Permalänk
Medlem

Mätning av hög pin

Jag har dålig koll på hur jag mäter det här så undrar om ni har tips. Jag ska mäta om en pinne går hög i ett antal sekunder. Pulsen skickas från en fjärrkontroll till en Radioenhet. Jag ska mäta pinnen på radioenheten.
Hur ska jag mäta då?

Jag tänkte använda en multimeter, skulle denna funka då? : Uni-T UT20BDigital mini-multimeter
Pytteliten multimeter med basfunktioner. Kan mäta växel- och likspänning, likström och resistans. Praktiskt batteritest-läge.

•DC- och AC-spänning
•DC-ström
•Resistansmätning
•Batteritest-läge
•Fasta probar

Jag har antecknat hur jag tror jag ska mäta AC-DC mät på kontakten, Volt, likström. Exakt hur mäter jag med multimetern?

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Det innebär väl att det ska bli en positiv spänning på pinnen så det bör bara vara att spänningsmäta mellan pinnen och jord, är det en signal på nån sekund så hinner du se den med en vanlig multimeter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå vad du menar.

Om du inte vet vad du gör så läs på innan du pillar med en multimeter i ett nätagg. Ta inte på nån (stor) kondensator och förklara gärna lite utförligare hur du menar?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Hjälpsam

Spontant känns det som ett oscilloskop är rätt verktyg i det här läget.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det innebär väl att det ska bli en positiv spänning på pinnen så det bör bara vara att spänningsmäta mellan pinnen och jord, är det en signal på nån sekund så hinner du se den med en vanlig multimeter.

ja just precis så!

Ok typ mäta med röd probe mot pinnen och svart mot Radions Gnd. Sen ställa in på likström, V med linje och streckad linje under. Stämmer detta?

Den multimetern jag föreslog kan inte mäta växelström, vad innebär det i praktiken? Vad går inte att mäta med den, som har växelström?

Skulle även vilja mäta spänning på tex nätaggregat går det med multimetern ovan?

tacksam för all tips, har dålig koll på ellära.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Danielv:

ja just precis så!

Ok typ mäta med röd probe mot pinnen och svart mot Radions Gnd. Sen ställa in på likström, V med linje och streckad linje under. Stämmer detta?

Den multimetern jag föreslog kan inte mäta växelström, vad innebär det i praktiken? Vad går inte att mäta med den, som har växelström?

Skulle även vilja mäta spänning på tex nätaggregat går det med multimetern ovan?

tacksam för all tips, har dålig koll på ellära.

Ja gör så, jag vet inte vad det är för signal på pinnen så om du inte vet det så välj ett mätområde som tål hög spänning först och minska sedan om du märker att det inte överstyrs eller kolla i nån manual vad det förväntas vara på pinnen.
Uni-T UT20B kan mäta ac enligt http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/multi...

Elnätet i våra hus använder ac så allt som är relaterat till det går inte att mäta om man saknar ac områden, sedan finns det mycket annat också men att inte kunna mäta om det är el i ett vägguttag är ju en stor nackdel.

Mätaren fungerar för att mäta spänningen på en datornätdel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.