Windows blir gratis för enheter under 9 tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

Du kallar mig "enfaldig", att jag kommer med "dumheter", att jag "fantiserar" osv...

MBY gör faktiskt varken det ena eller andra. Du tränger själv in diskussionen i ett hörn av absurdum, där övervägande fokus är på person. Du väljer att utmåla honom som en representant för ett inbillat skrå av "sanna Linuxförespråkare", en grupp du redan tidigare beskrivit som "sektmänniskor".

Du hävde också ur dig: "samma röriga användargränssnitt som både Android", men kör sedan någon krumbukt om att det var en överdrift och i slutändan visar det sig att du tydligen saknar erfarenhet av vad som hänt på senare år. Ditt argument om att öppen källkod skulle ha något direkt samband med hur gränssnitt utformas hänger fortfarande i luften. I och för sig valde du då att fokusera på några frysningar du upplever på din arbetsdator, återigen utan särskild anledning och utan bevis för att det överhuvudtaget är mjukvarurelaterat, och om det ändå det vore menar du alltså att användare av proprietär mjukvara aldrig någonsin upplevt hack och frysningar?

Det här är inte blogg för att bli av med skrivklåda. Stå för vad du skriver och haspla inte ur dig saker som du inte är villig att stå för.

I övrigt kan jag gå i god för att MBY skriver ungefär på samma sätt som alltid. Han och jag är inte överens om allt, men har då mig veterligen aldrig låtit det bli till en tuppfäktning för att försvara någon fåfänga. Du satte själv ribban med dina första inlägg och oavsett hur du försökt skruva diskussionen ser jag inga logiska argument.

Jag tappar ofta intresse för att gå i klinch, eftersom jag inte ser något värde i att "vinna", om det nu finns något att vinna i de anonyma cybersfärerna. Det här inlägget är ett undantag, eftersom jag skarpt ogillar det falska sätt varpå du bemöter en annan medlem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

MBY gör faktiskt varken det ena eller andra. Du tränger själv in diskussionen i ett hörn av absurdum, där övervägande fokus är på person. Du väljer att utmåla honom som en representant för ett inbillat skrå av "sanna Linuxförespråkare", en grupp du redan tidigare beskrivit som "sektmänniskor".

Du hävde också ur dig: "samma röriga användargränssnitt som både Android", men kör sedan någon krumbukt om att det var en överdrift och i slutändan visar det sig att du tydligen saknar erfarenhet av vad som hänt på senare år. Ditt argument om att öppen källkod skulle ha något direkt samband med hur gränssnitt utformas hänger fortfarande i luften. I och för sig valde du då att fokusera på några frysningar du upplever på din arbetsdator, återigen utan särskild anledning och utan bevis för att det överhuvudtaget är mjukvarurelaterat, och om det ändå det vore menar du alltså att användare av proprietär mjukvara aldrig någonsin upplevt hack och frysningar?

Det här är inte blogg för att bli av med skrivklåda. Stå för vad du skriver och haspla inte ur dig saker som du inte är villig att stå för.

I övrigt kan jag gå i god för att MBY skriver ungefär på samma sätt som alltid. Han och jag är inte överens om allt, men har då mig veterligen aldrig låtit det bli till en tuppfäktning för att försvara någon fåfänga. Du satte själv ribban med dina första inlägg och oavsett hur du försökt skruva diskussionen ser jag inga logiska argument.

Jag tappar ofta intresse för att gå i klinch, eftersom jag inte ser något värde i att "vinna", om det nu finns något att vinna i de anonyma cybersfärerna. Det här inlägget är ett undantag, eftersom jag skarpt ogillar det falska sätt varpå du bemöter en annan medlem.

Jaha, så det handlar om att "vinna" för dig..... Men då får jag väl gratulera då att tilldela dig en "vinst" när både du och din hobbypsykolog till forumkompis har lyckats med bedriften att genom att vrida på allt jag säger till förbannelse. Det tillsammans med fancy skrivteknik och bollande med löjjeväckande latinska uttryck trycker ner och i det närmaste mobbar en medmänniska för att denne har andra åsikter än ni själva har. Väldigt moget synsätt. Alla åsikter kan inte styrkas med vidimerade dokument, utan är något som växer fram genom personliga erfarenheter. Vidare så har inte alla människor ett språk som gör att de uttrycker sig på samma sätt. All skriven text kan misstolkas och även om jag i vissa fall kanske har radikala åsikter om mjukvara så har man jobbat hårt på att försöka misstolka det som går att misstolka. Sen får du säga vad du vill. Huruvida mina åsikter är korrekta eller ej är ju extremt subjektivt. För mig är de det, för dig garanterat inte. Jag respekterar det och skulle önska att andra gör samma sak. Men det har du och forumkompisen klart bevisat att ni inte gör, vilket är sorligt. Att sedan hela tiden gå tillbaka till min första tramskommentar som jag åter och åter igen förklarat att den dels var överdriven och dels inte riktigt stämmer är ytterligare en sak som gör att det är lönlöst att ens försöka få en nyanserad debatt. Jag är dömd från början och kan aldrig få upprättelse. Vad jag än skriver läses utifrån min första kommentar. Absolut var det en omogen kommentar av mig, men det var såklart menat som en sarkastisk och överdriven kommentar och inget att fästa mer vikt vid än när andra häver ur sig både det ena och andra mindre genomtänkta. Men på det här forumet får man tydligen inte göra ett snedsteg utan att bli sedd som en komplett idiot.

Men för att sammanfatta så att ni två har lite mer att "gotta" er över som ni kan se ner på och slå ihjäl som luftkommentarer och lösryckta nidbilder så står jag personligen för följande:
- Jag personligen tycker att Linux i många fall är ett dåligt fungerande desktop OS med bland annat de frysningar och låsningar som du refererar till som en liten del i de problem och brister jag upplever. Jag har upplevt detta på properitär mjukvara också, men inte alls i den utsräckning som jag gör 2014 i Linux. Exakt vad det beror på är jag såklart inte rätt person att svara på, men då jag upplevt samma problem på olika hårdvaror både i arbetet och hemma, så är det en naturlig slutsats att dra att det är mjukvarubeorende. Detta baserar jag enbart på egna erfarenheter, inget annat. Det räcker för mig.
- Jag personligen tycker att Windows 8.1 fungerar brilljant till det jag använder det till. Det har sina fel och brister, men i min värld så överväger fördelarna nackdelarna jämfört med andra alternativ.
- Jag personligen tycker Android är rörigt och plottrigt. Jag äger ingen telefon med nyare OS än 4.0 idag, men det innebär inte att jag inte testat nyare. Dock så vill jag inte säga att jag är erfaren när jag inte äger någon pryl jag använt väldigt aktivt under en längre tid eller jobbar professionellt med det.
- Jag personligen tror inte på open source i för stora projekt. Olika personer/företag som inte har samma grundkultur/värderingar/processer som därmed drar åt olika håll. Tenderar att bli spretiga slutprodukter.
- Jag personligen ser sektliknande tendenser när det gäller de allra mest inbitna Linuxmänniskorna. Beteenden som "tonåringar" inte ovanligt (Linus själv är ett klassiskt exempel när han "professionellt" skriker "fuck you, nvidia", därav min referens till tonåringar i tramskommentaren i början).
- Jag personligen gillar open source i mindre projekt. Finns en lång förklaring varför. Går jag inte in på här.
- Osv. osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

Jaha, så det handlar om att "vinna" för dig..... Men då får jag väl gratulera då att tilldela dig en "vinst" när både du och din hobbypsykolog till forumkompis har lyckats med bedriften att genom att vrida på allt jag säger till förbannelse.

Vad i hela världen är detta? Jag skriver tydligt "vinna" inom citationstecken och att jag inte ser något värde i det, samtidigt som jag ifrågasätter att något sådant är möjligt. Dubbelt upp visar jag att det inte är mitt syfte, satt i kontrast till att mitt verkliga skäl var ditt sätt att bemöta annan medlem.

Efter att fullständigt ha skrivit om vad jag skrev anklagar du mig (oss) för att "vrida på allt [du] säger till förbannelse". Vad ger du oss för skäl att ta dig på allvar.

Om din sammanfattning:

• Jag anser det fortfarande ett mysterium att just du är utsatt för särskilda problem och samtidigt får du några tusen träffar på sweclockers+windows+frysningar, så fenomenet som sådant är inte ovanligt men orsakerna kan vara många. Som referens har jag många installationer för både företag och privatpersoner och har tursamt nog sluppit sådana bekymmer. Med tanke på att du aldrig tycks bli kompis med Linux, men föredrar vissa verktyg, tycks en mer konstruktiv lösning vara Cygwin, virtuell Linux-installation utan X till vilken du via Cygwin ansluter via ssh, eller kanske ytterligare något variant.

• Fine, jättebra att du är nöjd med Windows 8.1, inget har angripit ditt val eller försökt visa anekdotiska bevis för att Windows är dåligt.

• OK, du tycker att Android är rörigt och plottrigt, men uppenbarligen klarar sig majoriteten bra. Det är den enda slutsatsen som går att dra, allt annat är spinning på egna erfarenheter.

• Tja, vad du tycker personligen har du din fulla rätt att göra. Generellt kan jag samtidigt göra dig besviken genom att upplysa om att en av utmaningarna för utvecklingen av t ex Linux kärnan är att dess huvudutvecklare börjar bli till åren och att Linus själv kan anses ung i sammanhanget. I övrigt har du tydligen inte så bra koll på hur nära Linus känner utvecklarna på Nvidia; för en tid sedan publicerade han en "tumme upp" till Nvidia. Det är en "grabbig humor" mellan likasinnade, men så är också hela IT-industrin, öppen källkod eller proprietär, lite väl mansdominerad. Hur som är Linus nog trots allt en lättsam filur i jämförelse med t ex Larry Ellison.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Vad i hela världen är detta? Jag skriver tydligt "vinna" inom citationstecken och att jag inte ser något värde i det, samtidigt som jag ifrågasätter att något sådant är möjligt. Dubbelt upp visar jag att det inte är mitt syfte, satt i kontrast till att mitt verkliga skäl var ditt sätt att bemöta annan medlem.

Du skrev: "Jag tappar ofta intresse för att gå i klinch, eftersom jag inte ser något värde i att "vinna", om det nu finns något att vinna i de anonyma cybersfärerna. Det här inlägget är ett undantag, eftersom jag skarpt ogillar det falska sätt varpå du bemöter en annan medlem.". Det här var alltså ett undantag där du påvisar att du är ute efter att "vinna". Med eller utan situationstecken.

Citat:

Efter att fullständigt ha skrivit om vad jag skrev anklagar du mig (oss) för att "vrida på allt [du] säger till förbannelse". Vad ger du oss för skäl att ta dig på allvar.

Inga, eftersom ni redan dömt mig från ruta ett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av d94pam:

Det här var alltså ett undantag där du påvisar att du är ute efter att "vinna". Med eller utan situationstecken.

Ok, jag ska hjälpa dig med ytterligare ett förtydligande, än om det här känns totalt meningslöst och inte har någonting med ämnet att göra:

• undantaget är att jag går i klinch!

• att vinna en diskussion på Internet tror jag inte går!

För att ha varit så slarvig med generella påståenden ifrån första inlägg, var det då ett väldans ordklyveri för att bevisa något jag inte ens skrivit.

Is this to be an empathy test? Capillary dilation of the so-called blush response...fluctuation of the pupil...involuntary dilation of the iris.

Citat:

Inga, eftersom ni redan dömt mig från ruta ett.

Absolut inte, än om starten med "fjuniga tonåringar" knappast var den mest lyckade. Oavsett den fadäsen hade diskussionen kunnat bli givande. Dessutom har jag inte dömt ut dig, eftersom jag inte ser skäl att döma människa utifrån en enskild och i ämne begränsad ordväxling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av d94pam:

Jaha, så det handlar om att "vinna" för dig.....

Jaha, nu fick KimTjik smaka på den uppochnervända världen när du helt enkelt vänder på vad någon sa. Nyss anklagade du mig för att fullkomligt spy nidbilder över Windows, något som du givetvis inte kan belägga helt enkelt därför att jag ingenting sådant har gjort.

Skrivet av d94pam:

Men då får jag väl gratulera då att tilldela dig en "vinst" när både du och din hobbypsykolog till forumkompis har lyckats med bedriften att genom att vrida på allt jag säger till förbannelse. Det tillsammans med fancy skrivteknik och bollande med löjjeväckande latinska uttryck trycker ner och i det närmaste mobbar en medmänniska för att denne har andra åsikter än ni själva har. Väldigt moget synsätt. Alla åsikter kan inte styrkas med vidimerade dokument, utan är något som växer fram genom personliga erfarenheter. Vidare så har inte alla människor ett språk som gör att de uttrycker sig på samma sätt. All skriven text kan misstolkas och även om jag i vissa fall kanske har radikala åsikter om mjukvara så har man jobbat hårt på att försöka misstolka det som går att misstolka. Sen får du säga vad du vill. Huruvida mina åsikter är korrekta eller ej är ju extremt subjektivt. För mig är de det, för dig garanterat inte. Jag respekterar det och skulle önska att andra gör samma sak. Men det har du och forumkompisen klart bevisat att ni inte gör, vilket är sorligt. Att sedan hela tiden gå tillbaka till min första tramskommentar som jag åter och åter igen förklarat att den dels var överdriven och dels inte riktigt stämmer är ytterligare en sak som gör att det är lönlöst att ens försöka få en nyanserad debatt. Jag är dömd från början och kan aldrig få upprättelse. Vad jag än skriver läses utifrån min första kommentar. Absolut var det en omogen kommentar av mig, men det var såklart menat som en sarkastisk och överdriven kommentar och inget att fästa mer vikt vid än när andra häver ur sig både det ena och andra mindre genomtänkta. Men på det här forumet får man tydligen inte göra ett snedsteg utan att bli sedd som en komplett idiot.

Blablabla. Ingenting i sak. Vad hindrar mig från att komma med precis samma synd-om-mig-argumentation i stället för att komma med sakargument?

Snälla, till skillnad från dina angrepp på oss så angriper vi sak, inte person. Vi hävdade att du spred nidbilder om öppen källkod, Linux, etc och kom med ett antal väldigt klassiska argumentationsfel, t.ex. hänvisa till popularitet, skapa en illusion av normalanvändaren och som sagt upphöja personlig erfarenhet till allmängiltig lag samt hävda auktoritet genom erfarenhet.

Skrivet av d94pam:

Men för att sammanfatta så att ni två har lite mer att "gotta" er över som ni kan se ner på och slå ihjäl som luftkommentarer och lösryckta nidbilder så står jag personligen för följande:
- Jag personligen tycker att Linux i många fall är ett dåligt fungerande desktop OS med bland annat de frysningar och låsningar som du refererar till som en liten del i de problem och brister jag upplever. Jag har upplevt detta på properitär mjukvara också, men inte alls i den utsräckning som jag gör 2014 i Linux. Exakt vad det beror på är jag såklart inte rätt person att svara på, men då jag upplevt samma problem på olika hårdvaror både i arbetet och hemma, så är det en naturlig slutsats att dra att det är mjukvarubeorende. Detta baserar jag enbart på egna erfarenheter, inget annat. Det räcker för mig.

Ok, då skiljer sig våra erfarenheter åt, vilket är helt i sin ordning. Men när du säger "räcker för mig" så antyder du att du har en övertro på egen erfarenhet och är stängd inför att byta uppfattning på grund av mer systematisk kunskap.

Jag har också personliga erfarenheter, men jag försöker hålla i medvetandet vad som faktiskt är personlig erfarenhet och vad jag kunskapsmässigt vet från annat håll. Jag kan ju säga att min erfarenhet inte överensstämmer med din utan är den motsatta, Windows är för mig det som drabbas av frysningar och hög svarstid i GUI. Men jag hävdar inte att Windows är dåligt och Linux är bra utefter mina personliga erfarenheter. Exempelvis har jag begränsad erfarenhet av Windows 7 och 8.

Skrivet av d94pam:

- Jag personligen tycker att Windows 8.1 fungerar brilljant till det jag använder det till. Det har sina fel och brister, men i min värld så överväger fördelarna nackdelarna jämfört med andra alternativ.

Visst, ingen invänder väl här? DU ska givetvis köra Windows baserat på DIN erfarenhet. Felet är om du extrapolerar det till 1) alla användare, 2) alla typer av användande, 3) en hypotetiskt "normalanvändare".

Skrivet av d94pam:

- Jag personligen tycker Android är rörigt och plottrigt. Jag äger ingen telefon med nyare OS än 4.0 idag, men det innebär inte att jag inte testat nyare. Dock så vill jag inte säga att jag är erfaren när jag inte äger någon pryl jag använt väldigt aktivt under en längre tid eller jobbar professionellt med det.

Lite svårt att veta exakt vad du menar med det sista, men visst är Android "plottrigt". Fast det beror ju rimligtvis på att mobiltelefoner är "plottriga" när man försöker göra datorer av dem. Mobiler är inte och kommer aldrig att bli professionella datorverktyg för generellt datorarbete.

Skrivet av d94pam:

- Jag personligen tror inte på open source i för stora projekt. Olika personer/företag som inte har samma grundkultur/värderingar/processer som därmed drar åt olika håll. Tenderar att bli spretiga slutprodukter.

Här verkar du rent objektivt ha fel. Det är lite som att säga att "personligen tror jag inte på peer-review". Dessutom är exempelvis forkningar inte "spretiga slutprodukter" utan helt enkelt flera slutprodukter. Open source är viktigt ur säkerhets- och integritetsaspekter och tenderar att aktivt motarbeta dåliga "paradigm" som "Security through Obscurity" eller bakdörrar. Tvärt om, öppen källkod i stora projekt som är centralt styrda uppvisar i regel en väldigt god kodkvalité som dessutom kan granskas.

Skrivet av d94pam:

- Jag personligen ser sektliknande tendenser när det gäller de allra mest inbitna Linuxmänniskorna. Beteenden som "tonåringar" inte ovanligt (Linus själv är ett klassiskt exempel när han "professionellt" skriker "fuck you, nvidia", därav min referens till tonåringar i tramskommentaren i början).

Öh, Linus är inte tonåring idag. Och nVidia bör väl ha ett rätt stort "fuck you", eller? Även här verkar våra personliga erfarenheter skiljas åt. Det är väldigt sällan jag ser någon som är lika lyrisk inför en ny version av Linux eller en dist som du verkar vara inför Windows. Så fort något nytt är ute så ska det migreras, verkar du trycka. Utan konsekvensanalys. Dessutom, vilka är det "allra mest inbitna" linuxmänniskorna? Vad har du att säga om de "allra mest inbitna" windowsmänniskorna eller macmänniskorna? Har du verkligen undgått att se fanboyism hos alla plattformar? Men framförallt, vad tusan har det med saken att göra om det finns inbitna linuxfanatiker? Precis som inbitna windowsfanatiker, osv? Vad är din poäng? Du har ju ingen poäng, utan det är bara osluga försök av dig att förgifta brunnen, komma med red herrings och ad hominem.

Skrivet av d94pam:

- Jag personligen gillar open source i mindre projekt. Finns en lång förklaring varför. Går jag inte in på här.
- Osv. osv.

Och din poäng är? Du sprider nidbilder, du hittar på egna kriterier för vad som är svårt eller enkelt, vad som är bra och dåligt osv, och det är ju ingenting som du tycks kunna argumentera för.

MS borde verkligen fundera på Windows som öppen källkod. Det är nämligen det normala eftersom källkod ändå inte kan skyddas i slutändan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Jaha, nu fick KimTjik smaka på den uppochnervända världen när du helt enkelt vänder på vad någon sa. Nyss anklagade du mig för att fullkomligt spy nidbilder över Windows, något som du givetvis inte kan belägga helt enkelt därför att jag ingenting sådant har gjort.

Blablabla. Ingenting i sak. Vad hindrar mig från att komma med precis samma synd-om-mig-argumentation i stället för att komma med sakargument?

Snälla, till skillnad från dina angrepp på oss så angriper vi sak, inte person. Vi hävdade att du spred nidbilder om öppen källkod, Linux, etc och kom med ett antal väldigt klassiska argumentationsfel, t.ex. hänvisa till popularitet, skapa en illusion av normalanvändaren och som sagt upphöja personlig erfarenhet till allmängiltig lag samt hävda auktoritet genom erfarenhet.
Ok, då skiljer sig våra erfarenheter åt, vilket är helt i sin ordning. Men när du säger "räcker för mig" så antyder du att du har en övertro på egen erfarenhet och är stängd inför att byta uppfattning på grund av mer systematisk kunskap.

Jag har också personliga erfarenheter, men jag försöker hålla i medvetandet vad som faktiskt är personlig erfarenhet och vad jag kunskapsmässigt vet från annat håll. Jag kan ju säga att min erfarenhet inte överensstämmer med din utan är den motsatta, Windows är för mig det som drabbas av frysningar och hög svarstid i GUI. Men jag hävdar inte att Windows är dåligt och Linux är bra utefter mina personliga erfarenheter. Exempelvis har jag begränsad erfarenhet av Windows 7 och 8.

Visst, ingen invänder väl här? DU ska givetvis köra Windows baserat på DIN erfarenhet. Felet är om du extrapolerar det till 1) alla användare, 2) alla typer av användande, 3) en hypotetiskt "normalanvändare".
Lite svårt att veta exakt vad du menar med det sista, men visst är Android "plottrigt". Fast det beror ju rimligtvis på att mobiltelefoner är "plottriga" när man försöker göra datorer av dem. Mobiler är inte och kommer aldrig att bli professionella datorverktyg för generellt datorarbete.
Här verkar du rent objektivt ha fel. Det är lite som att säga att "personligen tror jag inte på peer-review". Dessutom är exempelvis forkningar inte "spretiga slutprodukter" utan helt enkelt flera slutprodukter. Open source är viktigt ur säkerhets- och integritetsaspekter och tenderar att aktivt motarbeta dåliga "paradigm" som "Security through Obscurity" eller bakdörrar. Tvärt om, öppen källkod i stora projekt som är centralt styrda uppvisar i regel en väldigt god kodkvalité som dessutom kan granskas.

Öh, Linus är inte tonåring idag. Och nVidia bör väl ha ett rätt stort "fuck you", eller? Även här verkar våra personliga erfarenheter skiljas åt. Det är väldigt sällan jag ser någon som är lika lyrisk inför en ny version av Linux eller en dist som du verkar vara inför Windows. Så fort något nytt är ute så ska det migreras, verkar du trycka. Utan konsekvensanalys. Dessutom, vilka är det "allra mest inbitna" linuxmänniskorna? Vad har du att säga om de "allra mest inbitna" windowsmänniskorna eller macmänniskorna? Har du verkligen undgått att se fanboyism hos alla plattformar? Men framförallt, vad tusan har det med saken att göra om det finns inbitna linuxfanatiker? Precis som inbitna windowsfanatiker, osv? Vad är din poäng? Du har ju ingen poäng, utan det är bara osluga försök av dig att förgifta brunnen, komma med red herrings och ad hominem.

Och din poäng är? Du sprider nidbilder, du hittar på egna kriterier för vad som är svårt eller enkelt, vad som är bra och dåligt osv, och det är ju ingenting som du tycks kunna argumentera för.

MS borde verkligen fundera på Windows som öppen källkod. Det är nämligen det normala eftersom källkod ändå inte kan skyddas i slutändan.

Jag läser och läser och allt jag ser är som vanligt blablablabla, en släng av översitteri och väldigt mycket ordbajsande. Vad är nidbild med att jag tycker open source är ok i små projekt t.ex? Jag skriver att JAG tycker det, inte att det är en universell sanning.
Vi slutar här nu tycker jag. Jag kan inte göra min vy av problemen tydliga för dig (er) och ni vänder allt mot mig oavsett vad jag säger. Så ha en trevlig kväll och väl mött i en förhoppningsvis mer nyanserad debatt i framtiden.