Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem

Har inte sett någon anledning till att byta helt enkelt.

Jag jobbar med windows, windows gör allt jag behöver helt enkelt.

Jag testade att ha en linux dist på min mediadator för att få upp prestandan men tyckte enbart att det var krångligt att få allt att fungera på ett bra sätt.
Visst det kanske skulle gått med mer tid men det har jag inte lust med helt enkelt.

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI -> AMD Ryzen 7 7800X3D 4. 2GHz 104MB -> Thermalright Peerless Assassin 120 SE Svart -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> G.Skill 32GB (2x16GB)DDR5 6000MHz CL30 Trident Z Ne -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> 2 x WD BLACK SN850X SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är för fult. Även om man customizar i timmar. Använder OpenSUSE ibland eftersom det helt enkelt är lättare för att göra vissa saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

-- Arkade --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Något konsumentlinux för att köpa till PCs finns däremot inte, som säljs med det förinstallerat med support. Därför existerar inte mer än community-distributioner som folk kör i hemmen och på jobben när det gäller desktop/klient.

Du har ju i alla fall Ubuntu 12.04 LTS på Dell XPS 13 förinstallerat med 1 års support. http://www.dell.com/us/business/p/xps-13-linux/pd

Visa signatur

Processor: Intel i7 3770 3.4GHz, Grafikkort: Asus GeForce GTX TITAN 6GB, Ramminnen: Corsair 16GB DDR3 Dominator 1600Mhz, Moderkort: MSI Z77 MPOWER Z77 S-1155 ATX IVY, SSD: Intel 520 120GB, CPU kylare: Corsair H80i, Nätagg: Corsair AX 760I Digital ATX Modular PSU 760W, Chassi: Corsair Miditower Carbide 300R ATX Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Det kan jag inte hålla med om. Här är min erfarenhet för att få wifi att fungera i min laptop:

Linux:

1. Funkar inte självmant, måste leta drivrutiner.

2. 4 timmar senare vet man att de inte finns till mitt nätverkskort men att man kan ta liknade och kompilera om det så att det ska fungera.

3. Har ingen aning om var man ska börja; tar sig till ett linux-forum för att fråga.

4. Bli idiotförklarad för att man inte redan vet hur man gör av linux-översittarna.

5. Ge upp; installera Windows.

Windows:

1. Fungerar redan.

Och om man mot förmodan skulle åka på problem med Windows så kan man vanlightvis lösa det på mindre än 5 minuter på Google.

Kan väl erkänna att jag inte har något emot Linux i sig, i de flesta fallen fungerar distar som tex Ubuntu eller Mint skitbra direkt. Det är communityn som stör mig mest. Apple fanboys är mil efter Linuxfanboysen när det kommer till självbeundran.

Ett pro-linux argument är inte "Det är inte Microsoft".

Du måste haft otroligt med otur om du blev utskälld av någon linux översittare. Jag har frågat så otroligt korkade frågor på olika linux forum/ask sidor sedan jag skaffade det, alla har varit otroligt trevliga.

OnT: Jag själv kör mint på min laptop men är kvar på windows på min stationära dator för att AMD drivrutinerna är skit. När AMD fixar dom så byter jag direkt på stationära burken

Läste igenom hela tråden nu, var får alla sina linux problem ifrån? och sen när har dom tagit flera timmar att fixa? Vilka problem är dessa, undrar verkligen för det största problemet jag har haft är att arduino krånglade men det löste sig snabbt igenom att söka på problemet man hade i google och följa guiden som kom som första träff

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE=Curik;14564251]Jag har använt Linux som server... Detta kan ju förstås avhjälpas med att man har en guru som kan sköta servern, men då betalar jag hellre för en Windows licens där jag inte behöver bry mig.

Linux är dock populärt hos garagepojkar som vill skryta om hur duktiga de är att knappa kommandon i Bash, och jag förstår charmen. Men det är skillnad på att använda en dator som leksak och som ett verktyg.[/QUOTE]

Vi har faktiskt kommit en bit förbi år 2 000. "Garagepojkarna" har nu passerat 40 och 50 år och vi talar om en "tung" IT-industri. Det jag tror du gör är att blanda ihop begreppen mellan "alltiallo server med AD" och server med särskild uppgift. Samma sak händer på databasmarknaden; konceptet om en databastyp för allt börjar bli förlegad och istället handlar det mer och mer om att välja en databas för särskilt syfte. Linux är ett av de bättre alternativen här för att:

• mycket av denna mjukvara dyker först upp för och är utvecklad utifrån Linux

• Linux är enkelt att specialanpassa för några få uppgifter

• har ifrån scratch de verktyg du sannolikt behöver för administration

Som jag nämnt tidigare i tråden kunde jag nyligen iaktta de utmaningar vissa Windows-användare hade i att fullfölja en kurs i databasadministration. Arbetet blev helt enkelt bökigare och fler misstag gjordes. Jag tror inte att det egentligen hade att göra med att Linux-användarna generellt var bättre, utan att utmaningen att lyckas och arbeta smidigt var högre för Windows användarna.

Påståendet om "skryt" uppfattar jag mer som ett komplex. Det finns säkert en och annan som vill skryta om sitt kunnande, men å andra sidan gör kids de samma om sina alkoholeskapader. Det gör varken Linux eller en flaska Blackadder sämre för det.

Permalänk
Medlem

saknar drivrutiner till nätverkskort (äldre trådlöst från gigabyte) samt så spelar man en hel del

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av qu4ntum:

Du har ju i alla fall Ubuntu 12.04 LTS på Dell XPS 13 förinstallerat med 1 års support. http://www.dell.com/us/business/p/xps-13-linux/pd

Utvecklingsenhet, Dell garanterar inte att den kan köra nyare versioner utan problem. Certifierade system hos Canonical innebär ofta att du har helt svart skärm (var vanligt på flera "certifierade" Dell-modeller ett tag sen) om du stoppar in installationsskivan. De garanterar inte att all inkluderad hårdvara fungerar, att snabbtangenter och liknande fungerar bara för att det står certifierat på deras hemsida. Konsument var ordet, du länkar t.o.m. businessidan, jag skulle kunna länka till en 6000 dollar arbetsstation också. Developer Edition borde säga något också. Ska du installera 14.04 så måste du blacklista vissa saker för att få det rulla på normalt. Supporten på mjukvarusidan för 12.04 LTS är ju inte så mycket värd längre heller. Många av Ubuntus egna releaser av deras OS har inte haft alla drivrutiner i sin ordning inkl 12.04 LTS och 13.10 punktreleaser vad det gäller de som kommer direkt från Canonical, så du är utan fulhack fast på det Dell försett dig med. Du får hantera regressioner och använda fula workarounds om du ska uppgradera. Alltså är det inget som erbjud eller fungerar för konsumenter och entusiaster kan likagärna köpa något communityt stödjer själv du då ändå kör en community-distro utan support som kräver workarounds. Samma gamla dell som misslyckats med samma sak tidigare.

Konsumenter köper inte något som kräver fulhack för att köras.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör både Windows och Linux sen ganska många år tillbaka. Gjorde en panikinstallation på min laptop för ungefär tre år sedan, lite för att testa om det fungerade men då främst på grund fungerande windows-installationsskiva eftersom jag var mitt i en flytt. Den datorn kör fortfarande Ubuntu idag och används mer eller mindre på samma sätt som på den tiden den körde windows, dvs för att slösurfa i soffan eller när jag är iväg hemifrån.

Visst saknar jag en del från windows-världen på den, typ en vettig raw-konverterare och bildhanteringsprogram. Officepaketet saknar jag också ibland, men det jag gör på resande fot är oftast enkelt nog för att det ska gå att göra i Open Office eller liknande. I övrigt så är skillnaden inte häpnadsväckande. Det ser inte likadant ut, men fungerar tillräckligt lika för att det mesta ska vara hanterbart och i stort sett allt fungerar direkt efter en installation.

Kör dessutom ett par linux-servrar för rent experiment-bruk sen ganksa lång tid tillbaka samt för IRC.

Nån skrev tidigare i tråden att man inte var elajtare om man körde Irssi istället för mIRC. Det kanske man inte är, men att kunna ansluta till sin irc-klient från allt från mobiltelefoner till truckdatorer och vad annat internetanslutet som kan prata ssh är värt mycket för mig.

Framöver så kommer jag antagligen fortsätta med någon liknande kombination som jag kör nu. Stationärt känns det inte aktuellt att byta de närmaste åren även om det kan bli så framöver ifall Microsoft får totalt hjärnsläpp vad det gäller vidareutveckligen av Windows. Å andra sidan kan samma galenskaper drabba de flesta linux-distrubitioner också...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

alltid kört Linux vid sidanom windows, men älskar Linux stora frihet mer.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk

Jag undrar varför alla envisas med ett inte gå över till oss

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Nån skrev tidigare i tråden att man inte var elajtare om man körde Irssi istället för mIRC.

Det där uttalandet låter ju också lite misstänkt; utan källor skall man nog ta det med en nypa salt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av aluser:

Andra stycket: Lexmark är ingen strålande skrivare i windows heller men där finns leverantörsstöd åtminstone så jag ger dig den.

Jag kan komma med en diametral motanekdot gällande just Lexmarkskrivare: en bekant hade en sådan där Lexmark inte gjort några drivrutiner efter XP. I praktiken var den en dörrstopp för hennes användningsområden — men i Linux fanns det drivrutiner att hitta som någon knåpat ihop hemma på kammaren, så elektronikskrotberget slapp få ett tillskott.

Skrivet av aluser:

Tredje stycket tar upp min pet peeve. Linux är inte användarvänligt sägs det men det verkar oftast omedvetet komma ur perspektivet jag kan inte klicka som i windows. Vill du testa användarvänlighet så behöver du användare som har ett öppet sinne och en vilja att lära sig.

En av mina "pet peeves" är begreppet "användarvänligt", som borde förgås i en eld . Som du berör så är det ett i det närmaste värdelöst begrepp då det inte går att säga vad det egentligen betyder. Vissa skulle säga att en sten är 100% användarvänlig då alla förstår hur den fungerar. Vissa säger att Vim är en användarvänlig editor, då den låter användaren ta full kontroll över textredigerandet.

Man kan notera att Wikipediaartikeln för "användarvänlighet" numera är borttagen och ersatt med artikeln om "användbarhet" som är ett klart bättre (men ej okomplicerat) begrepp att diskutera kring. Samma sak gäller på engelska där man undviker termen "user friendliness" till förmån för "usability". När någon säger att något är "användarvänligt" så kan de lika gärna säga att det är "skönt" eller något annat odefinierat — det går inte att diskutera kring utan att hamna i en avgrund av begreppsdefinitioner som ingen håller med om sinsemellan.

Jag håller med om det du säger, detta var bara en personlig rant om just en "pet peeve", som du nämnde . Såg att begreppet osvikligen dykt upp i denna tråd en mängd gånger, med alla de olika värderingar man kan lägga i begreppet beroende på vad man vill argumentera för.

Gällande att just skillnader är det som ses som "dåligt" så länkas traditionellt denna artikel: Linux is not Windows.

Skrivet av wille93:

Om jag inte misstar mig så kan man väl köra med kommandon i windows också? Om man anser att det är smidigare att lära sig ett nytt språk, för all del kör på, vi som hellre klickar på en ikon gör det istället. Jag skulle nog föredra att lära mig något språk jag har användning utav istället för ett som endast datorn kan förstå, om jag nu inte skall försöka mig på att programmera men det är väl inte riktigt samma sak.

Säger du att man inte har någon nytta av att kunna kommunicera med datorer i dagens samhälle?

När du lär dig att klicka på en viss ikon så är det också ett "språk" som du lär dig — ett "gränssnitt" snarare. Vad som är bäst beror på uppgift, men att säga att det ena generellt är sämre bara för att man inte redan kan det andra är bristfälligt.

Skrivet av KimTjik:

Diskussioner som denna följer ofta vissa mönster:

• anekdotiska bevis som "ingenting fungerade för mig" kontra "allt fungerade för mig"

• tant Agda som är en hejare på CAD och Photoshop CC alternativt föredrar att strunta i X och nöja sig med framebuffer och tmux

• har egentligen inte den blekaste men vet egentligen hur allt ligger till

• ifall det saknas argument kan man alltid slänga in lite mambojambo i tråden som "användarvänligt"

Tant Agda är en rackare på att lära sig det man sätter framför henne i min erfarenhet, närapå oavsett vad det är, och närapå hur avancerat det är, så länge man inte behöver gå utanför ramarna speciellt mycket. Tant Agda hade inga problem att skriva "a:; cd agda; dir" för att se sina diskettfiler i MS-DOS och sedan starta WordPerfect för att redigera sin receptsamling. Personer som kan undra var på tangentbordet "Kontrollpanelen" sitter (undersidan?) kan hantera arkaiska fakturainmatningsprogram som skulle lämna datatekniker handfallna. Tant Agda ska inte underskattas, men man ska veta att hon är en vanemänniska .

Tant Agda kan lära sig att klicka på mailikonen och på webbläsarikonen, men hon skulle inte bry sig nämnvärt om det stod Windows, Mac OS X eller Ubuntu när hon tryckt på startknappen. Det är här majoriteten av världens hemdatoranvändare ligger. En minoritet är de som vågar sig på att göra saker som att ändra upplösning, uppdatera drivrutiner eller ens avinstallera program, men det diskuteras ofta på detta forum som om denna användare är normen, och att det är här som det avgörs om ett OS är """användarvänligt""" (läs: "som jag är van vid") eller ej.

Punkt 3 är tyvärr allerstädes närvarande. Det är lätt att se på användares inlägg till vilken grad de har insikt i båda systemen. Detta må låta provokativt, men det bör egentligen inte vara någon kontrovers: Windows har större användningsgrad bland de användare som hänger på SweClockers. Därav följer att det finns en majoritet av användare på detta forum som har använt Windows mycket, och Linux lite/inte alls. Det återspeglas rätt tydligt om man läser genom trådens inlägg, utan att komma med några explicita fingerpekanden.

"Användarvänligt", ja… Ser man det ordet vet man att det finns drakar runt hörnet.

Skrivet av miklon:

Användarvänlighet är en farlig term att slänga sig med i det här ämnet.

Ytterligare ett medhåll .

Skrivet av miklon:

Jag som jobbar med administration i Windows-miljö gör en hel del i Powershell, eftersom det går snabbare. För mig är det alltså användarvänligare. För någon annan är det raka motsatsen som gäller.

Linux av idag är ofta väldigt intuitivt, men sen spelar ju igenkänning stor roll för hur lätt något uppfattas.

Det är väldigt svårt att ge något rakt svar på frågan om användarvänlighet.

Igenkänning är en vansinnigt stor faktor, som du nämner.

Jag såg det en gång som helnaturligt att öppna en webbläsare, skriva in "nvidia.com/drivers", välja min grafikkortsmodell i en lista, tanka hem drivrutiner (ifall det nu fanns nyare varianter), starta installationsprogrammet, klicka nästa fem gånger och starta om datorn. Inga konstigheter, och jag skulle inte sett något problem ifall någon frågat mig då — men nog skulle det gå att sköta smidigare? Skulle majoritetsanvändaren tycka att tillvägagångssättet var enkelt/intuitivt?

Ska jag skriva ett dokument så ser jag det idag som naturligt att kopiera en LaTeX-mall, öppna en texteditor, redigera, kompilera och kolla resultatet då och då, fortsätta redigera, etc., i stället för att klicka på LibreOffice och skriva i WYSIWYG. Gör jag det senare så sliter jag snabbt mitt hår när jag vill göra saker som att inkludera andra filer, sköta versionshantering, formatera tabeller, hantera referenser, etc. Att det fungerar bättre för mig, betyder det att jag kan säga att det är "användarvänligare"? Det tillåter ju mig att göra saker som bara inte går att göra i Officepaketen — det måste ju vara "vänligt"?

Olika användarmönster når olika svar på vad som är "enkelt". Du som administrerar maskiner inser snabbt fördelen av Powershell för automation och effektivitets skull. Det hindrar dock inte användare att i denna tråd komma med bredpenslande påståenden som att "CLI är sämre än GUI", eller "touchscreen är det bästa gränssnittet".

[QUOTE=Stefan Lundmark;14564251]Linux är dock populärt hos garagepojkar som vill skryta om hur duktiga de är att knappa kommandon i Bash, och jag förstår charmen. Men det är skillnad på att använda en dator som leksak och som ett verktyg.[/QUOTE]
Just där datorer faktiskt används som verktyg snarare än leksaker är ju de områden där Linux har sina största marknadsandelar, så din utsaga låter lite väl generell.

Uttalandet om "garagepojkar" är ju inte värdigt att svara på, men det måste jag anta att du visste redan när du skrev det. Dessa brukar främst synas till när någon vill generera imaginära slagpåsar.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Vill byta till Linux och har försökt flera gånger, men det är värdelöst, så är det.

Permalänk
Relik 📜

Det mest irriterande i min värld är och förblir alla vita riddare som med blod, svett och tårar ska försvara sin egen briljans samt alla aspekter av vald plattform - vilken det nu må vara. Att oavbrutet framhärda sin egen förträfflighet inom ett ämne, vare sig det råkar vara Linux eller grönsaksodling, är enligt mig ingen egenskap att eftersträva.

Jag tror att Linux och Windows i mycket handlar om vanor, Man ska inte heller underskatta bekvämlighetsfaktorn, det krävs rejäla incitament för att byta bort något som faktiskt fungerar. Att generalisera om olika personlighetstyper, nybörjare eller nördighetsfaktor blir mest bara fel.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av phz:

Säger du att man inte har någon nytta av att kunna kommunicera med datorer i dagens samhälle?

När du lär dig att klicka på en viss ikon så är det också ett "språk" som du lär dig — ett "gränssnitt" snarare. Vad som är bäst beror på uppgift, men att säga att det ena generellt är sämre bara för att man inte redan kan det andra är bristfälligt.

Först och främst, har inte tagit mig tiden att läsa hela texten då jag precis vaknat.
Neeee inte det jag menar, klart man har nytta av att kunna prata med datorer men, jag anser att det är lite slöseri på tid att lära sig att tala med linux, istället för att lära sig att t ex programmera som man faktiskt har användning utav (mm linux har sina stunder).
Vad har man för fördelar i linux? jo det finns lite olika fördelar med detta det håller jag helt med om men det är ju som de flesta säger inte så bra lämpat för svenssonbruket.
Jo det beror ju på hur man menar med "språk", allt som man gör sig förstådd via kan man ju faktiskt kalla för detta. Jag skulle dock snarare säga att det är datorn som lärt sig mänskligt språk. Det är trots allt inte svårt att veta vad det står eller ser ut som, den pratar som både ett barn och en vuxen (barn=tecken, bilder. vuxna = text, tal).
Det är dessutom så att det tar mycket tid att faktiskt förstå vad det är man skriver i linux. Jag kan säkert göra det mesta inom programmering utan att kunna ett skit, det är bara att googla fram varje ord men det låter väl lagom idiotiskt att inte försöka lära sig språket istället.

Jag tänker som så att om man skall lära sig ett språk så skall man inte behöva vara helt låst till 1 operativsystem, motsvarande gäller även i de mänskliga språken. Jag jämför det som att linux = ett språk utvecklat utav en afrikansk stam på 10 personer. Jo det låter väl lite knasigt nu förstår jag, det jag menar är att man inte kommer använda kunskapen till speciellt mycket vilket jag anser gör det till rätt onödigt (nej jag menar inte de första språken som senare utvecklats till svenska, engelska osv). Om man ska lära sig ett nytt språk, varför inte lära sig programmera? Man får ut så mycket mer utav att kunna programmera, du kan t ex skapa ett program till valfritt operativsystem som du känner ett behov utav. Anledningen att folk vill använda linux är ju för att windows inte har så bra förutsättningar inom vissa områden. Varför inte då förbättra detta genom att göra ett program som kompenserar för dess brister? Känns för mig som en gåta att föredra att lära sig ett språk man är låst till..

Som sagt har jag precis vaknat, ta texten med en nypa salt då jag knappt fattar vad jag själv hittat på här. Det lät bra när jag skrev det men jag har en känsla utav att det är lite luddigt..

-Jag skriver bara lite av mina tankar, allt är inte nödvändigtvis som jag tycker i alla sammanhang-

Edit: Så nu har jag läst resten och det var ändå inga invändningar där så då spelade det inte så stor roll att jag inte läste allt.
Edit2: Tycker förövrigt att grundläggande programmering är lättare att förstå än operativsystems kommandon då det ofta är förkortningar istället för logik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av emilakered:

Det mest irriterande i min värld är och förblir alla vita riddare som med blod, svett och tårar ska försvara sin egen briljans samt alla aspekter av vald plattform - vilken det nu må vara. Att oavbrutet framhärda sin egen förträfflighet inom ett ämne, vare sig det råkar vara Linux eller grönsaksodling, är enligt mig ingen egenskap att eftersträva.

De som aldrig kan göra något annat än att klaga, vad det än gäller är rätt tråkiga i min mening. Att få konstruktivt hylla och framhäva det som man tycker är bra, att vara positiv och se möjligheter istället för hinder och problem är mycket goda egenskaper enligt mig.

Jag tror att vi som lever med en positiv inställning lever längre och lyckligare liv än de som alltid säger att allt är skit.

Att kunna erkänna när man har fel är också en bra egenskap.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

tusen ggr mer användarvänlig än Windows

Tvärtom, tycker jag. Mitt största problem med Linux är spretigheten/spaghettin/soppan av programvara med sjuttielva olika varianter av gui, där varje utvecklare verkar ha sin egna "speciella" åsikt om hur ett gui bör utformas. Gimp är ett perfekt skräckexempel; fullständigt oanvändbart.

Nej, alla föredrar inte textbaserat gränssnitt. Det har helt klart sina användningsområden, men i vardagsarbete jobbar jag 1000 ggr snabbare i ett vettigt gui än att knacka i ett shellfönster.

Men missförstå mig inte; jag gillar Linux. Särskilt Linux Mint, som är användarvänligt och förstås extra smidigt för vana Windowsanvändare (jag tänker bland annat på dess defaulthotkeys). Jag hoppas att SteamOS ska få ett ordentligt genomslag, och att spelföretagen hellre satsar på OpenGL än DirectX (Direct3D).

Jag valde för övrigt gaming som det största hindret, då jag spelar ofta, mycket och många spel, där de allra flesta inte finns till Linux tyvärr.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Spel, nyttoprogram (Office, Photoshop, musik- och videoredigering...), drivers, bekvämlighet...

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

De som aldrig kan göra något annat än att klaga, vad det än gäller är rätt tråkiga i min mening. Att få konstruktivt hylla och framhäva det som man tycker är bra, att vara positiv och se möjligheter istället för hinder och problem är mycket goda egenskaper enligt mig.

Jag tror att vi som lever med en positiv inställning lever längre och lyckligare liv än de som alltid säger att allt är skit.

Att kunna erkänna när man har fel är också en bra egenskap.

Tror alla håller med här men det var nog inte detta han menade.
Det han menar är väl snarare de som t ex förespråkar att linux är bättre än windows ur alla aspekter vilket det verkligen inte är. Ingen har något emot att man förespråkar saker som stämmer då detta uppskattas väldigt mycket utav de flesta, men att ljuga för att vara positiv eller vad nu orsaken är kan väl ändå inte ses som något bra?

Permalänk
Medlem

Hmm, flera saker faktiskt:
* Inlärningskurvan är hög. Även med Ubuntu och liknande så kommer man för eller senare till någon som nämner att man skall göra något i tjofadderittan och skriva en prompt till hitellerdittan för att få tjoflöjten att funka.
* Så många distar att man nblir vimmelkantig - svårt att veta om det behövs eller inte eller vad de gör.
*Spel stödet
*Program stödet som jag använder mig av

Själv tror jag att saker som STEAM OS kan bli lite av en revolution där insteget till LINUX blir mindre av att man kan använda sig av en portal, STEAM, för att komma igång, hitta och installera appar/program/spel.

Just nu - inte tid eller ork att byta något som redan fungerar till något jag måste spendera en rackarns massa tid med att förstå.

Permalänk
Medlem

Har inte bytt enbart för spelens skull. Vet inte hur bra grafikdrivrutiner fungerar i dagsläget på modernare distar.

Jag vet att en del av de jag kör mest fungerar bra i Linux, men jag har inte orkat pilla med Wine och liknande helt enkelt.

De gånger jag kört Linux har det fungerat bra iaf. Det var många år sedan det blev i princip lika enkelt som Windows på majoriteten av saker jag kör.

Jag menar, ta t.ex. Open Office, det kör jag ju även i Windows, så där blir det ingen skillnad alls.
Jag har även Gimp för att greja lite med bilder på Windows-PCn på jobbet, så återigen, samma program, ingen skillnad. Samma browsers, samma VLC osv.

De som säger att Linux är fult har definitivt inte provat alla olika fönsterhanterare och teman, eftersom det går att få att se ut som man vill. Det finns definitivt mängder med teman som gör att det ser likadant ut som Windows.

Det är enligt mig en av de mest lockande sakerna med Linux, att jag kan göra en enkel sak som att flytta stängknappen på fönster till vänster (som på AmigaOS/MorphOS)., där den hör hemma

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Entusiast

Jag själv har kastat ut Windows för ett tag sedan. Alla mina datorer kör Linux. De är mitt primära, och för stunden enda operativsystem jag kör "skarpt".

Programmen jag använde under Windows har utmärkta alternativ under Linux, och de fungerar utmärkt och ger perfekta resultat.
Varför folk har svårt att byta system är mest troligt en ren vanesak. Det handlar inte om att det "brister" i Linux-världen. Det är inte heller ett minsta uns svårare. Saker och ting är annorlunda, och det är där skon klämmer.
...och många tror att man måste hålla på och pilla i terminalen för att lösa problem "X". Det är helt fel. Terminalen är ett effektivt alternativ, och inget måste. Det går att lösa det mesta via grafiska verktyg/kontrollpaneler också. Dock så är de flesta guiderna ute på nätet skrivna med terminalen i åtanke, då det är lättare att bara ge en bunt kommandon i blindo, än att beskriva navigering och tolka grafiska element att klicka runt i.

Folk är invanda med Windows, och andra programs upplägg. När folk sedan ger sig i kast med alternativa program, som i vissa fall kan vara bättre (Tekniskt sett), så tar det stopp på grund av att de inte känner igen menyer, funktioner och att man inte hittar i det nya programmet. Det är jobbigt att lära sig att hitta allt på nytt. Många vägrar att lära sig. Då blir det också svårare.

Lite lägenhets-analogi: Man är van med sin nuvarande bostad, och man hittar till kylskåp, toalett, kök och andra utrymmen utan att tänka. Den dagen man flyttar till en ny lägenhet blir allt så ovant och nytt. Nu måste man tänka till ett par tre gånger i början. Men ganska snart så vänjer man sig och man är åter i fas igen.
Det är inte svårare med ett annat boende/operativsystem. Det är annorlunda.

Människan är ett vanedjur. Man byter ogärna bort det man vant sig vid.

Jag upprepar det jag alltid brukar säga till folk när de frågar mig om de bör byta till Linux:
Om ni vill byta till Linux för att alla andra "coola kids" kör Linux, så är ni helt fel ute. Ni kommer att bli besviken.
Om ni vill byta till Linux av licens, kostnads, och/eller hobbyskäl, så är ni på rätt spår.

Och avslutningsvis en liten morot till er som "Linux-vägrar":
Jag satt och räknade ut vad motsvarande licenskostnader på alla de mjukvaror jag använder under Linux, skulle ha kostat i Windows-mjukvaror. Hör och häpna. Jag sparade nästan 125 000 kronor genom att gå över till Linux.
Okej. Nu skulle jag säkert ha skippat många program på grund av kostnadsskäl, men nu behöver jag inte skippa dem.

(...och nej. Piratkopior är INTE ett alternativ. Det är olagligt, och fel.)

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon186252:

Först och främst, har inte tagit mig tiden att läsa hela texten då jag precis vaknat.
Neeee inte det jag menar, klart man har nytta av att kunna prata med datorer men, jag anser att det är lite slöseri på tid att lära sig att tala med linux, istället för att lära sig att t ex programmera som man faktiskt har användning utav (mm linux har sina stunder).
Vad har man för fördelar i linux? jo det finns lite olika fördelar med detta det håller jag helt med om men det är ju som de flesta säger inte så bra lämpat för svenssonbruket.

Definitionen av "Svensson" tycker jag är lite trubbig. Normalanvändaren idag behöver en webbläsare och kanske ett Officepaket. Denna bit är det rätt liten skillnad på oavsett om man kör Windows, Mac OS X eller Ubuntu. Om man däremot snarare menar "gamern" som normalanvändaren, vilket oftast är fallet på detta forum, så är det en annan fråga.

Jag försöker inte säga att du är i "normalanvändar"-kategorin eller på något sätt vara nedvärderande mot någon ifall någon uppfattar det så (jag ser inte hur det skulle ske, men man vet aldrig ); jag tycker bara att "normalanvändaren" definieras lite skevt i diskussionen om man tror att normalanvändaren ens vet/bryr sig om vilket företag som tillverkat grafikkortet som sitter i datorn.

Skrivet av anon186252:

Jo det beror ju på hur man menar med "språk", allt som man gör sig förstådd via kan man ju faktiskt kalla för detta. Jag skulle dock snarare säga att det är datorn som lärt sig mänskligt språk. Det är trots allt inte svårt att veta vad det står eller ser ut som, den pratar som både ett barn och en vuxen (barn=tecken, bilder. vuxna = text, tal).
Det är dessutom så att det tar mycket tid att faktiskt förstå vad det är man skriver i linux. Jag kan säkert göra det mesta inom programmering utan att kunna ett skit, det är bara att googla fram varje ord men det låter väl lagom idiotiskt att inte försöka lära sig språket istället.

Det har av någon anledning satts en likhet mellan "Linux" och "kommandoradsgränssnitt" (CLI) i denna tråd. För en "normalanvändare" (se ovan) är detta idag rent utav inte sant. För SweClockersanvändaren däremot så är det bara naturligt att man vill undersöka vad som går att göra med datorn, och då den stora mångfalden i Linux nås via terminalgränssnittet så dyker det säkert upp förr eller senare. Här reagerar olika användare på olika sätt. Är man inte ute efter att lära sig ett nytt sätt att göra saker (och många är inte det, utan att det är något fel i det) så blir det givetvis en tråkig upplevelse, för det är ett annat system när man når denna nivå. Återigen: inte när det bara handlar om att öppna Firefox eller skriva ett mail, men om man exempelvis vill driva en webbserver eller skriva automatiserande skript. Och om man bara vill spela senaste Windowsspelen och använda Photoshop — varför skulle man då installera Linux överhuvudtaget?

Det sistnämnda är ett problem med tråden och dess frågeställning, skulle jag säga. Den triggar användare till att försvara sina "favoritfärger" vilket lätt leder till närsynt igelkottsförsvar.

Skrivet av anon186252:

Jag tänker som så att om man skall lära sig ett språk så skall man inte behöva vara helt låst till 1 operativsystem, motsvarande gäller även i de mänskliga språken. Jag jämför det som att linux = ett språk utvecklat utav en afrikansk stam på 10 personer. Jo det låter väl lite knasigt nu förstår jag, det jag menar är att man inte kommer använda kunskapen till speciellt mycket vilket jag anser gör det till rätt onödigt (nej jag menar inte de första språken som senare utvecklats till svenska, engelska osv). Om man ska lära sig ett nytt språk, varför inte lära sig programmera? Man får ut så mycket mer utav att kunna programmera, du kan t ex skapa ett program till valfritt operativsystem som du känner ett behov utav. Anledningen att folk vill använda linux är ju för att windows inte har så bra förutsättningar inom vissa områden. Varför inte då förbättra detta genom att göra ett program som kompenserar för dess brister? Känns för mig som en gåta att föredra att lära sig ett språk man är låst till..

Först en teknisk notis: "språket" som Linux kommandoradsgränssnitt använder är det som alla Unixlika system använder, vilket inkluderar tusentals olika OS och har funnits sedan tidigt 1970-tal, så det är inte som att man låser sig till en plattform (Mac OS X ingår definitivt i denna Unixskara — det är egentligen Windows som är den udda (men på den stationära datormarknaden största) fågeln). Det finns "dialekter" inom detta språk, men generellt förstår man varandra fullt ut. Om man vill kan man kalla språket för POSIX, vilket innefattar olika fastslagna IEEE-standarder för interoperabilitet mellan datorsystem.

"Linux" i sig är ju ej heller en "produkt" av ett enskilt företag — begreppet samlar en mängd olika distributioner som inte av nöden har någon egentlig organisatorisk förankring sinsemellan. Ubuntu, Debian, Arch Linux, Red Hat, Gentoo, …, är alla fristående projekt som enas kring en viss kritisk systemkomponent som kallas "Linux". Jag försöker att inte gå in i en lång teknisk harang om detta, men det är inte bara petimeteranmärkningar: ska man förstå skillnaderna så behöver man se att det är viss "äpplen och päron"-varning på att ställa "Linux" i kontrast mot exempelvis "Windows". Ett problem med dessa diskussioner är att om man är van vid Microsoftparadigmen så vill man lätt överföra samma tänk och dra paralleller likt "Windows"⇔"Linux", "Bill Gates"⇔"Linus Torvalds", etc., men dessa gör saker oklara. Det vore tydligare att säga att Windows är som endera av de OS som produceras av Ubuntu/Debian/… och att Microsoft helt enkelt inte har någon organisatorisk motsvarighet (kanske Linux Foundation? Dess medlemssida (med många kända namn — var Linux en leksak, eller hur var det? ) påvisar dock att det långt ifrån handlar om en monolitisk organisation).

Men, bara för att det är tusentals OS så betyder ju inte det att man träffar på dessa varje dag. Vi lever alla i olika omgivningar. Själv, så förutom min sambos gamla Vistalaptop, så kan jag på riktigt inte minnas när jag senast såg en Windowsdator, och jag är säker på att jag inte har suttit vid någon själv under detta år. Under den tiden har jag använt åtminstone fem olika stationära OS på olika platser som jag kan komma på direkt (Debian, Ubuntu, Fedora, Scientific Linux, Mac OS X). Jag säger inte att det är representativt på något sätt, men inte ens hemmarknaden är så homogen idag att en "dator" är lika med "Windows". De senaste hemdatorer hos bekanta som jag varit tech support åt har kört Mac OS X, utan att jag på förhand sållar bort bekanta efter vilket OS de kör hemma .

Argumentet att "man är låst till enbart ett OS om man lär sig Linux" kan jag på dessa grunder inte hålla med om är korrekt, varken tekniskt eller praktiskt. Just denna bit är något som brukar nämnas som en av de stora fördelarna med produkter som bygger på fria gränssnitt och inte hör till en enskild tillverkare. Bygger man en lösning kring Windows så är man beroende av Microsoft framöver: en enstaka aktör. Lär man sig Windows så har man ju lärt sig ett språk som du nämner — det talas av en produkt som har den absoluta majoriteten av hemmarknaden idag, men likväl är det ett.

Varför gör man då inte som du säger och förändrar Windows så att det fyller upp de luckor som användare av andra OS tycker sig se? Det var minst sagt en massiv fråga, det må jag lova . Steg 1: varför skulle Microsoft vilja detta? Windows är deras produkt. Den ägs av ett företag med aktieägare. En sak som uppskattas med Linux är att det vanligen är gratis och att man slipper mycket problematik med mjukvarulicenser — detta kommer omöjligen gå att lösa med Windows affärsmodell. Om Microsoft vill sälja en ny produkt så slutar de stödja den gamla, även om deras kunder skulle önska att den fortsatte utvecklas (se XP för ett aktuellt exempel — även om det skulle finnas ett stort affärstillfälle för tredje part att fortsätta supporta XP så går det inte, för koden är Microsofts). Det finns oceaner av skillnader, positiva och negativa, som gör att det inte bara är att omvandla Windows till Linux, eller för den delen tvärtom (se också tidigare notis om äpplen och päron).

Det som tekniskt sett kallas "Linux", vilket bara är en komponent av ett fullt system, har tagit emot kodbidrag från tiotusentals individer genom åren som har lagt till saker främst för att de själva har sett ett behov de har önskat fylla; ofta helt utan vinstintresse. Microsofts utvecklingsmodell är av ett helt annat slag, där de har full kontroll över sin produkt och utvecklar de lösningar som anses vara mest lönsamma. Det blir ett hyfsat stort överlapp, men skillnaden gör att olika funktioner utvecklas. Målen är olika.

Skrivet av anon186252:

Som sagt har jag precis vaknat, ta texten med en nypa salt då jag knappt fattar vad jag själv hittat på här. Det lät bra när jag skrev det men jag har en känsla utav att det är lite luddigt..

-Jag skriver bara lite av mina tankar, allt är inte nödvändigtvis som jag tycker i alla sammanhang-

Anledningen att jag svarar är just för att jag tycker dina tankar är intressanta och ärliga. Det finns inte mycket till anledning att svara på inlägg som bara itererar trötta floskler. Jag försöker också förmedla att det jag skriver ovan bygger på mina erfarenheter, och belysa skillnader snarare än att skriva något som ska vara grogrund till någon "min pappa är starkare än din pappa"-diskussion. Sådana ser jag inte mycket nytta med att delta i, men jag kan tycka att det är konstruktivt att försöka belysa andra sidor av mynt och ibland att reda ut rena missförstånd, om det är något jag känner att jag kan medverka till.

Visa signatur

Permalänk

Jag tillhör skaran som har migrerat från Windows till Linux (via OS X), utan att jag för den delen är avogt inställd till Windows. Båda har sina fördelar. På min server rullar Ubuntu-S, på min bruksdator Linux Mint -- och på arbetsdatorn Windows 7. Det som fick mig att byta från Windows på mina egna datorer var all "bloating" samt krångel att göra avancerade inställningar. Linux är renare (visuellt och användarmässigt), snålare och mer flexibelt, i min upplevelse. Sånt har börjat betyda mer och mer på äldre dagar. Dessutom gillar jag Open source-filosofin. Och om min mormor kan lära sig att använda Ubuntu så kan alla göra det! (I ärlighetens namn skall nämnas att jag nästan enbart spelar på konsol).

Tråkigt att så många har dålig erfarenhet av hårdvarukompatibilitet. Min erfarenhet är att den biten har blivit enormt mycket bättre de senaste åren. Alla mina Linux-datorer fungerade felfritt out of the box. Kanske någon därute som vågar göra ett nytt försök? Att folk har dåliga erfarenheter av Linux-communityn tycker jag är värre. Det är verkligen inte min erfarenhet (tvärtom!) men om det finns folk med dåliga erfarenheter så måste Linux-communityn skärpa till sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foolwolf:

* Inlärningskurvan är hög.

Ja, det är relaterat till det som återkommer om och om igen i tråden: det finns en inlärningskurva för den gemene SweClockersanvändaren, eftersom de som tråden riktar sig till redan "kan" Windows. Om den är hög eller inte tror jag är sekundärt — den existerar, och som alla inlärningsprocesser så kräver det någon sorts motivation för att klättra upp för denna.

Skrivet av Foolwolf:

* Så många distar att man nblir vimmelkantig - svårt att veta om det behövs eller inte eller vad de gör.

Detta argument ser märkligt ut från "den andra sidan" — det finns många olika distributioner, men varför ska de påverka varandra? Väljer man ett OS så gör man. En distribution är ett OS. Har man väl valt exempelvis Ubuntu som sitt OS på en viss maskin så påverkas detta inte av vad Red Hat gör i sitt projekt. Vill man ha ett desktop-OS med stöd för Steam så är väl Ubuntu det naturliga idag, men man välja något annat om man vill. De är som nämndes tidigare inte någon del av en central paraplyorganisation som erbjuder tusen olika varianter av sin produkt: olika distributioner hör till olika projekt, men de samarbetar för att utveckla många av sina verktyg.

Jag har svårt att formulera exakt vad det är som låter konstigt, men det är lite som att man idag använder en cykel, men drar sig från att byta färdmedel för att det är jobbigt att det finns både bilar, motorcyklar, tåg, spårvagnar, flygplan, etc. — det var det bästa jag kunde komma på .

Skrivet av Foolwolf:

*Spel stödet
*Program stödet som jag använder mig av

Ja, dessa saker är reella saker som håller en kvar vid en viss plattform. Vill man spela de spel som släpps till Windows och använda de program som släpps till Windows, så varför ska man installera en Linuxdistribution? Varför, i sanning. Motivationen till att gå över behöver ju snarare vara att man är sugen på att testa på att göra något annat, snarare än att installera Ubuntu som om det vore en sorts "gratis-Windows" och sedan försöka pressa in spel via Wine och VirtualBox bara för sakens skull och bli besviken när det inte fungerar. Motivationen kan ju också vara en sådan sak som att det är gratis, eller att det underlättar en viss typ av skolarbete, eller att det redan råkar vara installerat så att det är "konkurrenterna" som behöver "övertyga", etc.

Skrivet av Foolwolf:

Själv tror jag att saker som STEAM OS kan bli lite av en revolution där insteget till LINUX blir mindre av att man kan använda sig av en portal, STEAM, för att komma igång, hitta och installera appar/program/spel.

Linuxdistributioner har haft centraliserade programbanker ett längre tag där man hittar egentligen all mjukvara, vilket var en av de största "killer features" jag fann gentemot Windows när jag började köra Debian hemma på "heltid". Dessa bygger dock ofta på just fri mjukvara, då det är för omständigt att distribuera stängda program på detta sätt, samtidigt som en distribution inte kan garantera kvalitén i programmen om inte källkoden är öppen. Vissa distributioner så som just Debian är rätt strikta med detta, medans exempelvis Ubuntu var ett försök till att gå en annan väg och tillåta saker som Skype, Spotify och Steam direkt genom officiella kanaler.

Steam i sig blir ju ytterligare en abstraktion som du nämner där Valve tar någon sorts ansvar för programmen i sitt bibliotek. Jag vet inte exakt vad Steam har tänkt tillhandahålla i framtiden, men jag kan inte tänka mig att de siktar på att ta över det generella ansvaret för programpaket på systemet, utan snarare att de fokuserar på just spel, tillhörande DLC och media.

Just distribution av kommersiella spel är något som sällan görs genom de programbibliotek som finns inbakade i Linuxdistributioner, inte minst då de ofta inte har fria licenser, men Ubuntu hade redan tagit steg i denna riktning innan Steam dök upp. Steam som kommer med en etablerad katalog är ju dock som du säger ytterligare ett steg, så det ska bli intressant att se vad det kan göra för hemmarknaden. För Linuxprojektet generellt så som det används idag så kommer det betyda rätt lite, då de stora användarna av Linuxbaserade system håller till på annat håll och inte berörs speciellt mycket av vad som händer på hemdatormarknaden.

Skrivet av Foolwolf:

Just nu - inte tid eller ork att byta något som redan fungerar till något jag måste spendera en rackarns massa tid med att förstå.

Nä, när man redan har något som fungerar så krävs det ju något incitament till att byta. Mitt ursprungliga incitament till att testa på att installera Red Hat Linux som dual boot en gång i tiden var ren nyfikenhet. När jag sedan på ett ställe hade en dator som började gå på knäna prestandamässigt med Windows så blev det en full installation av Red Hat där. När jag använt det av denna anledning ett tag så kom det ett tillfälle då min primära Windowsdator totalhavererade, då jag kände att jag lika gärna kunde installera ett annat OS i stället. Ifall det skulle vara för plågsamt så var det ju bara att byta tillbaka, men när det i stället var Windows som fick positionen att behöva komma med argument som överkom byteströskeln så fann jag personligen att det inte fanns anledning att byta tillbaka.

Just att denna byteströskel är så pass närvarande är utan tvivel anledningen till att Microsoft/Apple/Google är så måna om att deras lösningar ska användas redan i grundskoleåldern världen över, eller att andra företag sponsrar universitet för att deras programvara ska användas i undervisningen. Så länge som den första stationära datorn folk upplever har Windows förinstallerat så finns det ingen anledning att tro på något större marknadsskifte. Med den mobila utveckling som sker så ändras dock spelfältet en del, vilket också snabbt går att tillskriva anledningen att Microsoft satsar hårt på Windows Phone och sina tablets, men det är ett ämne som börjar skruva sig långt bort från trådens frågeställning .

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Istället för att skriva en wall of text, så håller jag med dom flesta som säger att varför byta ut något som fungerar?

If it ain't broken, don't fix it (inga dumdryga inlägg nu om att Windows är visst trasigt, då ni vet min andemening...)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av patient67:

Tråkigt att så många har dålig erfarenhet av hårdvarukompatibilitet. Min erfarenhet är att den biten har blivit enormt mycket bättre de senaste åren. Alla mina Linux-datorer fungerade felfritt out of the box. Kanske någon därute som vågar göra ett nytt försök?

Vad gäller rena interna hårdvarubekymmer så bör det inte vara mycket som krånglar. De saker jag kan komma på som varit problem senaste åren är Broadcoms wifikretsar (vanliga i laptops) och Nvidia Optimus. Broadcoms wifikretsar ordnade till stor del upp sig redan 2010/2011, och Nvidia adderade visst officiellt Linuxstöd för Optimus i sina drivrutiner i maj 2013, men jag har inte testat på det själv. Jag har en sådan laptop och löste det genom att helt enkelt sätta en BIOS-inställningsflagga som inaktiverar "Optimusfunktionen" och använder kretsen som en vanlig dedikerad sådan. Jag tror att Nvidias officiella drivrutiner i nuläget inte gör mer än att tillåta detta även för maskiner utan ett sådant BIOS-alternativ, men jag har inte så bra koll.

ATI/AMD:s drivrutiner har prestandamässigt varit bristfälliga en längre tid, samtidigt som installationsprocessen har varit problematisk. Eventuella problem bör bara uppstå om man vill installera just de stängda drivrutinerna, men det är fortfarande en tråkig situation. Nvidias stängda drivrutiner kunde också ge gråa hår för 8–10 år sedan, men har i min erfarenhet fungerat rätt exemplariskt ett längre tag nu, om än mycket skulle finnas att tjäna på (både för Nvidia och användare) om de exempelvis lät sitt 2D-stöd bli en del av kärnan och lämnade sitt accelererade proprietära 3D-stöd i userspace. Diskussioner om detta har lyfts i omgångar, och kanske det kan vara en bra framtida kompromiss.

Det ska nämnas att de öppna drivrutiner som redan finns för både Nvidias och AMD:s kort ska fungera tillräckligt för att en "normalanvändare" inte ska märka något, men för en SweClockare som vill pressa FPS så blir det snabbt att titta på de stängda drivrutinerna. Detta är också ofta det allra första denna grupp av användare försöker sig på när de installerat en ny dator, och i den majoritet av fall då det "bara fungerar" så är det ju bra, men för de som råkar på problem så är det ingen optimal introduktion, och jag tror att många av de som pekar på "hårdvaruproblem" syftar på just Nvidias och AMD:s stängda drivrutiner. Saker rör dock på sig ordentligt hos båda företagen, inte minst i och med Valves SteamOS-äventyr, så det kan nog komma att bättras framöver.

Jag föreställer mig att skrivare idag generellt har stöd genom CUPS då de säkerligen tänkt ska fungera på Mac OS X. Multifunktionsapparater har jag inte mycket erfarenhet av att försöka få igång i Linux, men åtminstone bland de billigaste modellerna kan jag tänka mig att det kan vara problem att få alla "bells and whistles" att fungera.

Viss konsumenthårdvara saknar fortfarande officiellt stöd, som exempelvis Garmins löparklockor som officiellt kräver en egenutvecklad programmonolit för kommunikation, vilken de bara tillhandahåller för Windows och OS X. Det går att lösa någorlunda för den tekniskt intresserade, men fortfarande långt ifrån optimalt.

Skrivet av patient67:

Att folk har dåliga erfarenheter av Linux-communityn tycker jag är värre. Det är verkligen inte min erfarenhet (tvärtom!) men om det finns folk med dåliga erfarenheter så måste Linux-communityn skärpa till sig.

När en användare befinner sig i "Linuxvärlden" första gången, speciellt om denne kommer från "Windowsvärlden" där den kände sig hemma, så är personen i en utsatt situation. Då blir en okänslig kommentar lätt förstorad, även om det kanske inte var så den var menad, varpå en naturlig reaktion är att gå i försvarsställning. Samma sak gäller här på SweClockers forum inom alla områden, där det är extra negativt när användare skriver hårda ord mot nykomlingar. Detta är inte något som jag kan se som något "Linuxspecifikt", utan snarare en generell mänsklig effekt av att vara i en utsatt situation. Paralleller finns i många områden, så som lärares beteende gentemot nya elever/studenter, där en enkel kommentar i förbigående kan ge väldigt starka långtgående konsekvenser. En minoritet kan ge oproportionerligt stor påverkan.

Jag tror att platser som Ask Ubuntu kommer ha en positiv effekt gällande detta. Det kommer bli tydligt att gemenskapen inte uppskattar eller tolererar individer som medvetet eller omedvetet skriver saker som kan ta hårt på nya användare, vilket är något som lätt saknas på "raka" forum. Att det kan vara rent utav svårt för nya användare att acceptera och hantera att man är novis igen när man börjar titta på ett nytt system är inget som någonsin kommer försvinna, men det är i mina ögon som sagt en generell mänsklig fråga.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wip3:

Istället för att skriva en wall of text, så håller jag med dom flesta som säger att varför byta ut något som fungerar?

En gång hade jag en fungerande dator, men ändå köpte jag nya delar och uppgraderade — jag tror många på detta forum har varit med om något liknande. Kanske har de någon gång köpt en ny mobiltelefon trots att de redan hade en som inte var död som en sten.

Visst kan det ibland finnas anledningar att byta ut saker som retoriskt sett redan fungerar. De kan möjliggöra andra saker genom att vara annorlunda. Om man inte har några behov utöver de som redan uppfylls så är det en annan femma, och med tolkningsfrihet kan man inkludera detta i begreppet "fungerar", men saker måste inte av nöden vara totalt trasiga för att det ska finnas anledning att byta.

(Disclaimer: Jag förordar inget slit-och-släng-samhälle, och de datordelar jag bytt ut innan de varit trasiga får nytt liv på andra platser, vanligen ända tills de faktiskt slutar att fungera. Saker som är trasiga har flera gånger också fått nytt liv genom exempelvis en välplacerad lödkolv eller inköp av reservdelar, så jag kanske snarare knappt byter ut något även om det inte fungerar .)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kanske redan har sagts, vad vet jag, men Linux(och främst ubuntu som jag har testat på) känns som en bra idé på pappret men så sjukt mkt problem. Windows har jag aldrig någonsin haft problem med att hitta nått(föurom win8 som är en klass för sig), mac är heller inga problem eftersom likt windows rullar allt på. Ubuntu funkade inte alls för mig, försökte om och om igen med att formatera om disken och installera på nytt men det sket ju sig vart enda gång. Det är inte användarvänligt någonstans känns det som och det känns som att man skulle behöva lägga ner tredubbelt så mkt tid på att förstå sig på operativsystemet jämfört med de andra valen.

Den dagen som man slipper installera om ubuntu 12 ggr för att ens kunna starta skiten och när uppdateringarna blir smidigare så kan ni ju säga till för som jag sa tidigare så är idén bra och jag skulle gärna vilja ha det. Men just nu känns det inte jättelockande direkt...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

En gång hade jag en fungerande dator, men ändå köpte jag nya delar och uppgraderade — jag tror många på detta forum har varit med om något liknande. Kanske har de någon gång köpt en ny mobiltelefon trots att de redan hade en som inte var död som en sten.

Visst kan det ibland finnas anledningar att byta ut saker som retoriskt sett redan fungerar. De kan möjliggöra andra saker genom att vara annorlunda. Om man inte har några behov utöver de som redan uppfylls så är det en annan femma, och med tolkningsfrihet kan man inkludera detta i begreppet "fungerar", men saker måste inte av nöden vara totalt trasiga för att det ska finnas anledning att byta.

Det är precis det du skriver, behovet. Jag behöver inget mer än det Windows kan erbjuda. Vi är ju som sagt alla olika, en del är nöjda med det man har och andra vill testa annat.

Jag har inget emot Linux i sig, jag provade nån variant (redhat?) och visst det fungerade men det gav mig inget mer.