Jaha, nu fick KimTjik smaka på den uppochnervända världen när du helt enkelt vänder på vad någon sa. Nyss anklagade du mig för att fullkomligt spy nidbilder över Windows, något som du givetvis inte kan belägga helt enkelt därför att jag ingenting sådant har gjort.
Blablabla. Ingenting i sak. Vad hindrar mig från att komma med precis samma synd-om-mig-argumentation i stället för att komma med sakargument?
Snälla, till skillnad från dina angrepp på oss så angriper vi sak, inte person. Vi hävdade att du spred nidbilder om öppen källkod, Linux, etc och kom med ett antal väldigt klassiska argumentationsfel, t.ex. hänvisa till popularitet, skapa en illusion av normalanvändaren och som sagt upphöja personlig erfarenhet till allmängiltig lag samt hävda auktoritet genom erfarenhet.
Ok, då skiljer sig våra erfarenheter åt, vilket är helt i sin ordning. Men när du säger "räcker för mig" så antyder du att du har en övertro på egen erfarenhet och är stängd inför att byta uppfattning på grund av mer systematisk kunskap.
Jag har också personliga erfarenheter, men jag försöker hålla i medvetandet vad som faktiskt är personlig erfarenhet och vad jag kunskapsmässigt vet från annat håll. Jag kan ju säga att min erfarenhet inte överensstämmer med din utan är den motsatta, Windows är för mig det som drabbas av frysningar och hög svarstid i GUI. Men jag hävdar inte att Windows är dåligt och Linux är bra utefter mina personliga erfarenheter. Exempelvis har jag begränsad erfarenhet av Windows 7 och 8.
Visst, ingen invänder väl här? DU ska givetvis köra Windows baserat på DIN erfarenhet. Felet är om du extrapolerar det till 1) alla användare, 2) alla typer av användande, 3) en hypotetiskt "normalanvändare".
Lite svårt att veta exakt vad du menar med det sista, men visst är Android "plottrigt". Fast det beror ju rimligtvis på att mobiltelefoner är "plottriga" när man försöker göra datorer av dem. Mobiler är inte och kommer aldrig att bli professionella datorverktyg för generellt datorarbete.
Här verkar du rent objektivt ha fel. Det är lite som att säga att "personligen tror jag inte på peer-review". Dessutom är exempelvis forkningar inte "spretiga slutprodukter" utan helt enkelt flera slutprodukter. Open source är viktigt ur säkerhets- och integritetsaspekter och tenderar att aktivt motarbeta dåliga "paradigm" som "Security through Obscurity" eller bakdörrar. Tvärt om, öppen källkod i stora projekt som är centralt styrda uppvisar i regel en väldigt god kodkvalité som dessutom kan granskas.
Öh, Linus är inte tonåring idag. Och nVidia bör väl ha ett rätt stort "fuck you", eller? Även här verkar våra personliga erfarenheter skiljas åt. Det är väldigt sällan jag ser någon som är lika lyrisk inför en ny version av Linux eller en dist som du verkar vara inför Windows. Så fort något nytt är ute så ska det migreras, verkar du trycka. Utan konsekvensanalys. Dessutom, vilka är det "allra mest inbitna" linuxmänniskorna? Vad har du att säga om de "allra mest inbitna" windowsmänniskorna eller macmänniskorna? Har du verkligen undgått att se fanboyism hos alla plattformar? Men framförallt, vad tusan har det med saken att göra om det finns inbitna linuxfanatiker? Precis som inbitna windowsfanatiker, osv? Vad är din poäng? Du har ju ingen poäng, utan det är bara osluga försök av dig att förgifta brunnen, komma med red herrings och ad hominem.
Och din poäng är? Du sprider nidbilder, du hittar på egna kriterier för vad som är svårt eller enkelt, vad som är bra och dåligt osv, och det är ju ingenting som du tycks kunna argumentera för.
MS borde verkligen fundera på Windows som öppen källkod. Det är nämligen det normala eftersom källkod ändå inte kan skyddas i slutändan.