Permalänk
Medlem

Moped klass I

Jag funderar på att skaffa moped för jobbpendling då jag tycker bilen kostar lite för mycket (vi har två) och cykla är ibland lite drygt att göra VARJE dag.

Jag har dock lite funderingar kring om det ska vara klass I eller II, så jag tänkte fråga er som kör klass I hur ni upplever begränsningarna i att inte få köra på cykelväg och motorväg/motortrafikled.
Särskilt intressant att höra åsikter från er som bor i Gbg, men alla erfarenheter är välkomna.

Även om inte alla leder här i Gbg är klassade som motorväg eller motortrafikled kan man kanske ifrågasätta lämpligheten att framföra ett långsamtgående fordon där man är så oskyddad på dessa? Utöver att långsamtgående fordon är förjudna under rusningstrafiken på vissa sträckro då...

Det känns som att det blir besvärligt/farligt att köra EU-moppe.

Klass II-moppe känns sådär lockande då jag cyklar fortfare, även om det, emellanåt, skulle vara skönt att slippa trampa.

Elcykel känns inte heller som något alternativ om man ska hålla sig inom lagens ramar, då jag till 99% cyklar forftare än 25km/h.

Permalänk
Medlem

Ja, E20, E6, E45, söderleden m.m. skulle jag inte köra med moped, då hastigheten och trafikbelastningen är hög. Men EU-moped är väll att föredra? Du har inte funderat på MC-kort och sen köra en 125?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ja, E20, E6, E45, söderleden m.m. skulle jag inte köra med moped, då hastigheten och trafikbelastningen är hög. Men EU-moped är väll att föredra? Du har inte funderat på MC-kort och sen köra en 125?

Jo, jag har funderat lite i banorna på en 125:a åxå. MC-kort har jag så det är så sett inte några problem. Att köra MC och följa trafikrytmen på lederna innebär högre hastigheter och att man måste ha skyddskläder på sig. (Det är ju inte lagkrav men högst lämpligt.) Då blir det inte lika enkelt och smidigt. Kränga på ryggskydd och ställ och svettas som en gris på sommaren osv...
Jag kan inte hjälpa att jag tilltalas lite av enkelheten och smidigheten det innebär med ett lite mindre fordon som får köra på cykelbanor osv. Jag är ju, som sagt, van att cykla och gillar hur smidigt det är att kunna köra "överallt" och kunna ta cykelbanan ibland men 25km/h är rätt långsamt...

Permalänk
Testpilot

En 30-moppe då? går ju lite snabbare än 25 iallafall Borde väl gå att få tag på nått fint begagnat fortfarande?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jo, jag har funderat lite i banorna på en 125:a åxå. MC-kort har jag så det är så sett inte några problem. Att köra MC och följa trafikrytmen på lederna innebär högre hastigheter och att man måste ha skyddskläder på sig. (Det är ju inte lagkrav men högst lämpligt.) Då blir det inte lika enkelt och smidigt. Kränga på ryggskydd och ställ och svettas som en gris på sommaren osv...
Jag kan inte hjälpa att jag tilltalas lite av enkelheten och smidigheten det innebär med ett lite mindre fordon som får köra på cykelbanor osv. Jag är ju, som sagt, van att cykla och gillar hur smidigt det är att kunna köra "överallt" och kunna ta cykelbanan ibland men 25km/h är rätt långsamt...

Det är ju lämpligt med skyddskläder på moppen också. Jag kan ju tycka att det är lite mer trafiksäkert att följa 70 trafiken än att ligga i 45-50 och pressa vilket innebär omkörningar från bilar m.m.
Men vill du köra på cykelbanor åker ju EU-moppen bort.

Permalänk
Medlem

Det är billigare försäkring och sånt på en Mc än en klass 1 Moped Ofta. Och det är väldigt jobbigt att bli omkörd hela tiden när man kör Moped. Jag hade hellre kört Mc än Moped men jag tog moppekort.... Är 17 för övrigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

En 30-moppe då? går ju lite snabbare än 25 iallafall Borde väl gå att få tag på nått fint begagnat fortfarande?

De som är fina är ofta rätt dyra, iaf de jag hittat när jag kollat lite, sen vet jag inte om det gör jätteskillnad i praktiken.

Skrivet av nmc:

Det är ju lämpligt med skyddskläder på moppen också. Jag kan ju tycka att det är lite mer trafiksäkert att följa 70 trafiken än att ligga i 45-50 och pressa vilket innebär omkörningar från bilar m.m.
Men vill du köra på cykelbanor åker ju EU-moppen bort.

Det är absolut inte fel med skyddskläder när man kör moppe men det är avsevärt värre att ramla i 70 än i 25-45. Jag har kört omkull med både MC och cykel och jag såg vad ca 70km/h gjorde med skinnstället. Jag hade sett mycket värre ut utan ställ än vad jag gjorde när jag kört omkull med cykel.
Eg skulle man ju ha skyddskläder på cykel med. Jag kommer upp i ca 60km/h i vissa medlut och lite lätt medvind så taktar jag på i ca 40km/h på plan mark...

Skrivet av jakob55:

Det är billigare försäkring och sånt på en Mc än en klass 1 Moped Ofta. Och det är väldigt jobbigt att bli omkörd hela tiden när man kör Moped. Jag hade hellre kört Mc än Moped men jag tog moppekort.... Är 17 för övrigt.

Försäkringen skulle oavsett sjunka från typ 600kr/mån för bilen till ca 100kr/mån för en moppe, iaf utifrån de siffror jag såg när jag kollade lite snabbt innan. Så även om en 125:a skulle vara några tior billigare så är inte det nån större skillnad i sammanhanget.
Däremot tycker jag att bra/intressant att höra hur du upplever det att köra moppe bland bilarna. Det var så länge sedan jag körde moppe och det var då på en liten ort, så det var ganska gles trafik. Men du kör EU-moppe då, utgår jag från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

De som är fina är ofta rätt dyra, iaf de jag hittat när jag kollat lite, sen vet jag inte om det gör jätteskillnad i praktiken.

Det är absolut inte fel med skyddskläder när man kör moppe men det är avsevärt värre att ramla i 70 än i 25-45. Jag har kört omkull med både MC och cykel och jag såg vad ca 70km/h gjorde med skinnstället. Jag hade sett mycket värre ut utan ställ än vad jag gjorde när jag kört omkull med cykel.
Eg skulle man ju ha skyddskläder på cykel med. Jag kommer upp i ca 60km/h i vissa medlut och lite lätt medvind så taktar jag på i ca 40km/h på plan mark...

Försäkringen skulle oavsett sjunka från typ 600kr/mån för bilen till ca 100kr/mån för en moppe, iaf utifrån de siffror jag såg när jag kollade lite snabbt innan. Så även om en 125:a skulle vara några tior billigare så är inte det nån större skillnad i sammanhanget.
Däremot tycker jag att bra/intressant att höra hur du upplever det att köra moppe bland bilarna. Det var så länge sedan jag körde moppe och det var då på en liten ort, så det var ganska gles trafik. Men du kör EU-moppe då, utgår jag från?

Ja, det är eu moppe jag kör. Jag bor på Gotland så det är ju inte så mycket trafik här heller men kör man där hastigheten är mer än 50 så är det alltid bilar som kör om. Vissa kör om så man kan ta på bilen utan att sträcka sig och det kan gå ganska fort ibland, det kan våta lite obehagligt. Jag upplever även att bilister blir irriterade för att det ligger en moppe o sälar, men det kanske bara är jag som känner att det är så. Hade föredragit att köra Mc så man kunde hålla de ändras hastighet och inte hindra trafiken så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Ja, det är eu moppe jag kör. Jag bor på Gotland så det är ju inte så mycket trafik här heller men kör man där hastigheten är mer än 50 så är det alltid bilar som kör om. Vissa kör om så man kan ta på bilen utan att sträcka sig och det kan gå ganska fort ibland, det kan våta lite obehagligt. Jag upplever även att bilister blir irriterade för att det ligger en moppe o sälar, men det kanske bara är jag som känner att det är så. Hade föredragit att köra Mc så man kunde hålla de ändras hastighet och inte hindra trafiken så mycket.

Jag upplever lite samma sak när jag cyklar, att bilister kör förbi alldeles för nära ofta och att de ska klämma sig mellan trots att de har möte eller att det kommer en refug. Nu kanske du redan gör det, men ett tips är att se till att ta mer plats på vägen. Jag ligger nästan alltid precis vänster om där bilarna har sitt högerhjul. då har de inte plats att smita förbi utan måste vänta på att göra en "riktig" omkörning. Blir de irriterade så må de vara hänt vi har faktiskt lika mycket rätt att använda vägen som de har.
Jag kan dock känna att det hade varit smartare att haft 50-gräns för EU-moppe, får då kan man iaf hålla samma hastighet som bilarna på 50-vägar (förutsatt att de kör lagligt). Att behöva ligga 5km/h under är ju bara irriterande. Sen kanske många går några km/h snabbare än 45 i originalutförande, men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag upplever lite samma sak när jag cyklar, att bilister kör förbi alldeles för nära ofta och att de ska klämma sig mellan trots att de har möte eller att det kommer en refug. Nu kanske du redan gör det, men ett tips är att se till att ta mer plats på vägen. Jag ligger nästan alltid precis vänster om där bilarna har sitt högerhjul. då har de inte plats att smita förbi utan måste vänta på att göra en "riktig" omkörning. Blir de irriterade så må de vara hänt vi har faktiskt lika mycket rätt att använda vägen som de har.
Jag kan dock känna att det hade varit smartare att haft 50-gräns för EU-moppe, får då kan man iaf hålla samma hastighet som bilarna på 50-vägar (förutsatt att de kör lagligt). Att behöva ligga 5km/h under är ju bara irriterande. Sen kanske många går några km/h snabbare än 45 i originalutförande, men...

Jag kör för det mesta mitt i körfältet men när bilar kommer upp bakom så kör jag ut mot kantlinjen, och om det är mycket mötande eller refug/ rondeller så kör jag som du där bilar brukar ha högerhjulen. Sen om jag kör inne i stan där det är Max 50 kör jag mitt i körfältet Åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Ja, E20, E6, E45, söderleden m.m. skulle jag inte köra med moped

Moped får överhuvudtaget inte färdas på motorväg. (Samma gäller LGF fordon, som traktor, Epa och dyl.)

Skrivet av dumbo:

Elcykel känns inte heller som något alternativ om man ska hålla sig inom lagens ramar, då jag till 99% cyklar forftare än 25km/h.

Begränsningen är att cykelns elmotor bara får hjälpa till i hastigheter upp till 25km/h.
Men om du klarar av att cykla snabbare utan elmotorns hjälp så får du cykla snabbare (under förutsättning att vägen har högre hastighetsgräns).

Min mor har en elcykel. Har provat den vid flera tillfällen. När jag provade den var den i väldigt bra skick och väldigt lätt trampad. Hade inga större problem att komma upp i ca 40km/h utan el-hjälp när det är plant och ingen motvind.
Däremot så sackar man av rejält i hastighet när det är uppförsbacke eller kraftig motvind.
Säg om det är en uppförsbacke där du orkar hålla 10-15km/h utan el-hjälp, att det känns ansträngande men utan att ta ut dig helt, så kanske med el-hjälp kan du hålla strax över 20km/h till mycket mindre ansträngning. Där är elcykel guld värt.

Det är ju det som är det sämsta med cykel är uppförsbackar och motvind, att hastighet och effektivitet kan sjunka till att man närmar sig gång.
Där har man stor nytta av elen. Sen när man inte har några problem att cykla manuellt i 30-40 så kan man göra det utan el-hjälp.

Skrivet av dumbo:

Det är där elcykel har sin stora fördel. Är ungefär lika fritt och enkelt som vanlig cykel. Men elmotorns hjälp gör det mycket lättare i uppförsbackar och motvind, där det är som tråkigast på vanlig cykel. Så där blir elcykel nästan lika bra som 25 moppe, men utan nackdelarna (åtminstone för korta sträckor).
Sen är det klart att om du har någon fin racer så finns det (afaik) inga motsvarigheter med elcykel.

Elcyckel vs 25 moppe.
Mopeden vinner i långfärd, men där lessnar man ändå rätt rejält på den.
I kortare sträckor blir en elcykel nästan som att slå ihop fördelarna med traditionell cykel och en 25 moppe.

45 moppe vs lätt mc
Ja det är ju det att man får ta mopedkort redan som 15 åring...

Men har man redan mc kort ser jag inga fördelar med 45 moppe.
125:an är vanligtvis tillräckligt snabb, fungerar på 70, 80, 90 vägar om man vill/behöver.
125:an får köras på allla ställen 45 mopeden får köra
125:an får även köra motorväg (fast gärna något snabbare än 125:a för motorväg)
En 125:a behöver inte vara mycket större/tyngre än en 45 moped.
Känns i många fall säkrare att kunna följa trafikrytmen.
Vanligtvis billigare försäkring

Skrivet av dumbo:

Att köra MC och följa trafikrytmen på lederna innebär högre hastigheter och att man måste ha skyddskläder på sig.

Man väljer själv vad man tar på sig. Är bara hjälmen som är lagkrav.
Att ta på sig ryggskydd, jacka och handskar går ändå rätt så snabbt och är lätt att ta av när man stannar.
Det finns mc jeans som ska vara bättre än vanliga jeans om man åker omkull.
Har man några kängor eller något som är lite högre och går upp över fotknölarna så är det åtminstone bättre än gympadojor.
Går även att dra på sig lösa knäskydd utanpå byxorna om man inte bryr sig om stilen så mycket.

Bättre än att bara ha hjälm och inga andra skydd. Men visst, det säkraste är att gå klädd som en roadracingförare.

Om du skaffar något så får du gärna säga vad det blev och kanske slänga upp någon bild.