Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

BF-veteraner, hurdan är spelet idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Herregud vilken gråtfest. Jag har lirat alla BF, tyckte BC1 var bajs men i övrigt bra spel. BF3 tyckte jag började gå totalt överstyr med alla unlocks men lagom till BF4 kom hade jag smält det och tog tjuren vid hornen för att låsa upp det jag ville låsa upp.
Spelet i början kraschade ungefär en gång i timmen och man dog då och då utan att veta varför. Idag händer detta så sällan att jag helt omöjligt kan förstå hur detta kan vara ett SÅ stort problem för många.

Det är säkert samma töntiga kids som sitter och gråter i chatten om aimbot varje gång de dör. Om du råkar ut för en bug nån gång i timmen, vem fan bryr sig? Seriöst. Det är roligt hela tiden däremellan. Köp spelet om du inte är så jävla känslig utan bara vill gejma och ha kul. Har du nån gång skrikit i chatten om att du dog pga lagg eller pga aimbot: gör oss alla en tjänst och köp inte spelet.

Kan man vara "kids" ifall man har kört BF-spel i mer än 10år?
Det är nog inte inte "lagg och aimbots" folk stör sig mest på tror jag, utan att spelet som nämndes ovan känns helt slumpmässigt, och uppmuntrar allt mindre till teamwork och mer till campande och statsjagande. Hade spelet varit första releasen ifrån en studio kanske folk inte gnällt lika mycket, men nu finns ju miljoner av veteraner, menar du att de inte bör förvänta sig en positiv utveckling mellan releaser?

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

DICE lade in ett alternativ i inställningarna för att stänga av detta.

OnT. Spelet är fullt fungerande för min del, har också varit det sedan lansering i stort sett. Sedan om det kommer inbringa nöje beror på vilken typ av spelare du är. Är du en av den stora massan som inte gnager sig på detaljer och kan leva med att fighter rätt ofta är ett rent lotteri, lär du få ut lite nöje i all fall.

Är du en stor infanterist kommer du upptäcka flertalet rent ut sagt idiotiska designval som bara inbringar frustration. Bättre för din hälsa att avstå helt och hållet. För att inte nämna hur idiotanpassat spelet är i allmänhet. Glöm allt som har med skicklighet att göra.

För den summan tycker jag dock att det är helt klart värt att testa.

: o visste inte dem hade fixat detta, tack för infon.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Tycker det är larvigt kul men det är instabilt som sjutton, men enbart när datorn är överklockad; och ja... den är stabilitetstestad med Prime och Heaven/Valley, men BF4 lirar bara fint på stock för moi..

Får jag gissa.. Prime95 blend? det är ju ganska värdelöst då den testar så mycket minne. Din överklockning är helt enkelt ostabil.

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem

Spelet kraschar aldrig för mig numera, väldigt sällan den gjorde det i början också, när alla andra hade problem var bara vid levolution eventen det kraschade ibland. Spelet är värt pengarna. Allt gnäll om buggar som cirkulerar nu är oftast "bara för att gnälla" - Spelet fungerar bra.

Fuskare? 300 timmar spelade nu, endast en uppenbar fuskare i sikte.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tycker det har gått mot det sämre. För mycket orealistiskt trams men fortfarande ett ok spel. Lite trisst att de börjat följa samma koncept som mw-seriern.. Släppa mappacks och sälja dom som hela spel. Fult tycker jag. Syftar på bf3.1 (bf4)

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tycker det har gått mot det sämre. För mycket orealistiskt trams men fortfarande ett ok spel. Lite trisst att de börjat följa samma koncept som mw-seriern.. Släppa mappacks och sälja dom som hela spel. Fult tycker jag. Syftar på bf3.1 (bf4)

Orealistiskt trams? Du kanske misstar battlefield för en simulator. Du spelar fel spel, testa ARMA 2 & 3 istället.

Hela spel? Ett DLC är inte ett helt spel.
Alla battlefield expansioner i tidigare spel brukade kosta runt 300-500kr. Premium med allt innehåll kostar ~400kr.
Vad är nu skillnaden? Jag anser att DLC är bra, det gör att man inte behöver vänta ett helt år på nytt innehåll, så man ledsnar inte lika fort på spelet.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ett bra spel, på många sätt bättre än BF3. MEN inte när det kommer till det viktigaste: Nätkod/Spelkänsla/Feedback från gunplay......
Edit: Just detta har fått mej att tröttna mycket fortare än med BF3, som jag nog körde ända tills dagen innan BF4 släpptes.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumie:

Tycker det har gått mot det sämre. För mycket orealistiskt trams men fortfarande ett ok spel. Lite trisst att de börjat följa samma koncept som mw-seriern.. Släppa mappacks och sälja dom som hela spel. Fult tycker jag. Syftar på bf3.1 (bf4)

Mappacks/DLC har det tagits betalt för sedan BF2. Så det är knappast en överraskning att det kostar extra.

Visa signatur

Dator1: Antec P182 • Intel Q9450 • 8800GTS 512 • 4*2GB 6400 DDR2 • Striker II Formula • Logitech G11

Dator 2: Define R3 • I7 2600K • GTX780 DC2 • 2*4GB RAM • Asus P8P67 • Steelseries 6Gv2 • Logitech G400s • Sennheiser G4ME PC360

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Ett bra spel, på många sätt bätte än BF3. MEN inte när det kommer till det viktigaste: Nätkod/Spelkänsla/Feedback från gunplay......

Där sätter du fingret exakt på problemet.

BF3 är tyvärr ett roligare spel än BF4.

Permalänk
Skrivet av Pinkn00b:

Man måste inte men man har en enorm nackdel med hög FoV när man siktar med aim down sight svårt att förklara men man ser inte lika inzoomat som med mindre FoV men finns tråd på sweclockers som visar vad jag menar.

http://www.sweclockers.com/forum/123-battlefield/1255478-bf4-...

Fast det stämmer inte längre för det finns en inställning som gör så att det blir som i bf3, alltså alltid 60fov när du ads:ar. Sen är just detta väldigt subjektivt, jag personligen tyckte bättre om att ha samma fov oavsett om jag ads:ar eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem

Finns fortfarande problem med lagg även om den kanske har blivit lite bättre. Hoppas på ökad tickrate till Operation Locker (som i princip är det enda jag spelar) i framtiden.

Dock tycker jag inte det "riktiga" BF med vehicle gameplay och banorna där är särskilt bra. För mycket Death from Above och leksaker i den delen av spelet.

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk

Det lustiga är att då många hade stora problem i början så hade jag inga, jovisst spelet var inte perfekt balanserat men jag hade aldrig problem med buggar eller krascher. Sedan den senaste uppdateringen så har det däremot mer eller mindre blivit ospelbart på min dator. XD Det kraschar minst en gång per runda, vilket är väldigt irriterande, min spelupplevelse har försämrat avsevärt sedan den senaste uppdateringen och jag skulle aldrig kunna rekommendera spelet i dess nuvarande for till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Det lustiga är att då många hade stora problem i början så hade jag inga, jovisst spelet var inte perfekt balanserat men jag hade aldrig problem med buggar eller krascher. Sedan den senaste uppdateringen så har det däremot mer eller mindre blivit ospelbart på min dator. XD Det kraschar minst en gång per runda, vilket är väldigt irriterande, min spelupplevelse har försämrat avsevärt sedan den senaste uppdateringen och jag skulle aldrig kunna rekommendera spelet i dess nuvarande for till någon.

Lustigt, för jag och det stora gäng jag spelar med har inga problem alls. Jag skulle lätt rekommendera BF4 som ett stabilt spel just nu. Ospelbart? Är inte det en överdrift?

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

BF4 bör avnjutas med vänner. Då kan man ha riktigt kul!

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sambuccashake:

Där sätter du fingret exakt på problemet.

BF3 är tyvärr ett roligare spel än BF4.

Jepp. BF3 är ett bättre spel. Både balanseringsmässigt och när det gäller spelkänsla. Visst BF4 är mer av allt och snyggare, men det betyder inte att det är bättre....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Jepp. BF3 är ett bättre spel. Både balanseringsmässigt och när det gäller spelkänsla. Visst BF4 är mer av allt och snyggare, men det betyder inte att det är bättre....

Håller med dig, Tycker också att bf3 är både roligare och bättre spel. Hitregen kan vara frustrerande ibland,men jag har lärt mig nu att man ska köra med high firerate vapen. Funkar mycket bättre

Det är bara att köra famas så fungerar hitreg som i BF3:)

Brukade inte använda stridsvagnar så mycket i Bf3 , men när jag väl gjorde det var det ganska kul. Nu i BF4 är det helt omöjligt. Infanteri har hur många olika gadgets som helst mot fordon.

Kan säga att jag spelar mest TD , så är ingen pro på att sitta i en tank. Upplever ni också att man dör ganska ofta om man sitter i en stridsvagn eller flyger helikopter?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Håller med dig, Tycker också att bf3 är både roligare och bättre spel. Hitregen kan vara frustrerande ibland,men jag har lärt mig nu att man ska köra med high firerate vapen. Funkar mycket bättre

Det är bara att köra famas så fungerar hitreg som i BF3:)

Brukade inte använda stridsvagnar så mycket i Bf3 , men när jag väl gjorde det var det ganska kul. Nu i BF4 är det helt omöjligt. Infanteri har hur många olika gadgets som helst mot fordon.

Kan säga att jag spelar mest TD , så är ingen pro på att sitta i en tank. Upplever ni också att man dör ganska ofta om man sitter i en stridsvagn eller flyger helikopter?

Jag känner mig rätt säker när jag sätter mig i en tank, har inga större problem att möta fiender på marken eller i fordon. Jag kan alltså hålla mig vid liv länge rätt ofta.

Men, och det är ett stort men. När jag väl exploderar är det fler gånger än sällan på grund av minor/slams. Få saker i spelet gör mig mer frustrerad som dem här två prylarna. Helt jävla omöjliga att se om man inte konstant kryper fram och med blicken fäst i marken. Inte heller hjälper det att minor deformeras till hexagoner och minskar i storlek när man står från typ fem meters avstånd. Slams är så otroligt små och kan lika gärna vara stenar, för att inte tala om deras egenskap att detonera från avstånd. Kräver ingen skicklighet någonstans att bara slänga ut dem på marken och döda ett sådant viktigt vapen som en pansarvagn är.

Här har ni vad jag menar, har lagt ut tre minor och tre slams. Börja leta.

Dold text

Gick inte så bra, va?

Permalänk
Medlem

För mig funkade det nästinstill problemfritt i början men sen efter några patcher så blev det lite mer krascher och så. Har inte spelat i princip något sen innan jul då mitt Origin account blev hackat i början av året, har dock fått tillbaka spelen jag hade nu, men alla ranks är borta. Tydligen var det nån från Ryssland som hade lyckats komma åt mina uppgifter via kundsupport, bra där EA!?!?!

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Skrivet av milo_:

Jag känner mig rätt säker när jag sätter mig i en tank, har inga större problem att möta fiender på marken eller i fordon. Jag kan alltså hålla mig vid liv länge rätt ofta.

Men, och det är ett stort men. När jag väl exploderar är det fler gånger än sällan på grund av minor/slams. Få saker i spelet gör mig mer frustrerad som dem här två prylarna. Helt jävla omöjliga att se om man inte konstant kryper fram och med blicken fäst i marken. Inte heller hjälper det att minor deformeras till hexagoner och minskar i storlek när man står från typ fem meters avstånd. Slams är så otroligt små och kan lika gärna vara stenar, för att inte tala om deras egenskap att detonera från avstånd. Kräver ingen skicklighet någonstans att bara slänga ut dem på marken och döda ett sådant viktigt vapen som en pansarvagn är.

Här har ni vad jag menar, har lagt ut tre minor och tre slams. Börja leta.

http://i.imgur.com/BzXUHdT.jpg

Gick inte så bra, va?

Hehe NOPE , om man inte har röntgen syn. DU kan iof sig ta camo så att du ser de lättare. Jag har inte öppnat den än

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk

Saknar modscenen som bf hade. Desert combat och project reality var två fantastiska mods. På den tiden krävdes skill att ens kunna lyfta helikoptern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Hehe NOPE , om man inte har röntgen syn. DU kan iof sig ta camo så att du ser de lättare. Jag har inte öppnat den än

Jo, det är jag väl medveten om. Har dock läst återupprepande gånger att just slams inte alltid syns med thermal/IRNV. Dessutom känner jag mig blind utan zoom-tillbehöret.

Permalänk

Jag har lirat BF sen 1942 beta utom BC2 och BF3 som jag hoppade över.
Jag tror att väldigt mycket av gnället i tråden här egentligen handlar om nostalgi, att man växer och tappar känslan av att tappa bort tiden i takt med att man blir mer vuxen och får mer saker i livet att lägga tiden på och ta ansvar för, plus att minnet förskönar, eller snarare det extremiserar. Gillade man det huvudsakligen kommer minnet av strulet att blekna.
Följaktligen minns jag 1942 med störst kärlek och BF2 ganska bra mer inte riktigt samma känsla men det betyder inte att jag tror de var bättre.

Unlocks i BF4 blir inte bättre och bättre och de man har från början är helt ok, kanske med undantag från snipern som är lite mesig, men man har i stort sett allt man behöver efter relativt få timmars spel, och det är definitivt inte bristande unlocks som ger underläge när man börjar spela, utan det är som vanligt kunskap om kartorna och att spela in sig på känslan i vapnen och fienden.

Jag har inte störts speciellt av buggar sen början även om jag kastades ut ibland första månaderna, jag har alltid valt lågping servrar om det har haft betydelse.

Ska jag klaga på två saker så är det att K/D står ut så tydligt i statsen, den borde man få räkna ut själv på något krångligare vis för nu är det väldigt många som skiter i teamplay och att vinna matcher och bara lever för sin K/D-penis.
Den andra saken just nu sen senaste patchen är att Killcam är buggig som fan. När man blir dödad står ett namn, ett vapen och en rödmarkerad snubbe/fordon och det enda jag tror stämmer är namnet , men inte ens det är jag inte säker på. Det är nästan aldrig som vare sig rätt vapen eller rätt fordon eller rätt snubbe visas.

I övrigt har jag köpt premium till fullpris och tycker det är värt. Allt snack om att det är för lite skill är trams, det är lika för alla och är man en squad och kör riktig teamplay är det det som har betydelse, och det som ska spela roll.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns lite som dubbelmoral att han pratar om detta samtidigt som han köpt spelet.

Enda sättet för ett stort företag att lyssna på riktigt är genom att sluta ge dem pengar. Klart EA gör som de gör när alla fortfarande köper spelet.

Tro det eller ej så finns det en stor mängd (majoriteten) som köper ett spel utan att göra någon sorts efterforskning, de ser en trailer och köper spelet direkt. Det är mestadels pga. dessa personer som EA fortfarande kan publicera spel.

Vi som kallar oss "the gaming community" i populära spel som BF och CoD m.m. är inte så många som folk tror i helhet och de hade klarat sig precis lika bra om så ingen på Swec köpte BF4.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Här har ni vad jag menar, har lagt ut tre minor och tre slams. Börja leta.

Just därför sitter jag alltid och hamrar Q-spotting knappen när jag kör med fordon för att se eventuella minor. Men jag kör oas aldrig i HC-läge.

Permalänk
Medlem

Imorgon släpps Naval Strike, då kommer BF4 definitivt bli kul igen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av larssa87:

Det är för mycket saker runtomkring. Som WOW. Man ska göra ditt och datt hela tiden. Hoppsan dom går tillbaka till det "rena" kriget där fokus ligger på samarbete och tänkande. Tyvärr är det mer och mer CoD känsla. Springa och skjuta. Dör man så startar man bara om och kör vidare.

Hur ska du ha det egentligen? Är det för mycket runt omkring att göra, eller är det bara springa och skjuta som i CoD? Du säger ju emot dig själv...

Visa signatur

///M4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Whippoorwill:

Ska jag klaga på två saker så är det att K/D står ut så tydligt i statsen, den borde man få räkna ut själv på något krångligare vis ...

Ja, för att dividera kills med antal deaths är ju för jävla krångligt? lol.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av flq:

Just därför sitter jag alltid och hamrar Q-spotting knappen när jag kör med fordon för att se eventuella minor. Men jag kör oas aldrig i HC-läge.

Tro mig, om det är någon som spammar skiten ur Q-knappen så är det jag. Oavsett om jag sitter i ett fordon eller som infanterist, jag gör det utan att ens tänka på det. Men det har aldrig hjälpt mig att spotta dem eftersom att mekanismen verkar vara trasig. Du måste bokstavligt talat ställa dig på dem och spotta flertalet gånger innan de upptäcks. Kan ju också vara så att spotting endast fungerar precis där du har siktet inställt, vilket skulle göra det opraktiskt i en tank om du inte vill agera metalldetektor.

Permalänk
Skrivet av hoski:

Ja, för att dividera kills med antal deaths är ju för jävla krångligt? lol.

Nej inte direkt, men det skulle förmodligen bli något mindre folkus på K/D dels för att det visar att DICE signalerar att det är mindre intressant, och dels för att det är en annan mer omständlig sak att dividera än att bara kolla. Jag menade inte att man behöver vara einstein för att klura ut det, men det är lite för krångligt för de flesta att orka räkna ut i huvudet lika ofta som de kolla statsen gissar jag.
Man kan ju vara ännu mer radikal och helt enkelt inte spara matchresultaten så detaljerat utan låta folk fippla med det själva och default bara spara lagens resultat i matchhistoriken.