Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Varför kallas .AVI för ett fulformat?

Permalänk
Medlem

Varför kallas .AVI för ett fulformat?

Hej Swec!

Jag och två kompisar håller just nu på med ett gymnasiearbete där vi jämför prestandan hos en raspberry pi och en speldator vad det gäller xbmc. Vi märker där att .AVI flyter med små hack då och då på raspberryn medan .MKV flyter utmärkt. Vi vet även att man kallar .AVI för ett fulformat och vi förstår lite varför men kan inte förklara det. Därför undrar vi vad det är som gör .AVI till ett fulformat.

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

Varken AVI eller MKV är filformat, utan containers som kan innehålla olika format för video och ljud.
En normal avi som är nedladdad från nätet innehåller xvid-video och mp3-ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJepz:

Hej Swec!

Jag och två kompisar håller just nu på med ett gymnasiearbete där vi jämför prestandan hos en raspberry pi och en speldator vad det gäller xbmc. Vi märker där att .AVI flyter med små hack då och då på raspberryn medan .MKV flyter utmärkt. Vi vet även att man kallar .AVI för ett fulformat och vi förstår lite varför men kan inte förklara det. Därför undrar vi vad det är som gör .AVI till ett fulformat.

Det är som Perc säger, .avi är bara en behållare, ni måste titta på vad det är för videocodec som används. Jag skulle gissa på att det är h264 i .mkv filen vliket raspberry har hardware acceleration för vilket gör att den har lättare att driva runt materialet även om det annars är mer tungdrivet än vad det nu ligger i .avi filen. Den har alltså hårdvaru stöd för h264 (http://www.broadcom.com/products/BCM2835) vilket gör att den kan avkoda filmerna via gpun och inte göra det via mjukvara på cpun.

Vette fan vart ni har fått fulformat ifrån. Aldrig hört, .avi är bara en äldre behållare som inte har lika bra stöd för nya codecs som till exempel .mp4 eller .mkv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJepz:

Hej Swec!

Jag och två kompisar håller just nu på med ett gymnasiearbete där vi jämför prestandan hos en raspberry pi och en speldator vad det gäller xbmc. Vi märker där att .AVI flyter med små hack då och då på raspberryn medan .MKV flyter utmärkt. Vi vet även att man kallar .AVI för ett fulformat och vi förstår lite varför men kan inte förklara det. Därför undrar vi vad det är som gör .AVI till ett fulformat.

Länka gärna till en källa där .AVI refereras som "fulformat", vore intressant att läsa varför Oavsett så är det dubbelfel eftersom det inte är ett format samt att det blir inte fulare än vad man väljer att avkoda med.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Länka gärna till en källa där .AVI refereras som "fulformat", vore intressant att läsa varför Oavsett så är det dubbelfel eftersom det inte är ett format samt att det blir inte fulare än vad man väljer att avkoda med.

Kan det vara så att det kallas "fulformat" för att många filmer i just det formatet är så att säga "ful tankade" och just okunnighet i ämnet?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Som föregående postare påpekar så dras AVI med en del begränsningar. Det har t.ex. varit svårt att inkludera ljud med variabel bithastighet och undertexter på ett bra sätt. AVI har dessutom stora begänsningar när det kommer till strömmande (spela innan hela filen är nedladdad) och Microsoft själva övergav AVI till förmån för ASF (senare brandat WMV för video och WMA för ljud).

Som kuriosa kan man nämna att videoformatet "DivX ;-)" från början var ett fulhack på en av video MPEG4 kodekarna för Microsoft ASF som anpassades för AVI istället och skippade WMA till fördel för MP3 ljud. Antagligen är det här benämningen "fulformat" kommer in.

MP4 containern är egentligen en ISO standardiserad Apple Quicktime variant och MKV är helt open source som ett alternativ till AVI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Som föregående postare påpekar så dras AVI med en del begränsningar. Det har t.ex. varit svårt att inkludera ljud med variabel bithastighet och undertexter på ett bra sätt. AVI har dessutom stora begänsningar när det kommer till strömmande (spela innan hela filen är nedladdad) och Microsoft själva övergav AVI till förmån för ASF (senare brandat WMV för video och WMA för ljud).

Som kuriosa kan man nämna att videoformatet "DivX ;-)" från början var ett fulhack på en av video MPEG4 kodekarna för Microsoft ASF som anpassades för AVI istället och skippade WMA till fördel för MP3 ljud. Antagligen är det här benämningen "fulformat" kommer in.

MP4 containern är egentligen en ISO standardiserad Apple Quicktime variant och MKV är helt open source som ett alternativ till AVI.

Jo, samma teori ploppade upp i mitt hjärnkontor när jag läste trådstarten, kopplingen mellan DivX och .avi-containerformatet är väldigt stark. Fulformatsepitetet förstärks väl även ytterligare av att DivX (och för all del dess efterföljare Xvid) nästan uteslutande användes till piratkopiering.

Det är väl även värt att nämna att även om det kom hårdvara som klarade av att avkoda DivX och Xvid, så berodde det nog helt och hållet på att formatet på grund av obefintlig konkurrens fick en väldigt hög etableringsnivå bland folk som piratkopierade film, och att en stor efterfrågan på hårdvara som klarade av formatet därmed uppstod spontant. Som motsats har H.264 och liknande standarder utvecklats av konsortier bestående av diverse företag i branscherna som tillverkar utrustning och mjukvara för att använda formaten.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Det är som Perc säger, .avi är bara en behållare, ni måste titta på vad det är för videocodec som används. Jag skulle gissa på att det är h264 i .mkv filen vliket raspberry har hardware acceleration för vilket gör att den har lättare att driva runt materialet även om det annars är mer tungdrivet än vad det nu ligger i .avi filen. Den har alltså hårdvaru stöd för h264 (http://www.broadcom.com/products/BCM2835) vilket gör att den kan avkoda filmerna via gpun och inte göra det via mjukvara på cpun.

Vette fan vart ni har fått fulformat ifrån. Aldrig hört, .avi är bara en äldre behållare som inte har lika bra stöd för nya codecs som till exempel .mp4 eller .mkv.

Tack så mycket för alla svar! Jag vet inte riktigt vart jag har hört det, men jag vet att jag har hört det. .avi och .mkv använder som jag har förstått det samma container, men det är alltså codecen och hårdvarustödet för codecen som bestämmer hur bra det flyter på pi'n (i detta fall). Detta ska skrivas. Perfekt!

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Som föregående postare påpekar så dras AVI med en del begränsningar. Det har t.ex. varit svårt att inkludera ljud med variabel bithastighet och undertexter på ett bra sätt. AVI har dessutom stora begänsningar när det kommer till strömmande (spela innan hela filen är nedladdad) och Microsoft själva övergav AVI till förmån för ASF (senare brandat WMV för video och WMA för ljud).

Som kuriosa kan man nämna att videoformatet "DivX ;-)" från början var ett fulhack på en av video MPEG4 kodekarna för Microsoft ASF som anpassades för AVI istället och skippade WMA till fördel för MP3 ljud. Antagligen är det här benämningen "fulformat" kommer in.

MP4 containern är egentligen en ISO standardiserad Apple Quicktime variant och MKV är helt open source som ett alternativ till AVI.

Skrivet av kaput:

Jo, samma teori ploppade upp i mitt hjärnkontor när jag läste trådstarten, kopplingen mellan DivX och .avi-containerformatet är väldigt stark. Fulformatsepitetet förstärks väl även ytterligare av att DivX (och för all del dess efterföljare Xvid) nästan uteslutande användes till piratkopiering.

Det är väl även värt att nämna att även om det kom hårdvara som klarade av att avkoda DivX och Xvid, så berodde det nog helt och hållet på att formatet på grund av obefintlig konkurrens fick en väldigt hög etableringsnivå bland folk som piratkopierade film, och att en stor efterfrågan på hårdvara som klarade av formatet därmed uppstod spontant. Som motsats har H.264 och liknande standarder utvecklats av konsortier bestående av diverse företag i branscherna som tillverkar utrustning och mjukvara för att använda formaten.

Det är förmodligen så jag har hört talas om att det är ett "fulformat" (som egentligen är en container). Då fick jag en förklaring på det också. Tack!

Visa signatur

PluggBooken: MacBook Pro 13" i5 4GB ram 320 GB HDD
Gameburken: Corsair Vengeance 8gb - Intel i5 3570k@stock - Asus radeon HD7950@900Mhz - Asus z68 mobo... äh orkar inte.

Permalänk
Medlem

Ger mig in i diskussionen och frågar:

Ni har diskuterat H264 som ett codecs, finns det andra codecs som till ex. gör bilden ännu bättre?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ger mig in i diskussionen och frågar:

Ni har diskuterat H264 som ett codecs, finns det andra codecs som till ex. gör bilden ännu bättre?

"Bättre" är väldigt svårt att svara på.
Dels så kan du ju höja bitrate på din h264-ström in perpetuum och lyckas gå upp i större upplösning och fler bilder per sekund och mer rörelse i videon utan att få artefakter, men liksom de variabler jag nämnde som spelar roll bara när man petar i samma codec så blir det än fler variabler när man drar in andra codecs.

Vissa codec lämpar sig bättre för lågupplöst, andra högupplöst, vissa för mer statisk video och andra för mer rörlig sådan, och vissa för tecknat, och vissa för video som ska streamas, och vissa för klenare hårdvara (om mjukvarudekodning). Det beror på hur kompressionsalgoritmen fungerar, hur dekodningen ser ut, etc, etc. Sen beror det som sagt på vad du kör för bitrate i förhållande till upplösning/bilder per sekund på din video.

Jag kan ge dig en .avi med xvid och mp3 som är tokmycket bättre än en .mkv med h264 och DTS. Man kan inte hårddra någon sådan slutsats.

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg .mkv filer var till anime där det oftast fanns olika text och ljudspår i samma fil.
Innan det fanns användes .ogm för samma syfte, men det verkar som det försvann ganska så snart efter matroska (.mkv) släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Ger mig in i diskussionen och frågar:

Ni har diskuterat H264 som ett codecs, finns det andra codecs som till ex. gör bilden ännu bättre?

"Bäst" bild får man ju med en lossless-codec, det intressanta är ju bäst bild till minst storlek. x264 är vad jag vet den effektivaste codecen som används i stor utsträckning just nu men VP9 (opensource codec från google) och h265 (stängd codec från MPEG) är på gång och de är väl runt 20-50% effektivare än h264. Får se vad som händer med VP9 men h265 kommer antagligen rullas ut som standard för 4k material snart, men tror standarden bara spikades för knappt ett år sedan så har väl inte kommit så mycket stöd för det än. Kommer ju krävas hårdvaru stöd för att det ska gå att spela upp det på smartTV och mobiltelefoner etc. Har man en PC kan man leka med det redan nu, finns opensource decoder (OpenHEVC) och encoder (x265).

Permalänk

Måste bara flika in att .avi och .mkv visst är filformat. Att de sedan är containers som kan innehålla ljud och/eller bild etc. förändrar inte den saken.

Skrivet av TheJepz:

Tack så mycket för alla svar! Jag vet inte riktigt vart jag har hört det, men jag vet att jag har hört det. .avi och .mkv använder som jag har förstått det samma container, men det är alltså codecen och hårdvarustödet för codecen som bestämmer hur bra det flyter på pi'n (i detta fall). Detta ska skrivas. Perfekt!

Inte helt korrekt. De ÄR olika containers. De är en fil där Video-data, ljud-data, subtitles, metadata etc. lagras i samma fil. Videon, ljudet, subbarna kan vara kodade i olika format, t.ex. MPEG2 video med MP3 ljud, utan undertexter i en och samma .avi. Eller h.264 video med FLAC-ljud och undertexter i "Universal Subtitle Format".

Se även här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_container_formats