Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Tappar kraftigt internets snabbhet

Vet inte riktigt hur jag ska förklara, men har en router i ett rum (ca 5-10m bort) ifrån vart min dator står. Senaste 4-5 dagarna har internet varit skit segt i mitt rum, vi talar om typ 24kb/s, inget fungerar, ibland så får det ett ryck och de går i normal hastighet, men endast några sekunder.

Idag testade jag o flytta burken till routern, då jäklar tuffar internet på i vanligt takt! laddar ner i typ 2.5mb/sek. Så vad kan problemet vara ?
Jag menar inte fasiken ska en differens på max 10 meter göra en sån skillnad, och det har ju fungerat tidigare!

ÄR en D-Link DIR-600 som är routern.

Permalänk
Medlem

Första gissningen är störningar. Hur har du det med exempelvis grannar? Andra nätverk och prylar som kommunicerar över samma frekvensband kan ställa till en hel del.

Permalänk
Medlem

WIFI är ett delat medium. Bor du i lägenhet/flerbostadshus kan det finnas kanske 20-30 nät som ser varandra o skall dela på "kakan". Kolla med lämplig app efter kanal med lägre användning o byt till den.

Permalänk
Medlem

har testat nu, helt jäkla stört. Tappar mb per meter verkligen. En diff på 3 meter = hela hastigheten havererar. Fel på Routern ?

Permalänk
Medlem

jag bor i en lägenhet, 20+ routrar i närheten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vurrse:

jag bor i en lägenhet, 20+ routrar i närheten

prova byt kanal i routern då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

prova byt kanal i routern då...

hur byter man kanal ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vurrse:

jag bor i en lägenhet, 20+ routrar i närheten

Då är det inte konstigt att det blir som det blir. Byt kanal på ditt trådlösa nätverk så att det krockar med så få andra som möjligt. Har du en androidmackapär kan du använda Wifi analyzer för att se vilka kanaler som är ledigast.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.farproc.wif...

Skrivet av vurrse:

hur byter man kanal ?

Lämpligtvis i routerns webbinterface.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

går ej o komma till routern via 192.168.0.1

Permalänk
Medlem

bytt till en annan kanal nu

Permalänk
Medlem

Hoppas du bytte admin lösenord och slog på WPA2 PSK på din D-link när du satte upp den.. så inte nån hijackat den för dig!
Du kanske sitter å kör som "gäst" på nån grannes router och det är därför du tappar signalstyrka så fort du rör dig lite grann?
När du har en uppkoppling så kan du köra en "ipconfig /all" i kommandoprompten och sen se Default Gateway IP.. Det borde vara den IP till din router om det nu är den du är uppkopplad till.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

har upptäckt något skumt nu, sitter nämligen på en laptop, beroende på vinklingen av skärmen så går internet upp och ner ??
Om skärmen är mer än hälften vinklad så tappar jag internet helt, medans om skärmen är fullt uppåtvinklad så flyter det på...

Hört om detta förut ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av vurrse:

har upptäckt något skumt nu, sitter nämligen på en laptop, beroende på vinklingen av skärmen så går internet upp och ner ??
Om skärmen är mer än hälften vinklad så tappar jag internet helt, medans om skärmen är fullt uppåtvinklad så flyter det på...

Hört om detta förut ??

Ja, antennen sitter i skärmen på vissa modeller.
Har du en wifi-sticka på USB så kan du testa den och se om det är nån skillnad..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

fasiken har tyvärr ingen sticka. Men kan dra till skolan, eller hem till en polare o testa om det fungerar lika skit där också. Då vet jag att de e något fel med datorn. Men jag rörde på latopen nu ( samma vinkling på skärmen ) nu talar jag om 10 cm, för att ställa ner en skål. Tappade hastigheten kraftigt då också Aldrig varit med om nå liknande

Permalänk
Skrivet av vurrse:

fasiken har tyvärr ingen sticka. Men kan dra till skolan, eller hem till en polare o testa om det fungerar lika skit där också. Då vet jag att de e något fel med datorn. Men jag rörde på latopen nu ( samma vinkling på skärmen ) nu talar jag om 10 cm, för att ställa ner en skål. Tappade hastigheten kraftigt då också Aldrig varit med om nå liknande

har du bytt kanal på måfå eller finns det nån bakgrund varför du valde kanal X ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

jag bytte till en random kanal

Permalänk
Skrivet av vurrse:

jag bytte till en random kanal

gör inte det då ? program till Windows datorer inSSIDer, Android app wifianalyzer.
kolla igenom vilka kanaler dina grannar är på byt till nåt mer störningsfritt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Hade jätteproblem hemma (finns runt 40 nätverk jag kan se) men sen bytte jag till en router med AC standard i kör bara 5ghz bandet. Fungerar galant nu. Köpte en random router för 400kr.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Hade jätteproblem hemma (finns runt 40 nätverk jag kan se) men sen bytte jag till en router med AC standard i kör bara 5ghz bandet. Fungerar galant nu. Köpte en random router för 400kr.

en AC router för 400kr ? kan du inte skriva ner modell-numret ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Att hastigheten förändras då du ändrar vinkel och riktning på skärmen på laptopen är inget konstigt, då i princip alla bärbara datorer har sina antenner i skalet till skärm-delen, och är i de flesta fall inte helt byggda som rundstrålande antenner.

http://www.rfsupplier.com/images/ProPho/895/wifi_antenna.jpg
http://www.laptoppartsexpert.com/images/F72694857.jpg

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk