Polisen anmäler Tele2 efter stoppad trafikdatalagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Är det några mer än Banhof och Tele2 som slängt det som lagrats samt slutat lagra?

Ja vad jag vet så har även Telia slutat med det, om jag hört från rätt källor så var dom bland de första att sluta.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillen300:

Vänta så polisen vill att internet leverantörer skall hålla på med aktivitet som olaglig förklarats av eu?

Japp. Eftersom det fortfarande är lag för det i Sverige. Däremot kan man ju ifrågasätta under vilka former lagen har kommit till och om den faktiskt var laglig till att börja med.

Skrivet av Marticus:

Klart polisen blir sura om deras sandlåda stängs. Snart kommer kommentarerna "våldtäktsmän kan gå fria p.g.a detta", "vi får svårare att ta fast pedofiler" och "mördare kommer lättare undan" för att ge poliserna lite sympati och ge tillbaka deras olagliga sandlåda.

Nej. Det är SÄPO som håller på med sådant.

Skrivet av Ozzed:

Grundlagen står över övriga lagar. Datalagringsdirektivet bryter mot grundlagen. Därmed borde vem som helst kunna se att det vore helt orimligt att den skulle få fortsätta gälla. Det finns ingen mening med att ha en juridisk process om det hela. Det kostar skattepengar i onödan.

Håller med dig men byråkratin ser ut så i dagens Sverige att lagar måste omprövas vid sådana fall och det tar tid. Med största sannolikhet kommer inte polisen inte vinna detta rättsmål och då får skattebetalare betala kostnaden helt enkelt. Don't hate the player.. hate the game.

Skrivet av Wifi:

För våldtäktsmän kommer inte redan i dagsläget undan för lätt.

Det beror mer på vittnet och den drabbade som pga. den traumatiska händelsen sluter sig själv. Detta har både polisen och diverse jourer redan konstaterat gång på gång. Sedan sker också majoriteten av våldtäkterna i hemmet eller i närheten av hemmet och då har internet självfallet ingen roll och detta lagringsdirektiv är helt överflödigt i den aspekten.

Skrivet av Dallebull:

Bryta mot mänskliga rättigheter är ju en del av polisens dagliga arbete, så klart dom tror att dom står över lagen och både kan och får kontrollera folk.
Stanna folk på gatan som dom känner igen och anta att dom begått brott för att de är igenkända till exempel. Lika bra o ta in dem o kika lite hemma om det KAN finnas nå stöldgods eller knark, med lite tur kanske dom hittar en blodig kniv de kan binda till ett dråp.
Det räcker att polisen ringer och säger att "vi misstänker att det finns något olagligt i lägenheten" så får dom gå in med både hund och leriga uteskor och rota igenom samtliga tillhörigheter.

Det är svenskt polisarbete det.

Inte lite generalisering i den kommentaren inte.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Aa fast om man skall se till Sveriges relationer så står ändå inte EU högst på Sverigens bitch-lista, det gör Amerika.

Visst, men operatörerna verkar inte jättepigga på att dansa efter deras pipa bara för att riksdag och regering gör det.

Skrivet av Tumnus:

J
Håller med dig men byråkratin ser ut så i dagens Sverige att lagar måste omprövas vid sådana fall och det tar tid. Med största sannolikhet kommer inte polisen inte vinna detta rättsmål och då får skattebetalare betala kostnaden helt enkelt. Don't hate the player.. hate the game.

Fast polisen är inte vilken spelare som helst. Det är extra ruttet att just de gör det här. särskillt eftersom PTS, som de anmäler tele2 till, redan sagt att operatörerna kan sluta lagra eftersom lagen blir omöjlig att ha kvar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ja man kanske skulle diskutera hur vettigt det är att skriva lagar som är så ospecificerade så att någon annan sedan måste bestämma vad det egentligen är som gäller. Det vore ju helknas att ha lagar som faktiskt bestämmer hur saker ska vara...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte riktigt så lätt...

Skrivet av ZAIZAI:

Du borde nog fundera på vad det betyder att det sitter POLITIKER och dömer i våra domstolar...

Skickades från m.sweclockers.com

Foliehatt på!

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Okej, så hur vill du då att polisen ska jobba? Du tycker inte de ska ha rätt att samtala med folk de tycker ser suspekta ut? De är precis så man löser de flesta brotten. Själv är jag förbannat nöjd med att polisen håller ett öga på Kalle Kula och gemene yngling som ränner runt på stan. Sen om det innebär att jag blir stoppad då och då gör mig inte ett dugg. Jag har inget att dölja så mig får konstaplarna gärna kolla upp.

Men det är tur att det finns såna som dig också. Annars hade inte Aftonbladet kunnat sälja en massa högkvalitativa snyftartiklar om diverse småbusar som känner sig kränkta av att det minsann blev lerigt i lägenheten när länsman gick in och plockade deras narkotika och vapen.

Världen, och Sverige framför allt, har åt helvete för många egenutnämnda försvarsadvokater och hobbyjurister som dig.

Så vi ska utsätta tidigare dömda för random checkups med jämna mellanrum bara för att enskilda poliser känner igen dem?

Har du inget att dölja och rent mjöl i påsen kan dom ju lika gärna läsa din internettrafik med tills röda lampan blinkar då du är inne på sidor som staten tycker är politiskt inkorrekta?
Vad händer då när det dras till den spets att du inte får skaffa information om vissa partier som hotar ordningen, enligt staten?

Vill du ha Nordkorea och Kina? För det är så man får Diktatur.

Jag vet inte om du tycker att det är kul att sitta häktad några timmar och bli hotad av poliser att erkänna saker du inte har gjort "för att det går lättare då", ett par gånger per år. Medans 5-6 grisar är hemma o river din lägenhet.
Bara för att man bor i en liten stad och den handfull poliser som är i yttre tjänst känner igen en sedan massa stul som var för 5-7 år sedan och man lagt bakom sig för längesen, klipp sig och skaffat sig ett jobb. Som man dessutom var påväg till när man blev stannad och för 5e gången åker in på förhör av flinande poliser som mycket väl är medveten om att dom antagligen inte kommer hitta nått men tar chansen att jävlas.
Jag tycker då inte det.

Permalänk
Medlem

Alltele drog ur pluggen den 11'e.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Visst, men operatörerna verkar inte jättepigga på att dansa efter deras pipa bara för att riksdag och regering gör det.

Nej dom är ju lite mer självständiga, fast den mest rakryggade operatören som finns i Sverige och också den som gör mest narr av Radiotjänst med fler är ju Bahnhof.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Så vi ska utsätta tidigare dömda för random checkups med jämna mellanrum bara för att enskilda poliser känner igen dem?

Har du inget att dölja och rent mjöl i påsen kan dom ju lika gärna läsa din internettrafik med tills röda lampan blinkar då du är inne på sidor som staten tycker är politiskt inkorrekta?
Vad händer då när det dras till den spets att du inte får skaffa information om vissa partier som hotar ordningen, enligt staten?

Jag vet inte om du tycker att det är kul att sitta häktad några timmar och bli hotad av poliser att erkänna saker du inte har gjort "för att det går lättare då", ett par gånger per år. Medans 5-6 grisar är hemma o river din lägenhet.
Bara för att man bor i en liten stad och den handfull poliser som är i yttre tjänst känner igen en sedan massa stul som var för 5-7 år sedan och man lagt bakom sig för längesen, klipp sig och skaffat sig ett jobb. Som man dessutom var påväg till när man blev stannad och för 5e gången åker in på förhör av flinande poliser som mycket väl är medveten om att dom antagligen inte kommer hitta nått men tar chansen att jävlas.
Jag tycker då inte det.

Dold text

Skriver 2 snabba tips istället för ett långt svar. Skriver nämligen på mobilen.

1) Om du är klaustrofibisk och inte gillar poliser är förmodligen kriminell fel yrke för dig. Uppför dig och skaffa ett hederligt jobb så blir du inte häktad. Tror inte det är svårare än så. Det funkar iaf för mig, dina påstådda scenarion om att sitta häktad som oskyldigt anklagad har aldrig hänt mig. Har det hänt nån annan här på forumet? Kanske jag som är naiv?

2) Ta av foliehatten! Regeringen skiter i vilken porr jag föredrar och vilka youtubeklipp jag skickar till mina vänner.

PS: Man sitter inte häktad några timmar. Åklagare häktar folk, poliser anhåller.

Permalänk
Avstängd

Låt dom anmäla på det är inget som kommer ge någon som helst effekt ändå, det enda som händer är att våra skattepengar slösas i onödan, som vanligt.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se hur många tungt kriminella dom satt bakom lås och bom tack vare alla dessa internetlagar, har en stark känsla av att det är nära 0.
Fast varför bry sig om dom när det finns cannabis, trimmade mopeder, fildelare och cyklar utan lyse

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Hemlis:
Anledningen till detta är att Tele2 är dem enda som har gett polisen direkt tillgång till sina loggar utan restriktioner eller behov av att efterfråga det. Därför klämmer skon ;).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dallebull:

Jag tycker då inte det.

För att bete sig som ett svin mot polisen och kallar dem grisar gör ju saken bättre. I de flesta fall (har man märkt) där polisen gör något och personen ifråga gnäller så är det oftast vederbörande som till att börja med gjort något som fått polisen att uppmärksamma denne och sedan har även denne börjat tjafsa emot. Denna "Men polisen tar upp folk från gatan.." är mer eller mindre en myt som väldigt många personer som faktiskt har en orsak att sitta inne försvarar sig med. Visst har polisen sina rötägg precis som vilken annan gren av arbetslivet har men de är knappast i majoritet som vissa vill få det till. Har själv inte blivit haffad en enda gång för något och känner en hel del poliser (eftersom morsan själv är i yrket) och de är extremt trevliga att ha och göra med både på skift och i privatlivet. Tyvärr kan man inte säga detsamma om vissa medmänniskor..

Skrivet av Sprawler:

Skriver 2 snabba tips istället för ett långt svar. Skriver nämligen på mobilen.

1) Om du är klaustrofibisk och inte gillar poliser är förmodligen kriminell fel yrke för dig. Uppför dig och skaffa ett hederligt jobb så blir du inte häktad. Tror inte det är svårare än så. Det funkar iaf för mig, dina påstådda scenarion om att sitta häktad som oskyldigt anklagad har aldrig hänt mig. Har det hänt nån annan här på forumet? Kanske jag som är naiv?

2) Ta av foliehatten! Regeringen skiter i vilken porr jag föredrar och vilka youtubeklipp jag skickar till mina vänner.

PS: Man sitter inte häktad några timmar. Åklagare häktar folk, poliser anhåller.

Visst har det hänt men då är det oftast fel plats fel tillfälle som gäller där något hänt i närheten och man varit på feltillfälle (hänt en polare efter att en butik vart rånad.. Killen gick i mörk huvudtröja och hade fickorna fulla med saker han handlat i butiken typ 10 minuter innan rånet) och han togs in på förhör men släpptes ganska fort när han visade upp kvitto etc. Däremot åker de inte runt och haffar folk för att de känner för det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Medlem

Bra skrivet.

Har aldrig haft problem med polisen heller, men detta är kanske för att jag ser till att sköta mig.

Förutom det.
Finns för många snorungar på mopeder som kör som idioter.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk

Lite roligt att när datalagringsdirektivet skulle införas så var det för att harmoniera med EU-lagstiftning, men när den skall tas bort pga EU-direktiv, så börjar man dra öronen åt sig och polisanmäla de som följer EU-direktivet. Konsekvens är inget som svenska myndigheter är direkt bra på.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Den svenska lagen har ännu inte omprövats eller ändrats. Därför gäller den fortfarande.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

kom ihåg att era skatter betalar polisens arbete med över en mille per år och anställd dom måste ju haffa någon ner med huvudet så ni inte syns att ta dom stora brottlingarna kräver ju att man jobbar

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X MSI MPG X570 GAMING PRO CARBON WIFI ,ASUS DUAL RTX 2080 Ti OC
Allt i custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mineralvatten:

Den svenska lagen har ännu inte omprövats eller ändrats. Därför gäller den fortfarande.

Blir du anmäld pga den så är det bara att överklaga och ta det till europa domstol där kommer du vinna, rätt menlöst att slösa tid på det för berörda parter.

Permalänk

Stopp för motion mot datalagring
Det blir ingen votering om datalagring i riksdagen. (S), (M), (C) och (FP) hindrar (V), (KD) och (SD) att låta (MP) väcka motion om att upphäva LEK 6:16 a. Talmannen beslutade i går att inte medge...

Beatrice Ask (M) vill permanenta övervakning
Justitieminister Beatrice Ask (M) vill permanenta hemlig avlyssning och övervakning av elektronisk kommunikation. Främst hos Säpo mot främst terrorism och spioneri, samt buggning främst mot..."

Justitieminister Beatrice Ask (M) ser utrymme för fortsatt datalagring i EU-domstolens dom om datalagringsdirektivet. ”Domstolen konstaterar … att en skyldighet att lagra uppgifter är en ändamålsen...

Källa:
http://www.svenskanyhetsbrev.se/Telekommarknaden/Nyhetsarkive...

P.S.
(I källan framgår det också vilka fler ISP som slutat datalagra.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Detta och jaga moppepojkar verkar vara det polisen lägger sitt krut på.

Glöm inte cyklister utan ljus

Visa signatur

ASUS Maximus Gene V -//- Intel Core i5 3570K 4,2GHz -//- 24GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz
ASUS Geforce GTX 970 STRIX -//- 256+128GB ADATA SSD / 3+2TB WD Black -//- Silverstone Temjin TJ08

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnex:

Hur blir det med cyklister där lyset är tänt men ingen är hemma?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mnex:

Undrar varför... Har varit nära att krocka med flertalet "stealth-cyklister" - iofs löser ju Darwins lag sånt men det är ju ändå bilisten som torskar på det. Cyklar själv dagligen året runt men använder ALLTID lyse vid dålig sikt.

Visa signatur

Intel Core Ultra 7 265K | Asus PROART Z890 CREATOR WIFI | Corsair Vengeance DDR5 7000MHz 2x48GB | ASUS TUF RTX 3080 OC | WD Black SN850X 2TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-D15S Chromax Black | Fractal Design North | Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YourNinja:

Stopp för motion mot datalagring
Det blir ingen votering om datalagring i riksdagen. (S), (M), (C) och (FP) hindrar (V), (KD) och (SD) att låta (MP) väcka motion om att upphäva LEK 6:16 a. Talmannen beslutade i går att inte medge...

Beatrice Ask (M) vill permanenta övervakning
Justitieminister Beatrice Ask (M) vill permanenta hemlig avlyssning och övervakning av elektronisk kommunikation. Främst hos Säpo mot främst terrorism och spioneri, samt buggning främst mot..."

Justitieminister Beatrice Ask (M) ser utrymme för fortsatt datalagring i EU-domstolens dom om datalagringsdirektivet. ”Domstolen konstaterar … att en skyldighet att lagra uppgifter är en ändamålsen...

Källa:
http://www.svenskanyhetsbrev.se/Telekommarknaden/Nyhetsarkive...

P.S.
(I källan framgår det också vilka fler ISP som slutat datalagra.)

Sedan tar man det till Europa domstol som i sin tur kör över lagstiftningen..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sedan tar man det till Europa domstol som i sin tur kör över lagstiftningen..

Om jag inte minns fel så är det just precis Beatrice Ask som står för den här frågan i EU?
Dvs. hennes ord har stor betydelse i EU?

När jag läste artiklarna om att "EU domstolen dömer datalagringsdirektivet ogiltigt" så läste jag någonting om att
ansvaret ligger i Beatrice Asks händer att ta fram förslag på lagen i EU.

Hon kommenterade med att "just nu ser det inte ut att bli något förslag på lagändring". Men det var för en vecka sedan och mitt minne är dåligt.

Permalänk
Medlem

Detta luktar lite Washington VS Bryssel. Byråkrater som pissar revir i Sverige.

Permalänk
Medlem

alltså det är väl bra för oss alla att saker lagras? om de ska få tag på någon brottsling eller liknande de så jag ser det men är det något jag inte förstått riktigt?

Permalänk
Medlem

Hur många fler brott har polisen klarat upp tack vare datalagringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Jag ska räkna upp de vi vet om:
Det var alla. ^^

Permalänk
Medlem

Tack Tele2! Önskar er all lycka med att vinna detta i rätten, vilket ni borde.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz OC / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att PTS är tillsynsmyndighet och således den enda som kan ålägga/förelägga företag som inte följer LEK med vite. Det är inget polisen kan anmäla eller åtala någon om. Att anmäla till tillsynsmyndigheten som gett godkännande till att sluta lagra är ju helt galet.

Polisen kan inte tvinga myndigheter att göra något. Bara lag och uppdragsgivaren som kan.

Skulle PTS besluta något som strider mot EG-rätt så ja, då kan du överklaga och de kommer gå på EUs linje så självklart kommer de inte tvinga företag att tillämpa en lag som inte gäller. Precis som åklagare inte går vidare med brott som inte går att fälla någon för. Vore meninglöst om du bara kan överklaga och gå fri från vite och föreläggande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YourNinja:

Om jag inte minns fel så är det just precis Beatrice Ask som står för den här frågan i EU?
Dvs. hennes ord har stor betydelse i EU?

När jag läste artiklarna om att "EU domstolen dömer datalagringsdirektivet ogiltigt" så läste jag någonting om att
ansvaret ligger i Beatrice Asks händer att ta fram förslag på lagen i EU.

Hon kommenterade med att "just nu ser det inte ut att bli något förslag på lagändring". Men det var för en vecka sedan och mitt minne är dåligt.

Att ge förslag betyder inte att hon har någon som helst makt inom EU. Beatrice Ask har väldigt lite att säga till om när det kommer till EU domstolen som är en den högsta instansen rent juridiskt i hela Europa. Säger EU att något bryter mot deras direktiv så kommer Sverige att tvingas ändra lagen precis som de tvingades anamma den.

Skrivet av Ozeroun:

Vem vet? Det är tom. ganska gråzon när det kommer till vad som får lagras och hur länge och framförallt vem som får titta på informationen.

Visa signatur