Är bredband via tv-uttag något att ha?

Permalänk
Medlem

Är bredband via tv-uttag något att ha?

Har haft problem med mitt internet via telejacket nu ett tag och funderar på att byta leverantör till tele2. Såg att dem hade bredband via tv-uttag. Hur fungerar det? är det något att ha?

Permalänk
Medlem

Det är många är sen jag hade comhem som körde via tv-uttaget, men då fungerade det bra.
Teoretiskt ska det vara bättre än adsl/vdsl.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem

Det är troligen bättre än adsl så är det alternativet så kör på kabeltvvarianten, exakt hur det blir beror som vanligt mest på hur bra ert lokala accessnät är men du bör få bättre prestanda än vdsl om nätet inte är ruttet och har du inte lan eller fiber som alternativ så är nog coaxen bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahognyy:

Har haft problem med mitt internet via telejacket nu ett tag och funderar på att byta leverantör till tele2. Såg att dem hade bredband via tv-uttag. Hur fungerar det? är det något att ha?

Kan du ens få det där du bor? Måste ju finnas "installerat" i fastigheten osv

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Beror det inte på vilken Kabel-TV leverantör som finns i fastigheten ?
Eller är det som ADSL att man kan välja leverantör ?

Permalänk

bredband via kabel nätet är vad jag vet bara ComHem som kan leverera, då det är bara de som har ett riktigt "Kabel-TV" när i sverige, de andra systemen där bara föreningen man bor hos (i hyres och bostadsrätt) som satt upp ett internt TV-Nät.

Kan ha fel och det kan finnas några andra leverantörer på andra orter, men vanligtvis är det ComHem man har, Tre hål i väggen.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex_farnstrom:

bredband via kabel nätet är vad jag vet bara ComHem som kan leverera, då det är bara de som har ett riktigt "Kabel-TV" när i sverige, de andra systemen där bara föreningen man bor hos (i hyres och bostadsrätt) som satt upp ett internt TV-Nät.

Kan ha fel och det kan finnas några andra leverantörer på andra orter, men vanligtvis är det ComHem man har, Tre hål i väggen.

Jag har bredband via tre hål i väggen uttaget och jag har tele2 som leverantör för både tv och bredband.

Största nackdelen är att jag bara kan få 1Mbps uppströms men på en del orter har de högre. Står på deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag har bredband via tre hål i väggen uttaget och jag har tele2 som leverantör för både tv och bredband.

Största nackdelen är att jag bara kan få 1mbit uppströms men på en del orter har de högre. Står på deras hemsida.

Skickades från m.sweclockers.com

1Mbps upp ?? Det är ju sämre än adsl, man behöver för surfande ca 1/20 förhållande om det inte ska strypa farten och det är därför det ofta är 1/10 på asymmetriska "surfabbonemang" medan man behöver maximalt upp för serverbruk.
Vad erbjuder de för hastigheter där du bor då ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

1Mbps upp ?? Det är ju sämre än adsl, man behöver för surfande ca 1/20 förhållande om det inte ska strypa farten och det är därför det ofta är 1/10 på asymmetriska "surfabbonemang" medan man behöver maximalt upp för serverbruk.
Vad erbjuder de för hastigheter där du bor då ?

Kabel är helt klart att föredra över ADSL. Och de erbjuder hastigheter på upp till 100 uppströms om jag inte minns fel.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk

Min morsa har kört med bredband från Tele2 via catv sen 2002.
Förutom lite barnsjukdomar i början när de bara hade 0,25 och senare 0,5mbit/s har det funkat fläckfritt förutom att ett modem dött av ålder.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mineralvatten:

Kabel är helt klart att föredra över ADSL. Och de erbjuder hastigheter på upp till 100 uppströms om jag inte minns fel.

Ja jag har en kompis som har 250/100 från Comhem så jag blev förvånad över 1Mbps upp och stämmer det så är det troligen i praktiken inte direkt bättre än att köra 24/2,5 adsl eftersom den låga upplänken kommer att innebära ett problem i många fall eftersom de flesta servrar kan mata snabbare än 20Mbit vid surfning.
Har man snabbare uppkoppling så blir problemet ofta mindre eftersom man ändå oftast blir praktiskt begränsad av servern så att man ändå håller sig inom ca 1/20 förhållandet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1Mbps upp ?? Det är ju sämre än adsl, man behöver för surfande ca 1/20 förhållande om det inte ska strypa farten och det är därför det ofta är 1/10 på asymmetriska "surfabbonemang" medan man behöver maximalt upp för serverbruk.
Vad erbjuder de för hastigheter där du bor då ?

Ja 1 Mbps uppströms är rätt trött, (25 ner). Det är Max jag kan få via kabeln dock och det skulle kosta ett par hundra extra för adsl för en extra Mbit upp. 25/1 är snabbaste jag kan få via kabel men är man returansluten(?), endast vissa orter, så kan man få upp till 250/100, man får även 25/10 istället för 25/1 då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pellepelikan:

Ja 1 Mbps uppströms är rätt trött, (25 ner). Det är Max jag kan få via kabeln dock och det skulle kosta ett par hundra extra för adsl för en extra Mbit upp. 25/1 är snabbaste jag kan få via kabel men är man returansluten(?), endast vissa orter, så kan man få upp till 250/100, man får även 25/10 istället för 25/1 då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det surt läge, kanske dags att bygga om nätet och dra in fiber för både data och tv
Har ni att så pass gammalt tvnät är det väl tveksamt om det blir bättre än adsl, har du inga grannar som du kan fråga om hur det fungerar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då är det surt läge, kanske dags att bygga om nätet och dra in fiber för både data och tv
Har ni att så pass gammalt tvnät är det väl tveksamt om det blir bättre än adsl, har du inga grannar som du kan fråga om hur det fungerar ?

Bor i ett privat hyreshus men planerar att flytta så fort jag får råd med hus så jag orkar inte lägga allt för mycket energi på att få snabbare bredband här. Och med tanke på alla problem jag haft (om jag nu förstått det rätt så hade tele2 ett fabrikat på en signaldosa som hade vänt på ingångarna mot vad som var normalt så det dämpade signalen för mycket så jag tappade uppkopplingen) så hade adsl absolut varit en stabilare och snabbare lösning, dock nästan dubbla priset.

Och som med de flesta defekta ting så vänjer man sig med tiden