Utgrävning hittar begravda ET-kassetter

Permalänk
Medlem

Det hade varit coolt om spelen hade varit förpackade i kartonger, flyttlådor eller dyl innan det grävdes ner.
Hade det dykt upp massa kompletta exemplar i mint condition på Ebay för mindre summor så hade det kunnat vara kul att köpa ett exemplar bara för att.

Skrivet av Emil Å:

Jag lade till en rad, bara för din skull.

Kul med en redaktion som (inom rimlighetens gränser) gör allt för att tillfredställa sina läsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Och folk klagar på att det bara görs skit med kass gameplay nu för tiden...

förr kunde dom iaf erkänna sina fel o ta bort dom helt från marknaden^^ nu ljuger dom o säger att allt är bra även med bevis i framför dom..vänta till ny patch så fixar sig allt...betala x kr för tillägget så blir det bra osv osv...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Hoppas innerligt att om de grävs upp så sparas 2732/2532 EPROM'sen samt kasetterna så de hittar ut på marknaden till homebrew och andra projekt, en så stor kvantité av EPROM's skall inte gå till spillo!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Haha varför inte förstöra de istället? Lär ju kostat hyra in grävmaskiner och sådant?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dennisen:

Haha varför inte förstöra de istället? Lär ju kostat hyra in grävmaskiner och sådant?

Det var ju det som var planen. De gav dem till en soptipp för att de skulle begravas bland övrigt skräp. Hur skulle de annars förstöras som inte kostar pengar menar du?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det här spelet slår dock allt .. till Sega Genesis:

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Undrar om EA har grävt ner några ex av BF4?

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Microsoft gräver givetvis upp dessa för att använda som Ones nästa månadsspel.

Kanske blir Sony som gräver innan.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Avstängd

Då väntas väl bara att någon lägger upp det på The Pirate Bay så spelet blir känt igen.

Och att dom letar upp källkoden i något gammalt arkiv och släpper det open source.

Och att någon portar spelet till Windows, Linux, och iOS och Android.

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt häftigt. Trodde verkligen att det endast var en myt. Ändå välbehållna efter så lång tid på en soptipp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Detta är riktigt häftigt. Trodde verkligen att det endast var en myt. Ändå välbehållna efter så lång tid på en soptipp.

Det är sånt som kallas för bra skit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag lade till en rad, bara för din skull. Om du verkligen blev uppriktigt förbannad över saken bör du dock chilla lite på altanen i solnedgången eller motsvarande.

Nämnvärt är dock att AVGN, James Rolfe, inte har något direkt med den här utgrävningen att göra. Hans projekt är separat – det kommer alltså bli två filmer med ET-kassetterna i fokus under 2014. Han har förövrigt kommenterat utgrävningen.

Ja, jag tog i lite väl där. För mig (och många andra, tror jag) är AVGN en ikon i retro-spelvärlden.
Inte en chans att jag är förbannad på dig Emil. Du bidrar oerhört mycket intressant och glädjande material till oss No hard feelings, hoppas jag.

Jag följde ditt råd och chillade med Das Boot DC.
Tack för notisen

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Det här spelet slår dock allt .. till Sega Genesis:

https://www.youtube.com/watch?v=cuFMa77X-Rg

Dock inte ett officiellt spel, så värdelös jämförelse. Jag kan också göra ett spel på två minuter och kalla det världens sämsta spel

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk

Epic

Dags för Avgn att lansera sin film, med en rolig slut som får en att tro att det var E.T som ville att vi skulle hitta dom nu. han gillar ju mycket skräck, kan säkert få till ett grymt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Kanske blir Sony som gräver innan.

Det blir det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon185723:

Spelet påminner mig mycket om dagens titlar, gå hit för att sedan gå dit. ET verkar ha mycket mer variation i miljöer.

hehe:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Kickstarterinsamlingen för en HD-version startar snart...

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wuzu:

Oj då. Det här har James Rolfe (AVGN) pratat om. Trodde det bara var en myt. Hans nya film ska tydligen handla något om det här spelet.

http://www.nytimes.com/1983/09/28/business/atari-parts-are-du...

Permalänk
Medlem

Jag har ibland funderat på vad framtida generationer ska tänka om oss när de gör utgrävningar och hittar dagens tekniska prylar djupt nere i marken. Detta är bara en liten föraning om vad som komma skall. Kommer man ens hitta något intressant när vi sparar allting på hårddiskar och minneskort som förstörs inom några få år?

1982 var jag 15 år men något Atari tv-spel hade vi inte (det var något spel av märket Luxor vi hade och senare blev det Commodore 64). Det här måste ha varit riktig hi-Tech på den tiden, men ny teknik gör inte alltid spelen roligare så om spelidén var tråkig så blir det lätt en flopp.

Permalänk
Medlem

finns det inte en musikvideo när dom gräver just där för att kolla om dom verkligen fanns? denna video jag pratar om skulle vara flera år gammal i så fall.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ronnylov:

Jag har ibland funderat på vad framtida generationer ska tänka om oss när de gör utgrävningar och hittar dagens tekniska prylar djupt nere i marken. Detta är bara en liten föraning om vad som komma skall. Kommer man ens hitta något intressant när vi sparar allting på hårddiskar och minneskort som förstörs inom några få år?

1982 var jag 15 år men något Atari tv-spel hade vi inte (det var något spel av märket Luxor vi hade och senare blev det Commodore 64). Det här måste ha varit riktig hi-Tech på den tiden, men ny teknik gör inte alltid spelen roligare så om spelidén var tråkig så blir det lätt en flopp.

Det där med att spara data är faktiskt ett stort problem. Hårddiskar håller inte i all oändlighet och CD-skivor är värre. Magnetband har också en begränsad livslängd. Ett större hot är den tekniska livslängden. Det finns redan idag massa data sparat på media som inte går att läsa för att inga läsare finns kvar. Det jobbas faktiskt mycket på att läsa av gamla magnetband och spara om all data på nya hårddiskar för att det inte ska gå förlorat. Till skillnad från papper som kan hålla i hundratals år så kräver digital data att man kopierar den ständigt för att den ska leva vidare. Intressant att man samtidigt lägger ner enorma mängder pengar på att digitalisera böcker för att spara dem för framtiden. Fast det är klart, så länge man har ett bra system för att ständigt föra över data till nytt media och skydd för korrupta filer så kan en digital fil leva i all oändlighet. Men det är som du säger. Om någon gräver upp ett USB-minne och 50 år kommer det bara vara en plastbit och inget mer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Nejnej, Superman var ett riktigt skitspel,men inte värre än E.T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Om någon gräver upp ett USB-minne och 50 år kommer det bara vara en plastbit och inget mer.

och även det är nog lite väl optimistiskt skattat. mediokra USB-pinnar får oftast alzheimers redan inom 5 år utan action.

Citat:

Till skillnad från papper som kan hålla i hundratals år så kräver digital data att man kopierar den ständigt för att den ska leva vidare.

vilket tyvärr oftast inte gäller modernt papper, och utskrifter i synnerhet. kemi i tillverkningen för andra önskade egenskaper och miljöproblem har idag gjort att vi nog kan förvänta oss ganska många oläsbara utskrivna dokument redan i den nära framtiden.

så det finns ju en rolig parallell till hur det var innan tryckpressen. där "säkerhetskopierades" ideligen ett verk i taget vilket gjorde att det både blev föryngring av lagringsmediet samt att kopiorna i sig fick en ökad chans att överleva eftersom de då inte behövde lagras på samma plats.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint