Tips på en kvalitets "RCA" kabel (röd/vit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Det som nog många hackar upp sig är väl att jag köpte en nätkabel för dyra pengar däremot skall jag även påpeka att jag köpte även en RCA med i det hela även den Nordost Dramcaster. Jag hade som sagt råd med det hela så det är ingen direkt fara på taket. För den som undrar hade jag även tillgängligt för Supra via beställning fast dem såg inte lika intressanta ut därför valde jag istället Nordost. Jag hade räknat med att hamna på max 2000-2500kr som max för RCA och AC kabel. Sedan att det sticker i ögonen på andra bryr jag mig inte så mycket. Det viktigaste är att man blir nöjd.

Ni får ha en trevlig dag så länge. Kanske återkommer vem vet.

Vad var det som gjorde att Supra inte såg lika intressanta ut för dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

= Anläggningen avgör ljudet, inte kablarna.

Jag påstår inte att kablarna "avgör" ljudet, jag menar att kablarna, som en del av anläggningen, påverkar ljudet.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

"Vanliga" RCA-kablar som tillverkare skickar med t.ex. en stereo är ofta av väldigt dålig kvalitet, så det är inte alls konstigt att du upplever en förbättring vid byte till en kvalitetskabel. Dock räcker det nog att går upp till en kabel för ett par hundra kronor för att nå den maximala förbättringen som kan fås av bytet.

Med vanliga kablar i detta fallet menar jag ett par Monsterkablar för några hundra som en säljare "så snällt slängde med" när jag köpte försteget, så det var inte den "sämsta" sortens, så att säga.

Visa signatur

Simna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Vad var det som gjorde att Supra inte såg lika intressanta ut för dig?

Såg lite tråkig ut, fanns inte så mycket att välja ifall jag inte ville beställa från Sverige vilket i sin tur blir dyrare för mig och att jag hellre ville köpa i en fysisk butik. Lite skeptisk i att handla på nätet eftersom jag vill gärna ha lite service med ifall något går snett. Inget ont om näthandel i sig eller mot Supra. Annars i vanliga fall brukar jag gå på QED, har QED i HDMI, Optiskt och USB. Den här gången ville jag har något lite mer i den högre prisklassen och alternativet var ju då VDH eller Nordost som jag kunde få tag i utan att beställa från fjäran östern med tanke på att jag då åker på dyr moms och frakt eftersom jag inte bor i ett land som inte är med i EU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Såg lite tråkig ut, fanns inte så mycket på att välja ifall jag inte ville beställa från Sverige vilket i sin tur blir dyrare för mig och att jag hellre ville köpa i en fysisk butik. Lite skeptisk i att handla på nätet eftersom jag vill gärna ha lite service med ifall något går snett. Inget ont om näthandel i sig eller mot Supra.

Okej, ja det är ju inget fel med att köpa något efter utseendet om det känns viktigt att det är snyggt (jag tycker att det är rätt så viktigt, om inte annat så är det kul att det ser propert ut). Du har helt rätt i att om du vill få service är det enklare att köpa lokalt. Ibland kan man dock ha tur som jag härom veckan när jag fick hem ett par högtalarelement som inte passade i mina lådor (de borde gjort det enligt säljaren), så fick jag faktiskt full återbetalning och behålla elementen också, köpte då från england. Gött med gratis element liksom... om man nu skulle ha dom till nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

placeboeffekten är alltid en garanterad faktor vid alla siktade test. Därför är det rimligt.

Japp, men mer specifikt tack?,
Jag motsäger som sagt inte placebo som fenomen.
Det jag läst om placebo säger att det inte påverkar alla på samma sätt heller om ens alls.

Skrivet av Triffid:

Jag kan inte uttala mig om dina specifika anekdotiska erfarenheter. Många saker kan ha hänt när du bytte en kontakt på en högtalare. Nu är diskussionen för närvarande om nätkablar dock, vad gäller signalkablar kan jag mer mer acceptera att skillnader kan föreligga (även om det ännu inte bevisats) det är dessutom mycket mer troligt att eventuella störningar och felkonstruktioner propagerar genom systemet vid en signalkontakt eller signalkabel jämfört med vid en nätkabel.
...
Ingen har sagt att hon hörde skillnad pga placebo. Poängen är att det inte heller betyder att det är pga kabelbytet.

Det var EN högtalarkontakt, inte ens en kabel, men det är irelevant och anekdotiskt vi släpper det specifika exemplet.

Skrivet av Triffid:

konstig fråga. Läs en grundkurs i elektronik kanske? det saknar stöd för att det inte finns något inom fysiken som vi vet om som pekar på att det gör någon skillnad.
...
Som sagt, läs en elektronikbok. Hur man skärmar kablar är inget hokuspokus och man kan enkelt mäta upp hur bra skärmning man har. Sen har vi dessutom ovanpå det nätfilter osv.

Den var delvis retorisk, jag har läst elektronik och jag har böcker om det.
Här kommer fler retoriska: menar du att en förstärkar krets inte påverkas av den el som försörjer den?
Skärmning görs av en anledning, kan den anledningen vara hörbar?

Skrivet av Triffid:

Bevisbördan är inte på vår sida, men trots det kan vi peka på att både mätningar och blindtest pekar på att ingen skillnad föreligger. Detta är "bevis" eller snarare ett falsifierande av er hypotes i vetenskaplig betydelse.

Jag kräver inte bevis, jag önskar att ta del av den kunskap ni påstår finns där ute.
Jag har mätt skillnader i chassispänningar med olika nätkablar, det betyder iofs inte att det är hörbart.

Skrivet av Triffid:

Du ser inte att all vetenskap pekar på något eftersom du är oinsatt och insnöad; det är du som är fundamentalisten här. Ett rationellt förhållningssätt innebär inte att man "accepterar att allt kan vara möjligt" utan att man agerar utifrån att det som har mest stöd i nuläget är det som stämmer (generellt), sen finns det områden där bra argument kan finnas på bägge sidor osv och då får man faktorisera in detta givetvis.

Är du insatt i nätkabelbranschen? Eller i ifrågasättandet av den?
Jag är skeptisk i alla andra sammanhang, jag tror inte på andra områden, min "tro" här är baserad på år av upplevelser.
Att blindtesterna som gjorts inte har varit tillräckligt bra utformade för att påvisa skillnaderna är ett "bra" argument.
Jag är helt klart för mer forskning inom området, alla skulle vi tjäna på det, även som "troende" gissar jag att tillverkarna famlar runt, hade vi haft bättre kunskap skulle vi få bättre kablar förhoppningsvis till rimliga priser. Nu står "vetenskapen" bara bredvid och tjafsar istället för att forska och hitta svar (för det finns ju inget att forska om...).

Skrivet av Triffid:

Sen förstår jag inte varför du måste vara så himla defensiv, kan du inte nöja dig med att konstatera att du betalar för placeboeffekten?

för att jag inte "betalat"
Kablarna är DIY och gratisdelar (iofs kostnad för någon, men inte för mig).
Argumenten utgår oftast ifrån att man betalt för dem och därför gillar man dem, jag ogillade den första dyrnätkabeln jag fick prova (visste ej pris då, och betalade inget).
Att det var skillnad (upplevd) blev dock uppenbart, därför experimenterade jag vidare. Ibland ogillar man ett "tweak" man gjort i tron det ska förbättra, "placebo" ger ingen rimlig förklaring till det, eller gör den? Jag har haft förmånen att få testa på allehanda "tweaks" och kablar helt gratis, och jag gissar att placebo påverkar allt mindre i längden, andra förklaringar av typen "du spelar låten lite högre än tidigare, hon står på ett annat ställe i rummet, hon har nyss tryckutjämnat sina öron, hon har mer/mindre öronvax än tidigare, hon har glömt hur det lät innan (ljudminnet danar efter några sekunder bara), hon har ett annat sinnestillstånd, osv osv." fortsätter däremot att gälla.
Men till slut så återstår ändå faktumet att efter all dessa år av vaddetnuär så blir min (och många andras) slutsats att jag TROR det är hörbar och inte bara inbillad skillnad, den är där konsekvent, ibland blir det sämre ibland bättre ibland vetifan, men den är där år ut och år in, i mitt system och i andras.

Skrivet av Triffid:

hade du varit lite mer påläst hade du kanske insett att den är högst verklig för den som upplever den. Det är inte så att vi försöker förolämpa dig eller dina öron när vi säger att skillnaden du hör är placebo, det finns ingen på jorden som är opåverkad av detta och vad får dig att tro att du skulle vara den förste? Det är omöjligt för någon att skilja på vad som kommer från placebo och vad som kommer från något kvantifierbart eftersom allt du upplever består av bägge delarna.

Återigen jag ifrågasätter inte fenomenet, jag ifrågasätter rimligheten i det som förklaring i många exempel.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

..
Med vetenskapens nuvarande preciscion kan vi inte detektera någon skillnad. Detta betyder inte att vetenskapen haft "fel" om vi plötsligt lär oss ett nytt sätt att med högre prescision undersöka fenomenet. Det är därför man oftast inte sysslar med "motbevis" inom vetenskap och varför det är din sida som måste bevisa att det föreligger skillnad, det enda vi kan säga är att det inte är bevisat än (vilket då innebär att det vore icke-rationellt att utgå ifrån att skillnader finns).
...

Men ifall "min" (konsumenter som tror på hörbara skillnader) sida anser att bevis är onödigt?

Varför ska vi bevisa något vi inte tycker behöver bevisas, jag säljer inget, jag påstår inte ens att något är på ett visst sätt bara att jag TROR det baserat på upplevelser.

Tillverkarna kan man kräva bevis av, men återigen jag tror det är en minoritet av de som köper nätkablar som bryr sig ett skvatt om tillverkares säljsnack.
Vi pratar ju om människor som köper baserat på subjektiv upplevelse, vi behöver inte bevis för att bestämma vilken vin vi vill köpa.
Det kanske är så att debatten uppstår pga objektivistsidan helt enkelt inte förstår den andra sidan för de är annorlunda personlighetsmässigt
Jag ser forumtrådar där folk vill köpa, den "bästa"/transparenta , baserat på mätningar osv när den subjektiva sidan struntar fullständigt i dem.
Jag har tillräckligt med utbildning och erfarenhet att veta att mätningar har betydelse det är bara det att jag struntar i dem när det kommer till köp av hifi.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

"...
Dock räcker det nog att går upp till en kabel för ett par hundra kronor för att nå den maximala förbättringen som kan fås av bytet.

Min möjligen placeboinfluerade erfarenhet säger emot,
farligt att bland in pengar i argumentationen och det försöker jag undvika, men ett par hundra är långt ifrån "nog" för optimalt.
När du kommer till Stockholm nästa gång så kom förbi och testa olika kablar, jag bor 5 min från centralen och stereon är allltid på, "äckligt" dyra kablar kan nog lånas hem med viss förvarning, förutom de i min uppfattnnig inte så dyra jag kör själv med.

Skrivet av Tommy:

= Anläggningen avgör ljudet, inte kablarna.

Ja såklart, kablarna låter ju inget, men de kan påverka

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

I vilka situationer är placebo rimligt, och i vilka är det de inte?
Lär mig då, sluta slingra er!

Ja man måste ju på något sätt avgöra när placebo är rimligt (oftast är det det), men än mer i hur stor utsträckning den påverkar, och hur mycket man kan anta att den borde påverka baserat på övrig information. Om du t.ex. jämför att lyssna på en mobiltelefons högtalare och en fullstor stereoanläggning är det inga problem att utgå både från mätning, upplevelse, hörtester och specifikationer att skillnaden är verklig. Då kan man inte hävda att det är placebo som gör att man hör skillnad fast man lyssnar siktat. Allt handlar om att eliminera felkällor, det gäller i allt som heter vetenskap, placebo är en felkälla.

För övrigt så är det inte min uppgift att utbilda dig i placebo och förväntanseffekter, och om du nu har ett universitet nära dig, och de bedriver någon form av psykologi/arbetsvetenskaplig/HMI-forskning (Human Machine Interaction) så kan du gå dit och fråga någon om dessa saker och de kan kanske tipsa dig om en kurs eller bra läsning i ämnet. Det är så man skaffar sig kunskap, inte genom att sitta på ett forum och basunera ut att man är "villig att lära sig mer" och inte göra något åt saken.

Citat:

Japp jag erkänner att jag tror att det är hörbara skillnader kablar (analoga och nät, digitalt uttalar jag mig inte om då jag har noll erfarenhet av dem) emellan som vetenskapen inte ännu funnit bevis varför jag tror/upplever så (annat än "placebo").
Jag är inte skeptisk

Du får väl återkomma till saken när vetenskapen kan styrka dessa påståenden som du har. Det finns förresten inte något incitament inom forskning att söka efter en andra förklaring till ett fenomen som det redan finns en fungerande lösning till.

Citat:

När jag får något givande att läsa, se ovan...
Jag är villig att lära mig mer, är du?

Om du är så villig att lära dig mer, varför är du lika okunnig om ämnet idag som du var för en månad sen när vi diskuterade i DAC-tråden? Eftersom du inte är så bra på att avgöra om något är värt att läsa eller inte kanske du bara ska ta och läsa någonting över huvud taget till att börja med, som boken jag tipsar om längre ner?

Citat:

Var ska vi gå och lära oss? Tror du "vi" inte hört och läst all dessa argumnet?

Att du hört och läst argumenten tvivlar jag inte på, däremot är jag också rätt säker på att du inte förstår den bakomliggande vetenskapen som förklarar det hela. Fråga de verkligt sakkunniga och insatta i ämnet som kan ge dig allra bäst svar, t.ex. forskare inom psykologi.

Citat:

Nu kommer du med påstånden om min kunskap och kompetens IGEN, du VET inte någonting om mig mer än vad du baserat på det du läst här, det räcker inte för att bilda sig en uppfattning, jag skulle kunna vara ett troll (och du skulle var utmäkrt byte...eller ett troll själv).
Vad har du för erfarenhet som gör att du VET vilka "bakomliggande fenomenen" som gäller i olika situationer?

Om du har kunskap och kompetens inom detta så är du duktig på att dölja det. Det ändrar dock inte det faktum att du påstår en massa saker och förnekar vetenskapens validitet, och representerar en grupp som inte alla är troll, dvs riktiga kabeldyrkare.

Erfarenheten jag har är en utbildning kring detta med påvisade exempel av just dessa fenomen (har upplevt dom själv). Det där med situationer förklarade jag ju mer ovan.

Citat:

Tipsa på, det finns universitet och böcker här också

Börja med Mats Danielssons bok Teknisk Psykologi, där är kortfattat beskrivet lite om bias, varseblivning, och bl.a. hörselminne som endast håller i 2-4 sekunder.

Citat:

Så om jag hyptetetisk skulle ha rätt, så skulle du erkänna det men du skulle aldrig be mig om ursäkt för alla "personpåhopp" och påstånden om att jag är lurad, okunnig, osv?

Jag ser inte hur ett konstaterande om att du är lurad eller okunnig är personpåhopp. Det kan jag stå för utan att skämmas, pjäxa - du är okunnig och lurad idag. Det positiva är att det går något åt saken och så är man klokare imorgon.

Citat:

Har du haft fel någon gång? Har all vetenskap haft fel någon gång?

Läs vad Triffid skrev, han klargjorde saken redan.

Citat:

Varför ska vi bevisa något vi inte tycker behöver bevisas, jag säljer inget, jag påstår inte ens att något är på ett visst sätt bara att jag TROR det baserat på upplevelser.

För att "tro är att inte veta". Du säljer inget, men du köper, och du rekommenderar kanske till någon annan som köper.

Nu har du fått lästips och andra råd av mig, så jag kommer inte att fortsätta argumentera med dig innan du kan påvisa att du lärt dig mer som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag hade räknat med att hamna på max 2000-2500kr som max för RCA och AC kabel.

Priset var i alla fall inte i alldeles skyhöga nivåer, du får säkert mat på bordet också

Permalänk
Medlem

Funderar på det här med nätkabel. Borde jag byta ut sladden i väggen också, dvs på andra sidan eluttaget? Eller kan det inte komma in störningar i väggen? Tänker på mina säkringarna också. Jag har gamla smältsäkringar och tråden verkar ganska tunn. Borde man byta till starkare eller modernare autosäkringar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Japp, men mer specifikt tack?,
Jag motsäger som sagt inte placebo som fenomen.
Det jag läst om placebo säger att det inte påverkar alla på samma sätt heller om ens alls.

Jag vet inte vad du är ute efter, vad menar du med specifikt? om man inte kan utesluta placebo är man ute på hal is det gäller alltid. Du kan inte utesluta placebo och därför bör du vara extremt försiktig i dina uttalanden.

Skrivet av pjäxa:

Den var delvis retorisk, jag har läst elektronik och jag har böcker om det.
Här kommer fler retoriska: menar du att en förstärkar krets inte påverkas av den el som försörjer den?
Skärmning görs av en anledning, kan den anledningen vara hörbar?

Det beror på förstärkarkretsen. Jag ifrågasätter dock inte vikten av att skärma kablar, jag ifrågasätter uttalanden som att nätkablar med silverlegering "tillför ett mer atmosfäriskt och luftigt ljud" och liknande. Som sagt vi kan mäta hur bra skärmad en kabel är och vi vet hur bra den behöver vara i en normal miljö och framförallt det är inte speciellt dyrt att tillverka bra kablar.

Skrivet av pjäxa:

Är du insatt i nätkabelbranschen? Eller i ifrågasättandet av den?
Jag är skeptisk i alla andra sammanhang, jag tror inte på andra områden, min "tro" här är baserad på år av upplevelser.
Att blindtesterna som gjorts inte har varit tillräckligt bra utformade för att påvisa skillnaderna är ett "bra" argument.
Jag är helt klart för mer forskning inom området, alla skulle vi tjäna på det, även som "troende" gissar jag att tillverkarna famlar runt, hade vi haft bättre kunskap skulle vi få bättre kablar förhoppningsvis till rimliga priser. Nu står "vetenskapen" bara bredvid och tjafsar istället för att forska och hitta svar (för det finns ju inget att forska om...).

Grejen är att vi har bra kunskap och den säger att nej; har du en kabel som inte tar upp störningar från omgivningen och är dimensionerad för användsområdet är det så bra det blir.

Forskning på nätkablar kommer heller aldrig att finansieras statligt eftersom det är ointressant för allmänheten. Forskning på konsumentprodukter finansieras nästan uteslutande av producenter eller intresseorganisationer och anledningen att det inte finns/görs mer forskning på detta området är antingen för att dessa är medvetna om att det inte finns något att bevisa alternativt har de redan betalt för forskning som kommit fram till "fel" slutsatser och därmed inte blivit publicerat (väldigt vanligt inom detta område).

Skrivet av pjäxa:

för att jag inte "betalat"
Kablarna är DIY och gratisdelar (iofs kostnad för någon, men inte för mig).
Argumenten utgår oftast ifrån att man betalt för dem och därför gillar man dem, jag ogillade den första dyrnätkabeln jag fick prova (visste ej pris då, och betalade inget).
Att det var skillnad (upplevd) blev dock uppenbart, därför experimenterade jag vidare. Ibland ogillar man ett "tweak" man gjort i tron det ska förbättra, "placebo" ger ingen rimlig förklaring till det, eller gör den? Jag har haft förmånen att få testa på allehanda "tweaks" och kablar helt gratis, och jag gissar att placebo påverkar allt mindre i längden, andra förklaringar av typen "du spelar låten lite högre än tidigare, hon står på ett annat ställe i rummet, hon har nyss tryckutjämnat sina öron, hon har mer/mindre öronvax än tidigare, hon har glömt hur det lät innan (ljudminnet danar efter några sekunder bara), hon har ett annat sinnestillstånd, osv osv." fortsätter däremot att gälla.
Men till slut så återstår ändå faktumet att efter all dessa år av vaddetnuär så blir min (och många andras) slutsats att jag TROR det är hörbar och inte bara inbillad skillnad, den är där konsekvent, ibland blir det sämre ibland bättre ibland vetifan, men den är där år ut och år in, i mitt system och i andras.

Återigen jag ifrågasätter inte fenomenet, jag ifrågasätter rimligheten i det som förklaring i många exempel.

Som sagt, du kan inte själv skilja på vad som kommer från placebo och vad som inte gör det; bägge bildar tillsammans 'verkligheten'. Det bästa redskap vi har är mätningar och blindttester och båda dessa talar hittils samma språk. Finns inte mycket mer att säga; det spelar ingen roll hur mycket du lyssnar eller hur många anekdotiska bevis du lägger fram de väger noll och inget jämfört med blindtest och mätningar mot vetskapen av det mänskliga psyket.

Skrivet av pjäxa:

Men ifall "min" (konsumenter som tror på hörbara skillnader) sida anser att bevis är onödigt?

Då agerar ni som sagt inte rationellt. Du kan inte både ha kakan och äta den.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Priset var i alla fall inte i alldeles skyhöga nivåer, du får säkert mat på bordet också

Det är lugna fisken.

Behöver tydligen en längre USB kabel. Får vara så som det är nu. Kabeln räckte precis till nya möbleringen. Ser bara inte snyggt ut. Så jäkla typiskt att man köpte för kort från början. Behöver nog en på max 3m. Får väl börja spara till en Nordost, hahahahahahahaha

Den optiska som jag köpte från QED känns som den skall gå av. Är det vanligt att optiska kablar känns som de skall gå av så fort man rör vid kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Jag vet inte vad du är ute efter, vad menar du med specifikt? om man inte kan utesluta placebo är man ute på hal is det gäller alltid. Du kan inte utesluta placebo och därför bör du vara extremt försiktig i dina uttalanden.

Mer specifikt som i ett exempel,
nu används det enbart som ett allmängiltigt argument.
De frågor jag ställde anser inte jag har placebo som rimligaste svar, inte så som placebo används som argumnet av objektivistsidan.

Argumenten lyder ju oftast, "du väljer den du tycker är snyggast, eller den som är dyrast".
I situationer där man inte väljer/föredrar den snyggaste/dyraste eller ens vet priset, hur funkar placebo då?

Skrivet av Triffid:

Det beror på förstärkarkretsen. Jag ifrågasätter dock inte vikten av att skärma kablar, jag ifrågasätter uttalanden som att nätkablar med silverlegering "tillför ett mer atmosfäriskt och luftigt ljud" och liknande. Som sagt vi kan mäta hur bra skärmad en kabel är och vi vet hur bra den behöver vara i en normal miljö och framförallt det är inte speciellt dyrt att tillverka bra kablar.

Majoriteten av nätkablar i hemmlijö är väl gissningsvis oskärmade 3x0.75mm2 koppar med PVC-isolering?
Ifall skärm nu var det som kunde göra skillnad borde väl de flesta köra skärmat åtminstone?
Jag har då inte sagt några såna "flumpåståenden" även om jag läst såna. Har däremot varit med om en nätkontakt som fick allt att låta lite mer "svampigt" :S , platsar det?

Skrivet av Triffid:

Grejen är att vi har bra kunskap och den säger att nej; har du en kabel som inte tar upp störningar från omgivningen och är dimensionerad för användsområdet är det så bra det blir.

Ok, men hur mycket "störningar från omgivningen" tar isåfall den typiska hemmakabeln nämnd ovan upp?

Skrivet av Triffid:

Forskning på nätkablar kommer heller aldrig att finansieras statligt eftersom det är ointressant för allmänheten. Forskning på konsumentprodukter finansieras nästan uteslutande av producenter eller intresseorganisationer och anledningen att det inte finns/görs mer forskning på detta området är antingen för att dessa är medvetna om att det inte finns något att bevisa alternativt har de redan betalt för forskning som kommit fram till "fel" slutsatser och därmed inte blivit publicerat (väldigt vanligt inom detta område).

Det stora dilemmat, iom att inget incitament finns kommer inte forskningen utföras, alltså kommer denna debatt fortsätta, det är bara att inse.
Den "forskning" som kabeltillverkarna gör räknas inte av objektivisterna, vilket är rimligt, och debatten fortgår.

mindes fel kabelarea
Visa signatur

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Är det vanligt att optiska kablar känns som de skall gå av så fort man rör vid kabeln.

Den fjädrar och vill återgå till rakt läge? Ganska vanligt med lite tjockare plastfibrer. Inget att vara rädd för, heller: Man får större förluster med många kraftiga böjar på ledaren, men kabeln tål en böjradie på ca 10x kabeldiametern utan att ta permanent skada.

Det vanligaste sättet att skada en fiberoptisk ledare verkar vara att krossa fibern (köra över med kontorsstol eller klämma i rackdörr), inte att bryta av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Den fjädrar och vill återgå till rakt läge? Ganska vanligt med lite tjockare plastfibrer. Inget att vara rädd för, heller: Man får större förluster med många kraftiga böjar på ledaren, men kabeln tål en böjradie på ca 10x kabeldiametern utan att ta permanent skada.

Det vanligaste sättet att skada en fiberoptisk ledare verkar vara att krossa fibern (köra över med kontorsstol eller klämma i rackdörr), inte att bryta av den.

I lumpen hade vi en snusdosas radie som tumregel för fiberkablarna vi använde.. det hjälpte dock inte så mycket när folk la kablar på vägar som trafikerades av stridsvagnar xD

Kör alltså inte över din optiska kabel med stridsfordon

Permalänk
Medlem

Vilken soppa det blev av detta.

Att en nätkabel skulle göra skillnad? Snälla... Inbyggda nätfilter i förstärkarna är inte mycket att hänga i granen heller. I de flesta fall är det bara små fnuttiga EMI-filter.

På jobbet använder vi vanliga standardkablage á la 10:- helt enkelt för att nätkablage INTE GÖR NÅGON SKILLNAD. Däremot har vi en ganska kompetent filtrering i form av UPS+Transipress. Kablar för audio spelar heller ingen roll, signalen är så stark och så lågfrekvent att "bra" kablar blir meningslösa, speciellt när det gäller kabellängder som i regel är under 3 m. Kablar börjar spela roll när man går långt upp i frekvensbanden (typ radarapplikationer), när det är väldigt små signaler (typ sensorer som avger små laddningar) samt långa kabellängder (hundratals meter).

Allt annat är placebo och placebo ska man inte underskatta. Att jämföra kablar genom att byta ut dem i en vanlig hemmamiljö är totalt meningslöst då en ljudtryckshöjning på ett par pascal eller rent av tiden det tar att byta kablarna väger så otroligt mycket mer.

//Ljudintresserad mätingenjör

Permalänk
Medlem

Skummar igenom djungeln av högtalare. Tannoy:S varianter är för stora eller för små för mitt utrymme.

B&W:S CM1 är perfekt pris däremot är jag inte förtjust i B&W ljudet.
Dali och Dynaudio har perfekt storlek däremot är priserna härliga och sedan om det passar med Rega.
Känner att över 10k för högtalare är lite overkill för en Rega brio-r och får enbart plats med en högtalare på 34cm i höjden. Svårt dilemma.

Fy sören vilket härligt pris på Nordost nya USB modell bara $500/1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

För övrigt så är det inte min uppgift att utbilda dig i placebo och förväntanseffekter, och om du nu har ett universitet nära dig, och de bedriver någon form av psykologi/arbetsvetenskaplig/HMI-forskning (Human Machine Interaction) så kan du gå dit och fråga någon om dessa saker och de kan kanske tipsa dig om en kurs eller bra läsning i ämnet. Det är så man skaffar sig kunskap, inte genom att sitta på ett forum och basunera ut att man är "villig att lära sig mer" och inte göra något åt saken.
...
Du får väl återkomma till saken när vetenskapen kan styrka dessa påståenden som du har. Det finns förresten inte något incitament inom forskning att söka efter en andra förklaring till ett fenomen som det redan finns en fungerande lösning till.
...
Om du är så villig att lära dig mer, varför är du lika okunnig om ämnet idag som du var för en månad sen när vi diskuterade i DAC-tråden? Eftersom du inte är så bra på att avgöra om något är värt att läsa eller inte kanske du bara ska ta och läsa någonting över huvud taget till att börja med, som boken jag tipsar om längre ner?
...
Att du hört och läst argumenten tvivlar jag inte på, däremot är jag också rätt säker på att du inte förstår den bakomliggande vetenskapen som förklarar det hela. Fråga de verkligt sakkunniga och insatta i ämnet som kan ge dig allra bäst svar, t.ex. forskare inom psykologi.

...
Nu har du fått lästips och andra råd av mig, så jag kommer inte att fortsätta argumentera med dig innan du kan påvisa att du lärt dig mer som du säger.

Nu har jag faktiskt läst på men jag är långt ifrån välbeläst,
men enda sättet att visa att jag "lärt mig något" är ju att erkänna att ni har rätt?
Ingen vidare debatt va?

Spelar ju ingen roll hur mycket psykologi jag läser ifall jag fortfarande upplever skillnad? Jag har ju varit medveten om att det jag hör är "placebo" enligt en falang i säkert 15år, men mina öron-hjärna verkar inte fatta det.

Ifall någon säger till dig att "detta är den idealiska saltningen av en maträtt, det är uppmätt och blindtestverifierat", men du upplever den som för salt, skulle du då salta på det idealiska sättet eller på ditt sätt? Ifall du dessutom hade massor av andra människor som höll med dig?
De gillar din saltning bättre än den idealiska också. Kan man lösa det med kunskap i psykologi?
Vilken saltning skulle du förespråka till andra?

Skrivet av Tommy:

För att "tro är att inte veta". Du säljer inget, men du köper, och du rekommenderar kanske till någon annan som köper.

Japp och det har jag rätt till, ifall någon, som buddaz i detta fall vill ha min subjektiva åsikt så delar jag med mig.
Den är inte ens särskilt värdefull, för det är en subjektiv åsikt, så andra tycker säkert inte likadant.
Det är det enda jag "säljer", idén att man bör hitta sin egen subjektivt positiva upplevelse.
Ifall den hittas på objektivistsidan, kul för er, jag och många andra har inte gjort det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

...
Kablar för audio spelar heller ingen roll, signalen är så stark och så lågfrekvent att "bra" kablar blir meningslösa, speciellt när det gäller kabellängder som i regel är under 3 m. ...

spelar ingen roll alls, nånsin inte under några som helst omständigheter?

Skrivet av TrinitoN:

Allt annat är placebo och placebo ska man inte underskatta. Att jämföra kablar genom att byta ut dem i en vanlig hemmamiljö är totalt meningslöst då en ljudtryckshöjning på ett par pascal eller rent av tiden det tar att byta kablarna väger så otroligt mycket mer.
...

Hur kan något "väga mycket mer" när det inte kan vara någon skillnad ändå?
Vad skapade ljudtryckshöjningen, kabeln som inte kan spela roll eller menar du att någon är så dum att de ändrar volymen mellan lyssningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

spelar ingen roll alls, nånsin inte under några som helst omständigheter?

Så länge allting är i sin ordning spelar det ingen roll. Det vill säga hela kablar och korrekt terminering, det är snarare de mekaniska egenskaperna som är viktiga i en kabel. En kabel med stel isolering och solida ledare är till exempel ett dåligt val för liveframträdanden.

Skrivet av pjäxa:

Hur kan något "väga mycket mer" när det inte kan vara någon skillnad ändå?
Vad skapade ljudtryckshöjningen, kabeln som inte kan spela roll eller menar du att någon är så dum att de ändrar volymen mellan lyssningar?

Ljud avtar rätt bra med avstånd. Nu syftade jag kanske mer på test av annan utrustning där olika gain mm. ställer till det och där det faktiskt finns skillnader. All form av sådana tester skall göras med snabba byten mellan utrustning, helst helt utan avbrott.. Till exempel relästyrning från lyssningsposition.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrinitoN:

Så länge allting är i sin ordning spelar det ingen roll. Det vill säga hela kablar och korrekt terminering, det är snarare de mekaniska egenskaperna som är viktiga i en kabel. En kabel med stel isolering och solida ledare är till exempel ett dåligt val för liveframträdanden.
.

Vad menas med "allting är i sin ordning"? Hur stor del av konsumenthifi har "allting i sin ordning"?

Låter som du tänker på PA nu, något jag inte har erfarenhet av att jobba med men dock att lyssna på.
För mig har PA oftast väldigt lite med hifi/konsumentljud att göra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Vad menas med "allting är i sin ordning"? Hur stor del av konsumenthifi har "allting i sin ordning"?

Låter som du tänker på PA nu, något jag inte har erfarenhet av att jobba med men dock att lyssna på.
För mig har PA oftast väldigt lite med hifi/konsumentljud att göra.

Det alltid när kablar används. Allt ifrån glapp i kabeln, korroderade anslutningar, fukt i kontaktdon, skadade skärmar, kallödda anslutningar mm. Jag syftar inte på PA utan kablar och kontaktdon i allmänhet.

Vanlig "konsumenthifi" skiljer sig rätt mycket i utförande, vissa lösningar är bättre än andra. Vill man åt perfekta tekniska lösningar är det inte i audiobranschen man börjar leta och speciellt inte i "konsumentaudio". Det är få branscher där det finns så många lurendrejeriare som inom lite finare "konsumentaudio", "audiofiler" verkar tydligen gå på precis vad som helst.

Jag väntar fortfarande på dagen där det blir poppis att använda vakumsugna solida kopparkablar till audio och då endast med Typ-N kontaktdon.

Permalänk

Läste igenom denna tråd nyss. Tog ett tag..
Man verkar få bra mycket bättre valuta för pengarna om man gör egna kablar. Köpeskabellödningar för uppåt 500-1000kr klassen verkar vara helt värdelösa.
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=162391

Permalänk
Medlem

åh herregud, dessa diskussioner borde förbjudas på forum för att lyckosökarna aldrig ger efter, kablar är INTE raketforskning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Skummar igenom djungeln av högtalare. Tannoy:S varianter är för stora eller för små för mitt utrymme.

B&W:S CM1 är perfekt pris däremot är jag inte förtjust i B&W ljudet.
Dali och Dynaudio har perfekt storlek däremot är priserna härliga och sedan om det passar med Rega.
Känner att över 10k för högtalare är lite overkill för en Rega brio-r och får enbart plats med en högtalare på 34cm i höjden. Svårt dilemma.

Fy sören vilket härligt pris på Nordost nya USB modell bara $500/1m

Ärligt talat blev jag lite paff när jag läser detta. Du har nyss köpt kablar för 2400(om jag förstod det hela rätt) och funderar dessutom på en dyr USB-kabel till en, i jämförelse med kablarna, budgetanläggning? Är du ett troll eller vad händer här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

åh herregud, dessa diskussioner borde förbjudas på forum för att lyckosökarna aldrig ger efter, kablar är INTE raketforskning.

Tror alla är överens om att kablar inte är raketer, men det finns ju inga "lycksökare" som kan ge efter i tråden?
Eller menar du att de som påstår att de hör skillnad, såna som jag, är lycksökare? Konsumenter, eller i mitt knappt det.

Ifall alla skulle vara överens om att allt är placebo, men att den subjektiva upplevelsen blir att man tycker det "låter bättre", då funkar de ju ändå?
Så då har ju "min" sida ändå rätt, oavsett om det är en placeboeffekt eller ej?
Det finns därmed inget att diskutera, det har du rätt i...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semenra:

Ärligt talat blev jag lite paff när jag läser detta. Du har nyss köpt kablar för 2400(om jag förstod det hela rätt) och funderar dessutom på en dyr USB-kabel till en, i jämförelse med kablarna, budgetanläggning? Är du ett troll eller vad händer här?

Jag tolkar det som att inlägget är ironiskt: kostar "bara" 500$,

buddaz funderar alltså INTE på att köpa just den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

Mer specifikt som i ett exempel,
nu används det enbart som ett allmängiltigt argument.
De frågor jag ställde anser inte jag har placebo som rimligaste svar, inte så som placebo används som argumnet av objektivistsidan.

Vilken del av faktumet "placebo/bias är alltid en faktor" och "det går inte att skilja placebo från verklig skillnad" är det som inte går hem hos dig?

Skrivet av pjäxa:

Argumenten lyder ju oftast, "du väljer den du tycker är snyggast, eller den som är dyrast".
I situationer där man inte väljer/föredrar den snyggaste/dyraste eller ens vet priset, hur funkar placebo då?

Du menar i blindtest? det är precis det man gör för att eliminera placebo. Är det inte blindtest vet du vad du lyssnar på och därmed vet du *något* om produkten som kan vara tillverkare, utseende, pris, längd, form osv vilket kommer ge dig viss bias. Du måste inte ha en medveten eller uttalad preferens kring något för att bias/placebo skall finnas där; det undermedvetna är väldigt påverkande.

Skrivet av pjäxa:

Majoriteten av nätkablar i hemmlijö är väl gissningsvis oskärmade 3x0.75mm2 koppar med PVC-isolering?
Ifall skärm nu var det som kunde göra skillnad borde väl de flesta köra skärmat åtminstone?
Jag har då inte sagt några såna "flumpåståenden" även om jag läst såna. Har däremot varit med om en nätkontakt som fick allt att låta lite mer "svampigt" :S , platsar det?

Skärmning är bara ett exempel på något som faktiskt kan visas ha påverkan. Allt beror på hur mycket störning så klart och det är inte säkert det kommer göra något.

Skrivet av pjäxa:

Ok, men hur mycket "störningar från omgivningen" tar isåfall den typiska hemmakabeln nämnd ovan upp?

Beror på hur mycket störningar som finns och avståndet till dessa från kabeln samt längden.

Skrivet av pjäxa:

Det stora dilemmat, iom att inget incitament finns kommer inte forskningen utföras, alltså kommer denna debatt fortsätta, det är bara att inse.
Den "forskning" som kabeltillverkarna gör räknas inte av objektivisterna, vilket är rimligt, och debatten fortgår.

Grejen är att det inte alls är något dilemma utan det finns extrema incitament; om man hade kunnat få fram någon forskning som visar skillnader finns det pengar och tjäna och det är precis vad som driver forskning inom dessa områden.

Vem som finansierar forskning är i stort ointressant. Är den väl(korrekt) genomförd så är den och då kommer den accepteras av alla med ett rationellt förhållningssätt. I vanlig ordning krävs självklart peer-review för att något skall uppnå acceptans.

Skrivet av pjäxa:

Det är dock fullständigt vanvettigt och felprioriterat att lägga 20% av budgeten på kablar om man nu överhuvudtaget är intresserad av att få bäst ljud för pengarna.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjäxa:

ja det fattade jag med. Drog slutsatsen från tidigare poster och citerade vad jag gjorde pga att det var där det stod vad han har för någon förstärkare och vilka högtalare han funderar på.

För att förtydliga. Det är sjukt att lägga 2400 på kablar till en anläggning för 10-12k. Jag tror allt som hörs är placebo och att man skulle få ett bättre ljud om man investerar i bättre högtalare eller förstärkare.

Skickades från m.sweclockers.com