Skrivet av nmc:
Ja, E20, E6, E45, söderleden m.m. skulle jag inte köra med moped
Moped får överhuvudtaget inte färdas på motorväg. (Samma gäller LGF fordon, som traktor, Epa och dyl.)
Skrivet av dumbo:
Elcykel känns inte heller som något alternativ om man ska hålla sig inom lagens ramar, då jag till 99% cyklar forftare än 25km/h.
Begränsningen är att cykelns elmotor bara får hjälpa till i hastigheter upp till 25km/h.
Men om du klarar av att cykla snabbare utan elmotorns hjälp så får du cykla snabbare (under förutsättning att vägen har högre hastighetsgräns).
Min mor har en elcykel. Har provat den vid flera tillfällen. När jag provade den var den i väldigt bra skick och väldigt lätt trampad. Hade inga större problem att komma upp i ca 40km/h utan el-hjälp när det är plant och ingen motvind.
Däremot så sackar man av rejält i hastighet när det är uppförsbacke eller kraftig motvind.
Säg om det är en uppförsbacke där du orkar hålla 10-15km/h utan el-hjälp, att det känns ansträngande men utan att ta ut dig helt, så kanske med el-hjälp kan du hålla strax över 20km/h till mycket mindre ansträngning. Där är elcykel guld värt.
Det är ju det som är det sämsta med cykel är uppförsbackar och motvind, att hastighet och effektivitet kan sjunka till att man närmar sig gång.
Där har man stor nytta av elen. Sen när man inte har några problem att cykla manuellt i 30-40 så kan man göra det utan el-hjälp.
Skrivet av dumbo:
Jag kan inte hjälpa att jag tilltalas lite av enkelheten och smidigheten det innebär med ett lite mindre fordon som får köra på cykelbanor osv. Jag är ju, som sagt, van att cykla och gillar hur smidigt det är att kunna köra "överallt" och kunna ta cykelbanan ibland men 25km/h är rätt långsamt...
Det är där elcykel har sin stora fördel. Är ungefär lika fritt och enkelt som vanlig cykel. Men elmotorns hjälp gör det mycket lättare i uppförsbackar och motvind, där det är som tråkigast på vanlig cykel. Så där blir elcykel nästan lika bra som 25 moppe, men utan nackdelarna (åtminstone för korta sträckor).
Sen är det klart att om du har någon fin racer så finns det (afaik) inga motsvarigheter med elcykel.
Elcyckel vs 25 moppe.
Mopeden vinner i långfärd, men där lessnar man ändå rätt rejält på den.
I kortare sträckor blir en elcykel nästan som att slå ihop fördelarna med traditionell cykel och en 25 moppe.
45 moppe vs lätt mc
Ja det är ju det att man får ta mopedkort redan som 15 åring...
Men har man redan mc kort ser jag inga fördelar med 45 moppe.
125:an är vanligtvis tillräckligt snabb, fungerar på 70, 80, 90 vägar om man vill/behöver.
125:an får köras på allla ställen 45 mopeden får köra
125:an får även köra motorväg (fast gärna något snabbare än 125:a för motorväg)
En 125:a behöver inte vara mycket större/tyngre än en 45 moped.
Känns i många fall säkrare att kunna följa trafikrytmen.
Vanligtvis billigare försäkring
Skrivet av dumbo:
Att köra MC och följa trafikrytmen på lederna innebär högre hastigheter och att man måste ha skyddskläder på sig.
Man väljer själv vad man tar på sig. Är bara hjälmen som är lagkrav.
Att ta på sig ryggskydd, jacka och handskar går ändå rätt så snabbt och är lätt att ta av när man stannar.
Det finns mc jeans som ska vara bättre än vanliga jeans om man åker omkull.
Har man några kängor eller något som är lite högre och går upp över fotknölarna så är det åtminstone bättre än gympadojor.
Går även att dra på sig lösa knäskydd utanpå byxorna om man inte bryr sig om stilen så mycket.
Bättre än att bara ha hjälm och inga andra skydd. Men visst, det säkraste är att gå klädd som en roadracingförare.
Om du skaffar något så får du gärna säga vad det blev och kanske slänga upp någon bild.