis90:

Se hur länge XP var störst. Väldigt få kommer att fokusera på DX12 ifall det inte släpps till Windows 7, de måste fokusera på den användarbas som är störst.

Vänta lite nu dom ska gå tillbaka i utveckling?

Det som behövs är fixa windows 8.1 och sen måste folk börja byta upp sig.

Det är ingen mening att vänta och se "ah hoppas blir bra kanske oj fan nej"

Kör på och gå aldrig tillbaka.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Konabu:

Förutsatt att allting fungerar så ser jag ingen anledning att byta operativ.
Är det så svårt att förstå?

Det som inte utvecklas det avvecklas.

Man kan inte sitta kvar på samma gamla saker forever bara för att det funkar, eller okej man kan göra det men det ger ingenting.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Nä, jag kan förstå att man inte vill byta om man är nöjd med Windows 7. Men vad folk måste förstå att det är ingen mänsklig rättighet att få nya features till gammal mjukvara.

Skickades från m.sweclockers.com

Helt sant.
Rent ekonomiskt så vinner Microsoft på att släppa DX12 till Windows 8 eftersom de som vill ha DX12 måste byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Nice! Om MS räknar med dels att vi kan ha sjukt gamla komponenter i from av hårdvara och dessutom säga att 50% kommer kunna använda det så tyder det på att det kommer vara kompatibelt med W7 vilket är fantastiskt! Däremot tycker jag att det är konstigt att man demonstrerar hur bra det är mot CPU? Jaha, det är väl bra men hur många spel belastar CPU hårt och GPU hårdare, typ knappt något spel?

Trodde faktiskt DX12 låg närme i tiden dock. Nåja, vi får väl se vad det blir av det hela

Nja, Windows 7 supporten försvinner som sagt Januari 2015. Så jag skulle inte sätta några pengar på det.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

...
OpenGL måste vara det bäst alternativet för oss konsumenter. Det kontrolleras inte direkt av nVidia, AMD, Intel, men de är medlemmar i ARB så de kan påverka utvecklingen av OpenGL men hindrar dem från att driva sina helt egna agendor för att gynna sig själv / missgynna de andra...

Till det kan vi lägga att Valve utvecklar det som saknats, en debugger. Deras VOGL finns på GitHub.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Med Mantle så kommer du vara inlåst till AMD GCN (och framtida versioner av AMD... om Mantle finns kvar då).

Direct X har alltid varit anpassat och utvecklat för olika versioner av Windows. Knappast något nytt för DX 12, och precis analogt med att många av Apples egnutvecklade API:er är exlusiva för deras system så som OSX eller iOS.

Vill du ha ett generellt 3D API som fungerar på flera olika både grafikkort och operativsystem så finns det ett alldeles utmärkt alternativ i form av Open GL. Fungerar väl på Windows, OS X, *BSD, Unix, Linux, mobila plattformar, etc. Rekommenderas varmt.

mvh,
martin

Det vet vi inte än. Vill Intel och Nvidia vara med på Mantle så får de det.

Det vet jag att Direct X är låst till Windows och andra Microsoft produkter.

Ja och därför får man hoppas att OpenGL kan växa och konkurrrera ut Direct X.

Skrivet av THB:

Trevligt detta med nytt och förbättrat DX.

Sedan är det gulligt av alla AMD-fans att tro att det är Mantle som tvingat Microsoft till detta.
Det är ganska solklart att Microsoft jobbat på detta ett bra tag och det används till vissa delar i Xbone är och har varit under utveckling till PC under en längre tid.

AMD visste om detta och stressade ut Mantle för att kunna vara först, dock så är de ensamma på sin sida och Mantle kommer inte att slå.

Har skrivit detta tidigare men det tål att upprepas, Mantle kommer inte att bli något just pga detta, hade AMD däremot gått ihop med Nvidia och Intel och de 3 tillsammans hade gjort ett nytt API så hade det på allvar kunnat rubba på DX, men inte nu.

Först skriver du att alla AMD fans antagit att Mantle fått Microsoft att ta fram Direct X sen gör du precis likadant själv och påstår att AMD stressat fram Mantle för att kunna vara först. Snacka om att säga emot sig själv. Sen att de är ensamma på sin sida håller inte jag med om nu när både Frostbite och CryEngine visat sitt stöd för Mantle.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uniko:

Hur ska du ha det? Garanterat eller möjligen?

Läs igen. Punkt efter garanterat. Windows 8.1 kommer kanske få stöd.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det som inte utvecklas det avvecklas.

Man kan inte sitta kvar på samma gamla saker forever bara för att det funkar, eller okej man kan göra det men det ger ingenting.

Det är väl klart man kan... ta filmprojektorer till bio det var i princip samma system i 50år.. undantaget lite små uppgraderingar.
Datorer är väl precis som allt annat, blir en sak tillräckligt bra för sitt ändamål så kommer den fortsätta användas.
ett operativsystem är ju trotts allt bara ett system för att kunna starta programmen man använder.
Du behöver ju egentligen inte uppgradera föränn systemkraven ändras för spel och program

Är väl inget fel med att uppgradera för dom som vill det, men dåligt av MS att tvinga folk att uppgradera om dom nu sätter DX12 till endast Win9 (för exempel).

Permalänk

Om man tillåter sig att spekulera fritt så har nog inte MS haft något intresse av att implementera denna typ av förbättringar tidigare. På spelfronten så har MS lagt all krut på Xbox och därför inte lagt några nämnvärda resurser för att genomföra någon radikal utveckling av DirectX. Med Mantle och SteamOS/Linux i antågande så inser dom att de behöver stärka spelmiljön i Windows då det trots allt är viktigt för att behålla konsumenterna långsiktigt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alpha77:

Det är väl klart man kan... ta filmprojektorer till bio det var i princip samma system i 50år.. undantaget lite små uppgraderingar.
Datorer är väl precis som allt annat, blir en sak tillräckligt bra för sitt ändamål så kommer den fortsätta användas.
ett operativsystem är ju trotts allt bara ett system för att kunna starta programmen man använder.
Du behöver ju egentligen inte uppgradera föränn systemkraven ändras för spel och program

Är väl inget fel med att uppgradera för dom som vill det, men dåligt av MS att tvinga folk att uppgradera om dom nu sätter DX12 till endast Win9 (för exempel).

Tror du inte inser hur mycket skillnad mjukvara gör.

TYCKER det är extremt bra av att MS att tvinga fram utvecklingen.
Varför ska dom lägga krut på utveckla DX12 för windows 7???

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240