Permalänk

Bitfenix Prodigy luftflöde

Tja
Håller på med mitt första datorbygge och behöver råd av duktigare personer än mig själv.
Har en Bitfenix Prodigy chassi och vet inte riktigt hur jag bör installera mina fläktar för att det ska bli optimalt.
Jag kommer ha en optiskt enhet och har en seidon 120v vattenkylare till min intel i5 4670k.
Vill veta vad jag bör tänka på, vilka fläktstorlekar ni rekommenderar osv. Har gjort en ritning av vad jag tror är bra.

Sen så känns chassin väldigt luftig, vilket är bra, men samtidigt känns som damm och annat lätt kan gå in. Något jag bör tänka på?
Köpa luftfilter eller liknande och fästa på chassin? Hur hade ni löst dessa problem?

Permalänk

FAIL, vet inte hur jag bifogar bilden på tråden... I alla fall, så går luften in där fram, och bak och upp. Dom flesta skippar optisk enhet och brukar ha dubbla h100i vattenkylaren högst upp. Nu har jag bara en enkel vattenkylare där uppe då den andra platsen tas upp av den optiska om ni fattar.

Permalänk

Topp: Utblås [120mm varken du använder vatten eller luft]
Bak: Utblås [120/140mm]
Fram: Insug. [120/140 duger fint, går att ha större]

Chassit har redan fläktfilter så det är lugnt.
Mina specs finns i sign.

Visa signatur

hej.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Permalänk

Precis, du har fattat grejen

Visa signatur

hej.

Permalänk

vad säger ni om denna fläkten där fram: http://www.maxfps.se/flaktar/bitfenix/spectre-pro-200mm-flakt...
Har ingen koll på fläktar alls så ingen aning om vad som är bra eller så... Rekommenderar ni ngt annat i 200mm? eller borde jag satsa på 230mm?

Permalänk

Hur funkar originalfläktarna? bör dom bytas?

Permalänk

Originalfläktarna funkar fint.

Visa signatur

hej.

Permalänk

Originalfläktarna är kanon. Kör man dom med motstånd får man verkligen kämpa för att kunna höra dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grafficnovel:

Hur funkar originalfläktarna? bör dom bytas?

Dom bör fungera bra, dock skulle du kunna köpa ny fläkt/nya fläktar till din Seidon 120V dom som följer med brukar inte vara vassaste kniven i lådan.
Sen har du ett alternativ vad gäller placeringen av din radiator, du kan antingen som du har den nu i taket, eller också så kan du sätta den i fronten, likväl på baksidan.
Jag satte min Antec Kühler H2o 1220 i fronten och fick en förbättring på 7 grader jämfört med när den satt i taket.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

Hur funkar det med fläkthastigheten? Jag är van vid att förr i tiden då familjen köpte dell datorer, eller som min laptop då, att fläktarna ökar i hastighet automatiskt när det behövs. Men när jag läser runt på nätet så ser jag att folk köper fläktreglage så dom kan styra det manuellt..?
Hur funkar det? hoppades på att allt skulle ske automatiskt då datorn själv (genom temperaturmätning?) bestämmer hastigheten.