Varför byter ni inte till Linux?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Varför Linux när det finns Windows.

Varför Windows när det finns Linux?

Permalänk
Medlem

Varför byta? Jag kör båda två! Sen ska det va Kali Linux så man får en rad "verktyg"

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

Hej
varför jag inte använder linux på min primära dator , för att jag spelar på den och ja jag har testat att spela i linux
Är inte att rekommendera utöver att det är dåligt stöd för det bland spelen, så måste du köra flera xwindwos om du ska tabba ur och in i en fullscreen application.
Har en htpc med linux och en ftp server
i dom miljöerna glänser linux,
men som spel maskin inte så mycket just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Varför Windows när det finns Linux?

Varför byta från Windows när man redan har det då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Varför Linux när det finns Windows.

Ja precis. Inte för att jag vill ta parti och försvara det ena eller det andra... men frågan är ju varför man ska byta till linux när windows fungerar?

Jag skulle gärna se ett fritt, öppet OS som fungerade lika bra som Windows.

Permalänk
Skrivet av Verminator:

Ja precis. Inte för att jag vill ta parti och försvara det ena eller det andra... men frågan är ju varför man ska byta till linux när windows fungerar?

Jag skulle gärna se ett fritt, öppet OS som fungerade lika bra som Windows.

Det var så jag menade men skrev lite tokigt.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Ser inget behov av Linux alls för min del. Jag är allergisk mot CLI vilket kan ha något att göra med saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulle:

Ser inget behov av Linux alls för min del. Jag är allergisk mot CLI vilket kan ha något att göra med saken.

Du behöver inte CLI mer i Linux än i Windows 8

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Kan inte OSX alls så kommer lämna det ämnet.

Runt 2004-2005 tänkte jag dra in Gentoo 64-bit på min AMD Opteron-burk. Sikket jävla junk det var. Det krävde verkligen att man hade asbra koll. Det var mitt första försök att installera Linux. Bra upplevelse...

10 år senare: Ubuntu är ute med nya fina versioner och har mycket användarvänlig installation men lämnar mycket för användaren i gränssnittet. Det känns lite som att installera Windows Server 2012 Core då allt jag vill ha och konfigurera måste göras i terminal eller att installera ett ganska undermåligt GUI från någon tredjepart. Kan mycket väl vara gratis men det saknar otroligt mycket ofta.

Så, om man vill gå över enkelt kan det ju vara Ubuntu som gäller. Men Ubuntu tycker jag saknar bra GUI-funktionalitet. Inte för att Windows-GUI är bäst men precis som i Linux kan man ändra det. Och jag menar inte bara med RocketDock eller liknande. Byt ut shell helt med något annat. Du kan få Windows att helt och hållet likna t ex Ubuntu; ha terminal och bla bla. Med samma enkelhet kan du ändra beteendet i Windows precis som i Linux. Man roddar lite i olika register, resps, annat osv bla bla så kan du får det ganska nära det du vill.

Det som händer när du byter ut t ex shell i Windows är att du kan slippa de vanligaste virusen. Jag räknar dock även med att du byter browser.
Men, vem byter shell i Windows? Varför bygger nästan ingen egna som man gör i *nix-världen? Intressant fråga! Är UI:t så bra att man inte är intresserad av att göra det?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

Allt jag gör i windows funkar och det går väldigt snabbt att konfigurera även vid en ominstallation. I linux är det alltid saker som inte funkar som man vill och man får lägga ner tid på att hitta lösningar och oftast är lösningarna inte lika "bra" som motsvarande i windows. Man får köra någon linuxbaserad mediaspelare, kör foobar nu, som oftast innebär ett helt annat gränssnitt. Det är lite som att man är van vid windows och hur allt fungerar och linux är likvärdigt med att man ska gå över till ett krångligare windows som man måste hitta nya program till än sina vanliga, dessutom kör detta nya windows med metro.

Man är helt enkelt en vanemänniska och ska man byta till något annat så är första kravet att det nya då ska funka bättre än det gamla. Så att det t.ex. enbart blir ett nytt gränssnitt som man behöver vänja sig vid och inte också får massa extrajobb med att få saker att fungera. Det är oftast det som får mig att helt enkelt att gå tillbaka till windows när jag testar linux eller hackintosh, det är väldigt ofta något som inte fungerar helt tillfredsställande och och till slut tröttnar man och vill bara kunna göra saker på det enkla sätt man gjort de senaste 10 åren. Och då är man tillbaka i windows igen...

Linux är bra för den som gillar att tweaka saker men har man tröttnat på sådant så är windows just nu det bästa och minst tidskrävande alternativet.

Permalänk
Medlem

Har nu fått en rpi som jag gillar mycket (os) så då börjar jag att fundera att övergå till linux även på stora burken men det som får mig att stana är gmaing vilket får mig att fundera på dualboot vilket inte heller är riktigt det jag vill ha... Det jag skulle vilja är att båda systemen körs pararelt och kan byta os snabbt (alt-tab liknande). Finns det?

/jacob

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

För att Windows är gratis för tillfället.

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jacobtr:

Det jag skulle vilja är att båda systemen körs pararelt och kan byta os snabbt (alt-tab liknande). Finns det?

Olika former av virtualisering med vga passthrough påstås väl fungera rätt bra när man väl får igång dem (vilket verkar kunna kräva lite pyssel).

Permalänk
Medlem

Jag gillar Linux och har provat flera olika distros. Men man lär sig snabbt en del kommandon, för det krävs alltid förr eller senare. Har haft mer problem med ljud än vad jag haft med samma burk som hackintosh. Men för ett specifikt system, t.ex. filserver, är det stabilt, snabbt och billigt.

Permalänk

För att MacOs är bättre.

Permalänk
Skrivet av Nitton-Åttiofyra:

För att MacOs är bättre.

Bara så tråkigt OS bläääh.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jacobtr:

Har nu fått en rpi som jag gillar mycket (os) så då börjar jag att fundera att övergå till linux även på stora burken men det som får mig att stana är gmaing vilket får mig att fundera på dualboot vilket inte heller är riktigt det jag vill ha... Det jag skulle vilja är att båda systemen körs pararelt och kan byta os snabbt (alt-tab liknande). Finns det?

/jacob

Gör som entusiasterna och kör vmware Esxi på en server som hostar alla maskiner, där man sedan styr dessa från en klientdator.
På klientdator kan man växla mellan maskiner genom t.ex. remote desktop eller "nya remote apps". Där Remote apps är coolt då det ser ut som man kör applikationen på sin egen dator när man egentligen kör den på en server.
Linux Remote Apps på windows har jag själv inte har tid att testa ännu, men när jag får tid så..

Så arbetar jag själv och blandar de operativsystem som jag vill ha och hela tiden kan få ut det bästa.

Permalänk

Har testat flera dist av Linux genom åren. Flera Ubuntu och Linux Mint versioner, Debian och Manjaro.
Det börjar bli bättre på spelfronten, men många populära spel saknar fortfarande stöd.
Finns inte fungerande drivrutiner till alla hårdvara. T.ex. Creatives nyare ljudkort.
AMD:s och Nvidias drivrutiner och kontrollpaneler är inte lika komplexa som Windowsversionerna.
Vissa mindre program som jag använder ofta fungerar inte i alla dist. Debian/Ubuntu har oftast färdiga paket, men saknar fortfarande en del.

Om de löser dessa saker, är jag beredd att ompröva min åsikt om Linux.

Permalänk
Medlem

Att byta från Windows till Linux känns lite som att byta från en bil till en cykel. Du kommer fortfarande kunna ta dig runt dit du ska, men det kommer att ta väldigt mycket längre tid.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Curik:

Att byta från Windows till Linux känns lite som att byta från en bil till en cykel. Du kommer fortfarande kunna ta dig runt dit du ska, men det kommer att ta väldigt mycket längre tid.

Det där gäller ju bara om man nödvändigtvis måste göra samma saker (särskilt på samma sätt) som tidigare. Att byta till linux för att sedan främst försöka få igång windows-program är kanske inte att använda sin tid optimalt...

Permalänk

Jag skulle gärna vilja använda linux, men med ett bibliotek med nästan 400 titlar på steam så är det i dagsläget inte aktuellt.

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen Linux vs Windows vs OSX är i mina ögon något för fanboys och troll.

OS är bara grundplattan för där du kör dina applikationer så det intressanta är vilka applikationer du vill köra.

Jag har Windows som arbetsstation och hemdator mest för att jag är som mest van vid det och tar mig runt snabbast, plus att nästan alla applikationer jag kör går att köra i Windows. Spel och drivrutiner för ljud och grafik har hittills för mig fungerat bäst i Windows, jag brukar få bråka med Ubuntu/Mint när jag ska köra 3 skärmar (det var ett tag sedan, kanske är bättre nu).

De flesta servrar jag har hemma kör jag Linux, generellt Ubuntu 14.04 LTS eller Raspbian om det är en RaspberryPi.

På ena laptopen har jag OSX, det är en Macbook Pro så det känns mest logiskt. Den andra är Windows, men den samlar mest damm.

För att kunna jobba med olika system enkelt så kör jag Vagrant på alla arbetsdatorer så att jag kan testa system enkelt och bygga automatisering av installationer och flytta dem mellan Windows och OSX beroende på var jag är.

Varför ska man välja om man inte måste? Ta det du tycker om i alla system.

Permalänk
Entusiast

Skrivit det förr. Skriver det igen, för det behöver upprepas:
Man byter när man har behov att byta.
Att byta bara för att de andra "coola kidsen kör linux" slutar i regel i besvikelse. Syftet blir helt fel.

Jag själv kör Arch linux primärt, och har Windows i en virtuell maskin jag sparkar igång ytterst sällan.
Fungerar mycket bättre för mig än när jag körde Windows primärt.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av instaswe:

Jag och säkert många andra skulle vilja veta varför ni windows användare inte byter till Linux istället.

Jag, och säkert många andra, skulle vilja veta:

varför ni LinuxAnvändare inte byter till Windows istället?

Sug på den frågan ett tag, och återkom med ett vettigt svar!

Många av oss sitter på båda.
Och här kommer en ännu större att suga på.

Om man sitter på båda, vilken skall man byta till då ?

Låt tråden självdö......

Finns en liknande tråd som är svingammal, och den liksom denna kommer inte att tillföra ett sk*t

Det bara blir en massa pajkastning av det hela, och TS kommer aldrig att få det svar h*n vill då det är en ren trolltråd.

Det tar emot att skriva, men någon måste skriva till er alla att ni spiller er tid här.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av skog1s:

Det bara blir en massa pajkastning av det hela, och TS kommer aldrig att få det svar h*n vill då det är en ren trolltråd.

Det tar emot att skriva, men någon måste skriva till er alla att ni spiller er tid här.

Trådar blir till vad som skrivs i dem, och alla användare har en möjlighet att påverka kvalitén; antingen genom att skriva intressanta saker eller åtminstone att undvika att skriva trams. I denna tråd finns det en hel del intressanta diskussioner att hitta över dess >600 inlägg, men som du noterar så är det rätt dåligt signal-brusförhållande, vilket i mina ögon till stor del beror på trådstarten och vilka känslor den rör upp.

När tråden blivit så stor som den blivit så är det försvinnande få som ser till att läsa tråden innan de skriver, varpå argumenten bara upprepas (man kan roa sig med att bara läsa första sidan och jämföra med denna sista sida — inte mycket nytt under solen ). Den cykeln i sig har nog hunnit upprepas tiofalt vid det här laget, och det kommer inte bli bättre, så jag håller med om att denna tråd kan få gå mot sin slutliga vila.

Ifall man har någon faktisk frågeställning kvar att utforska i ämnet så är det inget hinder mot att lyfta ut den i en egen, mer fokuserad, tråd.

*Tråd låst*

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.