Permalänk

2048 "Spelet"

Har stött på ett för mig nytt spel som jag tänkte dela med mig av till de som söker lite gratis tidsfördriv men även där vi kan dela med oss av tankar, stratigier och highscores!

http://gabrielecirulli.github.io/2048/

Gameplay
I ett rutnät med 4x4 rutor så börjar man med en tvåa på slumpvis utvalt ställe. För varje "drag" man gör med piltangenterna (Eller WASD) så flyttar sig alla siffror så långt utrymmet tillåter åt valt håll. Och för varje drag tillkommer även en ny siffra, en två eller en fyra. För att förhindra att platsen tar slut måste man addera lika nummer med varandra som då går ihop och bildar ett nytt nummer med summan av de två tal som lades ihop. Det hela går ut på att lyckas få talet 2048, något som är betydligt svårare än vad man kan tro.

Jag har själv efter många timmars slit lyckats vinna spelet!

Den bästa strategin verkar vara att samla större tal högst upp och då endast använda "< ^ >" till att flytta brickorna men man fokuserar bara på att få ihop alla tvåor till fyror och även fyrorna till åttor. Genom att hela tiden lägga ihop tvåor så löser sig även resten av siffrorna utan att man egentligen behöver bry sig om de andra talen.

Observera att jag inte har något att koppling till spelet, jag tjänar inget på att "promota" det utan gör det för att jag vill skapa en diskussion kring spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persienner:

Har stött på ett för mig nytt spel som jag tänkte dela med mig av till de som söker lite gratis tidsfördriv men även där vi kan dela med oss av tankar, stratigier och highscores!

http://gabrielecirulli.github.io/2048/

Gameplay
I ett rutnät med 4x4 rutor så börjar man med en tvåa på slumpvis utvalt ställe. För varje "drag" man gör med piltangenterna (Eller WASD) så flyttar sig alla siffror så långt utrymmet tillåter åt valt håll. Och för varje drag tillkommer även en ny siffra, en två eller en fyra. För att förhindra att platsen tar slut måste man addera lika nummer med varandra som då går ihop och bildar ett nytt nummer med summan av de två tal som lades ihop. Det hela går ut på att lyckas få talet 2048, något som är betydligt svårare än vad man kan tro.

Jag har själv efter många timmars slit lyckats vinna spelet!
http://i.imgur.com/DiJ8ULm.jpg

Den bästa strategin verkar vara att samla större tal högst upp och då endast använda "< ^ >" till att flytta brickorna men man fokuserar bara på att få ihop alla tvåor till fyror och även fyrorna till åttor. Genom att hela tiden lägga ihop tvåor så löser sig även resten av siffrorna utan att man egentligen behöver bry sig om de andra talen.

Observera att jag inte har något att koppling till spelet, jag tjänar inget på att "promota" det utan gör det för att jag vill skapa en diskussion kring spelet.

Jag och flickvännen älskar detta spel och min strategi som givit mig 14k poäng är att samla det högsta längst ned till höger och sedan bygga på nedersta raden med mindre storlek till vänster.
Finns säkert en algoritm såklart för att lösa det här, men jag kommer lösa det här på egen hand!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Rätt kul

har nästan klarat det

klickar man vänster,upp,vänster,ner,vänster,upp,vänster,ner osv så kommer man rätt långt iaf

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av Boozfob:

Rätt kul

har nästan klarat det

klickar man vänster,upp,vänster,ner,vänster,upp,vänster,ner osv så kommer man rätt långt iaf

Precis, man märker ganska snabbt att ganska många mönster uppstår. Påminner lite om rubriks kub i det sättet man löser det.

Permalänk
Inaktiv

roligt men man blir lagom frustrerad efter ett antal försök..

Permalänk
Medlem

Jag var också inne på Reddit idag hehe.

Kul spel, blev dock lite uttråkad hyfsat snabbt. Känns lite som ett spel som man kör igång lite fort under väntan till att joina en dungeon i WOW eller liknande.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 5090 FE | Corsair RM1000X 3.1 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650 + Kali LP-UNF

Permalänk
Skrivet av zather:

Jag var också inne på Reddit idag hehe.

Kul spel, blev dock lite uttråkad hyfsat snabbt. Känns lite som ett spel som man kör igång lite fort under väntan till att joina en dungeon i WOW eller liknande.

Haha ja allt verkar finnas på reddit, men det var faktiskt en kompis som tipsade mig om det.

Ja att sitta längre stunder kan göra det tråkigt men får man upp en strategi så är det ganska intensivt och kul.

Permalänk

Riktigt beroendeframkallande!

Permalänk
Medlem

Har lyckats ta 1024 bricka som bäst, 2048 är riktigt svårt att få (ser att du/din kompis surfar reddit)

Permalänk
Medlem

Yes Yes Yes
Jag klarade det!!

21044 Poäng, 1st tile på 2048, näst högsta tile på 128.
Såg potential att ta mer poäng innan man klarade det, men ville inte gärna snubbla precis innan mållinjen...

Spelat några försök nu och några försök då, totalt många försök. Kul att klara av det till slut.

Permalänk
Skrivet av GuessWho:

Yes Yes Yes
Jag klarade det!!

21044 Poäng, 1st tile på 2048, näst högsta tile på 128.
Såg potential att ta mer poäng innan man klarade det, men ville inte gärna snubbla precis innan mållinjen...

Spelat några försök nu och några försök då, totalt många försök. Kul att klara av det till slut.

Stort grattis! Själv har jag bara lyckats klara det två gånger totalt.